Praha 28. decembra 2020 –  Európska zelená dohoda je nevyvážená a nepredstavuje realistickú odpoveď na súčasné problémy. Nové klimatické ciele Európskej únie budú ďalšou deliacou líniou medzi tými štátmi, ktoré na nich zarobia a tými, ktoré budú „krvácať“. Dekarbonizácia predstavuje „kladivo“, ktoré môže priniesť napätie v spoločnosti, lebo sa začne dotýkať peňaženiek bežných ľudí. V rozhovore pre portál info.cz to okrem iného povedal český poslanec Európskeho parlamentu Alexandr Vondra.

Zvýšenie cieľa týkajúceho sa zníženia emisií EÚ do roku 2030 na 55 % bolo podľa neho ovplyvnené aj postojom Nemecka, ktoré by ešte vyšší cieľ, presadzovaný EP, neunieslo. „Pre Nemcov je to tiež problém, na jednej strane sú to veľkí zelení „hujeri“. Teraz si to ešte skomplikovali tým, že si zakázali jadro. Budú s tým mať obrovský problém a bude to pre nich drahé. Takže 55 % bolo pre nich limitných a ja som nečakal, že by sa schválilo viac,“ vysvetlil Vondra s tým, že EP zvyšoval „latku“ zvýšenia cieľa s jasným zámerom. „Aby to nebolo menej než 55 %,“ dodal.

Postoj časti EP, ktorý klimatické ciele neustále zvyšuje, považuje za pokrytecký a presadzujúci dvojité štandardy. „Všetci, počínajúc Gretou, sa zaštiťujú vedou, počúvajme vedcov. Ja ich počúvam,“ zdôraznil Vondra, ktorý nedávno pripravil publikáciu „Musí byť ekológia alarmistická?“ s esejami českých prírodovedcov poukazujúcich na nevyváženosť Zelenej dohody. „Na jednej strane všetci bojujeme s uhlíkom a klímou, na druhej strane sa nerobí nič pre to, aby sa zmenilo priemyselné poľnohospodárstvo a aby sa zachránila biodiverzita. Prevažuje politika a ideológia nad vedou aj u tých, ktorí sa na vedu odvolávajú,“ tvrdí Vondra. Ilustroval to na postoji EP k odmietaniu vedeckých poznatkov, ktoré požadujú riešenia v poľnohospodárstve založené na genetike.

Zelená dohoda podľa neho nie je realistickou odpoveďou na súčasné problémy. „To neznamená, že všetko v nej je zlé,“ skonštatoval Vondra s tým, že je konzervatívny človek a conservation v angličtine okrem iného znamená ochranu prírody. „Máme mať aj politiku vo vzťahu k životnému prostrediu. Túžba človeka žiť v zdravom prostredí, konzumovať zdravé potraviny, mať okolo seba zeleň, vodu, to všetko je prirodzená túžba a politik na to má reagovať,“ povedal český europoslanec, ktorý súčasne vyzdvihol potrebu rovnovážneho prístupu a nevyváženosť Green Deal-u a odmietanie racionálnych riešení ilustroval aj na postoji k jadru.

„Nikde sa nepodarilo presadiť jadro ako čistý zdroj. My sa k tomu budeme vracať, chystáme štúdiu, kde chceme zdokumentovať a prezentovať aj EP, že jadro môže byť lacnejším riešením ako slnko a vietor dohromady, pretože tie sú nestabilné,“ priblížil český europoslanec pre info.cz.

V EÚ podľa neho existuje viacero deliacich línií, či už medzi bohatším severom a chudobnejším juhom alebo medzi krajinami, ktoré požadujú väčšiu integráciu EÚ a tými, ktoré ju odmietajú, rovnako ako v prípade otázke migrácie, ktorú západní členovia Únie riešia inak, než napríklad Maďarsko či Poľsko. Nové klimatické ciele EÚ budú podľa Vondru ďalšou deliacou líniou, pretože sa bude prerozdeľovať bohatstvo, budú sa meniť toky peňazí a rozloženie politickej moci.  Kým štáty ako Francúzsko, Dánsko, Švédsko a ďalšie získajú, „krvácať“ budú krajiny ako Česko, Poľsko, Nemecko či Rumunsko, ktoré majú priemysel so silnou uhlíkovou stopou.

Deliace línie sa podľa Vondru nedajú jednoducho odstrániť „Treba ich skôr „obrusovať pilníkom na nechty než ísť na to kladivom. A dekarbonizácia je troška kladivo. A narobí veľa napätia,“ myslí si český europoslanec.

„Pri snahe meniť poľnohospodárstvo alebo chrániť biodiverzitu, ktorá sa primárne tiež týka poľnohospodárstva, sa farmár ozve hneď. Navezie kopy hnoja do ulíc Amsterdamu alebo Paríža, dá tam traktory, príde s vidlami a politici sa zľaknú. Preto to v tejto oblasti zaostáva,“ tvrdí. V oblasti energetiky alebo automobilového priemyslu však veľké spoločnosti, globálne koncerny vedia, že politici im zviazali ruky natoľko, že ísť „po starom“ by sa im nevyplatilo.

„Takže nekladú odpor proti zmene, prikyvujú jej. Pretože budú mať regulované prostredie, omedzí im to konkurenciu, dostanú na to peniaze. Ale na konci je zákazník, ktorý to zaplatí a bude to samozrejme drahšie, “ zdôraznil s tým, že je to otázka, na ktorú bežný človek veľmi nevidí a ktorá naňho „dopadne“ za 5 až 10 rokov. „Ak sa táto politika začne dotýkať peňaženiek v podobe nákladov na bývanie, kúrenie, svietenie, stravovanie, doprava do práce – základné životné potreby –  môžu prísť aj protesty ľudí. Tak ako v prípade, keď Macron skúšal kozmeticky zdvihnúť daň na benzín a boli žlté vesty v uliciach,“ pripomenul Vondra.

Pokiaľ ide o nové technológie, EÚ podľa neho, na rozdiel od Japonska, USA a ďalších krajín, zanedbáva vodík. „Pritom je evidentné, že v mnohých oblastiach, v leteckej, nákladnej, možno železničnej doprave bude mať veľkú perspektívu. A to nehovorím o energetike, kde je to možno otázka vzdialenejšej budúcnosti,“ hovorí Vondra.

Príklonom k elektromobilite sa podľa neho najmä nemecký automobilový priemysel vzdáva svojej technologickej prevahy nad Čínou, USA a ďalšími producentmi pri výrobe spaľovacích motorov a orientuje sa tak na oblasť v ktorej majú prevahu iní, najmä Čína. „Je pre mňa nepochopiteľné, prečo európsky automobilový priemysel nehrá na viacerých frontoch a upäl sa na jeden, kde je jasné, že to skončí zle, pretože šampiónmi budú Číňania a nie my,“ dodal v rozhovore pre info.cz Alexandr Vondra.

Foto: Matěj Stránský, alexandrvondra.cz