Londýn 2. januára 2023 – Množstvo nových kapacít pre dovoz skvapalneného zemného plynu, ktoré vstúpia do prevádzky v najbližších mesiacoch a v ďalšom priebehu roku, by mohli do decembra 2023 zvýšiť celkovú európsku dovoznú kapacitu o 20 percent. V prípade, že plánované projekty a rozšírenia budú dokončené podľa súčasných harmonogramov, by táto importná kapacita mohla do konca roka vzrásť zo súčasných 210 miliónov ton na približne 250 miliónov t/rok. Téme sa venoval portál argusmedia.com.

Prudký nárast sa podľa neho bude koncentrovať najmä v prvej polovici roka, pričom o väčšinu nárastu sa zaslúžia najmä nové nemecké dovozné terminály. Nemecko v závere decembra uviedlo do prevádzky prvý zo svojich troch plánovaných dovozných terminálov, ktorých spustenie je naplánované na túto zimu. Plávajúca jednotka na skladovanie a spätné splyňovanie (FSRU) Hoegh Esperanza  s objemom 170.000 m³ priplávala 15. decembra do plánovaného zariadenia vo Wilhelmshavene s kapacitou 5,8 mil. t/rok, pričom skúšobná prevádzka bola odštartovaná 21. decembra a prvý plyn sa dostal do nemeckej siete o deň neskôr.

Príchod FSRU Neptune (145.000 m³) do prvého súkromného plávajúceho terminálu v Lubmine (5,2 mil. t/rok), oznámila 16. decembra spoločnosť Deutsche ReGas. V piatok (30. 12.) dorazil do prístavu aj prvý zavádzací náklad LNG. Podľa portálu lngprime.com dostal operátor povolenie na testovaciu prevádzku, na konečné povolenie zatiaľ čaká. Počas januára sa očakáva príchod plávajúcej jednotky do dovozného terminálu Brunsbüttel s ročnou kapacitou 4 mil. t/rok.

Dôvod, pre ktorý je pri zavádzaní FSRU aktívne najmä Nemecko, je zrejmý. Krajina bola v posledných rokoch najväčším dovozcom ruského plynu cez plynovody, ale po znížení dodávok zo strany Moskvy v reakcii na západné sankcie za jej inváziu na Ukrajinu výrazne urýchlila svoje plány na spustenie dovozu LNG. V priebehu nasledujúceho desaťročia Nemecko plánuje uviesť do prevádzky celkovo 10 importných LNG terminálov a podpísalo aj viacero dodávateľských zmlúv s producentmi skvapalneného zemného plynu.

V ďalšom priebehu roka 2023 by mohli v Nemecku začať fungovať ďalšie tri dovozné zariadenia. FSRU Excelsior (138.000 m³) má byť druhou prevádzkovanou jednotkou vo Wilhelmshavene, kde sa na importnom projekte spolupodieľajú spoločnosti Tree Energy Solutions, Engie a E.ON. Predpokladá sa, že svoju činnosť začne v októbri. Nasledovať by malo zariadenie v Stade a druhý projekt v Lubmine, ktoré majú byť uvedené do prevádzky pred koncom roka. Jeden z projektov by mal využívať dve FSRU, Transgas Power a Transgas Force (obe po 174.000 m³). Ďalšie podrobnosti o presných dovozných kapacitách zatiaľ ešte neboli oznámené.

Fínsko, Francúzsko a Turecko

Posilnenie dodávok zemného plynu do Fínska, ale aj do Estónska a celkovo Pobaltia, je podľa argusmedia.com hlavným zámerom spustenia terminálu vo fínskom prístave Inkoo (3,8 mil. t/rok), ktorý bude uvedený do plnej prevádzky v najbližších týždňoch. FSRU Exemplar (150.900 m³) dorazil do Inkoo 28. decembra, o deň neskôr spustil skúšobnú prevádzku a poslal prvý splyňovaný LNG do fínskej siete. Prevádzkovateľ terminálu Gasgrid deklaroval polovicu januára ako termín začiatku normálnej prevádzky.

Ďalšou krajinou, ktorá sa chystá zvýšiť svoju dovoznú kapacitu 34,8 mil. ton LNG ročne, je Turecko. Plánovaný dovozný projekt Saros má byť spustený v priebehu januára, pričom FSRU s objemom 180.000 m³ preň zabezpečila spoločnosť Botas. Projekt Saros má poskytnúť kapacitu spätného splyňovania na úrovni 20 mil. m³/d, čo by sa rovnalo približne 5,6 mil. tonám LNG ročne.

Francúzsko plánuje posilniť dovozné kapacity LNG prostredníctvom rozšírenia existujúcich projektov a zároveň zabezpečiť dodatočnú FSRU. Optimalizácia a procesy odstraňovania prekážok v importných termináloch Dunkirk a Fos Cavaou mali do začiatku roka 2023 zvýšiť dovoznú kapacitu oboch terminálov o 2 milióny t/rok. TotalEnergies tiež plánuje uviesť do prevádzky importný terminál Le Havre s kapacitou 2,9 milióna ton ročne prostredníctvom FSRU Cape Ann (145.000 m³), ktorého príchod je naplánovaný na jún 2023 a spustenie do prevádzky v septembri.

Neupresnené projekty

Okrem uvedených projektov s viac-menej jasnými časovými kontúrami sa v Európe pripravuje niekoľko ďalších plánovaných terminálov so zatiaľ nekonkrétnym časovým harmonogramom. Talianska spoločnosť Snam plánuje uviesť do prevádzky terminál v toskánskom prístave Piombino (3,8 mil. ton ročne) s využitím FSRU Golar Tundra (170.000 m³), hoci silný odpor miestnych úradov voči projektu by mohol ohroziť plánovaný štart v máji.

Albánsko má v úmysle spustiť prevádzku vo svojom importnom zariadení Vlora v júli, aktuálne však nie je jasné, ktorú FSRU by využívalo, keďže pôvodne zvažovaná Excelsior je teraz určená pre druhé nemecké  zariadenie vo Wilhelmshavene.

Cyperský plánovaný dovozný LNG terminál Vasilikos ešte nezačal svoju prevádzku, hoci jeho výstavba sa začala už v roku 2020 a pôvodný dátum spustenia bol stanovený na prvý štvrťrok 2022.

Aktívne je pri rozvoji dovoznej LNG infraštruktúry aj Grécko. Tamojšia spoločnosť Motor Oil plánuje koncom roka 2023, prípadne začiatkom roku 2024, uviesť do prevádzky terminál Dioriga (3,3 mil. t/rok), ktoré by sa tak stalo druhým gréckym importným terminálom po Revithousse. Projekt však ešte musí dosiahnuť konečné investičné rozhodnutie (FID).

V januári 2024 by mohol byť spustený importný terminály Alexandroupolis s kapacitou 4,3 mil. t/rok, ktorý už FID má a ktorého výstavba sa už začala.

Zvyšovanie európskej reagisifikačnej kapacity by podľa argusmedia.com malo pokračovať aj v roku 2024. Vtedy sa očakáva rozšírenie kapacity belgického terminálu v Zeebrugge, rovnako ako vo francúzskom Fos Cavou a poľskom Swinoujscii. V prvom štvrťroku 2024 by mali zvýšiť celkovú európsku dovoznú kapacitu o 6,5 mil. t/rok, uzavrel argusmedia.com.