Bratislava 28. mája 2021 –  Priama podpora vozidiel s plynovým pohonom, oslobodenie od mýta pre plynové nákladné vozidlá, nenávratna, časovo ohraničená dotácia pri výstavbe plniacich staníc či znižovanie sadzby spotrebnej dane. To sú niektoré z opatrení zo strany štátu, ktoré by mohli akcelerovať rozvoj g-mobility na Slovensku. Počas webinára Slovenského plynárenského a naftového zväzu „Podpora plynovej mobility“ to uviedli konateľ spoločnosti SPP CNG Peter Mozolák a obchodný riaditeľ spoločnosti CNG Slovensko Michal Smolnický.

Pri opatreniach, ktoré by mali plynovú mobilitu podporiť, by malo ísť jednak o hodnotu za peniaze, ale aj o to, v akom časovom horizonte to dokážu, myslí si Mozolák. „Priama podpora vozidiel na CNG v nejakom objeme a na istý počet vozidiel má veľký efekt na to, že narastie flotilová báza a potom sa aj investori do plniacich staníc viac rozhýbu,“ zdôraznil s tým, že sa určite oplatí podpora nákladných vozidiel či autobusov.

„Pri osobných vozidlách netreba poskytovať takú dotáciu ako na elektromobily, 8000 eur, stačí poskytnúť 1000 – 1550 eur, a keď si prepočítame emisné benefity, máme to lacnejšie ako podporu elektromobility,“ vyčíslil Mozolák, podľa ktorého nie je možné nazerať na elektromobilitu len cez výfuk, ale brať do úvahy treba celý životný cyklus vozidla. Už štúdia Svetovej banky pre MH hovorí, že keď už sa má poskytovať dotácia vozidiel, tak najlepšia hodnota za peniaze je pri dotovaní CNG alebo LNG vozidiel.

„Z ďalších opatrení na úrovni štátu by som išiel do oslobodenia mýta pre nákladnú dopravu. Lebo to sú veľké spotreby paliva, ktoré keď nahradíme naftu za LNG alebo bioLNG vieme dosiahnuť veľké efekty,“ ozrejmil.

Pri infraštruktúre je zaujímavá dotácie na úrovni 20-30 % hodnoty stanice, čo by umožnilo v krátkom slede vybudovať ich pomerne veľa, tvrdí odborník. Dotácia by mala byť nenávratná a  časovo obmedzená, na začiatku fungovania stanice vzhľadom na nábehovú krivku a postupný rast klientely.

V Českej republike je podľa Mozoláka situácia zásadne lepšia preto, lebo tam prijali účinné opatrenia ktoré realizujú. Poukázal v tejto súvislosti na slovenský Národný politický rámec pre rozvoj trhu alternatívnych palív prijatý v roku 2016 a aktualizovaný v roku 2019. Z deklarovaných opatrení štát nesplnil napríklad zahrnutie témy alternatívnych palív do všetkých relevantných stratégií a politík, vytvorenie finančného mechanizmu na umožnenie podpory nákupu vozidiel, podporu rozvoja infraštruktúry, podporu využívania CNG a LNG v doprave, porovnávanie jednotkových cien alternatívnych palív či uplatňovanie princípov zeleného verejného obstarávania pri nákupe vozidiel.

„Malo dôjsť aj k technologicky neutrálnej podpore vozidiel s alternatívnymi palivami, teda nielen elektromobilov, ale aj CNG vozidiel, ale k tomu nedošlo,“ povedal Mozolák, že podpora plynovej mobility sa nedostala ani do Plánu obnovy a v rámci štrukturálnych fondov, ktoré budú dostupné nevedno kedy, sa môže zúžiť len na verejnú osobnú dopravu a očakávať podporu CNG a LNG vozidiel bude veľmi ťažké.  

Určitú „barličku“ pre rozvoj g-mobility podľa neho predstavuje povinný podiel ekologických vozidiel podľa nedávno prijatého zákona pri nadlimitných zákazkách verejného obstarávania osobných a nákladných automobilov či autobusov. „Tu ponúkame ekonomicky najefektívnejšie riešenie, ako splniť uvedené kvóty. Pretože kúpiť elektrobus alebo vodíkový autobus predstavuje násobne vyššie obstarávacie náklady ako pri kúpe CNG autobusu, ktorý dnes kúpite o 10 % drahšie ako naftový, ale v rámci celkových nákladov vlastníctva sa zvýšená cena podniku vráti.“ zdôraznil konateľ spoločnosti SPP CNG Peter Mozolák.

Kľúčom k rozvoju g-mobility je zníženie sadzby spotrebnej dane

Obchodný riaditeľ CNG Slovensko Michal Smolnický pri porovnaní situácie v ČR a SR poukázal na Správu o koordinovanej kontrole Najvyšších kontrolných úradov oboch krajín z júna 2020. „Sme presvedčení o tom, že kľúčom k rozvoju plynovej mobility na Slovensku je progresívne znižovanie sadzby spotrebnej dane. Kým v ČR je od roku 2016 je jej výška na úrovni 0,05 €/kg CNG, u nás je to 0,14 €/kg a táto spotrebná daň sa premieta priamo do ceny, ktorú motoristi vidia na plniacich staniciach,“ skonštatoval Smolnický s tým, že výsledok rôznej úrovne podpory alternatívnych palív v oboch krajinách je jasný. „Kým v ČR bolo v roku 2020 vyše 210 CNG plniacich staníc a 25.000 CNG vozidiel, na Slovensku bolo 15 staníc a približne 3000 CNG vozidiel,“ vyčíslil.

Okrem výšky sadzby spotrebnej dane, ktorá umožňuje českým motoristom tankovať 1 kg CNG za 1 euro alebo menej a v SR nad 1 €, považuje Smolnický za bariéry rozvoja g-mobility na Slovensku nedostatočný počet CNG staníc, neúmernú byrokratickú záťaž pre získanie stavebného povolenia, povinnosť vizuálne obhliadky CNG nádrží, ktorú je potrebné vykonať pred prvou STK. „ A ako si všetci uvedomujeme, aj absolútny pretlak mediálneho priestoru v oblasti alternatívnych palív pre elektromobilitu,“ podotkol Smolnický.

Všetky tieto bariéry a minimálna podpora zo strany štátu podľa neho vedú k tomu, že počet staníc je aktuálne nedostatočný. Podľa národného rámca by na Slovensku malo byť 60 až 80 CNG staníc, aby bol plniaci bod k dispozícii každých 50 km, dodal obchodný riaditeľ CNG Slovensko Michal Smolnický.