Berlín 29. marca 2021 – Firmy z Talianska a Holandska pomáhajú pri dostavbe plynovodu Nord Stream 2 dodávkami technológií pre ruské plavidlá na kladenie potrubí v rozpore so sankciami zo strany USA. Tvrdí to stanica Deutsche Welle, podľa ktorej pri nadobúdaní potrebnej technológie dochádza aj k deklarovaniu jej rôznych cien a zakladaniu fiktívnych spoločností.

„Každý kus potrubného zariadenia rozpráva svoj vlastný príbeh,“ znie slogan na webe talianskej spoločnosti Nuova Patavium, ktorý je výstižný aj vzhľadom na fakt, že firma nedávno vybavila najnovšou technológiou presného spracovania potrubí ruské plavidlo Akademik Čerskij, ktoré má koncom marca opäť začať s kladením plynovodu neďaleko nemeckého ostrova Rujana. DW si kladie otázku, či pri tom nedošlo k ekonomickej trestnej činnosti a pripomína, že finančné postihy hrozia všetkým subjektom, ktoré sa na projekte zúčastňujú, ak hodnota ich kontraktov presahuje 1 milión dolárov, resp. 850.000 eur.

Keď hrozba amerických sankcií prinútila v decembri 2019 švajčiarsku spoločnosť Allseas k stiahnutiu svojho plavidla na kladenie potrubí z projektu, Moskva začiatkom roka 2020 presunula Akademika Čerského z Tichého oceánu ako náhradu. Plavidlu však chýbalo podstatné vybavenie potrebné na dokončenie NS2. Rusi preto obišli sankcie USA a loď dovybavili, tvrdí DW na základe ruských colných dokumentov, verejne dostupných v databáze ImportGenius.

V období od augusta do septembra 2020 dostal majiteľ plavidla Akademik Čerskij, spoločnosti STIF – malá regionálna dcérska spoločnosť ruského Gazpromu – z Talianska a Holandska zariadenie na kladenie potrubí v hodnote približne 10 miliónov eur. Miestom dodania bol prístav Mukran na ostrove Rujana, základňa výstavby NS2.

Len 12. septembra boli z Ruska do Nemecka zaslané systémy na spracovanie rúr s hydraulickými pohonmi od spoločnosti Nuova Patavium v hodnote 1,1 milióna USD, uvádzajú ruské colné dokumenty. Podrobnejšie skúmanie ukázalo, že zariadenie dorazilo do Ruska formou dvoch samostatných dodávok v intervale niekoľkých mesiacov a každá zásielka bola deklarovaná na menej ako 200.000 USD. Talianska firma zatiaľ pre DW nevysvetlila cenový rozdiel.

Od júla 2020, keď sa sprísnili sankcie USA, sa dodávateľské reťazce stali ešte neprehľadnejšie. Taliansky dodávateľ odvtedy – na papieri – s majiteľom plavidla Akademik Čerskij neobchodoval.

Novým kupujúcim zariadenia sa stala spoločnosť Sistema SPB so sídlom v Petrohrade, ktorá má iba troch zamestnancov. V priebehu niekoľkých rokov sa viackrát presťahovala, opakovane zmenila svoj predmet činnosti a ďalšie údaje v obchodnom registri. O Sisteme SPB je však veľmi málo záznamov. Má licenciu na inštaláciu požiarnych hlásičov v budovách a má nesplatené dlhy voči Asociácii spoločností na prieskum ropy a zemného plynu.

Okrem firmy Nuova Patavium kúpila Sistema vybavenie pre ruské plavidlo na kladenie potrubí aj od inej talianskej spoločnosti, Opus SRL. Do Mukranu bolo dopravené ako majetok dcérskej spoločnosti Gazpromu, STIF-u.

Pri reexporte z Ruska do Nemecka bolo toto zariadenie deklarované v hodnote 1,2 milióna dolárov – čo je 10-krát viac, ako suma, ktorá bola oznámená colným orgánom pri vývoze z Talianska. Opus SRL zatiaľ taktiež nereagoval na otázky stanice DW.

Ďalšou firmou v centre pozornosti je podľa nej holandský výrobca Vermaat Technics BV, ktorého najmodernejšia robotická zváračka Veraweld Torch System D bola dodaná do Mukranu spoločnosťou STIF pre plavidlo Akademik Čerskij, čo majú dokazovať ruské colné dokumenty.

„Nevieme, čo sa deje na palube tejto lode,“ uviedla holandská spoločnosť. „Nedodávali sme žiadne vybavenie pre dokončenie Nord Stream 2,“ dodala s tým, že neočakáva žiadny dosah sankcií USA na svoju činnosť.

Na papieri nemal Vermaat Technics so STIF žiadny obchod, konštatuje DW. Zváracie systémy sa nedodávali dcérskej spoločnosti Gazpromu, ale ruskej spoločnosti Vermaat Service, o ktorej holandská firma tvrdí, že nepatrí medzi jej dcérske firmy.

Aj keď spoločnosť Vermaat Technics pokračovala v dodávkach priamo do ruskej firmy až do sprísnenia amerických sankcií z júla 2020, uviedla, že s Ruskom už žiadne ďalšie obchodné väzby nemá.

Namiesto nej prevzala ďalšie dodávky iná holandská firma – BHS International BV -, ktorá má jedinú poštovú schránku v dedine na juhovýchode krajiny a nefunkčný firemný web. Internetová doména firmy je registrovaná ruskou spoločnosťou. BHS International však má rovnakého spoločníka ako ruská firma Vermaat Service.

Akademik Čerskij dostal zariadenie z Holandska v hodnote takmer 5 miliónov dolárov, spoločnosť Vermaat Technics však uviedla, že vôbec netušila o presunutí jej technológie z Ruska do Nemecka.

Stanica DW si kladie otázku, či sú fiktívne spoločnosti, sprostredkovatelia či cenové nezrovnalosti dosť na oklamanie americkej vlády. Dlhoročný americký diplomat Daniel Fried o tom pochybuje. „Využívanie fiktívnych spoločností na vyhýbanie sa sankciám robí z toho, kto ich využíva, osobu podliehajúcu sankciám. Nejde o bezpečnú únikovú miestnosť. Založenie fiktívnej spoločnosti sa všeobecne považuje za sankcionovateľnú činnosť,“ uviedol pre DW. V rokoch 2014 až 2017 bol Fried koordinátorom sankcií voči Rusku na ministerstve zahraničia USA.

Ex-diplomat však súčasne poznamenal, že sankcionovanie Európanov nie je v žiadnom prípade isté,  pričom dodal, že „sankcie sú nákladným spôsobom riešenia problému“ a dá sa na ne reagovať odvetnými sankciami.

Nikos Tsafos z Washingtonského centra pre strategické a medzinárodné štúdie súhlasí s tým, že európske spoločnosti sa nemajú čoho báť. Verí, že Bidenova administratíva privrie oči, aby zbytočne neriskovala a nechala si priestor pre kompromis. „USA nie sú ochotné urobiť pre zastavenie projektu čokoľvek. Myslím si, že deliacou čiarou vždy bolo neohroziť príliš vzťah s Európou,“ dodal Tsafos.

V otázke Nord Stream-u 2 už na takýto kompromis nezostáva veľa času. Akademik Čerskij má ukončiť kladenie potrubí v septembri. Po dodatočnom vybavení najnovšou európskou technológiou môže ruská loď klásť potrubia dvakrát rýchlejšie ako menšia loď Fortuna, ktorá doteraz vykonávala práce južne od dánskeho ostrova Bornholm, uzavrela stanica DW.