Bratislava 13. apríla 2021 – Špecializovaná európska vodíková sieť by do roku 2040 mohla dosiahnuť dĺžku 39.700 kilometrov a spájať 21 krajín, pričom po roku 2040 sa očakáva jej ďalšie rozširovanie. Vyplýva to z aktualizovanej vízie špecializovanej vodíkovej dopravnej infraštruktúry, ktorú v utorok predstavila iniciatíva European Hydrogen Backbone (EHB). Zapojilo sa do nej dvanásť európskych prevádzkovateľov prepravných sústav z jedenástich európskych krajín, vrátane slovenského prepravcu, spoločnosti Eustream.

„EHB predstavuje príležitosť na urýchlenie dekarbonizácie energetického a priemyselného odvetvia pri súčasnom zabezpečení odolnosti energetického systému, zvýšenej energetickej nezávislosti a bezpečnosti dodávok v celej Európe. Takúto víziu je možné dosiahnuť nákladovo efektívnym spôsobom, vyžaduje si to však úzku spoluprácu medzi členskými štátmi EÚ a susednými krajinami a stabilný, podporný a adaptívny regulačný rámec,“ uvádza sa v aktualizovanej vízii. Jej prvá verzia z júla 2020 predstavila sieť dlhú 23.000 km, pokrývajúcu 10 európskych krajín.

Približne 69 % navrhovanej vodíkovej siete by podľa EHB mali tvoriť upravené existujúce siete pre zemný plyn. Zvyšných 31 % novovybudovaných plynovodov je potrebných na pripojenie nových odberateľov a budú umiestnené v krajinách so súčasnými malými plynárenskými sieťami, avšak s vysokým očakávaným budúcim dopytom a dodávkou vodíka.

„Predpokladaných takmer 40.000 km vodíkovej „chrbtice“ do roku 2040 si vyžaduje odhadované celkové investície vo výške 43 – 81 miliárd eur,“ špecifikuje iniciatíva. Investícia do kilometra potrubia je v porovnaní s minuloročnou správou EHB nižšia, pretože predchádzajúca správa obsahovala iba odhady nákladov na potrubia s priemerom 48 palcov, zatiaľ čo aktualizovaná verzia zohľadňuje, že veľká časť dnešnej infraštruktúry pre zemný plyn a budúcej vodíkovej pozostáva z menších potrubí.
Tie sú lacnejšie z hľadiska úpravy, no majú o niečo vyššie prevádzkové náklady pri preprave na tisíc km. „Preprava vodíka na viac ako 1000 km by v priemere stála 0,11 – 0,21 eur za kg vodíka, čo by z EHB urobilo nákladovo efektívnu alternatívu pre prepravu vodíka na veľké vzdialenosti,“ zdôrazňuje iniciatíva, ktorá pripomína aj potrebu zavedenia stabilného regulačného rámca.

Dnes zverejnené mapy vodíkovej infraštruktúry na roky 2030, 2035 a 2040 odrážajú víziu 23 európskych prevádzkovateľov prenosových sústav pre plyn na základe ich analýzy, ako by sa mala infraštruktúra rozvíjať, aby splnila ciele dekarbonizácie. EHB pritom konštatuje, že trasy a časové osi prepravy vodíka v mapách nie sú „vytesané do kameňa“. „Konečný návrh a časová os ´chrbtice´závisia od trhových podmienok pre vodík a zemný plyn a od vytvorenia stabilného, ​​podporného a adaptívneho regulačného rámca,“ dodáva iniciatíva.