Praha 16. júla 2021 – Elektromobil nie je auto, to je ideológia. Jednostranné preferovanie elektromobility by mohlo viesť nielen k likvidácii európskeho autopriemyslu, ale pri rastúcich cenách elektriny aj k energetickým a vnútropolitickým problémom v Európe. V rozhovore pre echoprime.cz to povedal profesor energetických zdrojov a zariadení na Českom vysokom učení technickom (ČVUT) Jan Macek. Prednedávnom sa pripojil k listu 171 vedcov z Nemecka, Rakúska a Švajčiarska, ktorí vyzvali Európsku komisiu, aby upustila od jednostrannej podpory elektromobility.

„Boli sme obvinení zo strašenia, keď sme spočítali, čo by sa stalo, keby sme 5,5 milióna osobných áut a dodávok v ČR chceli nahradiť elektroautami. A len na nočné nabíjanie z toho vychádza štyri a pol Temelína. Deväť gigawattových blokov,“ vyčíslil Macek s tým, že pri rýchlonabíjaní  by bol výsledok ešte horší, keďže straty pri ňom dosahujú od 30 do 50 %. „Ako keby ste čerpali benzín deravou hadicou a tretina benzínu vám vytekala na asfalt,“ dodal odborník, ktorý sa vyjadril aj k problematike dvojitého počítania emisií a k posudzovaniu emisií pri elektroautomobiloch.

Dôležitosť energetického mixu

„Základné nariadenie Európskej komisie pokutuje automobilku, pokiaľ vo váženom priemere všetkých predaných vozidiel nedosiahne priemerných emisií CO2 pod 95 gramov na kilometer. Toto nariadenie plne platí od tohto roka,“ pripomenul Macek. „Smernica počíta vážený priemer z predaných vozidiel tak, že z automobilov, ktoré majú deklarované emisie pod 60 g/km, čo sú dnes elektromobily a plug-in hybridy, prípadne vozidlá s vodíkovým pohonom s palivovým článkom, sa do váženého priemeru počíta nula gramov. U elektromobilov sa vôbec nepočíta s tým, že ich elektrinu musel niekto vyrobiť,“ zdôraznil a poukázal na dôležitosť zloženia energetického mixu tej-ktorej krajiny.

Vo Francúzsku viac ako tri štvrtiny mixu zabezpečujú jadrové elektrárne a vďaka tomu sú ich emisie z energetiky pod 0,1 kg CO2 na kWh. „My máme niečo nad 0,5. Nemci v tom robia úprimne povedané skreslenia, započítavajú len výrobcov silovej elektriny, a napriek tomu dnes majú len tesne pod 0,5. Teraz sú o niečo lepšie ako my, ale čoskoro na tom budú o niečo horšie, pretože sa chystajú odstavovať posledné jadrovky,“ konštatoval Macek s tým, že nikde v Európe sa emisie na obstaranie primárnej energie automobilkám do ich mixu nezapočítavajú.

Aj pri určitom zvýhodňovaní , ktoré je žiaduce pri rozbehnutí biznisu s elektromobilitou považuje tieto podmienky za príliš deformujúce. „A to sa stále bavíme len o prevádzkovej spotrebe a nezahŕňame do energetickej bilancie nároky na výrobu batérie. Lítium je veľmi energeticky náročné, rovnako tak všetky vzácne, veľmi rozptýlené prvky, ktoré si vyžadujú spracovanie obrovských objemov suroviny,“ ozrejmil odborník. Aj podľa konzervatívnych odhadov vychádza, že na každú kWh v batérii sa spotrebuje cez 100 kWh pri výrobe. „Avšak aj Európska komisia kdesi vyhlásila, že toto započítavať sa nehodí. Novo sa vraj o tom aspoň uvažuje. Uvidíme,“ dodal Macek pre echoprime.cz.

Možné vnútropolitické dosahy

Dôvodom ohromnej preferencie elektromobility zo strany EÚ nerozumie. „Nikto z nás proti elektromobilite v princípe nie je, avšak ako hovorí jeden kolega: Elektromobil nie je auto, ale ideológia,“ podotkol Macek. „Ja už sa asi nedožijem toho, aby som videl výsledok, a ani by som sa snáď nechcel dožiť okamihu, keď sa zistí, že to bola zlá cesta. Pretože my si tu cielene likvidujeme vlastný autopriemysel,“ varoval.

Upozornil tiež na riziko možnej európskej závislosti na Číne, ktorá ovláda väčšinu svetových nálezísk strategického a pre elektromobilitu dôležitého kobaltu a takisto kobaltovú metalurgiu.

Macek sa vyjadril aj možným vnútropolitickým dosahom elektromobility v Európe. Priama aj nepriama podpora elektromobilov dnes podľa neho znamená podporu bohatých v podobe druhého alebo tretieho auta do rodiny či veľkých áut, ktoré sú práve teraz prevádzkovo o niečo lacnejšie, pretože zatiaľ čo u palív robí spotrebná daň okolo 40 %, elektrina do áut spotrebnou daňou zaťažená nie je. „Cena elektriny samozrejme ide hore a pôjde hore veľmi strmo. Desím sa okamihu, až niekto zameraný brutálne populisticky toto uchopí,“ hovorí Macek.

Hybridy a vodík ako alternatívy

Z možných alternatív elektromobility podľa neho vychádzajú v mnohých ohľadoch lepšie plug-in hybridy, ktoré v elektrickom režime umožňujú dojazd do 60 km, pri dlhších jazdách nemajú problém s dojazdom a ani v zime s kúrením, ktoré v čistých elektromobiloch vyčerpáva batériu.

Pri vodíku záleží na investícii, aký veľký elektrolyzér sa postaví, ale keď je dimenzovaný tak, aby to vychádzalo investične rozumne, je zase prúdovo viac zaťažený, čiže vznikajú väčšie straty, pripomenul odborník. „Pri elektrolýze samotnej predstavujú 15 – 20 %. Oproti baterkám má vodík tú výhodu, že sa dá skladovať neobmedzene. Nevýhodu má v tom, že sa ďalšia energia musí venovať do jeho stlačenia, sám o sebe je totiž veľmi riedky,“ vysvetlil Macek.

„Na ČVUT robíme pokusy s pridávaním vodíka k fosílnym palivám. U benzínových motorov je to úplne bez problémov. U dieselového motora nás až prekvapilo, že aj do neho sa dá pridávať veľa vodíka bez toho, aby sa znížil kompresný pomer na hodnoty, keď už by to ako diesel nefungovalo. Čiže, keby bol obnoviteľný vodík, ja viem v dieseli nahradiť pokojne 80 % nafty, s obrovskou výhodou, že kým nie je dostatočná infraštruktúra, ja do cieľa na tú naftu pokojne dôjdem,“ priblížil a súčasne pripomenul, že vo výskume vodíka nie je veľa peňazí, potrebné je stavať infraštruktúru a cena vodíkových vozidiel je niekoľkonásobne drahšia aj oproti elektromobilom.

Na margo chýbajúceho hlasu technickej inteligencie v diskusiách o energetike a doprave Macek okrem iného zdôraznil  význam konkrétnych čísiel, ktoré sa často nepočúvajú dobre. Keď je pri elektrine 0,5 kg CO2/kWh, pričom uhlíková povolenka prekročila 50 €/t, vychádza z toho, že za poltonu treba zaplatiť 25 €/MWh, vyčíslil.

„Dnes sa MWh silovej elektriny predáva v priemere za 50 €. Tých 25 je už dnes vo výške polovice ceny silovej elektriny navyše k oným 50,“ doplnil Macek s tým, že emisná povolenka stávala kedysi 5 €. „Do ceny elektriny za pohon elektromobilu sa to započíta úmerne, pri 20 kWh/100 km teda 0,5 €. To sú čísla, ktoré by snáď aj stará Blašková mohla pochopiť. Že to je potenciálne poriadny prúser,“ zdôraznil Macek.

Pripomenul, že ešte v roku 2015 nemecký minister dopravy, keď sa jednalo o zákazoch pre spaľovacie motory, hovoril, že väčšiu hlúposť nikdy nepočul. „No a za päť rokov … Európa ako keby sa totálne zbláznila. Zdá sa, že spoločnosť potrebuje šok. Že buď musí prísť blackout, alebo nejaké šialené zdraženie energie, aby sa všetci chytili za hlavu. Potom je otázka, koho označia za vinníka,“ uzavrel profesor Jan Macek v rozhovore pre echoprime.cz.