Brusel 15. júla 2021 – Viacerí komisári Európskej komisie (EK) vyjadrili v stredu (14. 7.) znepokojenie nad prelomovým balíkom legislatívnych opatrení v oblasti klímy „Fit for 55“ a kritizovali spôsob, akým sa k rozsiahlej iniciatíve zameranej na transformáciu európskeho hospodárstva postavila predsedníčka Komisie Ursula von der Leyen. Pre portál euractiv.com to uviedli viacerí úradníci EK.

Sedem zdrojov z Komisie, s ktorými EURACTIV konzultoval, uviedlo, že takmer tretina komisárov vyjadrila na schôdzi kolégia EK určité obavy týkajúce sa balíka alebo jeho presadzovania. Rovnaké zdroje tiež potvrdili, že komisár pre rozpočet Johannes Hahn hlasoval proti. Hoci vyjadril podporu ambíciám tohto balíka, namietal, že neobsahuje žiadny odkaz na potrebu nových vlastných zdrojov EÚ.

Očakávalo sa, že nové uhlíkové clo (CBAM – Carbon Border Adjustment Mechanism) a rozšírenie európskeho uhlíkového trhu, dva z hlavných návrhov balíka, budú súčasťou nového systému vlastných zdrojov na financovanie fondu obnovy.

Komisári, ktorí nie sú spokojní s niektorými aspektmi balíka „Fit for 55“, zodpovedajú za niektoré z hlavných sektorov zasiahnuté balíkom (rozpočet, priemysel, hospodárstvo, sociálne veci) a patria k hlavným politickým skupinám (EPP, socialisti, Obnov Európu), povedal úradník Komisie oboznámený so situáciou.

Podľa informácií uvedených zdrojov pramenila spoločná frustrácia predovšetkým z toho, ako bol rozsiahly balík právnych predpisov zameraných na transformáciu energetickej spotreby spoločností a domácností zostavený.

Tím šéfky komisie Von der Leyenovej sa „viac staral o to, aby bola na budovu premietnutá zelená vlajka s hviezdami, ako o to, aby bola uzavretá dobrá dohoda,“ uviedol jeden zo zdrojov.

Ďalší predstaviteľ EK pod podmienkou anonymity, povedal, že „pocit znepokojenia medzi komisármi z pracovných metód v pozadí iniciatívy s takým veľkým politickým a sociálnym dosahom odhaľuje nedostatky v manažérskych schopnostiach predsedníčky (EK)“.

Rozpaky sa však podľa EURACTIV-u začali prejavovať už oveľa skôr, ako sa konala stredajšia schôdza kolégia.

Tri zdroje uviedli, že výstražné signály niektorých rezortov počas konzultačnej fázy o pláne boli ignorované. Viacero dokumentov dorazilo „dosť neskoro“, niektoré až minulý týždeň, preto si vyžadovali viac času a skorší začiatok konzultácií o nich, vysvetlil jeden zo zdrojov.

Výsledkom bolo, že kabinety a úradníci cez víkend zápasili s časom, aby dokončili podrobnosti o 13 iniciatívach zahrnutých do balíka.

Od piatku sa konali štyri stretnutia vedúcich kabinetov, niektoré trvali viac ako 12 hodín. Niektoré tímy pracovali na návrhoch až do utorňajšej (13. 7.) neskorej noci, pretože Von der Leyenová chcel mať všetko dokončené pred začiatkom zasadnutia kolégia EK.

Rozhovory, ktoré poskytovala, zatiaľ čo kabinety ešte stále diskutovali o detailoch, boli pre niektorých jasným znamením toho, že názory komisárov boli odsunuté na vedľajšiu koľaj.

Znepokojenie medzi členmi kolégia však nevychádzalo iba z procesu prijímania, ale aj zo samotnej podstaty legislatívneho balíka. Všeobecne zdieľaná obava pramenila zo sociálneho dosahu balíka na zraniteľné skupiny, najmä v niektorých členských štátoch, kde sú rodiny alebo priemyselné odvetvia stále veľmi závislé od fosílnych palív.

Niektoré kabinety spochybnili zahrnutie cestnej dopravy a budov do systému obchodovania s emisiami, čo je jedna z hlavných noviniek balíka. Iné sa obávali, aký to bude mať vplyv na malé a stredné podniky.

„Súhlasíme s cieľmi v oblasti podnebia, ale balík nie je dostatočne zrelý, pokiaľ ide o podrobnosti a kalendár,“ uviedol jeden z úradníkov.

Iný zdroj vyslovil pochybnosti o tom, či bol zahraničný rozmer balíka a jeho vplyv na medzinárodný obchod správne vyvážený.

Rozpory vyvolali nielen najkontroverznejšie prvky balíka, ako napríklad CBAM, revidovaný systém obchodovania s emisnými kvótami alebo postupné ukončenie používania benzínových vozidiel do roku 2035.

Napätie priniesli aj niektoré ďalšie segmenty, napríklad stratégia lesného hospodárstva v prípade švédskej komisárky Ylvy Johanssonovej, vzhľadom na zásadný význam lesníckeho priemyslu v jej krajine.

Zdroje prítomné na diskusii kolégia uviedli, že takmer všetci komisári balík ocenili, „ale poukázali na body, ktoré sa im nepáčili, a ktoré väčšinou nemali nič spoločné s ich portfóliom, ale veľa spoločného s ich domácimi záujmami.“

Podľa rovnakých zdrojov bol podpredseda Komisie Margaritis Schinas prekvapený z niektorých prezentovaných reakcií. „Keď sme sa rozhodli pre zníženie emisií o 55 %, postavil som sa proti, pretože som si myslel, že je to príliš veľa. Ale dnes som prekvapený, že kolegovia, ktorí chceli 55 %, teraz spochybňujú potrebné kroky, aby sa tam dostali,” uviedol Schinas podľa zdrojov pre euractiv.com.