Bratislava 25. februára – Nepozerať sa na vodík z oddeleného, buď elektroenergetického alebo plynárenského hľadiska, ale s cieľom prepojiť oba sektory a využiť, že SPP pôsobí v predaji zemného plynu, elektrickej energie, a zároveň je výkupcom OZE. Taká bola základná myšlienka, ktorá spoločnosť viedla k spracovaniu projektu Smart Hydra, ktorý uspel v národnom výberovom procese výzvy IPCEI (Important Projects of Common European Interest – Dôležité projekty spoločného európskeho záujmu) v oblasti vodíkových technológií. Na webinári Slovenského plynárenského a naftového zväzu Podpora vodíkových projektov jeho hlavné idey prezentoval špecialista rozvoja podnikania SPP Martin Kečkéš.

„Pokiaľ chceme integrovať väčšie množstvo OZE, zároveň musíme sústave poskytnúť dostatočné regulačné nástroje. Myslíme si, že cesta Power-to Gas je presne ten spôsob, ktorý poskytuje dodatočné nástroje na vyrovnávanie siete,“ načrtol Kečkéš s týmže plynárenstvo ponúka aj druhú možnosť, ktorou sú paroplynové cykly.

„Vieme zabezpečiť aj druhú stránku vyrovnávania siete, teda Gas-to-Power. Vieme vyrovnávať sieť nielen na prenosovej úrovni, ale aj na distribučnej úrovni, to znamená chceme prepojiť sústavy smart spôsobom,“ zdôraznil a doplnil, že k tomu má dopomôcť budovanie elektrolyzérov. „Vodík vnímame ako komoditu, missing link, ktorý prepája elektroenergetiku a plynárenstvo,“ skonštatoval Kečkéš.

Keď už je vodík vyrobený, prichádza na rad otázka, čo sa s ním dá ďalej robiť. Jednou z možností je využívať ho v rámci plynárenskej infraštruktúry, pracovať s ním v sieti, do určitého množstva ho využívať na najmä na sezónne skladovanie. „V prípade, že máme nejaký zdroj CO2, čo môže byť CCS, môžeme vyrobiť syntetický metán, to znamená vodík spojiť s CO2 a CO2 akoby recyklovať, vyrobiť syntetický metán a využívať ho naďalej v už vybudovanej infraštruktúre,“ ozrejmil Kečkéš, podľa ktorého sú práve toto synergie, ktoré plynárenstvo a elektroenergetika majú, pokiaľ sa nesnažia budovať systém len na svojom médiu, ale snažia sa hľadať prepojenie medzi sektormi.

Pripomenul, že vodík ako molekula má svoju pridanú hodnotu aj v ťažko dekarbonizovateľných sektoroch. „Pri tvorbe projektu Smart Hydra sme sa zamerali primárne na dopravnú aplikáciu, kde vidíme prvý dopyt,“ priblížil s tým, že SPP vidí v tejto súvislosti veľký priestor ako v prvom najmä v sektore vodíkových autobusoch.

„Zároveň, po náraste využívania OZE a produkcie obnoviteľného vodíka, sú tu sektory, ktoré je inak ťažké dekarbonizovať – oceliarsky, sklársky, petrochemický priemysel, výroba hnojív. Akýkoľvek priemysel, ktorý je vysokoteplotný alebo využíva vodík ako svoju komoditu, pre všetky tieto sektory bude dostatočný a ekonomicky dostupný vodík predstavovať spôsob ako dekarbonizovať svoju výrobu,“ vysvetlil Keškéš.

Zdôraznil, že cieľom SPP bolo zamerať sa na kombinovanú optimalizáciu výroby, teda vyrábať aj elektrinu aj zelený vodík. „Nech systém vyrába elektrinu, keď je to výhodné, v čase keď sú nízke ceny a prebytok ponuky, aby vyrábal vodík. To znamená, optimalizujeme výrobu vodíka aj elektrinu,“ skonštatoval a dodal, že zámerom je napomôcť takto splneniu klimatických cieľov a zvýšiť bezpečnosť dodávok energie pomocou pri regulácii sústavy.

Zároveň je to  podľa neho systém, ktorý pomáha vyrábať a dáva uveriteľný príbeh, že príde vodík, že to nie je uzavretý systém platný pre nejakú firmu, ale je to systém, ktorý je replikovateľný a škálovateľný.

„Chceme vyvinúť taký moderný riadiaci systém, ktorý prepája rôzne sektory, aby umožnil výraznejšiu integráciu OZE,“ povedal Kečkéš s tým, že projekt Smart Hydra má zároveň ukázať, že je možné dosiahnuť multiplikačný efekt pri využívaní portfóliového efektu medzi fotovoltaikou, veternou a vodnou energiou a v kombinácii s elektrolyzérmi, keď sústava akceptuje násobne vyšší podiel OZE, ako by bola schopná integrovať, ak by takýto dispečing nebol k dispozícii. „Chceme ukázať, že takýto nástroj Slovensku nám pomôže lepšie plniť klimatické ciele a zvyšovať podiel OZE,“ dodal.

Zároveň zdôraznil, že poskytovanie dodatočných nástrojov na reguláciu siete povedie k zníženiu nákladov na vyvažovanie elektrickej siete a bezprostredne prináša aj obnoviteľný vodík, ktorý je využívaný ako médium vo všetkých sektoroch, kde má pridanú hodnotu.

Kečkéš upozornil aj na rozpracovaný koncept SPP Multifuel stanica. Podľa predstáv spoločnosti by v jej areáli v Bratislave vznikla plniaca stanica, ktorá by poskytovala rôzne alternatívne palivá na jednom mieste, teda CNG, elektrinu cez nabíjačky a prvé možnosti plnenia vodíka. Spolu s informačným kioskom by sa tak stala centrom všetkých alternatívnych čistých palív.