Bratislava 24. októbra 2022 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ), advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej legislatívy. V aktuálnom vydaní monitoringu energetickej legislatívy upozorňuje najmä na prijatie novely Cenovej vyhlášky v tepelnej energetike a novely Pravidiel trhu.

Upozorňuje aj na návrh novej Cenovej vyhlášky v elektroenergetike a novej Cenovej vyhlášky v plynárenstve, ktoré sa aktuálne nachádzajú v štádiu vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania.

Do popredia rovnako dáva informáciu o nových účinných zmenách v Prevádzkovom poriadku spoločnosti OKTE a Prevádzkovom poriadkuTechnických podmienok spoločnosti SEPS.

O ďalších zaujímavostiach za mesiac september 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.

Monitoring za mesiac september 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prajeme Vám príjemné čítanie!

1. ČO SA ZMENILO?

ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE nie
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii nie
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike nie
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom áno
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti
o vydanie povolenia
nie
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie
TEPELNÁ ENERGETIKA
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike (bude nahradená vyhláškou ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike) áno
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla nie
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie

Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov v uplynulom mesiaci.

::       Novela Pravidiel trhu

Dňa 29.9.2022 bola v Zbierke zákonov SR pod č. 318/2022 Z. z. zverejnená novela Pravidiel trhu (vyhlášky ÚRSO č. 24/2013 Z. z.).

Prijatá novela je reakciou ÚRSO na súčasnú situáciu na energetickom trhu s elektrinou a plynom.

Predmetná novela prináša predovšetkým zmenu zúčtovaniu odchýlok, pričom zavádza denné zúčtovanie odchýlok na trhu s elektrinou. Uvedená zmena by podľa slov ÚRSO mohla zabezpečiť zníženie objemu finančného zabezpečenia subjektov zúčtovania až do výšky 40 %.

Ďalšími výraznými zmenami, ktoré novela Pravidiel trhu prináša, sú (i) poníženie zálohových platieb pre dodávateľov elektriny voči prevádzkovateľom regionálnych distribučných sústav, (ii) priraďovanie identifikátorov EIC zo strany organizátora trhu s elektrinou každému účastníkovi trhu s elektrinou (vrátane odberateľov v domácnostiach), či (iii) zmeny podmienok rezervovanej kapacity.

Novela Pravidiel trhu tiež upravuje definíciu maximálnej rezervovanej kapacity, rezervovanej kapacity v elektroenergetike a zavádza možnosť zmluvne dohodnutej hodnoty maximálnej rezervovanej kapacity výrobcov elektriny.

Novela prináša tiež zmeny v oblasti inštitútu dodávky poslednej inštancie (DPI) elektriny a plynu, ktoré posilnia ochranu odberateľov v domácnostiach a zároveň zefektívnia procesy a výmenu dát medzi účastníkmi trhu s elektrinou.

Novela Pravidiel trhu nadobudla účinnosť dňa 30.9.2022.

Novela Pravidiel trhu je dostupná na tomto odkaze, a dôvodová správa k nej je dostupná na tomto odkaze.

::       Nová Cenová vyhláška v tepelnej energetike

Dňa 15.9.2022 bola v Zbierke zákonov SR bola pod č. 312/2022 Z. z. zverejnená nová vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike.

Vyhláška zrušuje aktuálnu vyhlášku ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike, podľa ktorej sa postupovalo pri vykonávaní cenovej regulácie v predchádzajúcom 5. regulačnom období.

Nová prijatá cenová vyhláška č. 312/2022 Z. z. upravuje vykonávanie cenovej regulácie v tepelnej energetike počas regulačného obdobia 2023 až 2027, pričom sa podľa nej prvýkrát postupuje pri vykonávaní cenovej regulácie na rok 2023.

Prijatá cenová vyhláška upravuje napríklad zmenu v spôsobe regulácie fixnej zložky ceny tepla, konkrétne v zmene výpočtu regulačného príkonu.

Zároveň platí, že v prípade, ak inflácia bude vyššia ako 2 %, tak nová cenová vyhláška poskytuje možnosť preniesť časť inflácie do zvýšenia fixných nákladov.

Nová cenová vyhláška v tepelnej energetike je dostupnána tomto odkaze. Dôvodovú správu k vyhláške si môžete pozrieť TU.

2.    MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

::       Novela Zákona o energetike a Zákona o regulácii

Dňa 7.10.2022 bol v Zbierke zákonov SR pod č. 324/2022 Z. z. zverejnený zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike (ďalej len „Zákon o energetike“) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o regulácii“).

Prijatý zákon reaguje na hroziacu cenovú nedostupnosť elektriny a plynu, nakoľko cena týchto komodít je z veľkej časti tvorená na veľkoobchodných trhoch. Zákon rozširuje koncept stavu núdze v elektroenergetike a v plynárenstve vytvorením legislatívnych nástrojov umožňujúcich štátu reagovať pružne a efektívne na prípadný vznik stavu núdze.

Novela Zákona o energetike a Zákona o regulácii prináša legislatívne úpravy, ktoré sú potrebné na to, aby Ministerstvo hospodárstva SR mohlo vo všeobecnom hospodárskom záujme uložiť povinnosť na zabezpečenie bezpečnosti, pravidelnosti, kvality a ceny dodávok elektriny a plynu pre domácnosti v Slovenskej republike.

Prijatie tohto zákona má zabrániť negatívnemu vplyvu vysokého nárastu cien elektriny a plynu na najzraniteľnejších odberateľov – odberateľov v domácnostiach.

Predmetný zákon bol NR SR predložený ako vládny návrh na vydanie zákona dňa 21.9.2022,  dňa 27.9.2022 bol schválený NR SR a dňa 7.10.2022 došlo k jeho vyhláseniu v Zbierke zákonov SR.

Novela Zákona a energetike a novela Zákona o regulácii nadobudli účinnosť dňa 7.10.2022.

Prijatý zákon účinný od 7.10.2022 je dostupný TU a dôvodová správa k tomu zákonu je dostupná na tomto odkaze.

::       Návrh novej Cenovej vyhlášky v elektroenergetike

ÚRSO predložil dňa 30.9.2022 do medzirezortného pripomienkového konania návrh na vydanie vyhlášky, ktorá má nahradiť aktuálnu Cenovú vyhlášku v elektroenergetike (vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z.).

Predložený návrh vyhlášky upravuje rozsah a spôsob vykonávania cenovej regulácie v elektroenergetike, rozsah, štruktúru a výšku ekonomicky oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku, postup a podmienky uplatňovania ceny, podrobnosti o návrhu ceny a spôsobe jeho predkladania na celé regulačné obdobie.

Podľa novej cenovej vyhlášky sa navrhuje prvýkrát postupovať pri vykonávaní cenovej regulácie na rok 2023.

Predmetný návrh vyhlášky sa aktuálne nachádza v štádiu vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania. Aktuálny stav tohto legislatívneho procesu je možné sledovať na tomto odkaze.

Dôvodová správa k predloženému návrhu a samotný návrh vyhlášky sú dostupné TU.

::       Novela vyhlášky o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa

Ministerstvo hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“) predložilo do medzirezortného pripomienkového konania návrh na vydanie vyhlášky, ktorou sa dopĺňa vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa.

V zmysle predloženého návrhu by sa mali upraviť vnútorné teploty vykurovaných priestorov v administratívnych budovách (kancelárie, jedálne…) z 20°C na 19°C.

Dátum účinnosti vyhlášky je navrhovaný na 1.11.2022

Predmetný návrh vyhlášky sa aktuálne nachádza v štádiu vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania. Aktuálny stav tohto legislatívneho procesu je možné sledovať na tomto odkaze.

Dôvodová správa k predloženému návrhu je dostupná na tomto odkaze. Návrh vyhlášky je dostupný TU.

::       Návrh novej Cenovej vyhlášky v plynárenstve

ÚRSO predložil dňa 3.9.2022 do medzirezortného pripomienkového konania návrh na vydanie vyhlášky, ktorá má nahradiť aktuálnu Cenovú vyhlášku v plynárenstve (vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z.).

Predmetnou vyhláškou sa ustanovuje rozsah a spôsob vykonávania cenovej regulácie dodávky plynu, rozsah, štruktúra a výška oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku, postup a podmienky uplatňovania ceny, podrobnosti o návrhu ceny a spôsobe jeho predkladania na celé regulačné obdobie.

Podľa novej cenovej vyhlášky sa navrhuje prvýkrát postupovať pri vykonávaní cenovej regulácie na rok 2023.

Tento legislatívny proces sa aktuálne nachádza v štádiu vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania, ktoré je možné sledovať TU.

Dôvodová správa k predloženému návrhu je dostupná TU a samotný návrh je dostupný TU.

::       Návrh novely Vyhlášky o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení

MH SR predložilo dňa 26.9.2022 do medzirezortného pripomienkového konania návrh na vydanie vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa Vyhláška o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení (vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze).

Predmetný návrh vyhlášky je zameraný najmä na odvetvie plynárenstva.

Predložený návrh vyhlášky zavádza (okrem iného) novú kategóriu vykurovacích kriviek, ktoré sú určené pre chránených odberateľov. Zároveň sprehľadňuje systém obmedzujúcich odberových stupňov a detailnejšie ustanovuje kategórie odberateľov, ktoré môžu aj v čase obmedzovania dodávky používať plyn na výrobu.

Účinnosť vyhlášky sa navrhuje od 1.11.2022.

Predmetný návrh vyhlášky sa aktuálne nachádza v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Aktuálny stav tohto legislatívneho procesu je možné sledovať na tomto odkaze.

Dôvodová správa k predloženému návrhu je dostupná na tomto odkaze a samotný návrh vyhlášky je dostupný TU.

::      Energeticky náročné podniky môžu očakávať doposiaľ najvyššie kompenzácie

Podniky by sa vďaka novej schéme štátnej pomoci mali dostať ku kompenzáciám za rok 2021.

Štát v priebehu minulého roka rozhodol o navýšení tzv. kompenzácií za rok 2020 za nepriame náklady uhlíka zo 4 na 11 miliónov eur.

Schéma štátnej pomoci, na základe ktorej Slovensko poskytovalo kompenzácie podnikom od roku 2016, vypršala, a preto je potrebné schválenie novej schémy. Podniky by však o kompenzácie za minulý rok nemali prísť. Práve naopak – v porovnaní s predošlými rokmi má byť ich celkový objem ešte vyšší.

Envirofond v súčasnosti čaká na schválenie schémy štátnej pomoci. Po jej schválení Envirofond vyhlási pripravenú výzvu, prostredníctvom ktorej sa oprávnení žiadatelia budú môcť prihlásiť.

Čo sa týka kompenzácie za rok 2021, túto Envirofond zatiaľ nespustil. Aktuálne stále čaká na schválenie novej schémy Európskou komisiou.

Podrobnosti k danej problematike sa dočítate TU.

::       Analýza ÚRSO k vývoju veľkoobchodných cien elektriny a plynu

Do pozornosti dávame tiež zverejnenú analýzu ÚRSO, ktorá ilustruje vývoj veľkoobchodných cien elektriny a plynu, relevantných pre SR.

Predmetná analýza zohľadňuje sledované obdobie od 1.1.2021 do 15.9.2022. ÚRSO v analýze identifikuje faktory, ktoré mali najzásadnejší vplyv na vývoj veľkoobchodných cien elektriny a plynu. Zároveň formuluje, čo možno očakávať do budúcna.

Analýza „Vývoj veľkoobchodných cien komodít 01.01.2021 – 15.09.2022“ v celom znení je dostupná na tomto odkaze.

Viac informácii ku zverejnenej analýze sa dočítate na tomto odkaze.

::       Nový Prevádzkový poriadok OKTE, a.s.

V septembri 2022 prešiel úpravou aj Prevádzkový poriadok spoločnosti OKTE, a.s., ktorý nadobudol účinnosť od 1.10.2022.

Nové účinné zmeny Prevádzkového poriadku OKTE sa týkajú najmä:

Platné znenie Prevádzkového poriadku OKTE účinné od 1.10.2022 je dostupné TU.

::       Boli zverejnené objemy podporných služieb na rok 2023

Spoločnosť SEPS informovala, že zverejnila požadované objemy podporných služieb (PpS) na rok 2023, t. j. od 1.1.2023 do 31.12.2023.

SEPS však dopĺňa, že finálne objemy budú stanovené až niekedy v novembri 2022, a to z úrovne ENTSO-E po rozhodnutí Plenary RGCE.

Objemy PpS zverejnené spoločnosťou SEPS sú dostupné TU.

::       Spoločnosť SEPS informuje o zmene svojho Prevádzkového poriadku aj Technických podmienok

Do pozornosti dávame vydané rozhodnutie ÚRSO č. 0084/2022/E-PP, ktorým ÚRSO zmenil Prevádzkový poriadok spoločnosti SEPS.

Rozhodnutie ÚRSO č. 0084/2022/E-PP nadobudlo právoplatnosť dňa 30.9.2022 a je k dispozícii na tomto odkaze.

Kapitola 5.5 rozhodnutia č. 0084/2022/E-PP nadobudla účinnosť dňa 1.10.2022 a Príloha B nadobudla účinnosť dňa 24.10.2022.

Úplné znenie Prevádzkového poriadku SEPS je dostupné TU. Bližšie informácie k danej téme sa dočítate TU.

Okrem zmien Prevádzkového poriadku nadobudli dňa 1.10.2022 účinnosť aj niektoré dokumenty Technických podmienok prístupu a pripojenia a pravidlá prevádzkovania prenosovej sústavy spoločnosti SEPS. Technické podmienky pozostávajú z ôsmich dokumentov, pričom k aktualizácii v danom prípade došlo pri dokumentoch A, B, D, E, F a N Technických podmienok

Predstavenstvom spoločnosti SEPS boli dňa 27.9.2022 schválené tiež zmeny v kapitole 1.4 dokumentu Technických podmienok. Aktualizované znenie kapitoly nájdete na tomto odkaze.

Jednotlivé dokumenty Technických podmienok sú dostupné na tomto odkaze.

Podrobnosti k správe SEPS sa dočítate TU.

::       Zmena cenníka služieb a poplatkov VSD

Spoločnosť Východoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „VSD“) informuje prostredníctvom svojej webovej stránky svojich zákazníkov o zmene cenníka služieb a poplatkov, ktorý vstúpi do platnosti od 1. novembra 2022.

Plné znenie cenníka služieb a poplatkov VSD nájdete na tomto odkaze.

V aktuálnom monitoringu envirolegislatívy advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS upozorňuje najmä na návrh Zákona o krajinnom plánovaní a Zákona o ochrane ovzdušia.

ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší nie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.

V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac september 2022 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov.

2.    MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

::       Prebieha vyhodnotenie MPK k návrhu Zákona o krajinnom plánovaní

Dňa 21.9.2022 začalo prebiehať vyhodnotenie medzirezortného pripomienkového konania (MPK) k návrhu zákona o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o krajinnom plánovaní).

Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP) v intenciách a s cieľmi Plánu obnovy a odolnosti SR – komponent 05 Adaptácia na zmenu klímy, Stratégie environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 a v súlade s Legislatívnymi úlohami vlády SR pripravilo návrh Zákona o krajinnom plánovaní, ktorý by mal vytvoriť legislatívny rámec integrovaného manažmentu krajiny v súlade s Európskym dohovorom o krajine.

Slovenská republika nemá samostatný zákon o krajine, resp. krajinnom plánovaní. Nový zákon o krajinnom plánovaní spolu s nadväzujúcimi metodickými dokumentmi a mapovými podkladmi bude dôležitým nástrojom pri povoľovaní stavieb a iných činností.

Základným obsahom a výsledkom dokumentácie krajinného plánovania bude súbor zásad, opatrení, limitov a návrhov optimálneho využívania krajiny, ktorý sa následne využije ako záväzný podklad pre:

Zákon o krajinnom plánovaní sa pripravuje vo väzbe na nové stavebné zákony. Práve Zákon o krajinnom plánovaní je založený na skutočnosti, že existujú odborné plány, koncepcie analýzy, ktoré budú podkladom pre obstaranie územnoplánovacej dokumentácie.

Tieto územnoplánovacie dokumentácie, ktoré sú založené na stanovovaní funkčného využitia územia a priestorovej regulácii, nemajú priestor pre vytváranie návrhov na stanovovanie limitov, zásad a najmä opatrení pre zachovanie a udržaniu charakteristických čŕt krajiny, ku ktorým sme sa zaviazali podpisom Dohovoru o krajine Rady Európy.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2022/126) môžete sledovať TU.

Sprievodnú dokumentáciu a navrhované znenie zákona nájdete TU.

::       Vláda SR schválila legislatívny rámec nového Zákona o ochrane ovzdušia

V monitoringu za mesiac apríl 2022 sme vás informovali o pripravovanom návrhu zákona o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o ochrane ovzdušia), ktorý bol dňa 9.4.2022 predložený do MPK.

Ide o návrh zákona, ktorý má nahradiť doterajší (i) zákon č. 478/2002 o ochrane ovzdušia a ktorým sa dopĺňa zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení neskorších predpisov a (ii) zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší v znení neskorších predpisov.

Vláda SR dňa 30.9.2022 schválila Zákon o ochrane ovzdušia z dielne MŽP, ktorý následne putuje do I. čítania v Národnej rade SR.

Znižovanie celkového množstva emisií vypúšťaných do ovzdušia, zvyšovanie kvality ovzdušia, aj obmedzenie množstva emisií priamo na zdroji. Tieto tri hlavné línie sleduje návrh nového Zákona o ochrane ovzdušia.

Návrh zákona stanovuje prípustnú mieru znečistenia ovzdušia v krajine, vymedzuje pôsobnosť orgánov ochrany ovzdušia, určuje povinnosti a zákazy pre fyzické a právnické osoby a v neposlednom rade koriguje monitoring a hodnotenie kvality ovzdušia.

Taktiež zohľadňuje lokálny prístup k riadeniu kvality ovzdušia, keď obciam poskytuje právomoc obmedziť prevádzkovanie vybraných malých zdrojov znečisťovania ovzdušia. Obce budú môcť zakázať vybrané osobitné činnosti na svojom území. Získajú aj právomoc vytvárať nízkoemisné zóny s možnosťou obmedziť cestnú dopravu.

Navyše, tento návrh zákona je vôbec prvou právnou úpravou, ktorá upravuje reguláciu zápachu.

Navrhovaná právna úprava zavádza možnosti kontroly individuálneho spaľovania zo strany Slovenskej inšpekcie životného prostredia. K zvýšeniu ochrany ovzdušia má prispieť aj zákaz spaľovania druhotných tuhých palív, ktorý má na Slovensku platiť od roku 2026.

Návrh obsahuje aj ustanovenia na zvýšenie výrobných štandardov pre priemyselné prevádzky, či vypracovanie smogového regulačného plánu pre lokality s vysokým rizikom znečistenia ovzdušia. Vďaka tomu bude možnosť okamžite zakročiť pri zhoršenej smogovej situácii.

Rovnako tak nastoľuje dôslednejšiu kontrolu znečisťovania ovzdušia a ukladanie sankcií. Umožňuje lokálny prístup k riadeniu kvality ovzdušia. Okresné úrady v sídle kraja získajú právomoc žiadať samosprávny kraj o vypracovanie regionálneho programu na zníženie znečistenia ovzdušia a obce o vypracovanie miestneho plánu.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2022/27) nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu a navrhované znenie zákona nájdete TU.

::       Vláda SR schválila novelu Zákona o obchodovaní s emisnými kvótami

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (Zákon o obchodovaní s emisnými kvótami) schválila dňa 30.9.2020 Vláda SR. Novela zákona putuje do I. čítania v Národnej rade SR.

Nová právna úprava prispôsobuje Európsky systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov (EU ETS) pre štvrté obchodovateľné obdobie 2021 – 2030. Prináša tiež technicko-administratívne zmeny, ktoré vychádzajú z európskej legislatívy a ďalšie vylepšenia, ktoré vyplývajú z doterajšej praxe.

Návrh novely zákona vypúšťa dobrovoľné prihlásenie do systému obchodovania s emisnými kvótami, zrovnoprávňuje všeobecné kvóty a kvóty pre leteckú dopravu pri odovzdávaní celkových overených emisií, upravuje a zároveň zjednodušuje povinnosti, ktoré sú naviazané na prideľovanie bezodplatných kvót.

Zákon o obchodovaní s emisnými kvótami upravuje taktiež kompetencie MŽP a okresných úradov, pokiaľ ide o virtuálne overovanie.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2022/66) nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu a navrhované znenie novely zákona nájdete TU.

::       K návrhu Vyhlášky MŽP o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti prebehla predprípravná fáza

Dňa 28.9.2022 ukončilo MŽP predprípravnú fázu k vyhláške o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti (Vyhláška).

Návrh Vyhlášky, ktorou sa má nahradiť súčasná vyhláška č. 366/2015 Z. z., zabezpečuje naplnenie cieľa v oblasti informatizácie a elektronizácie odpadového hospodárstva.

Dôvod, prečo MŽP nepristúpilo k novelizácii vyhlášky č. 366/2015 Z. z., ale rozhodlo sa nahradiť ju novou Vyhláškou, spočíva v rozsiahlosti zmien, ktoré bolo potrebné vykonať v nadväznosti na elektronizáciu odpadového hospodárstva.

Hlavný cieľ spočíva v sledovaní materiálového toku odpadu, ktorý je v súčasnosti len ťažko sledovateľný. Návrh Vyhlášky umožní MŽP a orgánom dohľadu lepšiu prístupnosť k získaným dátam od pôvodcov odpadu a ďalších subjektov, nakoľko do Informačného systému odpadového hospodárstva budú tieto dáta zasielané pri presne určených prílohách výlučne elektronicky, čím sa zníži administratívna záťaž ako na strane pôvodcov odpadu, tak aj na strane okresných úradov – odborov starostlivosti o životné prostredie.

V súčasnosti musia okresné úrady tieto dáta prepisovať z listinnej podoby do elektronického systému, čo spôsobuje chybovosť a taktiež výrazne vyššiu časovú náročnosť. Účelom Vyhlášky je odstrániť tieto nedostatky a zefektívniť a urýchliť prácu s dátami medzi inštitúciami.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu (PI/2022/214) nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu k Vyhláške nájdete TU.