Bratislava 9. marca 2021 –  Rozvoj infraštruktúry plynovej mobility, ktorá môže výrazne prispieť k zníženiu emisií, na Slovensku naďalej pokračuje. Motoristom by malo v tomto roku začať slúžiť minimálne päť nových CNG plniacich staníc, ktorých spustenie do prevádzky plánuje SPP v spolupráci s dcérskou spoločnosťou SPP CNG, rovnako ako spoločnosť CNG Slovensko.

„Zemný plyn, ako dostupná alternatíva ku konvenčným palivám, môže pomerne rýchlo napomôcť k zníženiu emisií skleníkových plynov. Zemný plyn v stlačenej podobe, CNG, je výhodné prechodné palivo na ceste k uhlíkovej neutralite, pretože je ho možné postupne nahradiť za obnoviteľný biometán,“ zdôrazňuje SPP, poukazujúc na ďalšie výhody využívania plynových pohonov v podobe rýchleho plnenia nádrže automobilu či relatívne porovnateľný dojazd s benzínovými a naftovými pohonmi.

“V roku 2021 na Slovensku pribudnú minimálne naše štyri nové plniace stanice CNG. Konkrétne pôjde o dve plniace stanice na odpočívadlách Pohranice Sever a Juh pri Nitre na diaľničnom úseku R1 a plniace stanice Blatná na Ostrove Sever a Juh na rýchlostnej ceste R7,“ konkretizovala SPP CNG, ktorá v roku 2021 navyše spustí výstavbu troch LNG staníc v rámci projektu fueLCNG, pričom cieľom je štart ich prevádzky do konca roka 2022.

SPP CNG má zároveň schválenú stratégiu na vybudovanie ďalších 15 CNG staníc v okresných a krajských mestách, čo by malo zabezpečiť štandardné pokrytie plniacou infraštruktúrou, pri budovaní ktorej nevylučuje ďalšiu spoluprácu so spoločnosťou Slovnaft.

Rozvoj infraštruktúry plánuje aj spoločnosť CNG Slovensko, ktoré aktuálne prevádzkuje samoobslužnú nonstop CNG plniacu stanicu v Liptovskom Mikuláši.  „Momentálne máme rozpracované dve verejné CNG plniace stanice v rámci našej siete ´CNG Slovensko´ v Prešove a Senci. Napriek pandémii predpokladáme spustenie do prevádzky v prípade prešovskej v druhej polovici 2021, a seneckej na prelome rokov 2021/2022,“ uviedol obchodný riaditeľ CNG Slovensko Michal Smolnický s tým, že majú rozpracované aj klientske verejné CNG plniace stanice a záujemcom vedia podľa ich potrieb poskytnúť aj modulárne, „state of the art“ CNG technológie. „Ponúkame CNG plniace stanice s výkonom vhodným pre osobnú dopravu v meste s 10.000 obyvateľmi až po vozový park 40 kamiónov,“ doplnil.

Cieľom spoločnosti je postupne stavať verejné CNG plniace stanice v rámci svojej siete aj ponúkať výstavbu verejných/súkromných CNG plniacich staníc “na kľúč” pre záujemcov.

Prekážky rozvoja plynovej mobility v SR

Smolnický definoval aj prekážky ďalšieho rozvoja plynovej mobility na Slovensku. Vidí ich napríklad v oblasti výstavby/prevádzky CNG plniacich staníc. „Zo strany štátu absentujú akékoľvek podporné mechanizmy, či už vo forme finančných podporných mechanizmov, dotačných schém, výziev, resp. podpora vo forme zníženého byrokratického zaťaženia,“ uviedol s tým, že dĺžka stavebných povolení je neprimeraná a vyžaduje si množstvo úsilia, času a finančných prostriedkov.

Upozornil aj na vysokú spotrebnú daň pri predaji zemného plynu ako paliva na úrovni 0,141€/kg CNG, kým napríklad v Česku bola dlhodobo na úrovni 0,05-0,06€ / kg CNG. Výška spotrebnej dane sa priamo premieta v predajnej cene.

Čo sa týka oblasti CNG vozidiel je podľa obchodného riaditeľa CNG Slovensko prirodzené, že pri nízkom počte verejných CNG plniacich staníc je aj relatívne nízky počet CNG vozidiel. „To však nemôžeme povedať o záujme jazdiť na CNG vozidlách. Od našej prvej výstavby CNG PS v Liptovskom Mikuláši v roku 2019, evidujeme výrazne rastúci záujem o tento pohon a preto je dôležité postaviť čo najviac CNG plniacich staníc v čo najkratšom čase,“ zdôraznil.