Berlín 10. júna 2022 – Nemecké automobilové asociácie sú rozhorčené rozhodnutím Európskeho parlamentu podporiť de ​​facto zákaz predaja nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035 s tým, že je príliš ambiciózne, nákladné a ide proti trhu aj občanom. Informoval o tom portál euractiv.com.

Zákaz predaja áut na benzín a naftu je kľúčovou súčasťou dlhodobého politického cieľa Európskej komisie o klimatickú neutralitu do roku 2050. Po tom, ako výrazná väčšina v Európskom parlamente v stredu (8. júna) hlasovala za zákaz do roku 2035, výrobcovia áut takmer okamžite zareagovali kriticky.

„Európsky parlament dnes prijal rozhodnutie proti občanom, proti trhu, proti inováciám a proti moderným technológiám,“ uviedla Hildegard Müllerová, prezidentka nemeckého združenia automobilového priemyslu VDA.

Poukazujúc na nevýraznú nabíjaciu infraštruktúru v Európe Müllerová povedala, že na takýto úplný zákaz je príliš skoro. VDA už predtým varovalo, že zavádzanie nabíjacej infraštruktúry v Nemecku je príliš pomalé. „Na takýto cieľ je teda jednoducho príliš skoro. Zvýši to náklady spotrebiteľov a ohrozí dôveru spotrebiteľov,“ zdôraznila.

Stanovisko nemeckého združenia podporilo jeho partnerské združenie, Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA). „Vzhľadom na nestálosť a neistotu, s ktorou sa každodenne stretávame na celom svete, je akákoľvek dlhodobá regulácia presahujúca toto desaťročie v tomto ranom štádiu predčasná,“ povedal Oliver Zipse, prezident ACEA a generálny riaditeľ nemeckej automobilky BMW.

Zareagovalo aj najväčšie nemecké motoristické ADAC, ktoré v tlačovej správe vyjadrilo „poľutovanie“ nad zákazom a poznamenalo, že „samotnou elektromobilitou nebude možné dosiahnuť ambiciózne ciele ochrany klímy v doprave“.

Darček Číne

K automobilkám sa pridal aj líder talianskej pravicovej strany Lega Matteo Salvini, ktorý toto rozhodnutie označil za „šialenstvo“ a nazval ho „darom pre Čínu, katastrofu pre milióny Talianov a Európanov“.

Talianskym výrobcom luxusných áut sa však podarilo získať výnimku pre automobilky ako Ferrari, Bugatti a Lamborghini, ktoré mohli byť vyňaté z de facto zákazu spaľovacieho motora, takzvanej „výnimky Ferrari“.

Pre združenia výrobcov automobilov, ktoré intenzívne lobovali proti priamemu zákazu spaľovacích motorov v Európskom parlamente, sa ďalší boj ešte len začína, pretože 27 členských štátov musí pred rokovaním s parlamentom dosiahnuť spoločný postup v Rade.

„Teraz je na Rade, aby zaujala jasný postoj v prospech technologickej otvorenosti a efektívneho znižovania emisií CO2 s cieľom dosiahnuť funkčný kompromis v trialógových rokovaniach,“ povedal technický riaditeľ ADAC Karsten Schulze.

Podobné zámery podporuje aj VDA. S výhľadom na rokovania Rady „budeme naďalej presadzovať, aby sa najskôr vytvorili vhodné rámcové podmienky pre takéto ďalekosiahle rozhodnutie: regulácia vozového parku a rozšírenie nabíjacej infraštruktúry musia byť posudzované spoločne,“ povedala Müllerová.

Postoj nemeckej vlády

Nemecká vláda, ktorá historicky presadzuje záujmy svojho automobilového priemyslu v Bruseli, bude pravdepodobne hlavným cieľom lobingu. Hoci Zelení vo vláde sú otvorene za zákaz spaľovacích motorov, sociálna demokracia, ktorá chce zachrániť pracovné miesta, a liberálna FDP, prihliadajúca na princíp technologickej neutrality, by mohli byť voči argumentom zástupcov priemyslu vnímavejšie.

Proti zákazu sa už vyjadril aj minister dopravy za FDP Volker Wissing. „Veľa pracovných miest závisí od spaľovacích motorov,“ povedal pre agentúru DPA a dodal, že bude bojovať za dosiahnutie výnimky pre motory poháňané syntetickými palivami.

Podporil ho aj šéf strany FDP a minister financií Christian Lindner. Nemecká vláda by sa podľa neho mala zamerať na zmenu plánov EÚ.

„Nemecko, ako dôležitý hlas v Európe, by malo prehodnotiť svoju vyjednávaciu pozíciu,“ zdôraznil na záver Karsten Schulze z ADAC.

Foto: Getty Images