Brusel 13. mája 2021 – Európska sieť plynových plniacich staníc prekonala koncom apríla významný míľnik: 4000 CNG staníc a 400 LNG staníc. Podľa európskeho Združenia vozidiel na zemný plyn a bioplyn (NGVA Europe), ktoré údaje zverejnilo, majú tieto stanice zásadný význam, pretože sú schopné podporovať európsku flotilu mobilných automobilov a tiež rýchlo sa zvyšujúci podiel biometánu. NGVA Europe v tejto súvislosti zverejnila aj štatistiku registrácií nových vozidiel za rok 2020.

„Plyn v doprave je katalyzátorom neutrality podnebia a dosiahnutia ambícií európskeho zeleného dohovoru. Posledné čísla NGVA Europe ukazujú, že infraštruktúra aj registrácie nových vozidiel podporujú nevyhnutný prechod na uhlíkovo neutrálnu mobilitu,“ uviedlo združenie.

Infraštruktúra a vozidlá na zemný plyn sú plne kompatibilné s obnoviteľným plynom, a sú preto účinnými podľa neho prostriedkami na výrazné zníženie emisií skleníkových plynov. Gmobilita dnes predstavuje nákladovo najefektívnejší prístup k dekarbonizácii odvetvia dopravy a dosiahnutiu strednodobých cieľov v oblasti klímy do roku 2030 a 2050, pripomenulo NGVA.

„Od roku 2020 bolo zriadených asi 300 nových CNG staníc, čo predstavuje nárast o 8,1 %. Zároveň vzrástol počet LNG staníc z približne 250 na 400, čo predstavuje masívny nárast os 60 %,“ vyčíslilo združenie, ktoré aktuálne eviduje 4005 CNG a 405 LNG staníc.

NGVA súčasne uviedlo, že v roku 2020 viac ako 25% všetkých klasických čerpacích staníc už ponúkalo zákazníkom biometán. To predstavuje 17-percentný podiel na plyne, ktorý sa používa ako dopravné palivo, pričom tento podiel rastie. „Do roku 2030 bude v Európe k dispozícii priemerne 40 % biometánu na pohon celej flotily plynových vozidiel s aktuálnym odhadovaným počtom viac ako 13 miliónov kusov. Výsledkom bude celkové zníženie emisií skleníkových plynov o 55 %,“ špecifikovalo združenie. Odhaduje, že dovtedy bude v Európe asi 10.000 CNG a 2000 LNG staníc.

Rozvoj infraštruktúry v podobe plniacich staníc sa podľa NGVA odráža aj počte registrácií plynových vozidiel. Spolu s novými registráciami autobusov je nárast najmä v segmente nákladných vozidiel. V minulom roku sa podľa Európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA dostalo na cesty celkovo 55.028 nových osobných vozidiel a 3189 nových autobusov s pohonom na CNG. To znamená, že 11,4 % všetkých nových autobusov predaných v EÚ v roku 2020 jazdí na alternatívne palivá – a takmer všetky sú poháňané zemným plynom.

Vo Francúzsku (+71,3 %), Švédsku (+63,4 %) a Španielsku (+13,4 %), ktoré sú najväčšími európskymi trhmi, bol v roku 2020 zaznamenaný dokonca dvojciferný rast, konštatovalo NGVA.

Prudký nárast v segmente nákladných vozidiel

„Najväčší nárast registrácií bol zaznamenaný v segmente nákladných vozidiel. V Európe došlo k obrovskému prírastku 6802 nových nákladných vozidiel na CNG a LNG. To znamená, že 99 % všetkých predaných nákladných vozidiel s alternatívnym pohonom jazdí na zemný plyn, pričom najväčší objem predaja bol zaznamenaný v Nemecku,“ konkretizovalo združenie.

Tieto čísla podľa neho ukazujú, že g-mobilita je rýchlo sa rozvíjajúcim trhom s veľkým potenciálom rýchlej a dostupnej dekarbonizácie cestnej dopravy vďaka neustále rastúcemu podielu obnoviteľného plynu. „Teraz však musí EÚ tento potenciál uznať a ďalej podporiť príslušnými právnymi predpismi, aby g-mobilita mohla v plnej miere hrať svoju úlohu pri prechode na uhlíkovo neutrálnu dopravu,“ tvrdí NGVA.

V tejto súvislosti vyjadrilo presvedčenie, že Európska komisia uzná potrebu podpory tejto technológie prostredníctvom nadchádzajúcej revízie kľúčovej legislatívy týkajúcej sa budúcnosti dopravy vrátane nariadenia o emisiách CO2 pre automobily a dodávky, ako aj Smernice o infraštruktúre alternatívnych palív.

Podľa generálneho tajomníka NGVA Europe Jensa Andersena zverejnené údaje ukazujú, že rok 2020 bol ďalším kľúčovým rokom pokiaľ ide o rast registrácií vozidiel aj rozvoj infraštruktúry, čo potvrdzuje rastúcu príťažlivosť g-mobility pre európskych spotrebiteľov. „Ich voľba má dobré dôvody. G-mobilita je vyspelá technológia, ktorá ponúka nielen vysokú účinnosť a výkon motora, rozsiahlu infraštruktúru a nízke celkové náklady na vlastníctvo, ale aj veľké environmentálne výhody,“ uzavrel šéf NGVA Europe.

Foto: ngvglobal.com