Brusel 15. februára 2022 – V roku 2020 bola viac ako štvrtina plynu – 25,10 % – použitého v európskej cestnej doprave obnoviteľná a drvivá väčšina z 3810 európskych CNG staníc dodávala k decembru 2020 svojim zákazníkom biometán. Informoval o tom web Združenia vozidiel na zemný plyn a bioplyn (NGVA Europe).

V roku 2020 boli poprednými krajinami ponúkajúcimi biometán ako palivo pre dopravu Dánsko a Švédsko, ktoré na svojich 17, resp. 205 CNG staniciach dodávali podiely 100 % a 95 % biometánu.

Nasleduje Holandsko s 90 % (185 staníc CNG), Spojené kráľovstvo s 93 % (10 staníc CNG) a Nórsko so 63 % (31 staníc CNG). Nemecké CNG stanice (821) dodali 60 % biometánu. Významný posun zaznamenali aj iné krajiny, napríklad Taliansko, kde 1392 staníc dodalo v roku 2019  9 % biometánu, zatiaľ čo v roku 2020 už 19 % tohto obnoviteľného plynu.

V roku 2022, európska sieť infraštruktúry na tankovanie plynu pozostáva z viac ako 4110 CNG a 500 LNG staníc, pre ktoré je už k dispozícii podstatne vyššie množstvo dostupného biometánu ako v roku 2020 vrátane obrovských objemov bioLNG. Pre tento účel sú vo veľkej miere dostupné spôsoby udržateľnej výroby založené na obehovej ekonomike, konštatuje NGVA.

Európska komisia odhaduje, že v roku 2030 bude k dispozícii najmenej 44 miliárd m3/467 TWh bioplynu a biometánu a Gas for Climate odhaduje 95 mld. m3/1020 TWh na rok 2050. Európa má potenciál dostať sa z dnešnej úrovne produkcie 22 TWh obnoviteľného plynu na 1200 TWh. Z toho 117 TWh obnoviteľného plynu bude distribuovaných ako palivo v doprave (bioCNG a bioLNG), čo predstavuje 40 % celkovej spotreby vozového parku v roku 2030, vyčíslilo NGVA.

Tieto čísla podľa jeho generálneho tajomníka Jensa Andersena dokazujú, že biometán je rýchlo rastúcou realitou, ktorá dokáže veľmi efektívnym, efektívnym a obzvlášť realistickým spôsobom podporiť prechod ku klimatickej neutralite a cieľom európskej zelenej dohody už dnes.

„Európska legislatíva musí túto skutočnosť uznať a podporovať technológie vozidiel využívajúcich biometán ako palivo v doprave hodnotením emisií nielen na výfuku. Napríklad s kreditným systémom pre nízkouhlíkové palivá,“ dodal Andersen.

500 LNG staníc v Európe

NGVA v pondelok (14. 2.) publikovala aj ďalší zaujímavý údaj, podľa ktorého počet LNG staníc v Európe – vrátane krajín EZVO – dosiahol minulý týždeň významný míľnik a motoristom ich slúži už 500. Počet LNG staníc sa tak pri exponenciálnom raste za posledné dva roky zdvojnásobil.

Najviac LNG staníc má Taliansko – 112. Nasleduje Nemecko (108), Španielsko (79) a Francúzsko (60) stanicami LNG. Najväčším skokanom so 140-percentným nárastom v priebehu jedného roka je Nemecko, ktoré malo vo februári 2021 len 45 staníc. Za rovnaké obdobie dosiahlo Taliansko nárast 35 % (z 83), Španielsko 23 % (zo 64) a Francúzsko 25 % (zo 48) nových staníc.

Andersen považuje nové údaje za  dôkaz, že LNG ako palivo v cestnej doprave je široko akceptované a zároveň dostupné, najmä však umožňujúce drastické zníženie emisií skleníkových plynov. „Je to preto, že „N“ v LNG môže ľahko nahradiť „R“ v súvislosti s rastúcim podielom obnoviteľného plynu, teda bioLNG, v palivovej zmesi,“ povedal Andersen.

Pripravovaná legislatíva preto musí podľa neho vytvoriť veľmi potrebný holistický a technologicky neutrálny rámec, ktorý by zohľadnil príspevok obnoviteľných a nízkouhlíkových palív pri hodnotení celkových emisií vozidla a naďalej podporoval ďalšie zavádzanie infraštruktúry na tankovanie LNG v EÚ, ktorá je potrebná na zvýšenie využívania bioLNG.