Brusel 6. októbra 2021 – Rastúci počet rôznych ponúk na čerpacích staniciach v Európe zvyšuje potrebu informovanosti zákazníkov o nových a udržateľných palivách. Porovnávací displej umiestnený priamo na čerpačkách má zákazníkom pomôcť odhadnúť náklady na 100 km. V prípade elektriny však porovnanie potrebuje zlepšenie, konštatuje Združenie vozidiel na zemný plyn a bioplyn (NGVA Europe).

Vzhľadom na rozličné meracie jednotky rôznych zdrojov energie (litre, kilogramy, kilowatthodiny) displej uľahčuje jednoduché a rýchle porovnanie na základe skutočne vzniknutých nákladov. Čerpacie stanice v celej Európe s niekoľkými alternatívnymi palivami takto implementujú smernicu EÚ z roku 2014, ktorá vyžaduje porovnanie na základe jednotky €/km.

Pretože zemný plyn má vyšší energetický obsah ako nafta a benzín, palivový náklad na 100 km je oveľa nižší pri použití CNG, pripomína NGVA. „Podľa skutočného výpočtu úradu EÚ stojí CNG na 100 km v priemere 5,49 € za malé alebo stredné auto a 6,39 € za stredne veľké a luxusné autá. V porovnaní s naftou a super benzínom to znižuje náklady o takmer tretinu, resp. polovicu,“ vyčíslilo združenie.

V prípade elektriny, v súčasnosti najlacnejšieho alternatívneho paliva, porovnanie ukazuje potrebu zlepšenia, upozorňuje NGVA s tým, že aj keď je táto informácia korektná v prípade nabíjania doma, pri nabíjaní na cestách sa situácia značne mení. „Cena za kilowatthodinu od 20 do 30 centov sa môže na cestách, v závislosti od poskytovateľa, viac ako zdvojnásobiť a cena za 100 km sa môže rýchlo zvýšiť z približne 4,80 € späť na úroveň bežných spaľovacích vozidiel od 7,48 do 9,26 €/100 km,“ ozrejmilo združenie.

Rastúca infraštruktúra plniacich plynových staníc v celej Európe, príslušné daňové výhody a možnosť vyhnúť sa zákazu jazdy v mestách podľa neho hovoria v prospech CNG, pričom klimatické ciele prijaté v celej EÚ vyžadujú rýchle opatrenia.

Keďže vodík je relatívne drahý a LPG ako 100-percentne fosílne palivo v skutočnosti nepredstavuje alternatívu s nižšími emisiami, je jasné, že obehové hospodárstvo založené na bioplyne má správne riešenia do budúcnosti, konštatuje združenie. S rastúcim obsahom biometánu v palivách zo zemného plynu môžu vozidlá poháňané CNG jazdiť z hľadiska emisií skleníkových plynov klimaticky neutrálne. V Nemecku, kde sa podiel bioplynu dostal na 80 %, je to už realita. „Preto, aby bola Európa skutočne „Fit for 55“, musí zvýšiť používanie obnoviteľných plynov v cestnej doprave,“ uzavrelo NGVA.