Brusel 24. novembra 2020 – Výzvu európskym inštitúciám, aby si uvedomili potenciál BioLNG pri dosahovaní cieľov v redukcii skleníkových plynov (GHG) a aby naďalej uznávali výhody, ktoré už dnes ponúka LNG a BioLNG v námornej a cestnej doprave pri znižovaní GHG a emisií znečisťujúcich látok obsahuje spoločný dokument, ktorý v pondelok (23. 11.) publikovali Európska asociácia pre bioplyn, Gas Infrastructure Europe, Združenie vozidiel na zemný a bioplyn a SEA-LNG.

Dokument – aj vzhľadom na pripravované decembrové zverejnenie Stratégie inteligentnej udržateľnej mobility Európskou komisiou – zdôrazňuje skutočný potenciál BioLNG pri rýchlej a nákladovo efektívnej dekarbonizácii ťažkej a lodnej prepravy. „Pretože proces výroby BioLNG zachytáva uhlík, hodnotový reťazec BioLNG generuje negatívne uhlíkové emisie. Prevádzkou nákladných vozidiel v EÚ na 100 % bioLNG je teda možné odstrániť emisie CO2 z atmosféry,“ uvádza sa v dokumente.

Signatári v ňom pripomínajú, že produkcia BioLNG v EÚ sa má do roku 2030 zdesaťnásobiť. V rovnakom období by malo byť v ťažkej preprave k dispozícii 280.000 LNG vozidiel. „Použitie zmesi obsahujúcej 40 % BioLNG s LNG pomôže znížiť emisie CO2 z týchto nákladných vozidiel o 55 %. To je možné dosiahnuť s použitím iba 10 % (40 TWh) z celkovej európskej produkcie bioLNG (380 TWh),“ vyčíslil dokument, ktorý konkretizuje aj prínosy v lodnej doprave, kde by 20% zmesi BioLNG znížilo emisie CO2 o 34 %.

„BioLNG je možné prepravovať pomocou existujúcej LNG infraštruktúry bez ďalších technologických úprav alebo dodatočných nákladov,“ zdôrazňujú signatári. Z tohto dôvodu je podľa nich podpora infraštruktúry LNG zásadná pre zabezpečenie nasadenia Bio-LNG v nadchádzajúcich rokoch. V súčasnosti má EÚ 53 prístavov s tankovaním LNG a viac ako 330 čerpacích staníc LNG. Toto číslo sa má v nasledujúcich rokoch exponenciálne zvýšiť. V prípade LNG staníc šesťnásobne, takže do roku 2030 ich počet dosiahne 2000 staníc. LNG. Využitie súčasnej infraštruktúry tiež podporuje cezhraničný obchod s bioLNG v Európe, dodávajú signatári dokumentu, ktorý navrhuje niekoľko politík.

Jednou z nich je prijatie prístupu založeného na otvorenosti technológií a zaručení skutočne rovnakých podmienok pre všetky typy mobility na základe princípov well-to-wheel a well-to-wake. Dokument tiež požaduje aj integráciu biologického rozmeru LNG do revízie smernice o emisných normách CO2 pre ťažké nákladné vozidlá a do cieľov znižovania skleníkových plynov v lodnej doprave s cieľom stimulovať rýchly nástup dekarbonizačného efektu.

Dokument žiada aj vytvorenie jednotného európskeho trhu s biometánom a bioLNG, uznanie úlohy infraštruktúry LNG ako prostriedku integrácie vyšších podielov bioLNG, najmä podporou rozvoja infraštruktúry pre tankovanie v cestnej a námornej doprave. Za dôležité považuje aj uznanie prínosov LNG/bioLNG v námornej a cestnej doprave pri znižovaní miestnych emisií znečisťujúcich látok.