Bratislava 27. októbra 2020 – Slovenské plynárenské spoločnosti prijali v súvislosti so šírením ochorenia Covid-19, podobne ako na jar, opatrenia zamerané na ochranu zdravia zákazníkov a zamestnancov a súčasne zabezpečujúce ich prevádzku a poskytovanie služieb plynule a bez obmedzení. Informovali o tom riaditeľ odboru komunikácie a vzťahov s verejnosťou spoločnosti SPP Ondrej Šebesta, špecialista externej komunikácie a PR spoločnosti Eustream Pavol Kubík, manažér externej komunikácie SPP – distribúcia Milan Vanga a referentka pre internú a externú komunikáciu Martina Štecová.

„SPP, počnúc 26. októbrom 2020, prešiel na prácu z domu, pričom na pracovisku môžu vykonávať prácu v zásade len tí zamestnanci, charakter práce ktorých si to vyžaduje, a to za dodržania prísnych hygienických opatrení. V predchádzajúcich týždňoch sa zamestnanci v rámci jednotlivých tímoch striedali v práci z domu a na pracovisku,“ uviedol Šebesta s tým, že opatrenia prijaté na úrovni štátu ani na úrovni spoločnosti nemajú žiadny vplyv na obchodnú činnosť SPP. 

„Tak ako na jar je SPP naďalej spoľahlivým dodávateľom energií pre svojich zákazníkov a poskytuje svoje služby bez akýchkoľvek obmedzení. Pre SPP, rovnako ako na jar tohto roku, je najvyššou prioritou ochrana zdravia zákazníkov a zamestnancov, preto prijal potrebné opatrenia vo všetkých svojich prevádzkových priestoroch, ktoré pravidelne vyhodnocuje a podľa potreby upravuje,“ zdôraznil Šebesta a dodal, že spoločnosť tiež zabezpečila pre svojich zamestnancov ochranné prostriedky.

Hovorca SPP súčasne pripomenul, že v záujme ochrany zdravia zákazníkov a svojich zamestnancov pristúpil SPP od 24. októbra 2020 k dočasnému uzatvoreniu svojich zákazníckych centier na Slovensku. Zákazníci však môžu s SPP aj naďalej komunikovať prostredníctvom elektronickej pošty a k dispozícii im je naďalej bez obmedzení aj Zákaznícka linka SPP.

„V Eustreame si naplno uvedomujeme našu mieru zodpovednosti za bezpečné zásobovanie slovenského a ďalších európskych trhov. Preto sme vyvinuli maximálne úsilie, aby sme boli čo najlepšie pripravení na rozličné scenáre budúceho vývoja, a garantovali tak plynulosť prepravy,“ zdôraznil Kubík.

Pre jednotlivé situácie, ktoré môžu nastať pri šírení ochorenia Covid-19 alebo iných prenosných ochorení, má podľa neho spoločnosť pripravené a schválené presné postupy. Osobitný režim uplatňuje pri zamestnancoch zodpovedných za dispečing a nepretržitú prevádzku, čo sa prejavuje napríklad v úprave pracovných zmien, izolácií pracovných tímov či pripravenom záložnom karanténnom pracovisku.

„Vybraných zamestnancov samozrejme v potrebnej miere a intervaloch testujeme, fyzickú prítomnosť ostatných zamestnancov na pracoviskách sme obmedzili na nevyhnutné minimum a prijali mnohé ďalšie preventívne opatrenia internej povahy,“ uzavrel špecialista externej komunikácie a PR spoločnosti Eustream Pavol Kubík.

Zákon č. 251/2012 o energetike zaväzuje spoločnosť SPP – distribúcia, ako prevádzkovateľa distribučnej siete zemného plynu, udržiavať plynovody v stave, aby dodávky plynu do domácností boli vždy bezpečné a spoľahlivé, pripomenul manažér externej komunikácie SPP – distribúcia Milan Vanga . „V zmysle rovnakého zákona je naša spoločnosť prevádzkovateľom distribučnej siete zemného plynu, ktorý plní úlohy nepretržitého plynárenského dispečingu, ako prvku kritickej infraštruktúry. Úlohou dispečingu je zabezpečiť stabilitu a vyvažovanie distribučnej siete s cieľom garantovať bezpečnosť dodávok pre všetkých odberateľov,“ ozrejmil s tým, že SPP – D, resp. jej plynárenský dispečing, pracovníci sekcií Prevádzky, Údržby, Investícií, atď., sú nielen v súvislosti s ochorením COVID-19 pripravení čeliť krízovým situáciám.

„Pre zvládnutie krízovej situácie sme prijali opatrenia na zníženie rizika rozširovania nákazy a spracovali sme viaceré krízové scenáre podľa rozsahu potenciálneho poklesu dostupných zamestnancov. Krízové scenáre zahrnujú špeciálny režim kľúčových pracovísk, ako aj presuny ľudských zdrojov podľa aktuálnej krízovej situácie,“ pokračoval Vanga.

Medzi prijaté opatrenia v SPP -D patrí obmedzenie pracovných ciest, stretnutí, návštev a účasti na poradách na nevyhnutné minimum, zabezpečenie osobitného režimu vstupu zamestnancov pre priestory Slovenského plynárenského dispečingu (SPD); pre SPD a monitorovacie centrá, zavedenie špeciálneho hygienického režimu pri striedaní pracovných zmien, obmedzenie kontaktu zamestnancov SPD a monitorovacích centier s ostatnými zamestnancami v spoločných priestoroch a všeobecného fyzického kontaktu zamestnancov, zvýšenie počtu nástupu na výkon práce z domu – štart z domu, ako aj dôsledne dodržiavanie odporúčaní Úradu verejného zdravotníctva

Ochranu zamestnancov má zabezpečiť aj používanie ochranných prostriedkov, odevov, dezinfekcie náradia aj priestorov, maximálne možné využívanie práce z domu a izolovanie a testovanie zamestnancov, ktorí prišli do styku s podozrivou osobou na ochorenie COVID-19.

Ochranu zákazníkov podľa Vangu v podateľni zabezpečuje napríklad dodržiavanie rozstupov, ochranné plexisklo, rúško, dezinfekcia pre zákazníkov a dezinfekcia priestorov chodby a podateľne. Jej zamestnanci sú pravidelne testovaní a rozdelení na dve skupiny, aby nemohlo dôjsť k prenosu vírusu „in house“.

Aj zákazníckych centrách sa využívajú ochranné plexisklá, dezinfekcia, germicídne žiariče a rozdelenie zamestnancov. Zákazníci sa objednávajú cez rezervačný systém, aby nedošlo k ich zhromažďovaniu zákazníkov v čakárňach. Zákaznícka  linka pre pripojenie je v prevádzke bez zmeny v pracovných dňoch v čase od 7,30  do 18,00 hod. Online služby na web stránke SPP distribúcia sú poskytované bez obmedzenia.

„SPP – D s ohľadom na zachovanie bezpečných dodávok ZP naďalej realizuje svoje činnosti v plnom rozsahu,“ zdôraznil Vanga s tým, že výnimkou sú obmedzenia niektorých činností súvisiacich s výmenou meradiel spotreby s exspirovaným overením a manipuláciou s meradlami v najinfikovanejších lokalitách (Orava, okr. Bardejov).

„Už začaté rekonštrukcie plynárenských zariadení budú pokračovať až do ich ukončenia. Ďalšie plánované rekonštrukcie aktuálne nebudeme začínať. Pri našich činnostiach sme úplne obmedzili dlhodobejšie prerušenia distribúcie zemného plynu do odberných miest odberateľov,“ uzavrel.

„Hlavnou prioritou spoločnosti NAFTA je chrániť zdravie svojich zamestnancov a zabezpečiť plnú funkčnosť systému skladovania plynu, ktorý je dôležitou súčasťou slovenskej energetiky,“ zdôraznila referentka pre internú a externú komunikáciu Martina Štecová. Pripomenula, že spoločnosť prijala prísne opatrenia na zabránenie šírenia koronavírusu ešte v marci. Už pri prvej vlne pandémie boli prijaté organizačné a technické opatrenia v niektorých oblastiach nad rámec nariadení vydaných zodpovednými inštitúciami.

„V súvislosti s epidémiou COVID 19, sme vypracovali komplexný plán fungovania spoločnosti pri rôznych scenároch šírenia tohto ochorenia, podľa ktorého sa riadime. Zriadený bol krízový štáb, ktorý denne sleduje situáciu, komunikuje s príslušnými inštitúciami a prijíma opatrenia na ochranu zdravia zamestnancov spoločnosti a zároveň zabezpečenia plnenia zmluvných záväzkov,“ ozrejmila Štecová.

Pre zabezpečenie plynulej a nepretržitej prevádzky NAFTA priebežne realizuje aj testovanie kľúčových prevádzkových zamestnancov a ich zmeny pracujú striktne oddelene. Počet administratívnych zamestnancov v kanceláriách bol znížený na nevyhnutné minimum a pracovníci, ktorým to náplň ich práce umožňuje, pracujú z domu.

Na ochranu ich zdravia sú všetkým zamestnancom poskytované ochranné pomôcky a dezinfekčné prostriedky a spoločnosť vykonáva pravidelnú plošnú dezinfekciu pracovísk. K prísnym opatreniam spoločnosť pristúpila aj v oblasti vykonávaných prác dodávateľmi. „Rovnako sa dôkladne pripravujeme na rôzne scenáre vývoja súvisiace s plánovaným plošným testovaním, ktoré môže mať zásadný vplyv na personálne kapacity v nasledujúcom období,“ uviedla Štecová.

Zamestnanci majú prístup k aktuálnym informáciám a nariadeným opatreniam. Ovládanie technológie je zabezpečené vo veľkej miere na diaľku, a to redundantne.

„Aj vďaka zavádzaniu včasných a adekvátnych preventívnych opatrení spoločnosť NAFTA plní všetky zmluvné povinnosti. Veríme, že sa nám to vďaka zodpovednosti a nasadeniu našich zamestnancov bude dariť aj naďalej,“ uzavrela Štecová.