Bratislava 10. decembra 2019 – Slovensku hrozí žaloba zo strany Európskej komisie pre znečistené ovzdušie, ktoré má najhoršie spolu s Bulharskom a Poľskom.  Slovenský plynárenský naftový zväz (SPNZ) zdôrazňuje, že riešenie problému emisií jemných prachových častíc (PM 2,5 a PM10) v oblasti vykurovania domácností a dopravy ponúka plynárenstvo.

Slovensko je stále druhou najplynofikovanejšou európskou krajinou po Holandsku, čo sa týka miery plynofikácie obytných sídiel. Zemný plyn tak prúdi do viac ako 1,5 milióna odberných miest v 77 % slovenských miest a obcí, v ktorých žije viac ako 94 % populácie Slovenska. Emisie CO2 sa dajú znížiť o polovicu používaním zemného plynu namiesto tuhých palív, a to bez ďalšej investície do rozširovania plynárenskej siete. „Pri rozhodovaní o type energetického zariadenia by sa však mal klásť dôraz najmä na znižovanie emisií takých látok, ktoré priamo ohrozujú zdravie obyvateľov, ako sú oxidy síry, oxidy dusíka a najmä tuhé znečisťujúce látky (TZL). V porovnaní s ostatnými fosílnymi palivami, ako aj v porovnaní s drevnou biomasou, vzniká pri spaľovaní zemného plynu výrazne menšie množstvo emisií plynných a tuhých znečisťujúcich látok, čo zo zemného plynu robí najekologickejšie fosílne palivo,“ povedal expert SPNZ Jerguš Vopálenský na stretnutí s novinármi. SPNZ preto oceňuje plánovaný program Ministerstva životného prostredia (MŽP) na výmenu starých kotlov na tuhé palivá za nové, nízkoemisné.

„Približne 350 000 domácností používa na vykurovanie tuhé palivá, pričom 120 000 kotlov je starších ako 30 rokov. Podpora náhrady starých kotlov za tepelné čerpadlá by bola trikrát drahšia ako v prípade ich náhrady za nízkoemisné plynové kotly,“ upozornil Vopálenský s tým, že najvyšší počet domácností v rámci rodinných domov vykurujúcich tuhým palivom sa nachádza v okresoch Rimavská Sobota, Čadca a Tvrdošín. Problém značne znečisteného ovzdušia z lokálneho vykurovania tuhými palivami je problémom najmä vidieka resp. menších miest. Vo veľkých mestách, kde sa na prípravu tepla využíva prevažne nízkoemisný zemný plyn, je zdrojom znečistenia ovzdušia doprava.

Podľa SPNZ zlepšenie ovzdušia vo väčších mestách tak môže priniesť podpora a využitie  alternatívnych palív v doprave. Ide nielen o elektromobilitu, ale aj o palivá stlačený a skvapalnený zemný plyn (CNG, LNG). Tieto palivá sú prakticky bezemisné a ich rozšírenie dokáže významne zlepšiť situáciu s čistotou ovzdušia v našich mestách. „Využitie CNG vidíme vo verejnej doprave v našich mestách. Magistráty by mali na to myslieť pri nákupoch autobusov.  LNG je zase palivo, ktoré je nateraz ako jediné alternatívne palivo schopné nahradiť naftu v miestnej, cezhraničnej i diaľkovej nákladnej doprave. Oproti naftovým nákladným vozidlám produkuje nákladné vozidlo s pohonom LNG minimálne emisie znečisťujúcich látok. “ vysvetlil projektový manažér SPNZ Peter Mozolák.

SPNZ preto vyzýva, aby sa podobné dotačné programy ako pre elektromobily uplatnili aj pre automobily s pohonom na CNG a LNG, ktoré sú výrazne lacnejšie. Konkrétnym krokom smerom k čistej mobilite je realizácia projektu spoločnosti SPP, fueLCNG, podporeného v rámci fondu CEF, prostredníctvom ktorého sa na Slovensku buduje 14 plniacich staníc CNG a tri plniace stanice LNG.