Varšava 15. decembra 2022 – Poľsko získalo prvé dva LNG tankery do svojej plánovanej flotily, ktorá sa má do roku 2025 rozrásť na osem plavidiel a po LNG termináli vo Swinoujscií a plynovode Baltic Pipe sa stane tretím pilierom poľskej plynovej nezávislosti. Nové tankery skupiny Orlen (objednala si ich ešte spoločnosť PGNiG pred jej prevzatím zo strany Orlenu) začnú pre poľský koncern pracovať už v roku 2023. Informoval o tom portál wnp.pl.

Pripomenul, že domáca ťažba pokrýva len asi 20 % dopytu po plyne, a Poľsko je nútené dovážať ho, pričom roky išlo o ruský plyn. Moskva a Gazprom sa však ukázali ako nedôveryhodní partneri, keď tento rok štátny monopolný exportér porušil početné zmluvy na dodávky plynu európskym kupujúcim.

Poľsko si našťastie už niekoľko rokov buduje svoju plynovú nezávislosť, konštatuje wnp.pl. Jej prvým pilierom bola výstavba LNG terminálu vo Świnoujścii, druhým spustenie plynovodu Baltic Pipe koncom septembra 2022 a tretím bude flotila vlastných LNG tankerov.

Jej existencia je kľúčová, pretože vo svete je štrukturálny nedostatok tohto typu plavidiel. Ich výstavba je nielen drahá, ale aj dosť prácna. A najmä, dopyt po nich prevyšuje produkčné kapacity.

„Pre energetickú bezpečnosť Poľska je kľúčová diverzifikácia dodávok ropy a zemného plynu, ktoré už teraz 100 % dovážame z krajín mimo Ruska. Je to výsledok dôsledne uplatňovanej politiky dovozu LNG. Už teraz množstvo LNG dodávaného po mori pokrýva takmer 30 % dopytu našej krajiny,“ pripomenul generálny riaditeľ Orlenu Daniel Obajtek. Zabezpečenie dodávok LNG podľa neho nie sú len zmluvy, ale aj vlastná flotila. „Tým, že ju máme výhradne k dispozícii, zaručujeme stabilitu prepravy, ale aj posilňujeme pozíciu spoločnosti na globálnom trhu so skvapalneným zemným plynom,“ dodal.

Tanker Lech Kaczynski Foto. OAS Shipping

Prvá loď dostala názov „Lech Kaczyński“ podľa bývalého prezidenta Poľskej republiky, druhá „Grażyna Gęsicka“, podľa ministerky regionálneho rozvoja. Ďalšie dva tankery budú dodané v roku 2024, o rok neskôr pribudnú ešte štyri.

Tanker Grażyna Gęsicka Foto: Knutsen

Parametre tankerov

Obe lode postavila kórejská spoločnosť Hyundai Heavy Industries, ktorá je jedným z lídrov v globálnom lodiarskom priemysle a v konštrukcii špecializovaných plavidiel tohto typu. Výstavba každého tankera trvala približne 18 mesiacov.

Každý z tankerov dokáže prepraviť okolo 70 tis. ton LNG, čo zodpovedá zhruba 100 miliónom metrov kubických plynného zemného plynu. To predstavuje priemernú týždňovú spotrebu všetkých poľských domácností. S dĺžkou cca 294 metrov patria plavidlá medzi historicky najdlhšie, v podstate len tankery objednané v 70. rokoch 20. storočia, dlhé takmer 300 metrov, boli väčšie.

Veľkosť objednaných lodí zaisťuje ich univerzálnosť a možnosť príjmu a dodávky plynu aj v tých termináloch, kam sa najväčšie tankery nedostanú. Pri stavbe prvých dvoch lodí pre Orlen boli použité najmodernejšie technické riešenia na zlepšenie ekonomiky ich používania, poznamenal portál wnp.pl.

Plavidlá sa podľa neho vyznačujú veľmi nízkou mierou straty nákladu v dôsledku odparovania. Okrem toho je možné odparený plyn opäť skvapalniť vďaka palubnému skvapalňovaciemu zariadeniu. Motory tankerov môžu využívať naftu aj zemný plyn, čo má zabezpečiť, že aj v budúcnosti budú spĺňať ekologické normy pre námornú dopravu, ozrejmil wnp.pl.

Využitie

Zaujímavý je spôsob využitia plavidiel. Skupina Orlen bude využívať tankery na základe dlhodobej nájomnej zmluvy podpísanej s nórskou spoločnosťou Knutsen OAS Shipping, ktorá sa špecializuje aj na technický a obchodný servis pre LNG tankery.

Podľa dohody bude majiteľ lode zodpovedný za posádku a technický stav plavidiel (zaujímavé je, že posádka pre obe plavidlá by sa v Poľsku našla len ťažko). PGNiG Supply & Trading (PST) – obchodná spoločnosť Orlenu – bude mať plnú komerčnú kontrolu nad prenajímanými plavidlami. Doba prenájmu je 10 rokov s možnosťou predĺženia špecifikoval wnp.pl.

Tanker Lech Kaczyński už podľa neho absolvoval námorné skúšky a do prevádzky vstúpi začiatkom roka 2023, plavidlo Grażyna Gęsicka v jeho druhej polovici. PST podpísala zmluvy o prenájme ôsmich špecializovaných plavidiel na prepravu LNG. Všetky budú postavené špeciálne pre potreby charterových zmlúv PST.

Rozvoj flotily súvisí s plánmi vybudovať pozíciu spoločnosti na globálnom trhu s LNG. Skupina podpísala zmluvy na odber amerického skvapalneného plynu na základe klauzuly FOB (free-on-board). To znamená, že kupujúci je zodpovedný za vyzdvihnutie nákladu zo skvapalňovacieho terminálu a musí zabezpečiť prepravu plynu. Zároveň rozhoduje o tom, kam budú náklady smerovať. FOB klauzula dáva Orlenu flexibilitu pri výbere medzi dodávkami do Poľska alebo do iných krajín, pričom dodávky do Poľska budú prioritou vzhľadom na úlohu koncernu v energetickej bezpečnosti krajiny.

FOB kontrakty boli podpísané so závodmi spoločnosti Venture Global Calcasieu Pass a Plaquemines LNG v roku 2018, pričom v roku 2021 pribudli dodatky týkajúce sa dohodnutého zvýšenia objemu. Prvý kontrakt zabezpečuje dodávky 1,5 milióna ton LNG ročne, druhý 4 milióny ton ročne (spolu cca 7,4 miliardy metrov kubických plynného zemného plynu). Implementácia zmluvy s Calcasieu Pass sa začne v roku 2023, s Plaquemines LNG najskôr v roku 2026.

Tankery budú využívané aj na spotové kontrakty s vyzdvihnutím nákladu na skvapalňovacom termináli. Skupina Orlen už takéto zmluvy plní (prvá dodávka do Świnoujście sa uskutočnila 14. mája 2022). Na tento účel si PST prenajala tri plavidlá. Ide však o plavidlá, ktoré predtým používali iní príjemcovia a boli rezervované na kratšie obdobie. Spoločnosť sa rozhodla tieto jednotky prenajať, aby zvýšila možnosť získavania LNG v súvislosti s aktuálnou energetickou krízou v Európe, uzavrel wnp.pl.