Brusel 28. júla 2021 – Navrhnuté pravidlá pre cestnú dopravu v balíku „Fit for 55“ môžu zabrániť zemnému plynu a bioplynu hrať akúkoľvek zmysluplnú úlohu v dekarbonizácii sektora. Novonavrhnutý samostatný systém obchodovania s emisiami, ktorý má byť spustený v roku 2025, zohľadňuje iba výfukové emisie, namiesto emisií a nie emisie z celého hodnotového reťazca. Téme sa venoval magazín Natural Gas World (NGW).

Pripomína, že ak sa vezmú do úvahy emisie naprieč reťazcom, môže byť použitie bioplynu uhlíkovo neutrálne alebo dokonca negatívne, hoci pri meraní na koncovke výfuku plyn zaostáva za elektrickými vozidlami.

„Navrhnutý systém navyše neberie do úvahy spôsob výroby elektriny použitej v elektrických vozidlách. V Nórsku, kde je dnes viac ako polovica automobilov na elektrický pohon, sa energia takmer úplne vyrába v hydroelekrárňach. Ale len málo krajín sa môže pochváliť takýmito nízkouhlíkovými možnosťami. V Poľsku, kde tiež neobvykle stúpa počet elektrických vozidiel, pochádza 80 % doma vyrobenej elektriny zo spaľovania uhlia, a preto jazda týmito vozidlami vedie k vyšším emisiám,“ pripomenul NGW s tým, že V EÚ tvorili OZE v minulom roku iba 38 % výroby energie, zatiaľ čo zvyšok pochádzal z plynu, uhlia a ďalších zdrojov, ktoré emitujú CO2.

Zvážiť treba aj emisie z výroby elektrického automobilu vrátane energeticky náročného procesu extrakcie lítia pre batérie, zdôraznil NGW, podľa ktorého sú tu ďalšie environmentálne náklady spojené s nutnosťou demontáže batérií a likvidácie ich materiálov po opotrebovaní. „Čo je ešte horšie, politika EÚ by mohla povzbudiť motoristov k nákupu nových elektrických vozidiel, aj keď by mohli produkovať menej emisií používaním svojich súčasných konvenčných áut ešte mnoho rokov,“ skonštatoval magazín.

Združenie NGVA Europe odhaduje, že pri posudzovaní well-to-wheel (od zdroja ku kolesu) produkujú osobné vozidlá, ktoré jazdia na kombináciu biometánu a zemného plynu, podobné množstvo emisií ako elektrické automobily. A keď sa použije iba biometán, pri zohľadnení emisií z vozidla aj výroby, elektromobily prekonávajú. „Okrem toho, zatiaľ čo vozidlá na zemný plyn a bioplyn môžu využívať už dobre vybudovanú infraštruktúru, veľká časť Európy bude musia vyvinúť infraštruktúru pre elektrické vozidlá takmer od nuly,“ uvádza NGVA.

Elektrická energia tiež nespĺňa požiadavky diaľkovej a ťažkej cestnej dopravy. NGVA aj preto označila politiku Bruselu za „nútený prechod na elektromobilitu v celej EÚ“ a „de facto technologický zákaz“ spaľovacieho motora.

„Eliminácia logickej súťaže medzi ekologicky ekvivalentnými riešeniami povedie k novým závislostiam, či už od zdrojov, spoločností, trhov a daňových dotácií, čo bude prípad finančne slabších krajín EÚ, ak následný schvaľovací proces neprinesie žiadne zmeny,“  reagoval na návrh EK generálny tajomník NGVA Jens Andersen.

Združenie tiež žiada, aby komisia vypracovala podporný mechanizmus pre bioplyn a iné obnoviteľné palivá, potenciálne vo forme dobrovoľného systému kreditov.

NGVA nie je v tomto názore osamotená, tvrdí NGW. V nedávnom otvorenom liste adresovanom EK okolo 170 vedcov z Rakúska, Nemecka či Česka kritizovalo snahu Bruselu „o prehnanú jednostrannú podporu elektromobility“.

„Regulácia CO2 počíta s tým, že elektromobilita má nulové emisie CO2, zatiaľ čo obnoviteľné palivá sa vôbec neberú do úvahy,“ uvádza sa v liste. „Na jednej strane ide o vážne porušenie zásady technologickej neutrality, zabraňujúce spravodlivej súťaži medzi rôznymi riešeniami, z ktorých každé sa meria z hľadiska skutočného zníženia skleníkových plynov. Po druhé, ide o nerešpektovanie prírodných zákonov, pretože podnebie reaguje iba na skutočné fyzické množstvo skleníkových plynov, nie na faktory, ktoré si politici svojvoľne stanovujú pre bilancovanie opatrení,“ konštatovali vedci.

Varovali tiež, že elektromobilita v nasledujúcom kritickom desaťročí nebude viesť k významnému zníženiu emisií. „Výrazne zvýšené emisie CO2 z výroby batériových elektrických vozidiel, vysoký podiel fosílnych palív na výrobe elektriny, ktorý bude ešte dlho pretrvávať, obrovské náklady na budovanie novej infraštruktúry pre nabíjacie stanice a skutočnosť, že elektromobilita neprináša do systému žiadnu novú obnoviteľnú energiu, ale skôr uzatvára obnoviteľný potenciál odvetvia elektrickej energie v doprave, ktorý potom chýba inde, napríklad v priemysle,“ tvrdia vedci.

Podľa NGW sa však aktuálne zdá, že tieto argumenty ostávajú nevypočuté. Balík Fit for 55 prejde ďalšími zmenami, keď o ňom budú diskutovať členské štáty EÚ a Európsky parlament. Tieto zmeny sa však môžu uberať akýmkoľvek smerom. Mimovládne organizácie ako Greenpeace, ako aj Európsky úrad pre životné prostredie kritizovali návrh EK ako „nevhodný“ na riešenie klimatickej zmeny pre nadhodnocovanie potenciálu biomasy a vodíka a ponechávanie plynu ako súčasti energetického mixu kontinentu, uzavrel NGW.