Bratislava 4.februára 2020- Alternatívne pohony ako je stlačený a skvapalnený zemný plyn (CNG a LNG) majú perspektívu pri znižovaní emisií v doprave a mali by sa využívať vo verejnej doprave viac ako doteraz. Myslia si to zástupcovia viacerých politických strán, ktorí diskutovali počas predvolebnej debate venovanej energetike a klíme, spoluorganizovanej Euractivom, Slovenským plynárenským a naftovým zväzom (SPNZ) a Slovenskou klimatickou iniciatívou.

SPNZ v tejto súvislosti žiada vyčlenenie finančných prostriedkov na podporu skutočného zeleného obstarávania – nákupu vozidiel s pohonom na CNG a LNG a stanovenie efektívneho systému započítavania emisií počas celého životného cyklu (life-cycle-assessment) paliva v doprave. „Tým by sa ukázalo, že pohon na CNG a LNG je emisne omnoho vhodnejší ako elektromobily. Rovnako by sme radi uvítali pri nových budovách povinnosť vybudovať nabíjaciu infraštruktúru pre elektromobily, ale obdobnú povinnosť aj pre CNG,“ uvádza v stanovisku SPNZ.

Minister hospodárstva a podpredseda strany Smer-SD Peter Žiga potvrdil, že doteraz sa finančná podpora a dotácie na obstaranie týkali len elektromobilov, čo vysvetlil aj ako „isté gesto“ smerom k automobilovému priemyslu, dominantnému na Slovensku. „Nevylučujem, že v budúcnosti alokujeme aj financie na podporu nákupu vozidiel na CNG, no musíme v tejto sfére vidieť aj dostatočný dopyt,“ uviedol Žiga. Koalícia PS/Spolu vidí, podľa podpredsedu Spolu Erika Baláža, priestor skôr pre elektromobilitu ako alternatívneho pohodu do budúcnosti. Caroline Lišková z KDH podporuje využitie CNG vo verejnej doprave. „Mestská hromadná doprava by mala viac alternatív k tradičným dieselovým pohonom, nielen elektromobilitu, ale aj CNG,“ povedal Lišková.

Eduard Heger z hnutia OĽaNO hovorí pre CNG a LNG jednoznačne áno. „Malo by ísť nielen o autobusy vo verejnej doprave, ale o kamióny v nákladnej dopravy,“ konštatoval Heger. CNG a LNG pohony vo verejnej doprave podporujú aj strany Za ľudí a Sme rodina.

Karol Galek zo strany Sloboda a Solidarita považuje za dôležité najskôr podporiť rozvoj infraštruktúry a až potom dotácie na nákup samotných automobilov. „Aj pri podpore elektromobility je to ako stavať dom od strechy. To by sa malo zmeniť. Dôležité je podporiť nielen elektromobilitu, ale aj CNG a LNG.  Rovnako v tejto oblasti považujeme za dôležitú podporu výskumu a vývoja,“ dodal Galek.