Londýn 20. novembra 2023 – Predpovede nižších teplôt a najmä rýchleho ochladenia v Európe začínajú pribúdať. Ich dôsledkom je aj skutočnosť, že výsledok boja o dodatočné dodávky skvapalneného zemného plynu pred začiatkom vykurovacej sezóny zostáva zatiaľ jasný. Americký LNG naďalej nachádza odbyt najmä v Európe. Téme sa venoval portál spglobal.com.

Zatiaľ, čo európske a ázijské trhy LNG zostávajú komfortne zásobené na zvládnutie akéhokoľvek postupného nárastu dopytu v nadchádzajúcich týždňoch, aktuálne predpovede nižších teplôt v oboch regiónoch spolu s všeobecne napätou situáciou na globálnom trhu naznačujú, že bude boj o ďalšie spotové objemy bude počas nadchádzajúcej zimy čoraz dôležitejší, konštatuje spglobal.com. Akonáhle začne chladné počasie ovplyvňovať trhy, Ázia a Európa budú podľa neho súperiť o extra náklady LNG z USA.

Nedávne suchá v Panamskom prieplave, ako aj pretrvávajúce miernejšie predpovede teplôt utlmili konkurencieschopnosť Ázie pri uchádzaní sa o americký skvapalnený plyn. S blížiacimi sa nižšími teplotami by sa však boj mohol v nasledujúcich mesiacoch zintenzívniť, keďže ceny sú podporované opätovným vzplanutím dopytu po vykurovaní.

Platts, súčasť S&P Global Commodity Insights, ohodnotil 14. novembra decembrovú JKM – referenčnú cenu LNG dodávaného do severovýchodnej Ázie – na 15,691 USD/MMBtu. V prvej polovici decembra by sa JKM mal pohybovať na 15,390 USD/MMBtu, v druhej na 15,991 USD/MMBtu.

Ukazovateľ pre dodávky do severozápadnej Európy DES Northwest Europe za december bol 14. novembra ohodnotený na 14,076 USD/MMBtu, prvá polovica mesiaca na 13,826 USD/MMBtu a druhá na 14,326 USD/MMBtu.

Takýto spread medzi ázijským kontinentom a Európou by zvyčajne poslalo akékoľvek dodatočné spotové objemy LNG zo Spojených štátov do Ázie. Väčšina objemov sa však odobrala do Európy, najmä pre súčasnú dynamiku v Panamskom prieplave a nepriaznivú ekonomiku arbitráže (stratégia presmerovania fyzického nákladu z jedného trhu na druhý, ktorý ponúka lepšiu návratnosť, ku ktorej dochádza, keď sú náklady na prepravu LNG medzi bodmi A a B nižšie ako cenové rozpätie medzi nimi).

Za veľmi rýchlu zásielku naloženú na americkom pobreží Mexického zálivu – berúc do úvahy rozdiely v nákladoch a termín dodania do Ázie v druhej polovici decembre pri dlhšej preprave – by si dodanie do uzla Japonsko-Južná Kórea-Taiwan-Čína vyžadovalo prémiu približne 9,5 centov/MMBtu oproti predaju do Európy v prvej polovici decembra, vyčíslil spglobal.com.

Ide o pokles z 53,7 centov/MMBtu zaznamenaných v predchádzajúci deň po zotavení sa zo záporného teritória 9. novembra, keď bola zaznamenaná zľava 63,6 centov/MMBtu oproti predaju do Európy.

Chýbajúca konkurencia

Americký LNG má vynikajúcu pozíciu v prípade potreby flexibilnej reakcie na globálne rozdiely. Zatiaľ čo rozdiely medzi predajmi v Ázii a Európe udávajú tón, kam budú USA predávať USA, pokračujúca dynamika trhu vytvorila volatilitu v ekonomike arbitráže.

Hoci v USA, Európe a Ázii majú teploty podľa predpovedí klesať, v Európe sa očakáva rýchle ochladenie. V Ázii sa dali pozorovať záblesky dopytu po vykurovaní, avšak, bez prudkého poklesu teplôt. Ázijská konkurencieschopnosť by tak pri amerických nákladoch mohla zaostávať za Európou.

Navyše, pri slabších ako očakávaných signáloch rastu dopytu z Ázie, ako aj vzhľadom na pretrvávajúce sucho v Panamskom prieplave, ktoré obmedzuje priepustnosť tejto trasy, akékoľvek extra dodávky z USA smerovali do Európy. Dodatočné finančné náklady na dlhšie prepravné trasy v dôsledku meškaní na Panamskom prieplave tiež znížili akékoľvek ďalšie objemy z USA prúdiace do Ázie.

Doterajší novembrový vývoz LNG z USA určený pre Európu a Áziu podľa údajov S&P Global dosiahol zatiaľ 1,37 milióna ton, pričom celý smeroval do Európy.

„Pretrvávajúce obmedzenia spôsobené suchom v Panamskom prieplave znamenali, že všetci obchodníci, ktorí sa pokúšajú poslať spotový náklad LNG do Ázie, budú musieť počítať s oveľa dlhšou cestou a drahšími nákladmi na dopravu,“ povedal Ross Lynch, riaditeľ LNG v S&P Global. „Predpokladáme, že väčšina nákladov, ktoré v tomto časovom období naďalej putovali do Ázie, bola pravdepodobne vo vlastníctve ázijských podnikov, ktoré neoptimalizovali dodávky a kapacitu tankerov na základe okamžitých cenových signálov,“ dodal.

Európsky apetít

Analytici S&P Global očakávajú, že celková dodávka LNG do Európy tento mesiac vzrastie, keďže ázijský dopyt podľa predpovedí zostane relatívne utlmený.

Európske zásobníky plynu však zostávajú dostatočne naplnené, aby uspokojili krátkodobý dopyt. Ak sa teploty opäť zmiernia, zásobníky v celej Európe by mali skončiť rok dobre naplnené. Keďže USA aj Európa zostávajú silne zásobené, v prípade pretrvávania miernejších teplôt ako v minulom roku by mal globálny trh s LNG zostať relatívne v komfortnej situácii.

Európske teploty by mali tento týždeň klesnúť. Zdroje naznačujú, že obdobie chladu trvajúce dlhšie ako niekoľko týždňov by mohlo zásoby rýchlo vyčerpať. Keďže sezónny nárast dopytu prevyšuje dopĺňanie ponuky, Európa bude musieť zvýšiť ceny, aby prilákala viac LNG. Očakáva sa, že dopyt po vykurovaní bude tento mesiac pomaly rásť, pričom by mal stúpať z rezidenčného aj komerčného sektora v celej Európe.

Podľa údajov S&P Global sa európsky dovoz LNG od začiatku minulého týždňa zvýšil už o 1,29 milióna ton a dosiahol 5,98 milióna ton. Zdroje naznačujú, že dovoz v tomto mesiaci presiahne viacmesačné maximum zaznamenané v októbri.

Keďže dopyt začína narastať a meškania na Panamskom prieplave pokračujú, náklady na logistiku z USA porastú. Aby arbitráž zostala otvorená, buď budú musieť ceny a prepravné z USA klesnúť, alebo Európa a Ázia budú musieť zvýšiť ceny, aby pokračoval tok ďalších objemov LNG. Obmedzenia v Panamskom prieplave tiež pomôžu väčším objemom LNG dostať sa do Európy, čo pomôže uspokojiť rastúce potreby vykurovania túto zimu, uzavrel spglobal.com.