Mníchov 10. novembra 2021 – Pre ochranu klímy je dôležité sledovať celú CO2 stopu auta, nielen emisie vypúšťané počas jazdy. V rozhovore pre týždenník Der Spiegel to povedal šéf BMW Oliver Zipse, ktorý patrí v otázke nastupujúcej elektromobility k takzvaným elektrorealistom či klímarealistom. Tempo rozvoja infraštruktúry je podľa neho jedným z dôvodov, pre ktoré nemožno očakávať, že do 10 rokov budú jazdiť iba elektrické autá. Téme sa venoval portál e15.cz.

Zipseho vyjadrenia vyvolali v Nemecku veľký ohlas, pretože zástupca veľkého výrobcu áut po prvýkrát vyjadril realistické pochybnosti o novom smerovaní, hoci uznáva, že o ceste ku klimatickej neutralite je rozhodnuté a považuje tento smer za správny.

Automobilky podľa svojho šéfa chce, aby bola do uhlíkovej stopy zahrnutá aj jej výroba vrátane dodávateľských reťazcov až po užívateľskú fázu a likvidáciu vozidla. „Chceme byť v tomto smere úplne transparentní,“ dodal Zipse, ktorý sformuloval najbližší cieľ BMW: „Chceme do roku 2030 znížiť uhlíkovú stopu našich výrobkov o 40 %, a to v porovnaní s rokom 2019 – ukážte mi druhého výrobcu, ktorý by si v tejto oblasti tak dôveroval,“ povedal.

Podobne ako iní kritici príliš rýchlej elektromobility, je manažér BMW presvedčený, že prechod na elektrické autá bude závisieť predovšetkým od iných, než výrobných podmienok. „Úspech e-mobility je podmienený predovšetkým nabíjacou infraštruktúrou, ktorá by teraz musela rásť päťnásobne rýchlejšie, aby sme vývoj udržali na najvyšších obrátkach,“ vyčíslil s tým, že je to podľa neho jeden z hlavných dôvodov, prečo nie je reálne, aby už o desať rokov jazdili len vozidlá s elektrickým pohonom, a že k tomu dokonca poslúži štátny či európsky zákaz.

„Takýto zákaz by bol dvojsečný. Okrem nabíjacej infraštruktúry, ktorá sa nestačí vyrovnať tempu produkcie e-áut, nie je ani dostatok obnoviteľnej energie. Platí to pre Nemecko, ale ešte viac pre ďalšie európske krajiny – o mnohých krajinách mimo Európy už ani nehovoriac. A čo nám nakoniec prinesú elektroautá poháňané prúdom z uhoľných elektrární?“ spýtal sa šéf BMW.

V rozhovore Der Spiegel tiež pripomenul, aká energeticky a ekologicky náročná je výroba elektrických batérií. „Pri výrobe elektroáut sa pre produkciu batérií v porovnaní s konvenčným fosílnym pohonom významne zvyšuje uhlíková stopa,“ hovorí Zipse, podľa ktorého sa to pri prevádzke na ceste sa to potom vyrovnáva, ideálne využitím úplne zelenej energie. „Stopercentný zelený prúd ale za osem a pol roka, teda do roku 2030, určite nebude k dispozícii,“ zdôraznil manažér.

Očakáva tiež zásadnú zmenu podmienok na trhu, zásadne pomáhajúcich väčšiemu predaju elektrických áut, na ktoré sa ale dnes pre nedostatok dielov čaká dlhšie ako pol roka. „V Nemecku ťahá rast e-mobility nákupná prémia, ktorú zákazníkom platí spoločne štát a výrobca,“ skonštatoval Zipse, podľa ktorého sa ale predaj e-áut raz musí postaviť na vlastné nohy.

„Dotácie podrývajú trh. Aj preto by bolo dobré, keby sa podpora elektromobility postupne odklonila od výrobkov k infraštruktúre. Náklady na jej výstavbu nemôžu niesť iba výrobcovia áut,“ zdôraznil šéf BMW s tým, že je to podobné, ako keby si výrobcovia lámp a lustrov museli sami natiahnuť elektrické drôty, aby ich zákazníci mohli svietiť.

Šéf bavorskej automobilky, ktorá sa podľa e15.cz vo výrobe bude naďalej sústreďovať na luxusné vozidlá oboch pohonov, elektrický aj benzínový, sa naopak neobáva, že prechod na elektroautá bude znamenať prepúšťanie ľudí. „V BMW určite nie. Svoje závody sme na výrobu e-áut prestavali včas, napríklad v Mníchove výrobu motorov na montáže e-áut. A to bez prepúšťania,“ povedal. „Ak teraz klesá počet pracovných miest v automobilovom priemysle, je za tým predovšetkým prepad celkovej výroby v roku 2020 z 90 miliónov vozidiel na 78 miliónov,“ dodal šéf BMW Oliver Zipse v rozhovore pre týždenník Der Spiegel, o ktorom informoval portál e15.cz.

Photo by CHUTTERSNAP on Unsplash