Bratislava 28. mája 2021 – Aby mala plynová mobilita na Slovensku šancu sa rozvíjať, je potrebné vytvoriť motivačné podmienky, ktoré budú podporovať všetky časti reťazca od výrobcov palív, cez infraštruktúru až po vlastníkov vozidiel. Na webinári Slovenského plynárenského a naftového zväzu „Podpora plynovej mobility“ to povedal šéf divízie rozvoja podnikania SPP Rastislav Nemec.

Mobilita je podľa jeho slov z pohľadu SPP jednou z kľúčových oblastí stratégie z roku 2019, ktorá sa zameriava na všetky alternatívne pohony – CNG, LNG, vodík a e-mobilitu. V rámci dekarbonizácie, ktorá je „kľúčovým regulačným nástrojom“ aj v mobilite, chce SPP v horizonte 2040-50 ísť do bioCNG a bioLNG, vodíka z OZE a e-mobility.

Pokiaľ ide o súčasnosť, plynová mobilita predstavuje konkrétnu a aktuálnu alternatívu k dnešného dopravnému systému, ktorú možno okamžite nasadiť. Aby mala šancu sa na Slovensku rozvíjať, je podľa Nemca vytvoriť motivačné podmienky v celom reťazci, resp. biznisovom procese.

„Môžete vytvoriť veľmi hustú sieť infraštruktúry a čerpacích staníc. Pokiaľ nebude podporovaná koncovka, teda spotrebiteľ a dopravné prostriedky, určite budeme mať problém v samotnej prevádzke,“ zdôraznil Nemec s tým, že na podporu g-mobility by mal klásť väčší dôraz štát. Európska komisia začína niektoré veci podporovať a SPP sa ich snaží využiť.

Napriek stanoveným náročným cieľom dekarbonizácie a zlepšovanie ovzdušia v rôznych segmentoch dopravného sektora sa pre ich naplnenie robí málo, myslí si Nemec s tým, že SPP sa snaží maximálne podporovať vybudovanie infraštruktúry, teda plniacich staníc. Predstavil v tejto súvislosti pripravované projekty spoločnosti, zamerané na podporu spotrebiteľov a ich motivovanie k nákupu vozidiel s plynovým pohonom.

Prvým je vybudovanie troch LNG staníc v rámci transeurópskych dopravných koridorov. Na D1 by mali vyrásť stanice v Zelenči a Levoči, na D2 v Sekuliach. Mali by primárne podporiť diaľkovú dopravu, kde je podľa Nemca veľká perspektíva v napĺňaní ekologických aj ekonomických cieľov dopravcov. „Prevádzkové náklady pri LNG ťahačoch sa pohybujú 10-20 % pod úrovňou naftových verzií v závislosti od typu vozidla a výrobcu,“ poznamenal s odvolaním sa na aktuálne údaje výrobcov.

LNG navyše pomáha napĺňať aj ekologické ciele. „LNG ťahače znižujú približne o 10 – 15 % emisie CO2, nehovoriac o tom, že pri oxidoch dusíka je to až 60 % menej ako pri naftových ťahačoch. Pokiaľ ide o pevné znečisťujúce častice v palivách ako takých, zníženie je až o 90 %,“ konkretizoval Nemec s tým, že by mal byť vytvorený nástroj na podporu zo strany štátu pri nadobúdaní LNG vozidiel, ktoré sú výrazne drahšie ako naftové. „Ideálne by bolo, keby sa vytvorili schémy, ktoré by podporovali ten vysoký rozdiel pri nadobúdacej cene. Lebo ak sa bavíme o prevádzke, je ekonomickejšia a ekologickejšia, takže argumenty sú tam dostatočne silné,“ skonštatoval a dodal, že SPP chce rozvíjať LNG infraštruktúru v SR aj mimo diaľničných ťahov a rozvíjať jej sieť tak, aby bola pre dopravné spoločnosti dostatočne zaujímavá na nákup LNG ťahačov.

Druhý projekt – Multifuel stanica v bratislavskom areáli SPP – súvisí so spomínanou snahou spoločnosti rozvíjať viaceré alternatívne pohony. „Chceli by sme vytvoriť prvú Multifuel stanicu, kde by sme motoristom na jednom mieste poskytli všetky alternatívne palivá,“ vysvetlil Nemec s tým, že projekt je v úvodnej fáze a firma chce rozbehnúť povoľovacie procesy. V prvej fáze by mala stanica ponúknuť CNG, vodík a nabíjačky pre elektromobily.

„V priebehu roka 2022 by sme mohli finišovať so stavebnými činnosťami a v roku 2023 spustiť prevádzku LNG staníc alebo prvej Multifuel stanice v Bratislave,“ špecifikoval Nemec. Ďalšie stanice by mohli pribudnúť v Košiciach, Zvolene/Banskej Bystrici, Žiline atď.

SPP má záujem rozvíjať aj vodíkovú oblasť, kde by chcel previazať veterné a fotovoltaické elektrárne s výrobou vodíka a tým zásobovať najmä autobusový segment dopravy. Na národnej úrovni IPCEI uspel projekt Smart Hydra, ktorý sa chce teraz uchádzať o európske financovanie a rozvoj vodíkovej mobility na Slovensku.

Aj vzhľadom na dekarbonizačné úsilie, je Nemec presvedčený, že plyn bude súčasťou energetického mixu aj v budúcnosti. S tým súvisia aj snahy o ozelenenie plynu a v rámci nej projekty na produkciu bioplynu a z neho bioCNG, bioLNG, ktoré môžu napomáhať plneniu cieľov v oblasti zlepšovania kvality ovzdušia a dekarbonizácie.

Pokiaľ ide o rozvoj infraštruktúry plynovej mobility zo strany SPP, Nemec zopakoval potrebu dostatočnej podpory. „Ak sú dnes predstavy, že všetko zo spaľovacích motorov prenesieme do elektromobility, sú dosť naivné. Je potrebné, aby tí, ktorí ich majú, si uvedomili, že plyn tu bude, nielen na prechodné obdobie, bude tu potom bioplyn. Treba podporovať aj túto oblasť,“ zdôraznil a pripomenul možné riziká spojené s elektromobilitou, ako potenciálne blackouty, limitované možnosti prenosových sietí či náročný proces pripájania nových zdrojov k distribučnej sieti.

„Keď sa na to pozrieme reálne, je tu technológia, ktorá je dostupná. Máme tu výrobcov ťahačov, autobusov, áut. Je potrebné rozvíjať plynovú mobilitu a tomuto vytvoriť podmienky v celom reťazci , od výrobcov palív, cez prevádzkovateľov infraštruktúry až po vlastníkov jednotlivých dopravných prostriedkov, ktorí spotrebúvajú plynové palivá,“ uzavrel šéf divízie rozvoja podnikania SPP Rastislav Nemec