Londýn 14. novembra 2023 – Minulý rok, keď sa Európska únia ocitla v situácii, keď urýchlene potrebovala nájsť náhradu za ruský potrubný plyn, boli americkí výrobcovia LNG oslavovaní ako spasitelia. Desiatky tankerov so skvapalneným plynom začali prichádzať do európskych prístavov a odtiaľ do zásobníkov na zimné uskladnenie. Aktuálne sa však niektorí zo záchrancov v očiach kupujúcich zmenili na chamtivcov, ktorým ide len o zisk. Téme sa venoval portál oilprice.com, podľa ktorého hrozí, že sa spor o LNG zmení na veľký medzinárodný problém.

Pre Európu bol minulý rok americký LNG priemysel do značnej miery „darom z nebies“, a to napriek vysokej cene. V americkom sektore bola situácia podobná: keďže sa plánuje toľko nových kapacít, potrebovali výrobcovia z dlhodobého hľadiska nájsť veľkých kupcov. A niektorí z nich ich našli v podobe veľkých európskych energetických spoločností.

Už pred energetickou krízou v roku 2022 tieto firmy hľadali príležitosti na rast v sektore LNG tam, kde by ich mohli nájsť. USA so svojimi obrovskými zásobami plynu a rastúcou produkciou boli pre týchto hľadačov príležitostí prirodzeným cieľom. Tak sa stalo, že niekoľko európskych spoločností vrátane Shellu, BP, Repsolu, Eni, a ďalšej talianskej spoločnosti Edison sa stalo investormi v americkom projekte LNG americkej spoločnosti Venture Global v lousianskom Calcasieu Pass.

Všetkých päť spoločností sa stalo tzv. foundation buyers, čo znamená, že poskytli Venture Global peniaze na vybudovanie jej skvapalňovacieho zariadenia výmenou za záväzok Venture Global dodávať im dlhodobo určité objemy LNG.

Závod má kapacitu 10 miliónov ton LNG ročne, ktoré začal produkovať začiatkom roku 2022 – pre Európu v najvhodnejšom čase. Ale namiesto dodržania zmlúv s európskymi kupcami sa Venture Global rozhodla predať viac LNG na spotovom trhu. Európske firmy sa ju za to teraz rozhodli žalovať.

Všetkých päť energetických spoločností začalo proti americkému producentovi arbitrážne konania. Naposledy k nemu pristúpil španielsky Repsol, ktorý sa v septembri tohto roku obrátil na Medzinárodnú obchodnú komoru.

Navyše, európske spoločnosti sa nedávno obrátili aj na Brusel a Washington, konkrétne pracovnú skupinu EÚ-USA pre energetickú bezpečnosť, aby im pomohli v spore. Medzinárodné súdy zjavne nestačia na to, aby zabezpečili rýchlu spravodlivosť, poznamenal oilprice.com.

Predaj na spotovom trhu

Venture Global, ktorá nepoprela predaj nákladov na spotovom trhu, na ktorom dosiahla podstatne vyššie ceny ako tie zakotvené v dlhodobých zmluvách s Európanmi, tvrdí, že závod v Calcasieu Pass nie je plne funkčný, a preto nedodáva plné objemy podľa dlhodobých zmlúv s uvedenými firmami. Dôvodom, prečo ešte nie je plne funkčný, je podľa Venture Global chybné energetické zariadenie. Ani to však podľa agentúry Reuters nezabránilo americkému producentovi umiestniť približne 200 nákladov LNG na spotový trh, ktorých hodnota mala byť cca 18,2 mld. USD.

„Takéto krátkozraké, bezprecedentné správanie vytvára znepokojivý precedens, ktorý by mohol narušiť dôveru trhu a oddialiť investície do americkej exportnej LNG infraštruktúry, ktorá je stále kriticky potrebná na podporu energetickej bezpečnosti Európy,“ uviedol Shell v nedávnom liste adresovanom EÚ a USA.

Ak sú totiž tvrdenia kupujúcich pravdivé, takéto správanie by mohlo mať výrazne negatívny vplyv na budúci rast exportnej kapacity LNG v USA. Ale možno ešte dôležitejšie je, že prípad poukazuje na to, aká zraniteľná je bezpečnosť dodávok LNG napriek ich rastúcim objemom.

Je iróniou, že samotná EÚ bola až do minulého roka veľkým fanúšikom spotového trhu LNG. K dispozícii bol dostatok LNG a ceny boli nízke, pretože Európa dovážala takmer polovicu svojho plynu z Ruska a potrebovala len skromné objemy skvapalneného paliva. Nemalo zmysel viazať sa na dlhodobé zmluvy. Až do chvíle, keď väčšina ruského plynu nezmizla a Európa si zrazu uvedomila, že nemôže prestať s plynom len tak zo dňa na deň, pripomenul oilprice.com.

Producenti LNG sú tiež fanúšikmi spotového trhu, pretože ponúka vyššie ceny. Minulý rok boli obzvlášť vysoké a mnohí americkí výrobcovia LNG to využili, aj keď to znamenalo porušenie podmienok ich dlhodobých zmlúv – jednoducho zaplatili pokutu a ešte zarobili viac peňazí v situácii, keď sa svet ponáhľal kúpiť všetky dodávky LNG, ktoré boli k dispozícii.

Firmy chcú tlak EÚ a USA

BP, Shell, Eni, Repsol a Edison teraz chcú, aby Brusel a Washington tlačili na dodržiavanie zmluvných záväzkov zo strany Venture Global. Skutočnosť, že sami nedokázali vyvinúť potrebný tlak, je ďalším znakom toho, že globálny trh s LNG je komplikovanejší, ako sa zdá. Venture Global považuje tento krok za „poburujúci“ a označil ho za „žiadosť o zasahovanie“ zo strany vlád.

„Nie je to nič iné ako posledný zo série neúspešných pokusov prinútiť nováčika v tomto odvetví, aby sa vzdal svojich zmluvných práv, s cieľom zvýšiť svoje vlastné zisky nad nedávne rekordné maximá,“ odpovedala Venture Global vo vlastnom liste Bruselu a Washingtonu, hrajúc pritom „s kartou pobúrenia“, ktorá bola v EÚ aj USA minulý rok veľmi obľúbená, keď veľké energetické spoločnosti dosiahli počas energetickej krízy rekordné zisky.

Americká spoločnosť však tiež tvrdí, že v skutočnosti plní svoje zmluvné záväzky voči piatim kupujúcim, čo je v rozpore s jej vlastným vyhlásením, že zariadenie Calcasieu Pass je pod vyššou mocou a nefunguje na plný výkon.

Nedávna správa agentúry Reuters na druhej strane cituje vyjadrenie Venture Global, podľa ktorého jej skvapalňovací pracuje na plnej kapacite a predáva zazmluvnené objemy Európanom, no tí ich potom predávali mimo Európy za účelom väčších ziskov, hoci hovoria o európskej energetickej bezpečnosti, tvrdí Venture Global LNG s tým, že „usilovne pracuje na úplnom dokončení“ závodu. „Shell zakúpil sedem nákladov od Venture Global a tri z nich boli obchodované mimo Európy s cieľom dosiahnuť vyšší zisk. BP zakúpila šesť nákladov a dva boli predané do destinácií mimo Európy,“ uvádza sa v liste americkej spoločnosti adresovanom pracovnej skupine USA-EÚ z 10. novembra.

Orgány v Európe aj v USA zatiaľ naznačili, že nie sú práve ochotné zapojiť sa. Podľa hovorcu Venture  uviedli, že považujú spor za „zmluvnú záležitosť medzi komerčnými stranami“, a na stretnutí pracovnej skupiny 30. októbra nepodnikli žiadne kroky na základe žiadosti Shellu. Hovorca dodal, že neočakáva okamžitú reakciu pracovnej skupiny.

Jedna vec je však jasná: Globálne dodávky LNG nie sú také bezpečné, ako by sa mohlo zdať, uzavrel portál oilprice.com.