Paríž 14. septembra 2022 – Francúzsky skepticizmus voči novému plynovodu MidCat, ktorý by mal cez Pyreneje prepojiť španielsku a francúzsku distribučnú sieť, zvýrazňuje konkurenčné vízie budúceho energetického mixu Európy, najmä postavenia zemného plynu a jadra, v čase, keď kontinent čelí energetickej kríze. Téme sa venovala agentúra Reuters.

V prípade realizácie by bol MidCat tretím plynárenským prepojením medzi Francúzskom a Španielskom. Jeho hlavní podporovatelia, Madrid, Lisabon a v poslednom období aj Berlín, tvrdia, že by Európe pomohlo znížiť závislosť od ruského plynu.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron však svojim partnerom bez okolkov povedal, že nevidí žiadny dôvod pre projekt v hodnote niekoľkých miliárd eur. Francúzsko tvrdí, že výstavba MidCat-u by trvala príliš dlho na to, aby zmiernila hroziacu energetickú krízu, bola by pre Francúzsko nákladná a v rozpore s ambíciami posunúť sa smerom k zelenej ekonomike.

Predstavitelia Španielska a Nemecka, ktorí sa vyjadrovali pre Reuters pod podmienkou zachovania anonymity, sa domnievajú, že Francúzsko sa snaží ochrániť svoj vlastný oslabený jadrový priemysel a odraziť konkurenciu Španielska ako medzizastávky pre dovážaný plyn. „Macron je doma pod tlakom rôznych skupín, ktorým sa nepáči projekt plynovodu, najväčšou je určite sektor jadrovej energetiky,“ uviedol vysokopostavený zdroj z nemeckej vlády. Hovorcovia francúzskeho ministerstva energetiky a spoločnosti EDF, ktorá prevádzkuje francúzske jadrové reaktory, odmietli komentár.

Rusko pred inváziou na Ukrajinu dodávalo do Európy 40 % jej spotreby plynu. Teraz sa región snaží diverzifikovať svoje zdroje energie a MidCat bol jedným z projektov, o ktorých ministri EÚ rokovali na mimoriadnom stretnutí v Bruseli 9. septembra.

Nemecký kancelár Olaf Scholz minulý mesiac označil plynovod za „dramaticky chýbajúcu“ časť európskej siete a minulý týždeň na túto otázku upozornil Macrona počas spoločného videohovoru. Krátko na to Macron povedal, že v potrubiach, ktoré už spájajú Španielsko a Francúzsko, je voľná kapacita a MidCat sa nedá postaviť dostatočne rýchlo na to, aby zmiernil tohtoročnú zimnú krízu. „Nechápem, aký krátkodobý problém by to vyriešilo,“ dodal Macron.

Španielsko a Portugalsko naopak tvrdia, že aj keby plynovod neposkytol okamžitú pomoc, nové plynovodné trasy predstavujú riešenie. Madrid vyhlásil, že je pripravený presvedčiť Macrona o zmysluplnosti MidCat-u.

Obe krajiny majú vďaka siedmim LNG terminálom veľkú kapacitu na dovoz skvapalneného zemného plynu, ktorý by po splyňovaní, ak by bola k dispozícii prepravná infraštruktúra, mohli využívať priemyselní spotrebitelia, ako aj domácnosti vo Francúzsku, Nemecku či dokonca v krajinách strednej Európy.

Francúzsky prezident povedal, že nerozumie rozruchu okolo MidCat-u: „Nechápem, prečo by sme mali okolo tejto témy poskakovať ako pyrenejské kozy,“ vyhlásil.

Macronov postoj viedol predstaviteľov Madridu k úvahe, či Macron neočakáva niečo na oplátku, či už financovanie EÚ alebo podporu iného projektu. Napriek prezidentovým vyhláseniam si francúzski predstavitelia nechali pootvorené dvere na ďalšie diskusie.

Jeden zo španielskych zdrojov však prejavil frustráciu, keď uviedol, že Francúzsko musí ukázať svoj príspevok k európskej „energetickej solidarite“, keď polovica jeho jadrových reaktorov je odpojená a spolieha sa na to, že mu energiu dodajú iní.

Macron však reagoval, že dôkazom francúzskej solidarity sú plány na reaktiváciu nepoužívaného plynového prepojenia vo východnom Francúzsku, ktorým by Paríž v prípade potreby mohol posielať vlastný plyn priamo do Nemecka.

Prepojenie by Francúzsku umožnilo dodať do Nemecka počas zimy 20 terawatthodín plynu, čo predstavuje zhruba 2 % spotreby najväčšej európskej ekonomiky. Nemecký predstaviteľ pre Reuters skonštatoval, že dohoda o prepojení nevyrieši nemeckú krízu, ale vyslala trhom správu.

Konkurenčné záujmy

Energetické regulačné orgány oboch krajín v roku 2019 zamietli spoločný návrh nového transpyrenejského plynovodu, ktorý mohol viac ako zdvojnásobiť objem plynu prepraveného medzi Španielskom a Francúzskom.

Projekt navrhla spoločnosť Terega, plynárenská spoločnosť čiastočne vlastnená talianskymi spoločnosťami Snam a EDF a jej španielskym náprotivkom Enagas. Náklady sa odhadovali na 3 miliardy eur.

Zatiaľ čo francúzsky regulátor uviedol, že z projektu by profitovalo najmä Španielsko, Madrid tvrdí, že z dôvodu ruského znižovania dodávok plynu by benefity MidCat-u presahovali ďaleko za hranice Španielska.

Francúzsko má však vlastné terminály na svojom atlantickom pobreží i v Lamanšskom prielive a tiež sa chce podieľať na dovoze LNG do Európy. „Francúzsko má LNG terminály, ktoré dokážu spracovať plyn pre celú Európu,“ vyhlásil zdroj z francúzskej vlády.

Z dlhodobého hľadiska však Francúzsko v snahe o uhlíkovú neutralitu výrazne vsádza na oživenie svojho problematického jadrového priemyslu a Paríž spochybňuje „zelenú“ reputáciu MidCat-u.

Predstavitelia francúzskeho ministerstva energetiky tvrdia, že dokončenie tohto prepojenia by mohlo trvať minimálne do konca desaťročia. „V tom období bude prioritou dekarbonizácia ekonomiky, nie využívanie väčšieho množstva plynu. Takže sme trochu zmätení,“ povedal agentúre Reuters jeden z predstaviteľov ministerstva.

Vodík

Hlavný záujem Berlína o MidCat spočíva skôr v preprave zeleného vodíka než v krátkodobých dodávkach LNG, povedali pre Reuters dvaja nemeckí predstavitelia.

Predstavitelia Madridu a Berlína tvrdia, že plynovod by mohol byť upravený na prepravu vodíka s nulovými emisiami, vyrobeného v saharskej púšti alebo inde, do priemyselného srdca Európy.

Ale Francúzsko by radšej vyrábalo vodík lokálne, než by sa spoliehalo na dovoz. Pochybuje o krátkodobej uskutočniteľnosti nemeckej vodíkovej vízie, keďže preprava vodíka je náročnejšia ako preprava zemného plynu, uviedol zdroj z francúzskej vlády.

Tvárou v tvár francúzskemu odporu, Madrid a Berlín skúmajú alternatívy. Plánom B by mohlo byť úplné obídenie Francúzska a postavenie plynovodu do Talianska popod Stredozemné more.

Madrid urýchľuje štúdiu uskutočniteľnosti plynovodu z Barcelony do Livorna na toskánskom pobreží. Španielsky predstaviteľ uviedol, že výstavba tohto potrubia by trvala dlhšie, no má politickú podporu odchádzajúcej talianskej vlády.

Vysoký predstaviteľ zo španielskeho autonómneho regiónu Katalánsko, ktorý podporuje MidCat, uviedol, že podmorský plynovod do Talianska by bol nákladnejší a znamenal by väčšie environmentálne a iné riziká. Jedným z problémov je horľavosť vodíka, ktorý uniká ľahšie ako zemný plyn, pretože jeho molekuly sú menšie, a môže spôsobovať aj krehnutie niektorých druhov ocele, uviedol katalánsky predstaviteľ.