Spišská Nová Ves 9. augusta 2021 – Prototyp prvého slovenského vodíkového autobusu, ktorý využíva nízkotlakové metalhydridové zásobníky na uskladnenie vodíka ako hlavného zdroja energie, predstavili minulý týždeň za účasti ministra hospodárstva SR Richarda Sulíka v Spišskej Novej Vsi. Autobus vyrobila spoločnosť Rošero – P, s. r. o., v spolupráci so Strojníckou fakultou Technickej univerzity v Košiciach. Vozidlo bude aj súčasťou slovenskej expozície na výstave Expo v Dubaji.

Technológia metalhydridových zásobníkov (MHZ) pracuje so zliatinami kovov, ktoré predstavujú unikátnosť riešenia. Vodík sa vháňa do zásobníka pod tlakom jeden až tri megapascaly (MPa). Keďže vodík je viazaný priamo v štruktúre materiálu, nepodieľa sa na zvyšovaní tlaku v zásobníku a pracovný tlak sa pohybuje maximálne na hodnote tri MPa,“ uviedol výkonný riaditeľ Rošero – P Dalibor Dravecký.

V súčasnosti sa podľa jeho slov vo vozidlách vodík skladuje pri tlakoch od 35 MPa do 70 MPa. Práve spomenuté tlaky predstavujú nebezpečenstvo výbuchu pri prerazení skladovacej nádoby.

„V prípade MHZ pri prerazení steny nádoby nastane iba pozvoľné uvoľňovanie vodíka zo štruktúry metalhydridovej zliatiny a nie výbuch ako v prípade vyšších tlakov. Keďže sa pracuje s nízkym tlakom, nedochádza ani k stratám energie pri stláčaní. Pri uvoľňovaní vodíka zo štruktúry stačí znížiť tlak a dodať malé množstvo tepla. Zníženie tlaku je zároveň výhodné pri dodávke do palivových článkov, ktoré pracujú s nízkym tlakom vodíka,“ povedal Dravecký s tým, že pri vývoji uvedeného prototypu nazbierali obrovské množstvo poznatkov, ktoré sa budú snažiť využiť v krátkom čase v sériovej výrobe.