Moskva 19. januára 2021 – Rusko pripravuje doposiaľ najskoršiu prepravu skvapalneného zemného plynu do Ázie severomorskou cestou, ktorú chce zrealizovať začiatkom mája, teda takmer o dva týždne skôr ako minulý rok. Informovala o tom agentúra Bloomberg. Náklad LNG zo závodu Jamal spoločnosti Novatek bude na ceste sprevádzať ľadoborec.

„O možnosti takejto plavby v máji sa diskutuje,“ uviedol Nikita Sekretarev, hovorca ruskej lodnej spoločnosti Sovcomflot PJSC, s tým, že neposkytne ďalšie podrobnosti. Sovcomflot poskytuje tanker Christoph de Margerie spoločnosti Novatek Yamal LNG.

Presné načasovanie prepravy LNG bude závisieť od hrúbky ľadu a poveternostných podmienok, uviedli zdroje, ktorí si želali ostať v anonymite, pretože harmonogram nie je verejný a definitívny. Ruská štátna jadrová spoločnosť Rosatom, ktorá prevádzkuje severomorskú trasu, odmietla harmonogram komentovať.

Rusko očakáva, že táto trasa bude po ubudnutí ľadu konkurovať Suezskému prieplavu. Odborníci na klímu však varujú, že nárast počtu zaoceánskych plavidiel v tejto oblasti by mohol spôsobiť škody na životnom prostredí.

Už minulá navigačná sezóna bola pre severomorskú cestu rekordne dlhá. Začala koncom mája a dodávky do Ázie pokračovali až do januára.

Začiatkom tohto mesiaca poslal Novatek do Číny dva tankery, ktoré nepotrebujú podporu ľadoborcov, pretože súčasné podmienky na východe Arktídy sú podľa Rosatomu mierne. Na spätnej februárovej ceste ju však využijú.

Podľa Sovcomflotu, ktorý vlastní Christophe de Margerie, nákladná loď doteraz nikdy neuskutočnila februárovú plavbu po východnej Arktíde.

Severná morská cesta, ktorá sa tiahne viac ako 3556 kilometrov medzi Barentsovým morom a Beringovým prielivom, je najkratšou cestou medzi Európou a Áziou. Jej východná časť však začiatkom roka zamŕza a plavba je obvykle niekoľko mesiacov odstavená.