Londýn 14. januára 2021 – Suezský prieplav sa stáva alternatívnou trasou pred dodávky amerického LNG do severovýchodnej Ázie pri aktuálnom preťažení Panamského prieplavu. Tranzit cez Suezský prieplav už zvyšujú prepravcovia so zásielkami LNG, naloženými v decembri. Zatiaľ čo pred rokom smerovali do Ázie dve zásielky naložené v decembri 2019, aktuálne by malo Suezom preplávať 15 nákladov naloženým v decembri 2020. Informuje o tom portál argusmedia.com.

Zvýšil sa aj počet tankerov cez Panamský prieplav, a to z 13 na 22, zatiaľ čo dodávky na východoázijské trhy cez Mys dobrej nádeje vzrástli iba mierne, z dvoch na tri.

Tranzit cez Suez využije aj 10 amerických zásielok naložených od 1. do 12. januára, pričom ďalších sedem smeruje do Stredozemného mora bez deklarovaného cieľa, takže aspoň niektoré z nich tiež pôjdu cez Suez. Iba osem januárových nákladov LNG naložených v súčasnosti by malo využiť trasu cez Panamský prieplav a zdá sa, že len jeden smeruje k Mysu dobrej nádeje.

Prepravcovia amerického LNG čelili počas posledných troch mesiacov v Panamskom prieplave výrazným oneskoreniam. Boli spôsobené jednak preťažením trasy, keďže silný dopyt zo severovýchodnej Ázie cez ňu nasmeroval viac amerických tankerov do Tichého oceánu. Zavážil aj rýchly dopyt z ostatných segmentov trhu a v neposlednom rade hmlisté počasie a covidové regulácie pri prekonávaní prieplavu.

Keďže kapacita skvapalňovania v USA sa v uplynulom roku výrazne zvýšila, vplyv otvorenej medzikontinentálnej arbitráže na dopyt po priechode cez Panamu bol výraznejší ako v predchádzajúcich rokoch.

Preťaženie Panamského prieplavu by mohlo pretrvávať aj naďalej, aj keď hlavne pri prechodoch severnými smermi, ktoré budú využívať prepravcovia vracajúci sa do amerických vývozných zariadení. Smerom na juh sa očakáva nižšie zaťaženie aj práve vďaka voľbe alternatívnych trás, uvádza argusmedia.com.