Berlín 1. marca 2024 – Nemecký obchodník s plynom Uniper je proti tomu, aby ho kúpil konkurent v rámci úsilia nemeckého štátu predať svoj 99 % podiel nadobudnutý po zoštátnení na vrchole európskej energetickej krízy. Podľa agentúry Reuters to povedal výkonný riaditeľ Uniperu Michael Lewis.

Uniper musela v roku 2022 zachrániť nemecká vláda za 13,5 miliardy eur po tom, ako bývalý hlavný dodávateľ Gazprom zastavil dodávky.

Možnosti vlády pri zbavovaní sa podielu siahajú od predaja 20 až 30 % podielu na otvorenom trhu až po predaj väčších blokov akcií väčším investorom, uviedli zdroje. Podľa nemeckého zákona o prevzatí musia záujemcovia predložiť úplnú ponuku na prevzatie, ak získajú 30 % kótovanej spoločnosti.

„Nechceme byť prevzatí alebo integrovaní do inej spoločnosti. Veríme, že Uniper môže ako nezávislá spoločnosť špeciálne prispieť k transformácii energetiky,“ povedal Lewis. Je to prvýkrát, čo sa vyjadril proti potenciálnemu prevzatiu, pretože nechce zopakovať neúspešné partnerstvo s fínskym Fortumom.

Lewis považuje za možné, že štát zostane akcionárom v súlade s požiadavkami zamestnancov, aby si Berlín zachoval blokujúcu menšinu, ako aj to, že investori upíšu akcie v skupine, keď sa nemecká vláda rozhodne pre predaj.

Uniper sa stále spamätáva z energetickej krízy a hoci už nedostáva priamo ruský plyn, jeho kontrakt s Gazpromom (približne 250 TWh), čo je zhruba 30 % nemeckého dopytu v roku 2022, je stále legálne platný. Nemecká firma žiada od Gazpromu odškodné v miliardách eur a začala arbitrážne konanie, ktorého rozhodnutie sa očakáva v lete.

Kríza prinútila Uniper nakupovať plyn z iných destinácií vrátane USA, zatiaľ čo rokovania s Katarom, jedným z najväčších svetových vývozcov LNG, pokračujú. „Stále rokujeme s Katarom o potenciálnych dodávateľských zmluvách,“ povedal Lewis. „Stále však existujú určité rozdiely v názoroch na otázky trvania, indexácie a doložiek o mieste určenia.“

Katar nedávno zvýšil plány produkcie LNG do roku 2030, od čoho si odborníci na trhu sľubujú zníženie cien a viac nákupov zo strany ázijských kupujúcich. Konkurencia z USA zároveň umožnila európskym nákupcom uzatvárať dodávateľské zmluvy s kratším trvaním.