Berlín 31. januára 2022 – Autá s CNG pohonom obsadili prvé dve miesta v rebríčku najekologickejších áut, ktorý zostavil najväčší európsky autoklub, nemecký ADAC. Ekologickým premiantom sa stal Seat Leon TGI nasledovaný Volkswagenom Golf TGI. Informovali o tom web adac.de a portál cng-mobility.ch.

ADAC v tradičnom „Ekoteste“ testoval 112 automobilov, ktoré museli prejsť náročným environmentálnym hodnotením. Merali sa znečisťujúce látky ako oxid uhoľnatý (CO), oxidy dusíka (NOx), ako aj emisie skleníkových plynov CO2. Za oba typy emisií sa prideľovali body, ktoré sa potom previedli na ľahko zrozumiteľné hodnotenie hviezdičkami.

Víťaz Ekotestu, Seat Leon (5 hviezdičiek a počet bodov 103) s pohonom CNG a spotrebou 4,2 kg CNG/100 km, dosiahol 91 gCO2/km, druhý Golf (5*, 102 bodov) 93 gCO2/km. Výpočet vychádza zo zmesi CNG na nemeckej plniacej stanici s bio obsahom 40 %. Ak je podiel bioplynu vyšší, bilancia sa ďalej zlepšuje: So 100 % bioplynu v nádrži je auto na ceste dokonca takmer CO2 neutrálne, pripomína cng-mobility.ch. Na porovnanie, rovnaký model Seatu s dieselovým pohonom napriek nízkej testovacej spotrebe 4,7 litra nafty/100 km vyprodukoval až 147 gCO2/km. Pokiaľ ide o produkciu znečisťujúcich častíc, Leon dostal 5 hviezdičiek.

„Pre testovacích inžinierov ADAC-u to nie je prekvapujúce. Vozidlá na CNG totiž už roky ukazujú, že v porovnaní s naftovými a benzínovými motormi vypúšťajú do ovzdušia menej škodlivín a zároveň menej CO₂,“ konštatuje web autoklubu.

Za dvoma CNG automobilmi s efektívnym 1,5-l motorom s výkonom 130 k a nádržami na 17,3 kg CNG sa na tretie miesto dostal prvý elektromobil v rebríčku, Hyundai Kona. V prvej desiatke rebríčka boli zastúpené dve autá na CNG, 5 elektromobilov, 2 hybridy a jedno vodíkové auto.

Portál cng-mobility.ch pripomenul, že oficiálne sa elektromobily považujú za autá s nulovými emisiami, pretože počas jazdy nevypúšťajú žiadne CO2, napriek tomu, že nie všetky sa automaticky nabíjajú iba zelenou elektrinou.

Nemeckí experti ADAC-u zohľadnili aj túto skutočnosť, rovnako ako pri vozidlách na CNG s bioplynovou zložkou. Z tohto dôvodu využívajú aktuálny mix v Nemecku a testovaciu spotrebu vrátane prípadných strát pri nabíjaní ako základ pre svoje hodnotenia v Ecoteste 2021 pre elektrinu.

Pri takomto prístupe aj elektromobil „vypúšťa“ CO2 a znečisťujúce látky – nielen cez výfuk, ale pri výrobe energie. Výsledkom podľa cng-mobility.ch je, že všetky pohony, CNG aj elektrické sú na rovnakej úrovni.

ADAC pripomenul, že obe plynové vozidlá majú dojazd na plyn okolo 400 km, čo je akceptovateľné vzhľadom na dostatočnú hustotu siete plniacich staníc v Nemecku. Ich počet sa však podľa autoklubu budúcnosti pravdepodobne skôr zníži, ako by rástol, keďže len koncern VW a Fiat stále vyrábajú autá na zemný plyn. „Je to škoda, pretože technológia CNG by mohla pri vynaložení malého úsilia urobiť technológiu spaľovacieho motora, ktorá bude rozšírená aj v nasledujúcich rokoch, ekologickejšou,“ poznamenal ADAC.