
Brusel 25. júna 2025 – Európska únia sa rozhodla úplne odísť od dodávok ruského zemného plynu, ropy či jadrového paliva, pričom ako cieľový dátum navrhla koniec roka 2027. Definitívne zastavenie posledného zvyšku dodávok ruského potrubného (špeciálne v prípade stredoeurópskych členských štátov EÚ) a skvapalneného zemného plynu nevyhnutne povedie k potrebe nahradiť stratené objemy z iných zdrojov, najmä v podobe LNG z USA či krajín, ako sú Katar alebo Omán. Ten sa do Únie dostáva aj cez nemecké LNG terminály vybudované v reakcii na energetickú krízu v roku 2022. Prílev LNG do nich v posledných mesiacoch prudko vzrástol práve aj pre dopyt z krajín strednej Európy. Téme sa venovala agentúra Bloomberg.
Pravidelná štvrťročná správa o európskych trhoch so zemným plynom za štvrtý kvartál 2024 z dielne Európskej komisie, ktorá zahŕňala aj údaje za celý minulý rok, okrem iného uviedla, že Únia v roku 2024 doviezla 273 miliárd metrov kubických (bcm) zemného plynu. Rusko sa na tomto objeme podieľalo 19 %, ktoré predstavovali cca 51,9 bcm. Pokiaľ ide o dovoz potrubného plynu, EÚ importovala 172 bcm, z Ruska pritieklo 18 % tohto objemu, čiže cca 31 bcm. V prípade LNG Únia doviezla 101 bcm, ruský podiel 20 % tak zodpovedal 20,2 bcm.
Koniec prepravy ruského plynu cez Ukrajinu po vypršaní päťročnej tranzitnej dohody zasiahol najmä Slovensko a Rakúsko, v minulom roku však dodávky touto trasou významne zvýšilo aj Česko. Práve tieto krajiny musia už teraz pracovať na získavaní plynu z iných zdrojov. Po zničení významnej časti plynárenskej ťažobnej infraštruktúry ruskými útokmi a vyprázdnení zásobníkov po zime pod kritickú hranicu sa k nim pridala aj Ukrajina.
Práve v tejto súvislosti agentúra Bloomberg poukázala na skutočnosť, že nemecké terminály pre dovoz a regasifikáciu skvapalneného zemného plynu sú vyťaženejšie ako kedykoľvek predtým, ale veľká časť dovezeného paliva putuje ďalej do zahraničia, čo vedie k pretrvávajúco nízkym zásobám v domácich zásobníkoch.
Bloomberg svoj poznatok oprel o zhromaždené údaje o pohybe lodí, potvrdzujúce, že v posledných mesiacoch, v období intenzívnej snahy o doplnenie zásob plynu, prudko vzrástol prílev LNG do štyroch plávajúcich nemeckých terminálov. Namiesto doplnenia domácich zásob však veľké množstvo spätne splyňovaného paliva smeruje nielen do Rakúska a Českej republiky, ale aj ďalej do Maďarska a na Ukrajinu, konštatovala agentúra.
V tejto súvislosti poznamenala, že Nemecko vynaložilo miliardy eur na výstavbu terminálov po tom, ako energetická kríza odhalila riziká v oblasti bezpečnosti dodávok. Napriek tomuto úsiliu susedné krajiny dosiahli v tomto roku väčší pokrok v budovaní zásob plynu ako Nemecko, čo vyvoláva obavy, že štát bude musieť v ďalšom priebehu vtláčacej sezóny zasiahnuť, čo bude stáť spotrebiteľov nemalé prostriedky.
Zvýšený dopyt strednej Európy a Ukrajiny
Situácia podľa agentúry Bloomberg poukazuje na skutočnosť, že hoci sú terminály užitočné pre Európu ako celok, nezaručujú dodávky pre vládu, ktorá za ne zaplatila. V súčasnosti tak časť paliva smeruje do krajín, ktoré boli ovplyvnené ukončením dodávok ruského plynu cez Ukrajinu od 1. januára, vrátane Rakúska.
„Silný dopyt po dovoze v strednej a východnej Európe podporil dovoz LNG do nemeckých terminálov,“ uviedla Erisa Pasko, senior analytička spoločnosti Energy Aspects Ltd. Nemecký vývoz do Česka a Rakúska v posledných mesiacoch prudko vzrástol, najmä v dôsledku zvýšeného ukrajinského dopytu po dovoze plynu, dodala analytička.
Ukrajina je vysoko závislá od dovozu pre spomínané zničenie časti produkčných zariadení. Podľa bývalého šéfa ukrajinského prevádzkovateľa prepravnej sústavy plynu (GTSOU) Sergeja Makogona Ukrajina potrebuje zvýšiť dovoz plynu aspoň o 10 mil. m3 denne zo súčasných 17 miliónov, aby mohla uskladniť 13,6 bcm na zimu spolu s rezervnými zásobami vo výške 4,6 bcm. Niektoré zdroje s odvolaním sa na údaje GTSOU uvádzajú, že za 20 júnových dní bolo na Ukrajinu dovezených 347,6 mil. m3 plynu. Viac ako 2/3 týchto objemov pochádzalo z Maďarska a Slovenska. Zvyšok pochádzal z Poľska.
Rastúci dopyt po plyne z Nemecka
Nárast dovozu plynu cez nemecké terminály prichádza po slabej zime, keď tieto zariadenia fungovali hlboko pod svojou kapacitou, napríklad v štvrtom štvrťroku 2024 len na 25 %, čím sa stali najmenej využívanými v severozápadnej Európe, vyplýva z údajov BloombergNEF. Import LNG cez domáce zariadenia tak v minulom roku pokryl len 8 % nemeckého dopytu po plyne.
Napriek tomu rastúci dopyt po plyne z Nemecka pomohol zvýšiť atraktívnosť jeho zariadení, povedal Thomas Thorkildsen, obchodný riaditeľ spoločnosti Hoegh Evi Ltd., poskytovateľa plávajúcich dovozných terminálov. Pasko podľa Bloomberg uviedla, že po zavedení dotácií na vykládkové poplatky v štátnych termináloch sa tieto zariadenia stali konkurencieschopnejšími.
„Naše dodávky v súčasnosti korelujú s plynárenským trhom, kde po chladných zimných mesiacoch a s prázdnymi skladovacími zariadeniami možno pozorovať nárast dopytu,“ vyhlásila spoločnosť Deutsche ReGas, prevádzkovateľ súkromného terminálu Baltic Mukran, ktorý bol počas zimy takmer nevyužívaný, ale za posledné tri mesiace zaznamenal nárast dovozu.
Štátna spoločnosť Deutsche Energy Terminal, ktorá prevádzkuje tri ďalšie nemecké terminály, zas poľa agentúry Bloomberg uviedla, že trh odkúpil celú jej ponúkanú kapacitu, čo svedčí o silnom dopyte.
Táto situácia, hoci sa neodráža v rýchlosti napĺňania vlastných nemeckých zásob, môže podporiť argumenty obhajcov LNG infraštruktúry, ktorí čelili kritike, že Európa predimenzovala svoju dovoznú kapacitu pre LNG. „Európa je stále zraniteľná z hľadiska energetickej bezpečnosti,“ povedal Thorkildsen zo spoločnosti Hoegh. „Ak bude chladná zima alebo problém v systéme – čo sa môže občas stať – Európa určite nebude mať dostatočnú kapacitu na pokrytie dopytu,“ uzavrel pre agentúru Bloomberg.