Brusel 30. júla 2024 – Európska komisia by mala zvážiť úlohu všetkých udržateľných alternatívnych palív pri dekarbonizácii sektora cestnej dopravy a zamerať sa na podporu nevyhnutných podmienok na zavedenie takýchto alternatív v súkromnom aj podnikovom sektore. Európske plynárenské združenie Eurogas to uviedlo vo svojom stanovisku v súvislosti s konzultáciou o ekologických podnikových flotilách vyhlásenou EK vo februári. Konzultácia by podľa Eurogasu mala zobrať do úvahy prínosy všetkých udržateľných alternatívnych palív na dekarbonizáciu cestnej dopravy vrátane biometánu.

Konzultácia o ekologizácii podnikových flotíl má za cieľ preskúmať možné alternatívy na urýchlenie prechodu na vozidlá s nulovými emisiami v podnikových flotilách, pripomenul Eurogas. Na automobilovom trhu EÚ podľa neho predstavujú firemné vozové parky približne 42 % predaja a firemné vozové parky sú ešte výraznejšie na trhoch s dodávkami, autokarmi a nákladnými automobilmi. „Eurogas je pevne presvedčený, že konzultácia a prípadná legislatívna iniciatíva by mali zvážiť úlohu všetkých alternatívnych palív, ktoré môžu prispieť k dekarbonizácii týchto vozidiel, vrátane skvapalneného zemného plynu (LNG), stlačeného zemného plynu (CNG) a ich a ich náprotivky na báze bio a elektriny,“ uviedlo združenie.

Konzultácie majú uznať výhody CO2 neutrálnych palív

Normy CO2 pre osobné automobily a dodávky [nariadenie (EÚ) 2023/851, odôvodnenie 11] poverujú EK, aby predložila návrh „po roku 2035 registrovať vozidlá poháňané výlučne CO2 neutrálnymi palivami […] v súlade s cieľom Únie v oblasti klimatickej neutrality “. Normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá [nariadenie (EÚ) 2024/1610, odôvodnenie 17] poverujú EK vypracovaním takejto metodiky do 26. júna 2025. Okrem toho normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá [nariadenie (EÚ) 2024 /1610, čl.15] požadujú, aby EK posúdila úlohu trvalo udržateľných obnoviteľných palív pri prechode na klimatickú neutralitu do 31. decembra 2025. Napokon má EK posúdiť úlohu mechanizmu korekčného uhlíkového faktora, aby sa uznali výhody obnoviteľných a nízkouhlíkových palív počas revízie v roku 2027, pripomína Eurogas.

„V súlade s ustanoveniami nariadení o normách CO2 sa domnievame, že dodatočné iniciatívy na podporu dekarbonizácie sektora cestnej dopravy, ako je napríklad konzultácia o ekologických podnikových flotilách, by mali zvážiť aj výhody obnoviteľných a nízkouhlíkových palív, ktoré sú v súlade so smernicou o obnoviteľných zdrojoch energie. [smernica (EÚ) 2023/2413] alebo kritériá udržateľnosti balíka pre trh s vodíkom a dekarbonizovaným plynom.

Rovnaké podmienky pre dostupné technológie

Európske nariadenie o doprave by malo zohľadňovať stopu skleníkových plynov palív na princípe „well-to-wheel“ (od zdroja po koleso), pričom by sa mali zohľadniť emisie počas fázy výroby, prepravy a spaľovania. Ak majú batériové elektrické a vodíkové vozidlá takmer nulové emisie na výfuku, biometán môže dosiahnuť menej ako nulové emisie z hľadiska well-to-wheel princípu. Okrem toho smernica o obnoviteľnej energii a balík pre trh s vodíkom a dekarbonizovaným plynom regulujú východiskové suroviny na výrobu takýchto palív, ako aj ich kritériá udržateľnosti. Z týchto dôvodov sa Eurogas zasadzuje za celkové započítanie emisií skleníkových plynov z dopravných palív. Prístup typu „well-to-wheel“ je v súlade s nariadením FuelEU [nariadenie (EÚ) 2023/1805], ako aj s iniciatívou Komisie CountEmissions EU. „Takýto prístup by umožnil rozpoznať vplyvy energie využívanej v rôznych hnacích jednotkách na emisie skleníkových plynov holistickým spôsobom a dosiahnuť plný potenciál dekarbonizácie odvetvia dopravy,“ konštatuje združenie.

Dostupnosť a konkurencieschopnosť plynových riešení

Technológie obnoviteľných a nízkouhlíkových palív sú ľahko dostupné a už prispievajú k dekarbonizácii odvetvia cestnej dopravy, pripomenul Eurogas. V segmente ťažkej prepravy, v ktorom dominujú korporátne flotily malých a stredných podnikov, môžu vozidlá na CNG, LNG a ich náprotivky na bio alebo elektrinu dosahovať podobné prevádzkové podmienky ako konvenčné vozidlá. To je obzvlášť dôležité pre flotily, ktoré vyžadujú prepravu ťažkých nákladov na dlhšie vzdialenosti s krátkymi prestávkami alebo časmi na doplnenie paliva, uviedlo združenie. „Napokon, celkové náklady na vlastníctvo vozidiel poháňaných biometánom sú porovnateľné s naftovými a batériovými elektrickými alternatívami,“ dodal Eurogas s tým, že európska regulácia by mala umožniť vlastníkom firemných vozových parkov vybrať si z najlepších dostupných alternatív na dekarbonizáciu sektora cestnej dopravy.

Kľúčová úloha podporných opatrení

Opatrenia, akými sú financovanie, fiškálne stimuly, dodávka paliva a dostupnosť infraštruktúry na dobíjanie alebo dopĺňanie paliva, zohrávajú podľa Eurogasu kľúčovú úlohu pri zavádzaní alternatívnych dopravných palív. V prípade LNG podporilo európske financovanie v rámci projektu LNG Blue Corridors rozvoj plniacich staníc LNG v celej Európe. Okrem toho sa v nariadení o infraštruktúre pre alternatívne palivá [nariadenie (EÚ) 2023/1804] stanovujú ciele pre rozvoj infraštruktúry na tankovanie LNG. Infraštruktúru LNG možno jednoducho použiť s alternatívami založenými na bio alebo elektrine. Štyridsať staníc v celej EÚ už ponúka 100 % služby tankovania bio-LNG, v prípade CNG je to už viac ako 1160 staníc, vyčíslil Eurogas.

Iné európske iniciatívy však podľa neho bránia využívaniu obnoviteľných a nízkouhlíkových palív v doprave. Napríklad návrh o hmotnosti a rozmeroch vytvára konkurenčné výhody pre ťažké úžitkové vozidlá s nulovými emisiami tým, že im umožňuje prepravovať väčšie užitočné zaťaženie ako iným alternatívnym palivovým náprotivkom. „Je nevyhnutné zabezpečiť, aby konzultácia a potenciálna iniciatíva o ekologizácii podnikových flotíl zaručila rovnaké podmienky pre dostupné technológie a podporila dekarbonizáciu cestnej dopravy pri zachovaní konkurencieschopnosti európskeho hospodárstva,“ uzavrelo európske plynárenské združenie Eurogas, ktoré zastrešuje 105 členov z 28 európskych krajín, okrem iného dodávateľov palív, výrobcov originálneho vybavenia či poskytovateľov technológií pôsobiaci v sektore cestnej dopravy.