Londýn 10. apríla 2023 – Európa neurobila dostatočný pokrok v uzatváraní dlhodobých kontraktov na skvapalnený zemný plyn (LNG) ako alternatívy k ruským plynovodným dodávkam, čo ju môže budúcu zimu vyjsť draho, keďže oživenie čínskeho dopytu by mohlo výrazne zvýšiť napätie na trhu. Téme sa venovala agentúra Reuters podľa ktorej je problémom najmä rozpoltenosť európskych krajín medzi ich energetickými potrebami na jednej a klimatickými cieľmi na druhej strane.
Nákupy LNG ako náhrady znížených ruských tokov pomohol Európe prečkať prvú zimu ruskej invázie na Ukrajinu, pričom kontinent v roku 2022 doviezol 121 miliónov ton paliva, o 60 % viac ako v roku 2021.
Ale niečo to stálo, poznamenáva Reuters. Európa nakupovala prevažne na spotovom trhu, kde sú ceny oveľa vyššie ako tie, ktoré sú dohodnuté v rámci dlhodobých obchodov, uprednostňovaných takými skúsenými nákupcami, akých reprezentuje napríklad Čína. Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry sa náklady na európsky dovoz LNG v roku 2022 viac ako strojnásobili na približne 190 miliárd dolárov.
Analytici odhadujú, že Európa predstavovala v roku 2022 viac ako tretinu celosvetových obchodov na spotovom trhu, z približne 13 % v roku 2021. Ak nebudú podpísané dlhodobé zmluvy, táto expozícia by mohla v aktuálnom roku dosiahnuť viac ako 50 %.
Ale európske ciele v oblasti klímy – cieľom EÚ je znížiť čisté emisie aspoň o 55 % do roku 2030 a dosiahnuť čistú nulu do roku 2050 – znamenajú, že jej odberatelia LNG majú problém pristúpiť na časové rámce potrebné na uzatvorenie zmlúv na dovoz lacnejšieho skvapalneného zemného plynu.
Morten Frisch, hlavný partner spoločnosti Morten Frisch Consulting, uviedol, že Európa v ideálnom prípade potrebuje približne 70 – 75 % svojich dodávok LNG na základe pevných dlhodobých dohôd o predaji a kúpe (SPA). „Ale keďže zelená lobby v Európe dokázala nesprávne presvedčiť politikov, že vodík môže do roku 2030 vo veľkej miere nahradiť zemný plyn ako nosič energie, Európa sa stala až príliš závislou na spotových a krátkodobých nákupoch LNG,“ dodal.
Jeden vysoký zdroj na strane ponuky komentoval rokovania s európskymi spoločnosťami, pričom poukázal na rozpoltenosť medzi ich potrebami a správami týkajúcimi sa klimatických otázok. ktoré dostávajú od svojich vlád. „Niektorí zákazníci vnútorne bojujú… pýtajú sa, či rok 2030 bude tvrdou stopkou, či bude čistá nula do roku 2040, či je tento pohyblivý cieľ skutočným ´útesom´,“ poznamenal. „To im sťažuje zaviazať sa k strednodobým a dlhodobým obchodom, čo ich v budúcnosti potenciálne vystavuje spotovému trhu,“ dodal.
Zabezpečenie dodávok
Ázia tento rok pokračuje v pretekoch o obmedzenú globálnu dodávku LNG pred prílevom nových dodávok na trh v roku 2025. „Ich preferencia bezpečnosti dodávok im umožnila pokračovať v podpore nových projektov, zatiaľ čo európski nákupcovia sa obávajú zaviazať sa k dodávkam na obdobie siahajúce do začiatku ich cieľov klimatickej neutrality,“ povedal Felix Booth, šéf LNG v spoločnosti Vortexa pre energetické informácie.
Plyn je síce fosílne palivo, ale produkuje menej emisií oxidu uhličitého ako uhlie, takže niektoré štáty EÚ ho považujú za dočasnú alternatívu pri nahrádzaní viac znečisťujúcich palív.
Generálny riaditeľ Eurasia Group pre energetiku, klímu a udržateľnosť Raad Alkadiri povedal, že Európa si nedokáže zabezpečiť LNG ako náhradu za ruský plyn, pokiaľ ho EÚ bude považovať za prechodné palivo, keďže výrobcovia chcú v Európe garantovaný trh počas nasledujúcich niekoľko desaťročí.
Spotové ceny LNG, ktoré v roku 2022 po ruskej invázii na Ukrajinu dosiahli rekordných 70,50 USD za milión britských tepelných jednotiek (mmBtu) klesli o viac ako 82 %. Očakáva sa však, že opäť vzrastú, s príchodom horúceho leta, ktoré by mohlo znížiť výkon vodných elektrární, chladnou zimou v rokoch 2023-2024 a oživením čínskeho dopytu po LNG, ktoré sú pre ceny považované za rizikové faktory.
„Spoločnosti z EÚ by museli najprv konať a podpísať sériu rozsiahlych, dlhodobých SPA založených na čínskom modeli, aby sa zabezpečili proti akýmkoľvek vzostupom a pádom turbulentného globálneho trhu LNG,“ povedal Victor Tenev, obchodný konzultant LNG. v poradenskej spoločnosti ROITI Ltd. „Neschopnosť hedžovať nezávideniahodnú prirodzenú krátku pozíciu EÚ opäť vystaví poškodzujúco drahému spotovému trhu,“ dodal.
Nemecký príklad
Veľkí výrobcovia a obchodníci s LNG vrátane QatarEnergy, Shell, Chevron a ConocoPhillips v posledných mesiacoch rokovali v európskych hlavných mestách o zabezpečení obchodov s LNG.
Rokovania QatarEnergy s nemeckou vládou a špičkovými energetickými spoločnosťami, ako je RWE, narazili na nezhody o dĺžke dohody, uviedli zdroje spoločnosti a priemyslu. Zatiaľ čo Katar sa zvyčajne snaží podpísať zmluvy na najmenej 25 rokov, Nemecko požiadalo trvanie v dĺžke 10 až 15 rokov pre svoje záväzky pri znižovaní emisií skleníkových plynov, uviedli zdroje.
Významný zdroj z nemeckého priemyslu pripomenul, že pri dodávkach LNG do Nemecka nemožno prekročiť rok 2043, pretože po tomto termíne plyn nie je v Nemecku povolený. Na vyriešenie problému Katar ponúkol Nemecku kratšie zmluvy na 15 rokov, ktoré cenu LNG oproti dlhodobejšej zmluve zvyšujú, uviedli zdroje.
„Nikto sa dnes nechce zaviazať za 20 rokov a je to najhorší možný nápad, keď sa snažíte prísť na to, čo sa stane budúci rok,“ povedala na marcovej konferencii finančná riaditeľka Shell Sinead Goremanová. Shell ponúka dodávateľské zmluvy s „doložkami o prerušení“, ktoré umožňujú zmeny zmluvných podmienok a miesta určenia počas trvania dodávateľskej zmluvy, ako je napríklad trojročná, päťročná alebo desaťročná lehota, povedala.
„To je to, čo budete vidieť stále častejšie – veľkí integrovaní hráči… (ktorí sú) ochotní podstúpiť toto riziko, pretože v konečnom dôsledku krajiny a menšie spoločnosti chcú mať flexibilitu povedať, dobre, uvidíme, ako rýchlo porastú obnoviteľné zdroje energie,“ dodala.