Brusel 7. júla 2022 – Investície do infraštruktúry skvapalneného zemného plynu (LNG) sú potrebné na zabránenie nedostatku plynu v Európe a sú zároveň investíciami do bezpečnosti. Hoci vodík predstavuje jeden zo smerov budúcnosti plynárenstva, prípadná konverzia LNG terminálov naň je technickou výzvou, ktorá nemá ekonomicky životaschopné riešenie. Téme sa venoval portál euractiv.com.

Toky plynu z Ruska v posledných mesiacoch neustále klesali a napríklad v apríli dosiahli 31 % dovozu do EÚ, zatiaľ čo v rovnakom období minulého roka to bolo 45 %. Cieľom EÚ je naplniť zásobníky plynu do novembra na 80 % a mnohé krajiny teraz počítajú s rastúcim dovozom LNG z USA a Kataru, aby nahradili chýbajúce ruské dodávky.

Zvyšovanie dovozu si však vyžaduje aj investície do novej infraštruktúry LNG. V tejto súvislosti sa objavujú názory, podľa ktorých hrozí uviaznutie týchto investícii, keďže Európa smeruje k dekarbonizácii svojho hospodárstva a zníženiu závislosti od fosílnych palív.

„Úprimne povedané, náklady na uviaznuté aktíva sú pravdepodobne dosť nízke v porovnaní s nákladmi na zastavenie dodávok uprostred zimy,“ namieta Alex Barnes z Oxfordského inštitútu pre energetické štúdie.

Iní odborníci tvrdia, že plynová kríza by sa mala považovať za zlomový bod v posudzovaní nákladov na infraštruktúru. „Nebola vybudovaná infraštruktúra, ktorá by dávala bezpečnostný zmysel, ale nie ekonomický zmysel,“ poznamenal Tomáš Prouza, osobitný splnomocnenec českého ministerstva obchodu a priemyslu. „Potrebujeme zmenu a musíme investovať do bezpečnosti. To je niečo, čo si myslím, že sme konečne pochopili,“ dodal Prouza, ktorého krajina od júla na šesť mesiacov predsedá Rade EÚ.

Podobné výzvy sa objavujú aj v Nemecku. Yasmin Fahimi, čerstvo zvolená šéfka popredného nemeckého odborového zväzu DGB, v nedeľu (3. 7.) varovala pred vážnou núdzovou situáciou. „Pre nedostatok plynu hrozí trvalý kolaps celých priemyselných odvetví: hliníka, skla, chemického priemyslu. Takýto kolaps by mal obrovské dôsledky pre celú ekonomiku a pracovné miesta v Nemecku,“ povedala pre denník Bild.

Úplné zastavenie ruských dodávok do Nemecka v auguste by znamenalo deštrukciu dopytu v objeme 20 až 25 miliárd metrov kubických plynu, čo predstavuje 27 % spotreby krajiny v auguste 2021, uviedli analytici Bloombergu.

Počas posledných mesiacov nemecká vláda minula miliardy na získanie plávajúcich LNG terminálov pred zimnou sezónou a prijala núdzové zákony na urýchlenie výstavby novej infraštruktúry na dovoz plynu. Bez dovozu LNG je podľa projekcií nemeckého sieťového regulátora isté, že krajina počas nasledujúcej zimy pocíti nedostatok paliva.

Vodíková budúcnosť a technické výzvy

S cieľom riešiť problémy dlhodobej udržateľnosti Európska komisia a plynárenský priemysel vkladajú svoje nádeje do úpravy LNG infraštruktúry na vodík, konštatuje euractiv.com.

„Vlády, prevádzkovatelia infraštruktúry a priemysel v Európe sa čoraz viac obracajú na vodík ako na riešenie reálneho splnenia klimatických cieľov do roku 2050,“ povedal Pieter van Aartsen, člen predstavenstva priemyselného združenia Gas Infrastructure Europe. „Perspektíva plynových potrubí spočíva v možnosti ich budúceho využitia na dovoz vodíka,“ povedal. „Tieto potrubia môžu byť v rôznych krajinách vo veľkej miere opätovne použité na vodík,“ dodal.

Podobnú líniu sledujú aj politici v Brusel. „Musíme sa uistiť, že čokoľvek postavíme, bude pripravené na vodík,“ povedal Prouza.

Európska komisia vo svojom pláne REPowerEU vyzvala na „zrýchlené úsilie“ pri rozmiestnení vodíkovej infraštruktúry, pričom uvádza, že celkové investície sa odhadujú v rozmedzí 28 – 38 miliárd eur na plynovody v rámci EÚ a 6 – 11 miliárd eur na skladovanie.

Do marca 2023 má exekutíva EÚ v úmysle zmapovať predbežné potreby vodíkovej infraštruktúry na základe informácií od členských štátov EÚ, energetických regulátorov, ako aj prevádzkovateľov plynárenskej infraštruktúry na úrovni EÚ a na vnútroštátnej úrovni.

Odborníci si však v tejto súvislosti kladú otázky o nákladoch na premenu terminálov LNG na vodík. „Konverzia LNG terminálu na kvapalný vodík je technickou výzvou,“ povedal Arno Büx, obchodný riaditeľ prevádzkovateľa LNG terminálu, spoločnosti Flyxus. „Ekonomicky životaschopný obchodný model… nie je ani zďaleka vo výhľade,“ dodal.

Podľa euractiv.com si to uvedomujú aj politici. „Pokiaľ viem, samotný LNG terminál je vhodný len na plyn,“ povedal v apríli pre portál štátny tajomník spolkového ministerstva hospodárstva a ochrany klímy Patrick Graichen.

Očakáva sa, že namiesto vodíka bude hrať kľúčovú úlohu pri premene LNG terminálov na nové využitie čistej energie amoniak, ktorý zabráni uviaznutiu aktív. Amoniak, chemikália tradične používaná vo výrobe hnojív, môže byť tiež použitý ako nosič na skladovanie alebo prepravu vodíka alebo ako samostatné alternatívne palivo.

Podľa Büxa by potrubia a nádrže používané na LNG mohli pracovať s čpavkom. Náklady na ich dovybavenie predstavujú zhruba 15 % ceny výstavby nového terminálu LNG, odhadol.