Londýn 17. septembra 2024 – Zachovanie konkurencieschopnosti Európskej únie v období energetickej transformácie a dosiahnutie cieľa klimatickej neutrality si vyžaduje pozornosť venovanú rozširovaniu elektrifikácie, vytváraniu zmysluplného biznis modelu pre nízkouhlíkové riešenia vrátane vodíka či CCS a zabezpečenie energetickej bezpečnosti. V rámci nej si zemný plyn zachová zásadnú úlohu ako spoľahlivý zdroj energie v čase, keď energetický systém rozbieha nízkouhlíkové riešenia. Pre portál euractiv.com to napísal generálny riaditeľ spoločnosti Shell Wael Sawan.
Robert Schuman, jeden z architektov európskej integrácie, bol medzi prvými, ktorí uznali, že mier a prosperita Európy sú spojené s jej energetickou politikou. Jeho návrh na Európske spoločenstvo uhlia a ocele podporil povojnovú obnovu kontinentu a položil základy modernej Európy, pripomenul Sawan.
O viac ako polstoročie neskôr vytvorila Zelená dohoda rámec pre to, aby sa Európa stala prvým klimaticky neutrálnym kontinentom. Shell to podporil a stimuloval investície do energetickej transformácie, pričom sa dosiahol dobrý pokrok.
Keď EÚ vstupuje do nového legislatívneho cyklu, úlohy, ktorým čelia tvorcovia politík, sú aj naďalej náročné. Návrat vojny na kontinent priviedol opäť do centra pozornosti energetickú bezpečnosť. Európa je zároveň aj naďalej správne odhodlaná realizovať svoju ambíciu dosiahnuť klimatickú neutralitu do roku 2050.
Úspech v oboch oblastiach si vyžaduje výrazné zvýšenie konkurencieschopnosti EÚ pri transformácii energetiky. Aby sa transformácia aj nulové ambície stali realitou, Únia musí byť nielen odvážna vo svojich rozhodnutiach, ale aj pri ich realizácii. To umožní spoločnostiam urýchliť investície potrebné na to, aby sa energetická transformácia EÚ stala stratégiou hospodárskeho rastu, zdôraznil Sawan.
Naliehavú pozornosť si podľa neho vyžadujú najmä tri oblasti:
– rozširovanie elektrifikácie,
– riešenie zelenej prirážky a potrieb infraštruktúry na prijatie nízkouhlíkových riešení v ťažko dekarbonizovateľných odvetviach,
– zabezpečenie energetickej bezpečnosti.
Elektrifikácia
Pokiaľ ide o elektrifikáciu, podľa šéfa Shellu neexistuje cesta ku klimatickej neutralite, ktorá by si nevyžadovala ešte väčšiu elektrifikáciu ekonomiky, využívajúcu najmä OZE. V súčasnosti však elektrina predstavuje len približne tretinu spotreby energie v priemysle v EÚ a iba štvrtinu spotreby energie v domácnostiach, pripomenul Sawan.
Rozširujúca sa elektrifikácia môže podľa neho pomôcť znížiť emisie takmer v každej oblasti života a prinesie najväčší rozdiel v európskych domácnostiach, autách a továrňach. Aby to Európa dosiahla, musí stavať na tom najlepšom z jednotného trhu a posilniť energetickú úniu tým, že členským štátom uľahčí cezhraničné zdieľanie obnoviteľnej energie. Európsky trh s elektrinou je pre EÚ hlavnou konkurenčnou výhodou a ukázal sa ako silný nástroj v reakcii na nedávnu energetickú krízu.
Plánovanie cezhraničnej energetickej infraštruktúry a investície zamerané na budúcnosť musia byť prioritou, aby sa rozšíril trh a prilákalo viac investícií. Je to kľúčové pre zabezpečenie energetickej odolnosti a maximálne využitie investícií do energetickej transformácie, domnieva sa Sawan.
Komerčne zmysluplné nízkouhlíkové riešenia
Druhou oblasťou, ktorá si vyžaduje naliehavé opatrenia, je vytvorenie zmysluplného komerčného modelu pre priekopnícke riešenia, akými sú vodík, zachytávanie a ukladanie uhlíka (CCS) alebo nízkouhlíkové palivá, napr. udržateľné letecké palivá. Prvé projekty svojho druhu potrebujú silnejšiu politickú podporu, aby zabezpečili návratnosť investícií a trhy, skoré zapojenie do ktorých môže priemysel vidieť ako konkurenčnú výhodu. Posilnenie obchodného prípadu pre nízkouhlíkové energetické riešenia pomôže riešiť zelenú prémiu, najmä v odvetviach dopravy a priemyslu, ktoré je ťažké dekarbonizovať, domnieva sa šéf spoločnosti Shell.
Európa je dnes hlavnou destináciou pre investície do OZE a nízkouhlíkových energetických riešení. V spoločnosti Shell medzi nedávne investície patrí rýchlo rastúca sieť elektronickej mobility v EÚ; spoločnosť Nature Energy ako najväčší európsky výrobca bioplynu a nedávne investičné rozhodnutia o dvoch najväčších závodoch na výrobu obnoviteľného vodíka v Európe, elektrolyzérov v Nemecku (100 MW) a v Holandsku (200 MW), ktoré sú v súčasnosti vo výstavbe.
Shell tiež investuje do Northern Lights, prvého open source projektu CCS na svete, ktorý je zameraný na ukladanie CO2 na dne Severného mora. „Avšak viaceré výzvy, napr. znižovanie technologického rizika, politická neistote, slabý trhový dopyt čí nadmerná ponuka lacnejších alternatív, nás napriek značnému úsiliu a vynaloženiu prostriedkov prinútili resetovať, odložiť alebo ukončiť iné projekty,“ upozornil Sawan. Išlo napríklad o pozastavenie výstavby jedného z veľkých projektov biopalív, s cieľom zvýšiť jeho komerčnú životaschopnosť, pričom boli zohľadnené aj vyvíjajúce sa podmienky na trhu.
Od roku 2023 do konca roku 2025 Shell celosvetovo investuje približne 10 až 15 miliárd dolárov do nízkouhlíkových energetických riešení. Priaznivejšie investičné prostredie založené na lepších podmienkach by pomohlo prilákať kapitál toho od spoločnosti Shellu na rozšírenie technológií, ako sú nízkouhlíkové palivá, vodík a CCS. Pripravovaný plán EÚ pre čistý priemysel predstavuje jedinečnú príležitosť na užší dialóg s priemyslom o dodatočných opatreniach na zvýšenie dopytu po nízkouhlíkových riešeniach, ako je väčšia transparentnosť v súvislosti s uhlíkovou stopou produktov, odvetvové povinnosti alebo normy a znižovanie finančného rizika, konštatoval Sawan.
Vývoj niektorých technológií potrebných na hĺbkovú dekarbonizáciu podľa neho trvá 10 až 15 rokov. Vzhľadom na tieto časové rámce a naliehavosť energetickej transformácie musia byť nariadenia, na ktoré sa spoločnosti spoliehajú, rýchlejšie a inteligentnejšie. Rýchla a harmonizovaná implementácia Fit for 55 vo všetkých členských štátoch by mohla pomôcť EÚ stať sa globálnym lídrom v niektorých z najinovatívnejších technológií šetrných k životnému prostrediu. „Mám však obavy z prvých príkladov fragmentácie a oneskorení, ktoré by mohli ohroziť spustenie priekopníckych projektov energetickej transformácie,“ uviedol šéf Shellu.
Dodal, že keď sú infraštruktúrne projekty integrované, môžu mať multiplikačný účinok na energetickú transformáciu priemyslu. Rozvoju vodíka a CCS musí predchádzať infraštruktúra z dôvodu dlhých lehôt plánovania jej výstavby a okamžitého prepojenia priemyselných odvetví.
Energetická bezpečnosť a úloha plynu
Treťou oblasťou, na ktorú je potrebné klásť dôraz, je energetická bezpečnosť. Schopnosť rýchlo dovážať zemný plyn z globálnych trhov – najmä vo forme LNG – hrala nenahraditeľnú úlohu pri udržiavaní dodávok energie v Európe počas zimy 2022/23, pripomenul Sawan.
Reakcia Európy na energetickú krízu bola celkovo úspešným príbehom. Niet však pochýb o tom, že poškodila konkurencieschopnosť Európy. V praxi bol významný podiel zníženého dopytu po plyne výsledkom zatvárania tovární a premiestňovania výroby do oblastí s bohatými dodávkami energie, ako je Severná Amerika. Dokonca aj v súčasnosti sa vrátila len približne polovica tohto dopytu, čo naznačuje nedostatok dôvery v konkurencieschopné dodávky energie.
„Dopyt po zemnom plyne v Európe začal klesať, ale plyn si zachová zásadnú úlohu ako spoľahlivý zdroj energie, keď energetický systém rozbieha nízkouhlíkové riešenia,“ zdôraznil Sawan. Mnohých však podľa neho môže prekvapiť, do akej miery je náš energetický systém vystavený geopolitickým rizikám a sezónnym výkyvom. Napríklad obdobie dažďov v Brazílii v roku 2022 znamenalo, že krajina mohla produkovať viac vodnej energie, v dôsledku čoho mohol byť LNG smerujúci do Brazílie presmerovaný do Európy. Výpadky solárnych zdrojov počas zimy alebo suchá ovplyvňujúce vodné zdroje by však mohli mať opačný efekt.
LNG je jedinou technológiou, ktorá v súčasnosti dokáže kompenzovať takéto výkyvy v celosvetovom meradle. „Nepochybujem o tom, že stacionárne batérie a inteligentné nabíjanie budú v energetickom prechode zohrávať dôležitú úlohu. A Shell vyvíja oboje. Ale realita je dnes taká, že jeden LNG tanker prepraví toľko energie, ako dodá 20 miliónov batérií pre elektromobily,“ vyčíslil šéf Shellu.
EÚ sa podľa neho musí viac pozerať do budúcnosti, pokiaľ ide o to, ako nakupuje a využíva plyn, aby čo najlepšie využila veľkosť svojho trhu. To zahŕňa uznanie dôležitosti dlhodobých zmlúv o dodávkach LNG, ktoré chránia pred cenovou volatilitou a líderstvo pri znižovaní emisií skleníkových plynov súvisiacich s využívaním plynu. „Ak sa tak stane, Európa zostane atraktívnou destináciou pre globálne dodávky plynu a výrazne sa posilní jej energetická bezpečnosť,“ uviedol Sawan.
Okrem bezpečnosti dodávok musí EÚ, ako aj spoločnosti ako Shell, pokračovať v znižovaní emisií metánových emisií z výroby a spracovania zemného plynu a ropy. „Sme hrdí na to, že sme stáli na čele podpory zo strany priemyslu pre silný medzinárodný rozmer v novom nariadení EÚ o metáne. EÚ môže byť lídrom v znižovaní emisií účinným uplatňovaním nových pravidiel na jednotnom trhu aj mimo neho,“ napísal Sawan.
Bez ešte odvážnejších krokov a ich implementácie hrozí, že Európa bude zaostávať. Schumanovi nástupcovia musia znovu potvrdiť kľúčovú úlohu energie pre úspech Európy – a čerpať z odborných znalostí a skúseností odvetvia, ktoré majú v regióne k dispozícii. Tým, že Európa bude proaktívne riešiť výzvy spojené s energetickou transformáciou, konkurencieschopnosťou EÚ a jej energetickou bezpečnosťou, má väčšiu šancu dosiahnuť pokrok. V spoločnosti Shell sme pripravení zohrať svoju úlohu pri vytváraní klimaticky neutrálnej, konkurencieschopnejšej a bezpečnejšej Európy, uzavrel generálny riaditeľ spoločnosti Shell Wael Sawan pre portál euractiv.com.