Zug 23. septembra 2024 – Skvapalnený zemný plyn zohráva v európskom energetickom mixe kľúčovú úlohu a bude v tom pokračovať aj v dohľadnom období. Pokiaľ ide o nadchádzajúcu zimu, úroveň európskeho dopytu bude závislá od počasia, takže v prípade chladnej zimy bude potrebný vyšší dovoz LNG. Hnacím motorom dopytu po plyne z globálneho hľadiska budú ázijské krajiny, špeciálne Čína a India. V rozhovore pre portál Natural Gas World to uviedol Gyorgy Vargha, generálny riaditeľ obchodnej spoločnosti MET International so sídlom vo Švajčiarsku, ktorá sa snaží výrazne rozšíriť svoje portfólio LNG, stavajúc pritom stavia na svojej súčasnej kapacite, keďže chce posilniť svoju pozíciu na európskom energetickom trhu.

MET Group bola proaktívna pri zabezpečovaní dlhodobých zmlúv o dodávkach LNG, ktoré sú rozhodujúce pre jej rastovú stratégiu. Minulý rok podpísala 20-ročnú rámcovú dohodu s americkým Commonwealth LNG o dodávkach 1 mil. tony LNG ročne. Nedávno, v júli 2024, spoločnosť uzatvorila 10-ročnú zmluvu so spoločnosťou Shell na nákup amerického LNG na základe klauzuly FOB (free-on-board, predávajúci zodpovedá za všetky náklady a riziká do doručenia tovaru na palubu lode, kupujúci preberá všetky povinnosti a zodpovednosť v okamihu, keď sa tovar ocitne na palube). Tým podporila svoju európsku zákaznícku základňu. Flexibilné dodávky LNG nielenže posilňujú bezpečnosť dodávok pre zákazníkov MET, ale umožňujú napĺňať aj diverzifikačné ambície spoločnosti, vďaka čomu môže rozšíriť svoj geografický dosah do nových regiónov, ako je Ázia, konštatoval Vargha.

Uvedené obchody odrážajú stratégiu MET Group zabezpečiť rozmanité a dlhodobé zdroje dodávok, aby uspokojili rastúci dopyt Európy po LNG, keďže región sa snaží zvýšiť svoju energetickú bezpečnosť a znížiť svoju závislosť od tradičných fosílnych palív, dodal.

MET Group má tiež rezervovanú dlhodobú regasifikačnú kapacitu v Nemecku, Chorvátsku a Španielsku a v posledných rokoch dodala náklad LNG do ôsmich európskych krajín vrátane Grécka, Talianska, Spojeného kráľovstva, Belgicka a Fínska. Len v roku 2023 dodal MET na kontinent viac ako 30 nákladov LNG. Vargha očakáva, že s rozširovaním obchodných aktivít v sektore LNG sa budú zvyšovať sj objemy spätného splyňovania spoločnosti – v súlade s európskymi potrebami dovozu LNG.

Spoločnosť sa zameriava na optimalizáciu dovozu LNG z rôznych zdrojov najmä v Amerike a Afrike, vrátane USA, Alžírska a Nigérie. „Dovážame z množstva rôznych dodávateľských zdrojov. Nezameriavame sa na konkrétne zdroje dodávok. Naším cieľom je udržiavať a optimalizovať dovoz LNG,“ vysvetlil Vargha.

Zdôraznil tiež kľúčovú úlohu LNG v európskom energetickom mixe, najmä keď kontinent pokračuje v odchode od uhlia a iných vysokoemisných zdrojov energie. „LNG je európskom energetickom mixe najzaujímavejšie dovážané palivo,“ povedal Vargha. Každá integrovaná energetická spoločnosť, ktorá nie je aktívna v obchode s LNG, podľa neho riskuje stratu kontaktu s kľúčovými hybnými silami európskeho trhu s energiou, či už z hľadiska predaja, obchodovania alebo investícií.

Dopyt po LNG v Európe bude určovaný počasím

Zatiaľ čo plány spoločnosti MET Group na expanziu v sektore LNG sú ambiciózne, Vargha poznamenal, že európsky dovoz LNG je v roku 2024 slabší ako v predchádzajúcom roku v dôsledku kombinácie viacerých faktorov vrátane slabšieho priemyselného dopytu a nezvyčajne teplého počasia. „Európsky dovoz LNG bol tento rok zatiaľ podstatne nižší jednoducho preto, že nebol dopyt,“ povedal Vargha. Pripomenul, že Európa vstúpila do leta s úrovňami skladovania okolo 55 – 58 % kapacity zásobníkov, čo spôsobilo, že zostal menší priestor pre dovoz LNG počas teplejších mesiacov.

Na margo pohľadu do budúcnosti Vargha poznamenal, že množstvo LNG dovezeného do Európy v tomto roku bude vo veľkej miere závisieť od počasia, najmä počas zimných mesiacov. „Ak bude v zime normálne chladné počasie, teda nie také teplé ako za posledné dva až tri roky, potom bude potrebný podstatne vyšší dovoz LNG, aby sa európske trhy s plynom vybalancovali alebo sa udržiavala 40-45 % úroveň naplnenia zásobníkov, ktorá udrží trh pohodlne vyvážený,“ povedal.

Ázijský biznis – kľúčový pilier expanzie MET Group

Okrem Európy MET Group postupne rozširuje svoju prítomnosť v Ázii. V roku 2023 založila kanceláriu v Singapure, aby sa zamerala na obchodovanie s LNG a investície do aktív v regióne. MET Asia, dcérska spoločnosť vlastnená z 90 % skupinou MET Group a z 10 % singapurskou spoločnosťou Keppel Infrastructure, ktorá je tiež 10 % akcionárom skupiny ako celku, má za cieľ rozšíriť LNG portfólio spoločnosti za hranice Európy a preniknúť na rýchlo rastúci ázijský energetický trh. „Otvorili sme kanceláriu a neustále tam rastieme. LNG je trh, kde sa vždy niečo deje,“ tvrdí Vargha, ktorý je presvedčený, že Ázia na čele s Čínou a Indiou bude v nadchádzajúcich rokoch kľúčovou hnacou silou globálneho dopytu po energii s významnými príležitosťami pre prechode z uhlia na zemný plyn. Rast spotreby zemného plynu v Indii a Číne môže do značnej miery pokryť práve LNG, dodal.

Pokračujúca úloha zemného plynu v energetickom prechode

Vargha vyzdvihol pokračujúci význam zemného plynu v globálnom energetickom prechode, teda v čase, keď OZE, najmä slnečné a veterné zdroje, naberajú na sile. Zemný plyn naďalej zostáva životne dôležitým preklenovacím palivom vďaka svojej flexibilite a nákladovej efektívnosti v porovnaní s projektmi obnoviteľných zdrojov.

MET Group je jednoznačne presvedčená, že zemný plyn bude aj naďalej zohrávať dôležitú úlohu v energetickom mixe – v dohľadnej budúcnosti zostane základným zdrojom energie v Európe. Rastúce množstvo slnečnej a veternej energie inštalovanej do siete sťažuje zosúladenie ponuky a dopytu po elektrine a – pokiaľ využívanie batérií vo veľkom rozsahu zostane nehospodárne – zemný plyn bude hlavným poskytovateľom potrebnej flexibility. „Zemný plyn podporuje prechod z uhlia na plyn a podporuje prerušované obnoviteľné zdroje závislé od počasia,“ povedal Vargha.

Zdôraznil, že zatiaľ čo MET Group aktívne investuje do solárnej energie, zemný plyn bude v dohľadnej budúcnosti naďalej zohrávať kľúčovú úlohu pri transformácii energetiky, najmä v regiónoch, kde uhlie zostáva dominantným zdrojom energie. „Pevne veríme v slnečnú energiu a vietor, ale v porovnaní s inými fosílnymi palivami bude zemný plyn v nasledujúcich rokoch atraktívnym premosťovacím palivom,“ uzavrel Gyorgy Vargha pre Natural Gas World.