Bratislava 28. septembra 2023 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ), advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej legislatívy. V aktuálnom vydaní monitoringu energetickej legislatívy upozorňuje najmä na novelu nariadenia vlády SR, ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny. V monitoringu envirolegislatívy za august 2023 dáva do pozornosti prebiehajúce MPK k návrhu zákona o krajinnom plánovaní.
Upozorňuje aj na pripravovaný návrh novely vyhlášky, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike. Tento pripravovaný návrh má (okrem iného) upravovať aj úpravu korekčného mechanizmu na krytie strát elektriny pri distribúcii elektriny prevádzkovateľa MDS, ako aj podmienky jeho uplatnenia.
Do pozornosti dáva blížiaci sa termín 13. ročníka SAPI Energy Conference 2023, ktorá sa uskutoční 4. a 5. októbra 2023 a ktorej sme hlavným partnerom. Za našu advokátsku kanceláriu na konferencii vystúpi advokát a partner Juraj Ondrejka.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac august 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac august 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme Vám príjemné čítanie!
1. ČO SA ZMENILO?
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 207/ 2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 208/ 2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č.450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005
Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov v uplynulom mesiaci.
V mesiaci august 2023 nebola v Zbierke zákonov SR publikovaná žiadna zmena niektorého z vyššie sledovaných právnych predpisov.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
:: Novela nariadenia vlády, ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu a výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov
Dňa 26.8.2023 bola v Zbierke zákonov pod č. 348/2023 Z. z.. zverejnená novela nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa dopĺňa nariadenie vlády č. 465/2022 Z. z., ktoré ustanovuje maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny.
Predmetná novela dopĺňa do nariadenia vlády č. 465/2022 Z. z., ustanovenia, ktoré sa týkajú vystavenia dobropisov pre koncových odberateľov elektriny (ktorí neboli do 30. apríla 2023 vybraní zraniteľní odberatelia elektriny) a platili od 1. januára 2023 do 30. apríla 2023:
- tarifu za straty pri distribúcii elektriny vo výške schválenej alebo určenej Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorá bola vyššia ako tarifa za straty pri distribúcii elektriny stanovenej v danom nariadení ku dňu 1. mája 2023,
- tarifu za systémové služby vo výške schválenej alebo určenej ÚRSO, ktorá bola vyššia ako tarifa za systémové služby stanovenej v danom nariadení ku dňu 1. mája 2023,
- tarifu za prevádzkovanie systému vo výške schválenej alebo určenej ÚRSO, ktorá bola vyššia ako tarifa za prevádzkovanie systému stanovenej v danom nariadení ku dňu 1. mája 2023.
V prípade, že koncový odberateľ platil v danom období čo i len jednu z taríf nad vymedzený rámec, príslušný dodávateľ vystaví dotknutému odberateľovi dobropis, v ktorom zohľadní výšku vzniknutého rozdielu. Dobropis má príslušný dodávateľ poskytnúť odberateľovi do 30 dní od účinnosti tejto novely.
Kompenzáciu za vystavenie dobropisov svojim odberateľom si príslušný dodávateľ uplatní na Ministerstve hospodárstva SR, a táto mu bude vysporiadaná do 30. novembra 2023.
Predmetná novela nariadenia vlády Slovenskej republiky nadobudla účinnosť 1. septembra 2023.
Znenie novely č. 348/2023 Z. z. je dostupné na tomto odkaze.
Nariadenie vlády SR č. 465/2022 Z. z. v aktuálnom znení je dostupné TU.
:: Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike
ÚRSO zverejnil návrh vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 246/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike.
V súčasnosti je cenová regulácia a podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike upravená vo vyhláške ÚRSO č. 246/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike.
Návrh vyhlášky má zohľadňovať zmeny v oblasti cenovej regulácie a zmeny v podmienkach vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike, najmä:
a) úpravu podmienok vykonávania cenovej regulácie v oblasti aktivácie a výmeny regulačnej elektriny z dôvodu pripojenia prevádzkovateľa prenosovej sústavy na európske platformy na výmenu regulačnej elektriny z rezerv na obnovenie frekvencie s automatickou aktiváciou a manuálnou aktiváciou regulačnej elektriny a úpravu súvisiacich príloh vyhlášky ÚRSO,
b) úpravu korekčného mechanizmu na krytie strát elektriny pri distribúcii elektriny prevádzkovateľa miestnej distribučnej sústavy ako aj podmienky jeho uplatnenia.
Predpokladaný termín začatia pripomienkového konania je podľa znenia predbežnej informácie september 2023.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v procese predprípravnej fázy, možno sledovať na tomto odkaze.
:: SAPI Energy Conference (október) 2023
Slovenská asociácia fotovoltického priemyslu a OZE (SAPI) pozýva na 13. ročník SAPI Energy Conference, ktorá sa uskutoční 4. a 5.10.2023 v Hoteli Senec.
Ide o medzinárodné podujatie plné aktuálnych tém zo sveta udržateľnej energetiky, ktorými účastníkov prevedú domáci i zahraniční experti z rôznych oblastí. Za našu advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. v rámci konferencie vystúpi advokát a partner Juraj Ondrejka.
Konferencia sa bude venovať predovšetkým novej podobe európskeho trhu s elektrinou, technologickým inováciám vo fotovoltike a batériách, využitiu OZE v sektore teplárenstva, spôsobom financovania projektov, či energetickým komunitám.
Keďže počet účastníkov je obmedzený, odporúčame registrovať sa čo najskôr na tomto odkaze.
Viac informácií k pripravovanej konferencii nájdete TU.
:: Návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovuje postup a podmienky v oblasti zavádzania a prevádzky inteligentných meracích systémov v elektroenergetike
Ministerstvo hospodárstva zverejnilo návrh vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 358/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup a podmienky v oblasti zavádzania a prevádzky inteligentných meracích systémov v elektroenergetike v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu vyhlášky je zohľadniť zmeny zákona v súvislosti s transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/944 z 5. júna 2019 o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou a o zmene smernice 2012/27/EÚ.
Obsahom návrhu vyhlášky je najmä zadefinovanie novej kategórie koncového odberateľa elektriny, ktorému prevádzkovateľ distribučnej sústavy nainštaluje inteligentný merací systém na jeho žiadosť, určenie podmienok prístupu k meraným údajom zo strany jednotlivých účastníkov trhu s elektrinou, podmienok prístupu k meraným údajom treťou stranou na základe požiadavky koncového odberateľa a aktualizácia podmienok a postupov pre komunikáciu údajov z inteligentného meracieho systému na jednotlivých účastníkov trhu.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v procese vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
:: Predbežná informácia k návrhu vyhlášky, ktorou sa dopĺňa vyhláška o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a iné zariadenia
Ministerstvo životného prostredia SR zverejnilo predbežnú informáciu k návrhu vyhlášky, ktorou sa dopĺňa vyhláška č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov.
Slovenská republika je povinná splniť si povinnosť vyplývajúcu zo smernice 2011/65/EÚ a zabezpečiť, aby elektrické a elektronické zariadenia uvádzané na trh neobsahovali olovo a ortuť. Vzhľadom k tomu, že hľadanie alternatívnych materiálov je z časového hľadiska náročné, bolo nevyhnutné pre zabezpečenie zachovania funkčnosti vnútorného trhu stanoviť výnimky pre niektoré elektrické a elektronické zariadenia.
Cieľom návrhu vyhlášky je predĺžiť platnosť výnimky použitia určitých nebezpečných látok vo vybraných elektrických a elektronických zariadeniach.
Aplikáciou smernice v praxi sa predĺži možnosť používania šesťmocného chrómu vo vybraných elektrozariadeniach (z dôvodu nemožnosti ich náhrady na základe výsledkov vývoja a technického pokroku.
Predpokladaný termín začatia pripomienkového konania je podľa znenia predbežnej informácie september 2023.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, možno sledovať na tomto odkaze.
:: ÚRSO pripravuje návrh vyhlášky, ktorá bude upravovať spôsob, rozsah a štruktúru poskytovania meraných údajov
ÚRSO zverejnil návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie.
K dnešnému dňu sú spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny v závislosti od typu merania na odbernom mieste a štruktúry merania a uchovávania údajov o spotrebe prevádzkovateľom prenosovej sústavy a prevádzkovateľom distribučnej sústavy ustanovené vo vyhláške ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie.
Pripravovaná vyhláška má za cieľ ustanoviť v súlade s so splnomocňovacím ustanovením § 95 ods. 2 písm. b) zákona č. 251/2012 Z. z. Zákona o energetike spôsob, rozsah a štruktúru poskytovania údajov:
a) o meraní alebo spotrebe elektriny na odbernom mieste koncového odberateľa elektriny v závislosti od typu merania na odbernom mieste a štruktúry merania,
b) potrebných na vykonanie zmeny dodávateľa elektriny alebo agregátora,
c) potrebných na poskytovanie flexibility,
d) potrebných na poskytovanie energetických služieb.
Rovnako je cieľom návrhu vyhlášky ustanoviť spôsob a podmienky uchovávania údajov o meraní alebo spotrebe elektriny prevádzkovateľom prenosovej sústavy, prevádzkovateľom distribučnej sústavy a dodávateľom elektriny.
Predpokladaný termín začatia pripomienkového konania je podľa znenia predbežnej informácie september 2023.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v procese predprípravnej fázy, možno sledovať na tomto odkaze.
:: Administratívne procesy v budovaní Zelenej energetiky sa pravdepodobne znížia
Ministerstvo hospodárstva SR zverejnilo Návrh riadneho predbežného stanoviska k Návrhu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o zriadení rámca opatrení na posilnenie európskeho ekosystému výroby výrobkov emisne neutrálnych technológií na základe bodu B.2 uznesenia vlády SR č. 627/2013.
Emisne neutrálny priemysel zohráva dôležitú úlohu pre budúce generácie. Zároveň je súčasťou troch ťažiskových návrhov regulácií v rámci I. piliera „Priemyselného plánu v kontexte Európskej zelenej dohody určeného pre vek emisnej neutrálnosti“. Cieľom pripravovaného nariadenia je vytvorenie jednotného právneho rámca na rozšírenie výrobných kapacít emisne neutrálnych technológií, ktoré boli zadefinované ako kľúčové technológie na dosiahnutie klimatickej neutrality Európskej únie.
Nariadenie sa orientuje na strategicky emisne neutrálne technológie ako sú solárne fotovoltické a tepelné technológie, veterné technológie, technológie batériových úložísk, tepelné čerpadlá a technológie geotermálnej energie, elektrolyzéry a palivové články, udržateľné technológie bioplynu, technológie zachytávania a uskladnenia uhlíka a sieťové technológie.
Cieľom návrhu nariadenia je dosiahnuť, alebo priblížiť sa výrobnej kapacite strategických emisne neutrálnych technológií v EÚ do roku 2030 na úroveň 40 % ročnej potreby EÚ.
SWOT analýza identifikovala ako slabé stránky Slovenskej republiky napr. nízku podporu nových priemyselných ekosystémov na zelenú transformáciu, ako aj rozdrobenosť a komplikovanosť povoľovacích procesov. Na druhej strane jednoznačne zadefinovala nízko-uhlíkovú transformáciu ako príležitosť pre vznik nových priemyselných odvetví. Budúca implementácia nariadenia je jedným z možných krokov pre zlepšenie podnikateľského prostredia, pričom bude mať pozitívny vplyv na rast a konkurencieschopnosť podnikateľského prostredia.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v procese vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
:: Plán obnovy ako možnosť budovania zelenej infraštruktúry
Vzhľadom na schválené ukončenie výroby spaľovacích motorov Európskym parlamentom do roku 2035 je nutné vytvoriť infraštruktúru pre alternatívne dopravné prostriedky. V nadväznosti na to ministerstvo hospodárstva spustilo výzvu z Plánu obnovy a odolnosti SR, a to na podporu elektromobility.
Z plánu obnovy sa tak primárne bude podporovať budovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá, a to už popri existujúcich cestných infraštruktúrach na Slovensku.
Z plánu obnovy je možné dofinancovať 50 % celkových oprávnených výdavkov.
Oprávnenými žiadateľmi sú podnikatelia právnické osoby alebo osoby podnikajúce na základe živnostenského oprávnenia alebo na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov.
Bližšie informácie o budovaní zelenej infraštruktúry sa dočítate TU.
:: SSD zverejnila nový formulár pre čestné vyhlásenie
SSD na svojom webovom sídle zverejnila nový formulár pre čestné vyhlásenie, ktorý bude vyžadovať len pri žiadostiach o nové pripojenie, pre ktoré vystavili vyjadrenie k technickým podmienkam pripojenia po 10.8.2023.
Nové čestné vyhlásenie nájdete TU.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
:: Zmeny v prevádzkovom poriadku OKTE
Dňa 16.8.2023 informovalo OKTE na svojom webovom sídle o zahájení verejnej konzultácie zmeny Prevádzkového poriadku OKTE, a.s., ktorá sa uskutočnila dňa 15.8.2023.
Návrh nového znenia prevádzkového poriadku OKTE nájdete TU.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
:: Technická špecifikácia výmeny dát EDC
OKTE na svojom webovom sídle dňa 6.9.2023 zverejnilo verziu 1.0 Technických špecifikácií výmeny dát energetického dátového centra.
Znenie TŠVD EDC verzie 1.0 nájdeteTU.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
:: Modernizácia priemyslu a teplárenstva
Priemysel a energetika zohrávajú významnú úlohu pri tvorbe skleníkových plynov na území Slovenska. Tvoria až 70% zo všetkých emisií a i preto je dôležité modernizovať tieto sektory a dostať ich do kondície tak, aby spĺňali podmienky pre green deal.
Slovensko sa tak pokúsi do roku 2030 vyčerpať 1,75 miliardy z alokovaných zdrojov na modernizáciu priemyslu a energetiky. Zmyslom investícií nemá byť len vytváranie ekonomických hodnôt, ale aj ochrana životného prostredia. Ochrana životného prostredia je vnímaná primárne cez modernizáciu vedúcu k bezuhlíkovej ekonomike a sekundárne ako zavádzanie udržateľných a prírodných zdrojov a inovácií v nich.
Modernizácia bude financovaná z prostriedkov schém štátnej pomoci, pričom Ministerstvo životného prostredia SR spolu s Ministerstvom hospodárstva SR pracujú na zbere údajov o plánovaných investíciách.
Bližšie informácie o modernizácií priemyslu na Slovensku sa dočítate TU.
:: ÚRSO zverejnil Výročnú správu za rok 2022
ÚRSO na svojom webovom sídle informoval, že zverejnil svoju Výročnú správu za rok 2022.
Bližšie informácie nájdete TU a výročnú správu ÚRSO TU.
:: Regionálne distribučné spoločnosti verejne konzultovali nové prevádzkové poriadky
SpoločnostiZápadoslovenská distribučná a.s. (ZSD), Stredoslovenská distribučná a.s. (SSD), a Východoslovenská distribučná a.s. (VSD) v mesiaci september 2023 uskutočnili verejné pripomienkovanie navrhovaných zmien v ich prevádzkových poriadkoch.
Viac informácií o zmenách v jednotlivých prevádzkových poriadkoch týchto spoločností nájdete na ich príslušných webových sídlach.
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia | nie |
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie | nie |
Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov | nie |
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch | nie |
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov | nie |
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. | nie |
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší | nie |
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí | nie |
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov | nie |
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona | nie |
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy | nie |
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov | nie |
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
:: Prebieha MPK k návrhu zákona o krajinnom plánovaní
Dňa 24.8.2023 sa začalo MPK k návrhu zákona o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (číslo legislatívneho procesu LP/2023/375).
Návrh zákona definuje krajinné plánovanie, jeho ciele a úlohy. Bude nástrojom činnosti v oblasti využívania krajiny a jej zdrojov a starostlivosti o životné prostredie. Spolu s nadväzujúcimi metodickými dokumentmi a mapovými podkladmi bude dôležitým odborným podkladom pre územnoplánovaciu dokumentáciu a iné strategické dokumenty s možným dopadom na krajinu.
Základný nástroj krajinného plánovania bude predstavovať dokumentácia krajinného plánovania. Návrh zákona rieši jej detaily.
Návrh zákona určuje orgány krajinného plánovania, ktorými budú Ministerstvo životného prostredia a okresné úrady a stanovuje ich kompetencie.
Záväzná časť dokumentácie krajinného plánovania sa bude využívať najmä ako podklad pre obstaranie územnoplánovacej dokumentácie, jej zmien a doplnkov, či povoľovanie stavby a ďalších činností s priamym alebo nepriamym dopadom na krajinu v prípade, ak obec nemá prijatý svoj územný plán.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Vyhodnocovanie MPK k vyhláseniu Národného parku Veľká Fatra
Dňa 19.8.2023 sa začalo vyhodnocovanie MPK k návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje Národný park Veľká Fatra, jeho zóny a ochranné pásmo (číslo legislatívneho procesu LP/2023/467).
Schválením predmetného nariadenia dôjde k zmene hraníc a zonácie Národného parku Veľká Fatra.
Dôvodom navrhovaných zmien je prehodnotenie tohto územia z hľadiska stavu biotopov a povahy prírodných hodnôt a cieľov ochrany.
Nariadenie vlády by malo taktiež podľa navrhovateľov prispieť k riešeniu výhrad, ktoré identifikovala Európska komisia v žalobe voči Slovenskej republike (Rozsudok Súdneho dvora Európskej únie z 22. júna 2022 vo veci C-661/20 Komisia/Slovensko) vo veci nedostatočnej ochrany biotopov hlucháňa hôrneho.
NP Veľká Fatra sa v navrhovanej úprave hraníc prekrýva s 27 existujúcimi územiami národnej sústavy chránených území, a to 12 národnými prírodnými rezerváciami, 4 prírodnými rezerváciami, 4 chránenými areálmi, 1 národnou prírodnou pamiatkou a 6 prírodnými pamiatkami. Po schválení zonácie národného parku budú tieto chránené územia v národnom parku zrušené.
Celková plocha národného parku sa schválením nariadenia zvýši z 40 371,34 ha na 40 905,34 ha. Naopak, celková plocha ochranného pásma národného parku sa zníži z 26 132,58 ha na 25 331,22 ha.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
:: Vyhodnocovanie MPK k novele vykonávacej vyhlášky zákona o Environmentálnom fonde
Dňa 4.8.2023 sa začalo vyhodnocovanie MPK k návrhu novely vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR č. 157/2005 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov (číslo legislatívneho procesu LP/2023/426).
Cieľom je zosúladiť znenie vyhlášky s aktuálnym znením zákona o Environmentálnom fonde (tzv. Envirofond) a tiež upraviť rozsah minimálnej úrovne spolufinancovania účelu dotácie na 1%, a to z dôvodu rozšírenia okruhu možných záujemcov o podporu formou dotácie na najmenšie obce, ktoré nie sú schopné z vlastných zdrojov zabezpečiť spolufinancovanie projektov na aktuálnej úrovni minimálne 5%.
O novelizácii zákona o Environmentálnom fonde sme vás informovali v monitoringu za mesiac júl 2023, ktorý je dostupný na tomto odkaze.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
:: Prebieha MPK k národnému zoznamu území európskeho významu
Dňa 15.8.2023 sa začalo MPK k návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovuje národný zoznam území európskeho významu (ÚEV) (číslo legislatívneho procesu LP/2023/482).
Dôvodom predloženia návrhu je jednoznačnejšia a prehľadnejšia identifikácia území európskeho významu, ktoré sa nachádzajú v národnom zozname ÚEV po jeho troch doplnkoch.
Návrh národného zoznamu ÚEV pripravila Štátna ochrana prírody SR v úzkej súčinnosti s Ministerstvom životného prostredia SR a správami národných parkov, do pôsobnosti ktorých dané územia patria.
Zároveň Európska komisia odsúhlasila zlúčenie tých ÚEV, ktoré boli v predchádzajúcich doplneniach národného zoznamu ÚEV rozširované. Po zlúčení budú mať predmetné ÚEV nielen rovnaký názov, ale aj kód, čo je prínosné v záujme spojenia často výmerou malých lokalít ako aj v záujme zjednodušeného označenia ÚEV pre verejnosť.
Celkový počet ÚEV, ktoré boli od roku 2004 schválené uzneseniami vlády Slovenskej republiky, sa tým znižuje zo 739 na 644 ÚEV.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Okresný úrad zaistil predbežnú ochranu vodárenského zdroja Šamorín
Okresný úrad Bratislava vydal predbežné opatrenie, ktorým sa predchádza škodám na vodárenskom zdroji Šamorín.
Urobil tak v súlade s metodickým usmernením Sekcie ochrany vôd Ministerstva životného prostredia SR a zároveň vyhovel žiadosti Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. Predbežné opatrenie by malo zabrániť aktivitám, ktoré by mohli ohroziť vodárenský zdroj, ktorý tak bude chránený do vydania nového rozhodnutia o ochrannom pásme.
O vydanom predbežnom opatrení sa dočítate viac na tomto odkaze.
:: Európska komisia sa púšťa do boja s obalmi, chce tým pomôcť aj kompostovaniu
V súčasnosti neexistujú žiadne právne predpisy EÚ, ktoré by kompletne regulovali biozaložené, biologicky rozložiteľné a kompostovateľné plasty. Európska komisia to chce zmeniť, čím chce prispieť aj k zlepšeniu procesu kompostovania.
Hlavnou zmenou je spraviť z obalovej smernice nariadenie. Podľa vyjadrenia Komisie aktuálna smernica o obaloch a odpade z obalov zavedená v roku 1994 nemala žiadaný účinok a negatívne vplyvy obalov na životné prostredie sa nepodarilo zmierniť.
Jedným z hlavných zámerov navrhnutého predpisu je do roku 2040 zredukovať množstvo obalového odpadu o 15 percent v porovnaní s rokom 2018. Tento cieľ by pritom mal platiť pre každého občana v členských krajinách.
Novými pravidlami chce Komisia docieliť, aby obaly vyrobené z kompostovateľného plastu minimalizovali znečistenie a zároveň, aby sa obaly z biologicky rozložiteľného plastu dali recyklovať bez vplyvu na recyklačný proces iného odpadu.
O pripravovanom novom nariadení Komisie sa viac dozviete na tomto odkaze.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.