
Bratislava 3. júna 2025 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu, advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy. V monitoringu za apríl 2025 dáva do pozornosti nový zákon o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci, ktorý prijala NR SR. SEPS zverejnil výsledky štúdie ohľadom vplyvu batériových zariadení typu na poskytovanie podporných služieb typu aFRR a mFRR pre SEPS. ÚRSO zverejnilo aktualizovaný zoznam s výrobcami, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS upozorňuje tiež na zverejnenie výzvy K-1/2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie dotácie prevádzkam, pri ktorých sa predpokladá vystavenie skutočnému riziku úniku uhlíka, výzvy na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre PO a FO podnikateľov, ako aj ďalšie.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac apríl 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám príjemné čítanie!
- ČO SA ZMENILO?
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.
■ Zákon o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci
Dňa 11.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR publikovaný nový zákon č. 71/2025 Z. z. o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (ďalej len „zákon o poskytovaní údajov“).
Zákon o poskytovaní údajov upravuje podmienky poskytovania sociálno-ekonomických údajov (o príjmoch, dávkach a príspevkoch, ktoré tvoria príjmovú stránku domácností) a ďalších informácií (najmä o veľkosti a charaktere spotreby energií a vody, ktoré tvoria výdavkovú stránku domácností), tak o koncových odberateľoch elektriny v domácnosti, koncových odberateľoch plynu v domácnosti, konečných spotrebiteľoch vody v domácnosti a konečných spotrebiteľoch tepla v domácnosti, dodávaného systémom centralizovaného zásobovania teplom, ale súčasne aj o ďalších členoch domácností, ktorí sú taktiež konzumentmi energií.
Účelom poskytovania údajov je získavanie, zhromažďovanie, spracúvanie, uchovávanie a vyhodnocovanie informácií potrebných na posúdenie miery ohrozenia energetickou chudobou, rovnako tak príprava systému poskytovania adresnej energopomoci.
Za adresnú energopomoc sa v zmysle zákona o poskytovaní údajov považuje pomoc štátu osobám určeným týmto zákonom, ktorí sú ohrození energetickou chudobou.
Zákon o poskytovaní energopomoci je účinný od 11.4.2025.
Znenie zákona je dostupné na tomto odkaze.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
■ Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o energetike a ďalšie zákony
Dňa 5.4.2025 sa začalo vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o energetike“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon o regulácii“), zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o podpore OZE“), zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon o teple“), zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ARS“), zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe (ďalej len „banský zákon“) a zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky najmä z dôvodu transpozície európskej legislatívy v oblasti revízie súčasného nastavenia vnútorného trhu s elektrinou v Európskej únii (ďalej len „EÚ“), v oblasti podpory energie z obnoviteľných zdrojov, v oblasti vnútorného trhu so zemným plynom, obnoviteľnými plynmi a vodíkom a v oblasti metánových emisií (číslo LP: LP/2025/96).
O predmetnom návrhu sme informovali už v monitoringu za mesiac marec 2025.
Ako sme už uviedli, návrh zákona, okrem iného, transponuje a implementuje požiadavky v oblasti reformy dizajnu vnútorného trhu s elektrinou, ktoré sú upravené najmä nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1747 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2024/1747“) a smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1711 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou v Únii (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1711“). Trendy v oblasti redizajnu vnútorného trhu s elektrinou zahŕňajú o. i. efektívne dosahovanie cieľov energetickej únie a cieľa dosiahnuť klimatickú neutralitu najneskôr do roku 2050, integráciu nových prvkov sústavy a účastníkov trhu s elektrinou.
Ďalším legislatívnym aktom, ktorým sa čiastočne zaoberá predkladaná transpozícia do slovenskej legislatívy, je smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2413 z 18. októbra 2023. Predkladaný návrh zákona tiež predstavuje čiastočnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1788 z 13. júna 2024 o spoločných pravidlách pre vnútorné trhy s obnoviteľným plynom, so zemným plynom a s vodíkom, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2023/1791 a zrušuje smernica 2009/73/ES.
Predložený návrh novely zákona o energetike, okrem iného, prináša hlavne tieto zmeny:
- právnu úpravu účastníkov trhu s elektrinou,
- právnu úpravu zmlúv o flexibilnom pripojení na podporu rozvoja obnoviteľných zdrojov energie v oblastiach s obmedzenou alebo žiadnou kapacitou pripojenia do sústavy,
- právnu úpravu zmlúv o dodávke elektriny alebo združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú a ďalšie súvisiace zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa,
- rozšírenie povinností prevádzkovateľov distribučných sústav zverejňovať na svojich webových sídlach údaje o počte prijatých a odmietnutých žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave, voľnej distribučnej kapacite a jej výpočte, informácie o podmienkach rezervácie distribučnej kapacity, informácie o podávaní žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave a jeho podmienkach a predkladania požadovaných dokladov k žiadosti o pripojenie v elektronickej forme,
- právnu úpravu riadenia rizík dodávateľov v elektroenergetike,
- právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva,
- právnu úpravu hodnotenia potrieb flexibility elektrizačnej sústavy,
- právnu úpravu správnych deliktov a pokút v oblasti metánových emisií.
Návrh zákona ďalej:
- upravuje už existujúcu činnosť zdieľania elektriny odberateľmi, ktorá bola doteraz na Slovensku upravená primárne na úrovni sekundárnej legislatívy, ale revidovaná smernica (EÚ) 2024/1711 upravuje zdieľanie detailnejšie než pôvodne smernica (EÚ) 2019/944.
- zavádza novú činnosť na trhu, činnosť organizátora zdieľania, ktorej nezodpovedala žiadna z doterajších podnikateľských činností v energetike. Činnosť organizátora zdieľania bude podliehať režimu oznamovania a cieľom jej zavedenia je podporiť rozvoj zdieľania elektriny medzi odberateľmi a uľahčiť administratívne a ďalšie súvisiace úkony s realizáciou zdieľania elektriny.
- priznáva koncovým odberateľom právo zúčastňovať sa na zdieľaní elektriny nediskriminačným spôsobom tak, aby žiadni koncoví odberatelia neboli z účasti na zdieľaní elektriny vylúčení.
- zakazuje dodávateľom podmieňovať uzavretie zmluvy o dodávke elektriny alebo zmluvy o združenej dodávke elektriny zákazom zdieľať elektrinu alebo obmedzením množstva elektriny, ktoré je možné zdieľať.
- ustanovuje, že odberné miesto alebo odovzdávacie miesto môže byť súčasne priradené len do jednej skupiny zdieľania a tiež ochraňuje aktívneho odberateľa pred nespravodlivým a diskriminačným zaobchádzaním zo strany subjektov zúčtovania, ktorí prebrali zmluvne zodpovednosť za odchýlku dodávky alebo odberu elektriny v ich odbernom alebo odovzdávacom mieste, tým, že explicitne uvádza, že odberné miesta a odovzdávacie miesta priradené do jednej skupiny zdieľania môžu byť priradené do rôznych bilančných skupín, aby sa naplnili požiadavky smernice.
- upravuje, že aj iní aktívni odberatelia v rámci podnikateľského sektora než sú malé a stredné podniky, môžu zdieľať elektrinu, ale len zo zariadení na výrobu elektriny s inštalovaným výkonom do 6 MW.
- zavádza možnosť priamej podpory výroby elektriny z jadrového paliva po júli 2027 formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva.
Návrh zmeny zákona o energetike sa predkladá aj z dôvodu čiastočnej transpozície tzv. 4. energetického balíčka v plynárenstve, ktorá je zameraná najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s vodíkom.
Predložený návrh novely zákona o regulácii prináša, okrem iného, predovšetkým tieto zmeny:
- rozšírenie doterajších právomocí Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) v súvislosti s vyššie uvedenými zmenami v zákone o energetike a požiadavkami smernice (EÚ) 2024/1711,
- rozšírenie doterajších monitorovacích právomocí ÚRSO v oblasti uplatňovania zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú, ako aj monitorovanie odstraňovania nedôvodných prekážok pre zdieľanie elektriny,
- právnu úpravu súvisiacu so zavedením produktu obmedzenia spotreby v čase špičky,
- doplnenie úpravy v prípade vyhlásenia krízy cien elektriny na EÚ, resp. regionálnej úrovni.
Predložený návrh novely zákona o podpore OZE prináša najmä tieto zmeny:
- právnu úpravu zásady tzv. kaskádovitého využívania drevnej biomasy podľa najvyššej hospodárskej a environmentálnej pridanej hodnoty,
- právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z vybraných obnoviteľných zdrojov,
- právnu úpravu zavedenia mechanizmu kreditov vydávaných na elektrinu z obnoviteľných zdrojov využívanú v doprave, spôsob ich vydávania, evidencie, obchodovania a uplatňovania,
- právnu úpravu pre ciele OZE v oblasti dopravy a priemyslu,
- právnu úpravu povinností spojených s výrobou biopalív, biokvapalín a palív z lesnej biomasy.
Pripomienkové konanie k návrhu zákona prebiehalo do 4.4.2025, pričom bolo viacerými subjektmi vznesených 1047 pripomienok, ktoré sú zverejnené TU.
Zákon by mal byť účinný od 1.1.2026, okrem tridsiateho piateho, štyridsiateho štvrtého a štyridsiateho piateho bodu čl. III, kde sa navrhuje účinnosť 1.9.2026 a okrem čl. VII, kde sa navrhuje účinnosť 1.11.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
■ Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti
o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike
Dňa 23.4.2025 sa začalo vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike (legislatívny proces č.: LP/2025/110).
O predmetnom návrhu sme informovali v monitoringu za mesiac marec 2025.
Cieľom návrhu vyhlášky je ustanoviť vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie
v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov, a to hlavne vzor:
- žiadosti fyzickej osoby podnikateľa o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie,
- žiadosti právnickej osoby o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie.
Doposiaľ bol vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike ustanovený vo vyhláške ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia.
V rámci pripomienkového konania, ktoré prebiehalo do 22.4.2025, boli vznesené námietky, ktoré sú zverejnené TU.
Účinnosť vyhlášky sa naďalej navrhuje od 1.7.2025, aby bola zabezpečená primeraná lehota na oboznámenie sa s navrhovanou úpravou.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
■ SEPS zverejnil výsledky štúdie „Vplyv batériových zariadení typu BESS na poskytovanie podporných služieb typu aFRR a mFRR pre SEPS“
SEPS na svojom webovom sídle dňa 30.4.2025 zverejnila oznam, že zhotoviteľ štúdie „Vplyv batériových zariadení typu BESS (Battery Energy Storage System) na poskytovanie podporných služieb typu aFRR a mFRR pre SEPS“ zverejnil jej výsledky.
Najdôležitejšie zistenia a odporúčania sú zhrnuté v prezentácii, ktorá je dostupná TU.
SESP informuje, že jej úlohou bude zapracovať návrhy štúdie do jej prevádzkového poriadku a technických podmienok. Následne prebehne štandardný proces verejnej konzultácie a doručenie upraveného dokumentu na schválenie ÚRSO.
Verejná konzultácia k úpravám v prevádzkovom poriadku a technických podmienkach SEPS sa predpokladá v júni 2025.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
■ Výzva pre oblasť kompenzácií K-1/2025
Environmentálny fond (ďalej len „Envirofond“) na svojom webovom sídle zverejnil dňa 10.4.2025 výzvu K-1/2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie dotácie prevádzkam, pri ktorých sa predpokladá vystavenie skutočnému riziku úniku uhlíka v dôsledku výrazných nepriamych nákladov, ktoré v skutočnosti vznikajú z premietania nákladov súvisiacich z emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej energie.
Predmetná výzva je zverejnená TU.
Predmetom podpory je poskytovanie štátnej pomoci z prostriedkov získaných z predaja emisných kvót v dražbách. Výška finančných prostriedkov alokovaných pre túto výzvu je 35 541 125 eur.
Pre účely tejto výzvy sa za oprávnené obdobie považuje časový úsek od 1.1. 2024 do 31.12.2024, pričom termín na podanie žiadosti o kompenzáciu za rok 2024 je do 10.06.2025.
Príjemcom tejto pomoci môže byť len podnik, ktorý (i) spĺňa veľkostnú kategóriu a ktorý zároveň (ii) pôsobí v jednom z odvetví špecifikovaných v prílohe č. 1 predmetnej výzvy, v ktorých sa predpokladá skutočné riziko úniku uhlíka v súvislosti s nákladmi na nepriame emisie.
Bližšie podmienky pre podanie žiadosti a získanie podpory sa dočítate TU, prípadne v príručke Envirofondu pre žiadateľov dostupnej TU.
Bližšie informácie o výzve sa dozviete na tomto odkaze.
■ Výzva z Plánu obnovy a odolnosti SR na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre subjekty územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“) na svojom webovom sídle dňa 11.4.2025 zverejnilo informáciu o zverejnení výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre subjekty územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie (kód: 03I04-26-V06).
Predmetná výzva je dostupná TU.
Výzva má za cieľ podporiť rozvoj elektromobility v Slovenskej republike formou budovania a rozvoja verejnej nabíjacej infraštruktúry.
Výzva bude vyhlásená do 30.6.2025 a je určená pre subjekty územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie, pričom podporuje výstavbu verejne prístupných nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá.
Prostredníctvom danej výzvy môžu byť podporené nabíjacie stanice s bežným nabíjaním vrátane nabíjacích staníc s vysokovýkonným nabíjaním. Projekty môžu byť realizované na celom území SR.
Alokácia danej výzvy je 6 765 000 eur.
Viac informácií k danej výzve je dostupných TU a TU.
■ Výzva z Plánu obnovy a odolnosti SR zameraná na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre právnické osoby a fyzické osoby podnikateľov
MH SR na svojom webovom sídle dňa 11.4.2025 zverejnilo tiež informáciu o zverejnení výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre právnické osoby a fyzické osoby podnikateľov (kód: 03I04-26-V05).
Predmetná výzva je dostupná TU.
Cieľom tejto výzvy je podpora rozvoja elektromobility v Slovenskej republike formou budovania a rozvoja verejnej nabíjacej infraštruktúry.
Výzva je určená pre fyzické alebo právnické osoby podľa § 2 ods. 2 písm. a) až c) Obchodného zákonníka a podporuje výstavbu verejne prístupných nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá. Podporené môžu byť nabíjacie stanice s bežným nabíjaním alebo nabíjacie stanice s vysokovýkonným nabíjaním. V rámci výzvy sú stanovené finančné limity podľa typu a výkonu nabíjacej stanice.
Dátum uzatvorenia výzvy je stanovený na 30.6.2025. Alokácia výzvy je 24 000 000 eur.
Prihlásené projekty môžu byť realizované na celom území SR.
Viac informácií k danej výzve je dostupných TU a TU.
■ Výzva z Plánu obnovy a odolnosti SR zameraná na podporu výstavby nových zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a batériových systémov
MH SR na svojom webovom sídle dňa 4.4.2025 zverejnilo výzvu z Plánu obnovy a odolnosti SR na zameranú na podporu výstavby nových zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a batériových systémov (kód: 01I01-26-V09).
Predmetná výzva je dostupná TU.
Cieľom danej výzvy je zvýšiť podiel elektriny vyrobenej z OZE na hrubej konečnej energetickej spotrebe Slovenskej republiky.
Výzva je určená pre fyzické alebo právnické osoby podľa § 2 ods. 2 písm. a) až c) Obchodného zákonníka a podporuje výstavu/inštaláciu zariadení na výrobu elektriny využitím OZE (solárna, veterná, geotermálna energia, energia z biomasy, bioplynu, skládkového plynu a plynu z čistiarní odpadových vôd). Súčasťou projektu musí byť zároveň inštalovanie nového zariadenia na uskladňovanie elektriny (pripojeného pred odovzdávacím miestom zariadenia na výrobu elektriny z OZE) – batériový systém.
Pri vyhodnocovaní žiadostí má byť hlavným kritériom podpory výška nákladov na MWh vyrobenej a uskladnenej elektriny. Podporené môžu byť nové zariadenia na výrobu elektriny z OZE s celkovým inštalovaným výkonom minimálne 0,5 MW a maximálne 5 MW. Parametre pre batériový systém sú bližšie špecifikované vo výzve.
Maximálna výška podpory na projekt je 2,5 mil. eur. Podporené projekty môžu byť realizované na celom území SR.
Alokácia výzvy je 30 000 000 eur.
Dátum uzatvorenia tejto výzvy je určený na 15.7.2025.
Bližšie informácie k danej výzve sú dostupné TU a TU.
■ Výzva SIEA z Programu Slovensko zameraná na podporu energetickej efektívnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov v podnikoch
Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) oznámila, že dňa 10.4.2025 vyhlásila výzvu z Programu Slovensko zameranú na podporu energetickej efektívnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov v podnikoch (kód: PSK-SIEA-008-2025-DV-EFRR).
Predmetná výzva je dostupná TU.
Predmetná výzva má za cieľ zlepšovať energetickú efektívnosť v podnikoch a podporiť využívania OZE v podnikoch na báze aktívnych odberateľov elektriny, samospotrebiteľov energie z OZE a komunít vyrábajúcich energie z OZE.
Oprávnenými žiadateľmi sú mikropodniky, malé, stredné a veľké podniky a tiež subjekty, ktoré sa stávajú účastníkmi hospodárskej súťaže, ktoré vykonávajú hospodársku (nielen podnikateľskú) činnosť a sú alebo sa stanú účastníkmi hospodárskej súťaže, a to bez ohľadu na ich právnu formu a spôsob financovania.
Za oprávnené územie sa považuje celé územie SR.
SIEA informuje, že žiadateľ je povinný ukončiť realizáciu všetkých hlavných aktivít projektu do 36 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o nenávratné finančné prostriedky (NFP). Súčasťou žiadosti o NFP je aj predloženie energetického auditu.
Alokácia výzvy je 66 822 512 eur.
Dátum ukončenia zatiaľ nie je určený.
Bližšie informácie k danej výzve sú dostupné TU a TU.
■ ÚRSO upozorňuje na tzv. záporné ceny elektriny
ÚRSO dňa 28.4.2025 na svojom webovom sídle zverejnil článok, v ktorom upozorňuje na podľa jeho slov paradoxný jav, ktorý momentálne nastáva na slovenskom trhu s elektrickou energiou, a to tzv. záporné ceny elektriny.
ÚRSO uvádza, že v takejto situácii výrobcovia elektriny platia odberateľom za to, že odoberajú elektrinu.
Podľa ÚRSO je takýto stav absurdný a je dôsledkom nepremyslených a nekoordinovaných krokov v rámci podpory budovania OZE na úrovni EÚ. Výsledkom je podľa slov ÚRSO aj to, že OZE sa musia budovať aj v lokalitách, kde nie sú optimálne podmienky na ich prevádzku.
ÚRSO dlhodobo podporuje využívanie OZE, avšak kladie dôraz na efektívnosť, lokálnu spotrebu vyrobenej energie, a preto apeluje na premyslené plánovanie a udržateľný prístup pri rozvoji obnoviteľných zdrojov energie.
Viac k článku ÚRSO sa dozviete TU.
■ ÚRSO informuje o kontrolných stretnutiach so zástupcami regionálnych distribučných spoločností
ÚRSO dňa 22.4.2025 na svojom webovom sídle zverejnil informáciu o tom, že na ÚRSO prebehlo v polovici apríla už tretie kontrolné stretnutie so zástupcami distribučných spoločností Západoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „ZSD“), Stredoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „SSD“), Východoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „VSD“), na ktorých zástupcovia distribučných spoločností odprezentovali ÚRSO výsledky svojich prebiehajúcich mediálnych kampaní, týkajúcich sa nutnosti zmeny predimenzovaných ističov podľa požiadaviek ÚRSO.
ÚRSO informuje, že aktívne pracuje na zabezpečení informovanosti odberateľov o správnej veľkosti ističov a ich vplyve na cenu distribučných poplatkov. Zmena výpočtu platby za prístup do distribučnej sústavy pre vybrané sadzby platná od 1.7.2025 nadväzuje na dlhodobú snahu regulátora o efektívnejšie využitie kapacít v distribučných sieťach.
ÚRSO uvádza, že od distribučných spoločností vyžaduje podávanie pravidelných reportov o vývoji ich mediálnych kampaní. Z posledného kontrolného dňa vyplýva, že distribučné spoločnosti v rámci informačnej kampane už kontaktovali odberateľov s veľkými ističmi a poskytujú im podrobné informácie o možnosti ich úpravy. Ak sa odberateľ rozhodne ponechať si vyššiu amperickú hodnotu, musí však počítať so zvýšenými poplatkami.
Viac informácií sa dozviete TU.
■ ÚRSO aktualizoval zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov
ÚRSO dňa 4.4.2025 zverejnil zoznam výrobcov elektriny podľa § 3b ods. 5 a 6 zákona o podpore OZE, ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne, aktualizovaný k 1.4.2025.
Zoznam ÚRSO aktualizovaný ku dňu 1.4.2025 je dostupný TU.
Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 Zákona o podpore, v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu nemôže pre zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom alebo príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne podľa osobitných predpisov“.
Táto sankcia však nemá charakter úplného zániku práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo ako celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky uhradí, podpora doplatkom mu začne byť opäť poskytovaná.
Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle ÚRSO na tomto odkaze.
■ MH SR pripravuje automatizovaný systém adresnej energopomoci
MH SR dňa 14.4.2025 informovalo o tom, že pokračuje v príprave adresnej pomoci občanom s vysokými cenami energií. Cieľom MH SR je zabezpečiť, aby sa pomoc efektívne a rýchlo dostala k domácnostiam, ktoré ju skutočne potrebujú, a to bez zbytočnej administratívnej záťaže a návštevy úradov.
MH SR informuje, že pripravuje automatizovaný systém, ktorý využije dáta a informácie, ktoré štát už má v existujúcich registroch.
Podľa slov MH SR kvôli potrebe konsolidácie verejných financií už pomoc s cenami energií nebude v budúcnosti vyplácaná plošne pre všetkých ľudí na Slovensku, ale bude vyhodnotená individuálne na jednotlivé domácnosti podľa ich potrieb.
Štát tak plánuje využiť už dnes existujúce registre a z dostupných údajov vybudovať automatizovaný IT systém, ktorý bude kľúčový pre vyplácanie energopomoci na budúci rok.
Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze.
■ Projekt novej elektrickej stanice v Ladcoch získal podporu MH SR
MH SR dňa 23.4.2025 zverejnilo na svojom webovom sídle správu, že navrhlo zaradiť investičný projekt „Transformácia 400/110kV ESt Ladce“, ktorý má za cieľ modernizáciu prenosovej sústavy Slovenskej republiky, medzi strategické investície.
MH SR vo svojej správe uvádza, že projekt predložený Slovenskou elektrizačnou prenosovou sústavou, a. s. (ďalej len „SEPS“), bude mať kľúčový význam pre stabilitu a efektívnosť energetickej infraštruktúry krajiny.
Tento projekt, ktorý zahŕňa vybudovanie novej modernej diaľkovo riadenej elektrickej stanice v Ladcoch, je podľa slov MH SR nevyhnutný na nahradenie zastaranej elektrickej stanice Považská Bystrica a transformáciu elektrickej energie z vyššej napäťovej hladiny 400 kV na nižšiu 110 kV. Výstavba stanice v oblasti Horovce, okres Púchov, preto zabezpečí stabilný prenos energie a posilní prenosovú sústavu Slovenskej republiky.
Daný projekt sa považuje za dôležitý krok k posilneniu energetickej bezpečnosti Slovenska, pričom investícia do modernizácie prenosovej sústavy zlepší efektívnosť distribúcie energie a bude mať pozitívny dopad na našu ekonomiku a energetickú infraštruktúru.
Celkové investičné výdavky na tento projekt sú vo výške takmer 85 miliónov eur a projekt by mal byť realizovaný v priebehu nasledujúcich rokov. Jeho príprava už začala v roku 2022 a samotná výstavba je naplánovaná na rok 2026 s plánovaným uvedením do prevádzky v roku 2029.
Správa MH SR je dostupná na tomto odkaze.
■ Bol spustený spoločný projekt LEAPto11
SIEA dňa 17.4.2025 zverejnila na svojom webovom sídle informáciu o spustení projektu LEAPto11 desiatich národných energetických agentúr z členských štátov EÚ, ktorý má pomôcť znížiť spotrebu energie a zlepšiť ich energetickú hospodárnosť.
SIEA ako jeden z partnerov projektu uvádza, že táto iniciatíva sa zameriava na lepšie využívanie energetických auditov a systémov energetického manažérstva, ktoré sú kľúčové pre plnenie cieľov EÚ v oblasti úspor energie.
Daný projekt pritom vznikol ako reakcia na novú verziu európskej smernice o energetickej efektívnosti (EED), ktorá výrazne rozširuje požiadavky na veľké podniky a zároveň apeluje aj na podporu malých a stredných firiem.
Cieľom projektu je zlepšiť kvalitu a udržateľnosť energetických auditov a optimalizovať národné programy, ktoré tieto opatrenia podporujú.
SIEA ďalej uvádza, že projekt LEAPto11 súčasne vytvára priestor na intenzívnejšiu spoluprácu medzi krajinami EÚ, ktoré si budú vymieňať skúsenosti s implementáciou legislatívy, ako aj s využívaním údajov z auditov pri tvorbe národných stratégií a zákonov. Projekt sa bude zaoberať aj prepojením rôznych nástrojov – auditov, systémov manažérstva energie či povinných schém úspor, aby sa dosiahli čo najväčšie a dlhodobo udržateľné energetické úspory v podnikateľskom sektore.
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
■ OKTE predstavuje vylepšenie testovacieho prostredia SANDBOX-ISOT
Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) dňa 2.5.2025 predstavil nové vylepšenie prostredia SANDBOX-ISOT, ktoré pomôže účastníkom trhu efektívnejšie testovať ich riešenia na vnútrodennom priebežnom trhu s elektrinou.
OKTE informuje, že pre zvýšenie komfortu a možnosti simulácie reálnych trhových podmienok na platformu SANDBOX-ISOT implementoval robota, ktorý bude simulovať likviditu na trhu. Robot vytvára protistranné objednávky, čím zabezpečuje potrebnú interakciu pre testovanie obchodných stratégií a technických riešení.
OKTE považuje za hlavné výhody tohto vylepšenia:
- možnosť plnohodnotne testovať vlastné obchodné riešenia s vyššou presnosťou,
- simulácia trhových podmienok,
- zvýšená efektivita a kvalita testovania.
Testovacie prostredie SANDBOX-ISOT podľa slov OKTE ponúka príležitosť pripraviť sa na reálne trhové podmienky bez potreby rizika na produkčnom trhu.
Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.
■ OKTE informuje o termíne spustenia Projektu 15‘MTU
Dňa 30.4.2025 uverejnil OKTE oznam o blížiacom sa termíne spustenia projektu implementácie 15-minútovej obchodnej časovej periódy. Termín spustenia je v súčasnosti odsúhlasený zo strany NEMOs a TSOs na 11.6.2025. OKTE informuje, že sa pripája k pozícii viacerých NEMO predstaviteľov v projekte a potvrdzuje, že podporuje spustenie 15’MTU v dohodnutom termíne v júni 2025.
Plné znenie tlačovej správy k spusteniu daného projektu v anglickom jazyku je dostupné TU.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.
■ OKTE informuje o dostupnosti medzinárodných prevodov záruk
OKTE oznamom zo dňa 16.4.2025 informoval o úspešne spustenej novej verzii platformy AIB Hub, ktorá slúži na prevody záruk pôvodu energie (ZPE) medzi krajinami, ktoré používajú certifikáty EECS.
OKTE uvádza, že medzinárodné prevody sú opäť dostupné, pričom slovenský register nemusel v súvislosti s touto zmenou prejsť úpravami, zo strany používateľov schémy ZPE teda nie sú vyžadované žiadne kroky.
Viac k danému oznamu sa dočítate na tomto odkaze.
■ SSD informuje o oslobodení od poplatku pri výmene ističa
SSD zverejnila dňa 28.4.2025 oznam na svojom webovom sídle v súvislosti so zmenou spôsobu účtovania pevnej mesačnej platby za distribúciu od 1.7.2025 v zmysle cenového rozhodnutia ÚRSO č. 0080/2025/E zo dňa 2.12.2024.
SSD informuje, že odberatelia v domácnosti, ktorí majú pridelenú sadzbu D5, D6, D7 a D8 a požiadajú do 30.6.2025 o zníženie hlavného ističa, nebudú musieť platiť poplatok za odplombovanie a zaplombovanie hlavného ističa, ktorý by im bol za bežných podmienok účtovaný v zmysle platného cenníka služieb súvisiacich s distribúciou elektriny a iných činností spoločnosti SSD.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
■ SEPS informuje o svojich nových rozhodnutiach ÚRSO
SEPS na svojom webovom sídle dňa 7.4.2025 informovala, že bolo zverejnené rozhodnutie ÚRSO č. 0004/2025/E-TP, ktorým ÚRSO mení svoje rozhodnutia o schválení technických podmienok SEPS v časti, ktorá upravuje podmienky pripojenia zariadení na výrobu elektriny a zariadení na uskladňovanie elektriny do sústavy (Dokument S Technických podmienok).
Predmetný dokument je k dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS dňa 1.4.2025 informovala o zverejnení rozhodnutia ÚRSO č. 0312/2025/E zo dňa 31.3.2025 vo veci určenia maximálnych cien za poskytovanie podporných služieb od 1.4.2025 do 31.12.2027.
Rozhodnutie je k dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS zároveň dňa 1.4.2025 informovala aj o zverejnení rozhodnutia ÚRSO č. 0313/2025/E zo dňa 31.3.2025, ktorým ÚRSO určil tarify za systémové služby od 1.4.2025 do 31.12.2027.
Rozhodnutie je k dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
■ MŽP informuje o vyhlásení výziev v rámci Programu LIFE
Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP“) zverejnilo dňa 24.4.2025 informáciu o vyhlásení výziev na predkladanie žiadostí o grant v rámci Programu pre životné prostredie a ochranu klímy LIFE 2021-2027, ktoré vyhlásila Európska komisia dňa 24.4.2025 s celkovou alokáciou 600 mil. eur.
MŽP uvádza, že výzvy sú vyhlásené samostatne pre jednotlivé oblasti podpory a typy projektov. Tieto výzvy sa týkajú tzv. štandardných akčných projektov, akčných grantov, strategických integrovaných projektov, strategických projektov na ochranu prírody, projektov technickej pomoci a prípravných projektov na podporu legislatívnych a politických priorít (PLP).
Alokácie a termíny uzávierky jednotlivých výziev sú nasledovné:
- štandardné akčné projekty (SAPs):
- ochrana prírody a biodiverzity, alokácia: 156,5 mil. eur, uzávierka 23.9.2025,
- obehové hospodárstvo a kvalita života, alokácia: 81 mil. eur, uzávierka 23.9.2025,
- zmiernenie zmeny klímy a adaptácia na zmenu klímy: alokácia: 61,5 mil. eur, uzávierka 23.9.2025,
- akčné granty v rámci podprogramu Prechod na čistú energiu: 91,4 mil. eur, termín uzávierky 23.9.2025,
- strategické integrované projekty (SIP)/strategické projekty na ochranu prírody (SNaP) alokácia: 158 mil. eur
- projektové návrhy: 4.9.2025,
- kompletné projektové žiadosti: 5.6.2026,
- projekty technickej pomoci na prípravu SIPs/SNAPs: 1 mil. eur, termín uzávierky 23.9.2025,
- projekty technickej pomoci – replikovateľnosť: 6,5 mil. eur, uzávierka: 23.9.2025,
- prípravné projekty na podporu legislatívnych a politických priorít (PLP): 21,8 mil. eur, uzávierka:23.9.2025.
MŽP zároveň informuje, že bližšie informácie sú dostupné na webstránke programu LIFE.
K jednotlivým výzvam sa dokonca uskutoční aj virtuálne informačné online podujatie v dňoch 13.-15.5.2025. Registrácia na podujatie a bližšie informácie sú dostupné na EU LIFE25 Info Days.
Bližšie informácie MŽP sú dostupné TU.
Stavebníctvo a envirolegislatíva

Z najdôležitejších právnych noviniek z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac apríl 2025 advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS dáva do pozornosti zmeny v stavebnom zákone, zmeny v zákone o územnom plánovaní, ako aj novelu zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac apríl 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
- ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
Zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) | áno |
Zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom | nie |
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 – § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní | áno |
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe | nie |
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
Vyhláška č. 401/2007 Zb. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol | nie |
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu | nie |
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia | nie |
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie | nie |
Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov | nie |
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch | nie |
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov | nie |
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. | nie |
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší | nie |
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí | nie |
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov | nie |
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona | nie |
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy | nie |
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
■ Zmeny v Stavebnom zákone a zákone o územnom plánovaní
Dňa 17.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 77/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (zákon o štátnej podpore nájomného bývania). Schválením uvedeného zákona došlo zároveň k zmenám Stavebného zákona, ako aj zákona o územnom plánovaní.
V prípade nového Stavebného zákona boli zmeny uskutočnené s cieľom zrýchliť a zjednodušiť ohlasovanie a povoľovanie stavieb vrátane projektov štátom podporovaného nájomného bývania a odstrániť nejednoznačnosť výkladu stavebného zákona v tejto súvislosti.
V Stavebnom zákone dochádza k nasledovným zmenám:
- upravilo sa vymedzenie stavebných úprav v súvislosti s terénnymi úpravami a vonkajšími úpravami tak, aby boli jasne stanovené deliace línie týchto kategórií a v rámci povoľovania sa zabezpečilo jednoznačné kategorizovanie týchto stavebných prác;
- ustanovilo sa, aby sa obce, ktoré budú združené v spoločnom obecnom úrade nachádzali v územnom obvode toho istého regionálneho úradu. Upravuje sa formulácia tvorby stavebného obvodu z dôvodu jednoznačnosti výkladu ustanovenia;
- obdobne ako pri dotknutých orgánoch sa upravilo plynutie lehoty pre vydanie záväzného vyjadrenia dotknutou právnickou osobou, ako aj opatrenia proti jej nečinnosti (fikcia súhlasného záväzného stanoviska);
- fikcia ohlásenia sa po novom vzťahuje na všetky ohlasované stavby. Podľa predkladateľa ide o opatrenie na zjednodušenie a urýchlenie procesu ohlásenia stavieb, pričom stále ostáva možnosť stavebného úradu oznámiť, že stavbu je možné uskutočniť len na základe rozhodnutia o stavebnom zámere v správnom konaní, ak je to potrebné.
V prípade zákona o územnom plánovaní došlo k úprave posudzovania súladu drobných stavieb so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Podľa predkladateľa takéto stavby nemôžu podstatne ovplyvniť svoje okolie, preto nemá opodstatnenie skúmať ich súlad so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie.
Výnimkou sú drobné stavby, ktoré sú budovami so zastavanou plochou nad 25 m2; stavby nadzemných a podzemných vedení elektronických komunikačných sietí a informačné konštrukcie, ktoré sú drobnými stavbami, u ktorých sa ponechalo posudzovanie súladu s územným plánom, ako je to v súčasnosti. Uvedené predstavuje zjednodušenie procesu ohlasovania niektorých drobných stavieb.
Novela nadobudla účinnosť dňa 17.4.2025.
Schválené a vyhlásené znenie novely nájdete TU.
Znenie Stavebného zákona, účinné od 17.4.2025 nájdete TU.
Znenie zákona o územnom plánovaní, účinné od 17.4.2025 nájdete TU.
■ Zmeny v zákone o ochrane poľnohospodárskej pôdy
Dňa 24.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 82/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o ochrane poľnohospodárskej pôdy).
Cieľom novely podľa predkladateľa je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania poľnohospodárskej pôdy absentuje.
Ustanovuje sa možnosť nariadiť odstránenie drevín rastúcich na poľnohospodárskej pôde mimo lesa na pozemkoch, ktoré nemajú charakter lesného porastu a nie sú spôsobilé na preradenie medzi lesné pozemky, pričom predstavujú prekážku udržateľného poľnohospodárskeho využívania poľnohospodárskej pôdy a ich zachovanie nie je účelné z hľadiska ekologickej stability územia.
Zároveň sa ustanovuje možnosť založiť porast drevín na poľnohospodárskej pôde bez zmeny druhu pozemku na účely založenia agrolesníckych systémov využívania pôdy alebo zakladanie porastov poľnohospodárskej účelovej zelene s pôdoochrannou a ekostabilizačnou funkciou.
Taktiež sa rozširuje povinnosť platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy podľa jej kvality na všetky poľnohospodárske pôdy, nielen na vybrané pôdy v každom katastrálnom území.
Novela zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy nadobudne účinnosť od 1.6.2025.
Schválené a vyhlásené znenie novely nájdete TU.
Znenie zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy, účinné od 1.6.2025 nájdete TU.
■ Zmeny v úprave štátnej podpory nájomného bývania
Dňa 17.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 77/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (zákon o štátnej podpore nájomného bývania).
Cieľom novely zákona bolo podľa predkladateľa zjemniť striktnú právnu úpravu v otázke vymedzenie požiadaviek na byty a bytové domy, ktoré môžu byť súčasťou systému štátom podporovaného nájomného bývania. Preto sa zavádza právna úprava, ktorá umožní do systému zahrnúť aj také budovy, pri ktorých bola vykonaná zmena ich funkcie z nebytovej budovy na bytový dom jej stavebnou prestavbou, a aj také bytové domy, v ktorých sa menšinovo nachádzajú aj nebytové priestory určené na funkciu ubytovania, ktoré s výnimkami uvedenými v navrhovaných zmenách musia spĺňať všetky právnymi predpismi a technickými normami požiadavky na stavebno-technické vyhotovenie bytu.
Novela súčasne ruší minimálne veľkostné obmedzenie projektu nájomného bývania vyjadrené aspoň 20 bytmi s cieľom zahrnutia čo najväčšieho množstva projektov do systému štátom podporovaného nájomného bývania. Rovnako sa ruší obmedzenie, podľa ktorého vo všetkých projektoch nájomného bývania jedného investičného partnera v jednom katastrálnom území môže byť najviac 100 bytov určených rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania a vo všetkých projektoch nájomného bývania jedného investičného partnera celkovo najviac 500 takýchto nájomných bytov.
Novela nadobudla účinnosť dňa 17.4.2025.
Schválené a vyhlásené znenie novely nájdete TU.
Znenie zákona o štátnej podpore nájomného bývania, účinné od 17.4.2025 nájdete TU.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
■ Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.
Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:
Názov vyhlášky | Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu | Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces | |
1. | Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze |
2. | Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe | PI/2023/263Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
3. | Návrh o stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb | PI/2024/330Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
4. | Návrh vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb | PI/2024/328Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
5. | Návrh vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavby | PI/2024/329Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
6. | Vyhláška č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
7. | Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
8. | Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
9. | Vyhláška č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze. |
10. | Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
11. | Vyhláška č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze. |
12. | Návrh vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe | LP/2025/83Prebieha vyhodnotenie pripomienkového konania | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
13. | Návrh vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úrade | LP/2025/95Ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac nedošlo k zmene v prípade nasledovných návrhov vyhlášok.
Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
■ Hromadná pripomienka k novele zákona o ochrane prírody a krajiny
Enviroorganizácie pripravili hromadnú pripomienku k novele zákona o ochrane prírody, ktorú podporilo 3101 ľudí. Ide o piatu novelu zákona o ochrane prírody za posledné dva roky. Organizácie SOS Birdlife, My sme les, Klimatická koalícia, Aevis, WWF Slovensko, Via Iuris a iniciatíva Zelená väčšina vyzývajú poslancov, aby novelu stiahli z rokovania.
Cieľom pripomienky je opraviť najväčšie chyby predloženej novely a doposiaľ schválených noviel, ak sa predkladatelia rozhodnú návrh nestiahnuť.
Novelu, ktorú predložili poslanci zo SNS, posunula Národná rada SR do druhého čítania. Upravuje aktivity, ktoré sú povolené alebo zakázané v chránených územiach. Návrhom chcú posilniť ochranu vlastníckeho práva, zabezpečiť proporcionalitu v zásahoch do práv súkromných vlastníkov a zlepšiť transparentnosť a predvídateľnosť právnych procesov v oblasti ochrany prírody.
O hromadnej pripomienke voči novele zákona o ochrane prírody sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Nová výzva na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre podnikateľov
Ministerstvo hospodárstva SR otvorilo výzvu na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily. Na výzvu je vyčlenených 24 miliónov eur z plánu obnovy.
Cieľom výzvy je podpora budovania infraštruktúry pre alternatívne pohony.
Do výzvy sa môžu zapojiť fyzické osoby – podnikatelia a právnické osoby do 30. júna.
Viac informácií o výzve nájdete na stránke ministerstva hospodárstva a na webe ISPO.
■ Nová výzva na podporu výstavby nových zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie
Ministerstvo hospodárstva SR vyhlásilo novú výzvu na podporu výstavby zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.
Cieľom výzvy je zvýšiť podiel elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie.
Na výzvu je vyčlenených 30 miliónov eur z plánu obnovy. Prihlásiť sa do nej môžu fyzické a právnické osoby oprávnené na podnikanie do 15. júla.
Viac informácií o výzve nájdete na stránke ministerstva a na stránke ISPO.
■ Vyhlásené výzvy v rámci Programu LIFE
Ministerstvo životného prostredia SR, ako Národný kontaktný bod pre program LIFE 2021-2027, informovalo dňa 24.4.2025 o vyhlásení výziev na predkladanie žiadostí o grant v rámci Programu pre životné prostredie a ochranu klímy LIFE 2021-2027, ktoré vyhlásila Európska komisia dňa 24.4.2025 s celkovou alokáciou 600 mil. €.
Výzvy sú vyhlásené samostatne pre jednotlivé oblasti podpory a typy projektov. Výzvy sa týkajú tzv. štandardných akčných projektov, akčných grantov, strategických integrovaných projektov, strategických projektov na ochranu prírody, projektov technickej pomoci a prípravných projektov na podporu legislatívnych a politických priorít (PLP).
Alokácie a termíny uzávierky jednotlivých výziev:
- Štandardné akčné projekty (SAPs):
- Ochrana prírody a biodiverzity, alokácia: 156,5 mil. EUR, uzávierka 23.09.2025;
- Obehové hospodárstvo a kvalita života, alokácia: 81 mil. EUR, uzávierka 23.09.2025;
- Zmiernenie zmeny klímy a adaptácia na zmenu klímy, alokácia: 61,5 mil. EUR, uzávierka 23.09.2025;
- akčné granty v rámci podprogramu Prechod na čistú energiu, alokácia: 91,4 mil. EUR, termín uzávierky 23.09.2025;
- strategické integrované projekty (SIP) / strategické projekty na ochranu prírody (SNaP), alokácia: 158 mil. EUR:
- projektové návrhy: 04.09.2025;
- kompletné projektové žiadosti: 05.06.2026;
- projekty technickej pomoci na prípravu SIPs/SNAPs, alokácia 1 mil. EUR, termín uzávierky 23.09.2025;
- projekty technickej pomoci – replikovateľnosť, alokácia 6,5 mil. EUR, uzávierka: 23.09.2025;
- prípravné projekty na podporu legislatívnych a politických priorít (PLP), alokácia: 21,8 mil. EUR, uzávierka: 23.09.2025.
O nových vyhlásených výzvach v rámci programu LIFE sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Pripravuje sa modernizácia a ekologizácia ZEVO
Zariadenie na energetické využitie bratislavského odpadu, ktoré prevádzkuje bratislavský mestský podnik OLO, a. s., sa blíži k hranici svojej životnosti. OLO, a. s. preto pristupuje k jeho modernizácii a ekologizácii. Projekt modernizácie a ekologizácie ZEVO má zabezpečiť kontrolu nad nakladaním s mestským odpadom a dostatočnú kapacitu na jeho zhodnotenie aj do budúcnosti.
Podľa informácií, zverejnených Hlavným mestom Bratislavou, v súvislosti s realizáciou modernizácie ZEVO sa v blízkej budúcnosti plánujú ďalšie kroky, ktoré povedú k verejnému obstarávaniu, podpisu zmluvy s víťazným zhotoviteľom, zabezpečeniu úverového rámca, modernizácii súčasného zariadenia spojenej s výstavbou tretieho kotla až k jeho samotnému spusteniu, ktoré očakávame v roku 2029.
Projekt modernizácie a ekologizácie ZEVO má predstavovať najväčšiu a najvýznamnejšiu investíciu mesta za posledné dekády. Predpokladaná hodnota je na úrovni 190-250 mil. eur.
O pripravovanej modernizácii a ekologizácii ZEVO sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Nové metodické usmernenia ÚVO
V mesiaci apríl zverejnil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ním vydané nové metodické usmernenia.
Metodické usmernenie č. 5965-5000/2025 zo dňa 07. 04. 2025
V metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal vyhodnocovaním ponúk a pochybnosti v rámci predloženej ponuky pri položkovom rozpočte a možnosti vylúčenia mimoriadne nízkej ponuky.
K uvedenému ÚVO uvádza, že z dikcie ustanovenia § 53 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní vyplýva, že komisia pre vyhodnocovanie ponúk v prípade pochybností overí správnosť informácií a dôkazov, ktoré poskytli uchádzači. Ak komisia identifikuje nezrovnalosti alebo nejasnosti v informáciách alebo dôkazoch, ktoré uchádzač poskytol, písomne požiada o vysvetlenie ponuky a ak je to potrebné aj o predloženie dôkazov. Vysvetlením ponuky nemôže dôjsť k jej zmene. Za zmenu ponuky sa nepovažuje odstránenie zrejmých chýb v písaní a počítaní alebo oprava položkového rozpočtu, ak celková cena ponuky zostane zachovaná a ak oprava položkového rozpočtu nemá vplyv na iné kritérium na vyhodnotenie ponúk.
Týmto ustanovením však nie je dotknutý § 53 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, a teda verejný obstarávateľ má právo žiadať od uchádzača vysvetlenie mimoriadne nízkej ponuky ako aj vylúčenie takejto ponuky v súlade s § 53 ods. 4 písm. e), f) a g) zákona o verejnom obstarávaní, pričom je potrebné zdôrazniť, že vylúčenie mimoriadne nízkej ponuky je nástrojom, ktorého použitie je potrebné dôsledne zvážiť, nakoľko tu dochádza k stretu záujmu na spravodlivej súťaži a transparentnosti procesu verejného obstarávania s primárnym záujmom na úspore verejných prostriedkov (pozri výkladové stanovisko ÚVO č. 2/2013).
Zákon o verejnom obstarávaní v ustanovení § 53 ods. 3 dáva priestor uchádzačovi odôvodniť mimoriadne nízku ponuku, ak je vyzvaný na jej vysvetlenie podľa odseku 2 spomínaného paragrafu, ale neumožňuje mu opravovať položkový rozpočet – k tomu môže dôjsť iba v prípade postupu verejného obstarávateľa podľa odseku 1.
Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.
Metodické usmernenie č. 5931-5000/2025 zo dňa 08. 04. 2025
V metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal otázkou neodsúhlasenia koncesnej zmluvy obecným zastupiteľstvom ako dôvodom na zrušenie verejného obstarávania.
K uvedenému ÚVO v metodickom usmernení uvádza, že nenaplnenie explicitne stanovenej povinnosti/podmienky vyžadovanej iným právnym predpisom (schválenie koncesnej zmluvy obecným zastupiteľstvom) možno definovať ako dôvod hodný osobitného zreteľa, pre ktorý nemožno od verejného obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračoval v zmysle ustanovenia § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní.
Nakoľko, ak by bol proces verejného obstarávania ukončený uzavretím koncesnej zmluvy bez povinného schválenia zastupiteľstvom, išlo by podľa nášho názoru o absolútne neplatný právny úkon, na ktorý treba nazerať ako na úkon, ku ktorému nikdy nedošlo, pričom o absolútne neplatných právnych úkonoch platí, že nemôže dôjsť k ich konvalidácii, či ratihabícii dodatočne. Zastupiteľstvo je orgánom kolektívnym, t. j. rozhodnutia prijíma hlasovaním v zbore. Medzi základné povinnosti poslancov patrí aj povinnosť obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov, a to výkonom nezávislého mandátu. Z uvedeného možno vyvodiť, že rozhodovanie obecného zastupiteľstva, ako jedného z dvoch orgánov obce-verejného obstarávateľa, je závislé výlučne od vôle jednotlivých poslancov, ktorá by mala byť slobodná, bez akéhokoľvek autoritatívneho zásahu. A verejný obstarávateľ ako taký ho fakticky nevie ovplyvniť.
Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.
Metodické usmernenie č. 5702-5000/2025 zo dňa 24. 03. 2025
V ďalšom metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal otázkou povinnosti zápisu dodávateľa do Registra partnerov verejného sektora pred uzatvorením zmluvy.
K uvedenému ÚVO v metodickom usmernení uvádza, že Podľa § 184s ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní môže byť kontrola po uzavretí zmluvy vykonaná aj z vlastného podnetu úradu. Môže ísť napr. o prípady, ak zákazka bude predmetom auditu, v rámci ktorého budú identifikované zistenia porušenia pravidiel a postupov verejného obstarávania a úrad ako sprostredkovateľský orgán predtým nevykonal kontrolu po uzavretí zmluvy.
Uvedené znamená, že ak by boli identifikované zistenia v rámci auditu, úrad ako sprostredkovateľský orgán vykoná kontrolu po uzavretí zmluvy aj keď ju predtým na základe výsledkov rizikovej analýzy nevykonal. Ak úspešný uchádzač alebo jeho subdodávateľ nebude v dodatočne určenej primeranej lehote zapísaný v registri partnerov verejného sektora, resp. nebola vykonaná úprava zápisu konečných užívateľov výhod tak, aby boli splnené podmienky podľa § 11 ods. 1 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní, poskytovateľ na základe zistenia úradu ako sprostredkovateľského orgánu nepripustí výdavky z verejného obstarávania alebo obstarávania do financovania v plnej výške.
Upozorňujeme na to, že ak úspešný uchádzač, s ktorým bola podpísaná zmluva, nebude zapísaný v registri partnerov verejného sektora a verejný obstarávateľ zaradí výdavky zo zákazky do žiadosti o platbu (pričom tento stav nebol odstránený pred ukončením administratívnej finančnej kontroly žiadosti o platbu obsahujúcej výdavky zo zákazky), verejný obstarávateľ sa vystavuje riziku, že tieto výdavky budú kvalifikované poskytovateľom príspevku ako neoprávnené v plnej výške, ak by uvedené bolo predmetom auditných zistení, na základe ktorých úrad ako sprostredkovateľský orgán vykoná kontrolu po uzavretí zmluvy z vlastného podnetu.
Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.
■ MŽP chce skoncovať s neobrobenými poľnohospodárskymi pozemkami
Slovenská inšpekcia životného prostredia začne z iniciatívy podpredsedu vlády a ministra životného prostredia SR s kontrolou obhospodarovania pozemkov v rámci Malokarpatskej vinohradníckej oblasti. Inšpektori sa zamerajú na dodržiavanie legislatívy pri odstraňovaní inváznych nepôvodných druhov. Kontrolovaných bude celkovo 11 samospráv.
Slovenská inšpekcia životného prostredia informovala predstaviteľov miest Pezinok, Modra, Svätý Jur a obcí Chorvátsky Grob, Slovenský Grob, Limbach, Viničné, Dubová, Šenkvice, Vinosady a Vištuk o začatí výkonu štátneho dozoru s cieľom zamedziť šíreniu inváznych nepôvodných druhov. Inšpektori budú štátny dozor vykonávať za prítomnosti zástupcov samospráv.
Práve nepôvodné invázne druhy ohrozujú nielen pôvodné druhy rastlín či živočíchov, ale spôsobujú aj veľké škody prírode a ekonomike. Rovnako uľahčujú vypuknutie nákaz a šírenie chorôb, mnohé invázne druhy sú silné alergény a môžu vplývať na zdravie ľudí. Medzi invázne druhy patria dreviny ako beztvarec krovitý, kustovnica cudzia a jarovec jaseňolistý. Inváznymi bylinami sú ambrózia palinolistá, zlatobyľ kanadská, zlatobyľ obrovská a bylinný rod pohánkovec.
O výkone štátneho dozoru sa viac dočítate na tomto odkaze.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.