Bratislava 29. apríla 2025 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu, advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy. V monitoringu za marec 2025 pripomína, že Národnej rade SR bol predložený návrh nového zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci. MH SR vydalo nové usmernenia k energodotáciám pre oblasť plynárenstva. ÚRSO zverejnil informáciu o znižovaní ceny taríf TSS až o takmer 20 %.

Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS upozorňuje aj na plánované vyhlásenie výzvy SIEA z Programu Slovensko zameranej na podporu energetickej efektívnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov v podnikoch a na plánované spustenie projektu Zelená podnikom

Pripomína tiež, že je spustená registrácia na SAPI Energy Conference 2025, ktorá sa uskutoční 21-22. mája a ktorej partnerom je aj naša advokátska kancelária. Za Poláček & Partners na konferencii vystúpi Jozef Hudák.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac marec 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.

Prajeme vám príjemné čítanie!

  1. ČO SA ZMENILO?
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZEnie
Zákon č. 250/2012 Z. z. o reguláciinie
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetikenie
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnostinie
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynunie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budovnie
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZEnie
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinounie
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynomnie
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavynie
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podnikunie
Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činnostínie
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstvenie
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z.  ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynunie
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti
o vydanie povolenia
nie
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZEnie
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetikenie
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetikenie
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľomnie
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektrinynie
TEPELNÁ ENERGETIKA
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky teplanie
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladovnie
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtunie
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetikenie
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľanie
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektrinynie
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji teplanie
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplomnie
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vodynie

Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V Zbierke zákonov SR neboli v mesiaci marec 2025 publikované žiadne zmeny vyššie uvedených právnych predpisov.

2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

SAPI Energy Conference 2025 je za dverami

Naša advokátska kancelária je už tradične partnerom podujatia SAPI Energy Conference, na ktorej sa tentokrát stretneme 21-22. mája 2025.

Riešiť sa na nej budú podmienky pre rozvoj obnoviteľných zdrojov energií, dekarbonizácia priemyslu, moderná energetika či digitalizácia energetických sietí.

Za Poláček & Partners na konferencii vystúpi advokát a partner Jozef Hudák, a to v panelovej diskusii na tému Predaj a zdieľanie zelenej energie.

Registrovať sa na konferenciu môžete TU. 

Návrh zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci

Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) bol dňa 17.3.2025 doručený vládny návrh na vydanie nového zákona o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (ČPT: 774).

Návrh zákona bol predložený a vypracovaný ako iniciatívny materiál Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“), ktoré v súlade s príslušnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, uzneseniami vlády Slovenskej republiky a inými strategickými dokumentmi od roku 2023 kompetenčne zastrešuje oblasť poskytovania pomoci zraniteľným odberateľom energií v domácnosti a vybraným ďalším odberateľom energií.

Existuje predpoklad, že počas roka 2026, resp. v nadchádzajúcich ďalších rokoch, sa bude tzv. energopomoc ako adresná forma pomoci poskytovať zraniteľným odberateľom v domácnosti, ktorí sú ohrození energetickou chudobou.

Zámerom tohto návrhu je vytvorenie legislatívneho rámca pre zber a analýzu sociálno-ekonomických údajov (o príjmoch, dávkach a príspevkoch, ktoré tvoria príjmovú stránku domácností) a ďalších informácií (najmä o veľkosti a charaktere spotreby energií a vody, ktoré tvoria výdavkovú stránku domácností) tak o koncových odberateľoch elektriny v domácnosti, koncových odberateľoch plynu v domácnosti, konečných spotrebiteľoch vody v domácnosti a konečných spotrebiteľoch tepla v domácnosti,  dodávaného systémom centralizovaného zásobovania teplom, ale súčasne aj o ďalších členoch domácností, ktorí sú taktiež konzumentmi energií. 

Cieľom zberu a analýzy údajov je vytvorenie a napĺňanie logicky štruktúrovanej databázy, ktorá bude  prevádzkovaná MH SR. Táto sa v ďalšom období transformuje na komplexný informačný systém na vyhodnocovanie ohrozenia jednotlivých domácností energetickou chudobou a miery ich ohrozenia pri vytvorení registra odberných miest so všetkými relevantnými údajmi potrebnými na inštitucionalizovanie systému adresnej energopomoci.

Dôvodová správa k návrhu zákona ďalej uvádza, že z hľadiska rozsahu sa voči súčasnej praxi nezavádzajú nové kategórie informácií, ktoré už dnes evidujú a spracúvajú jednotlivé subjekty, od ktorých návrh zákona predpokladá poskytovanie údajov, a to na základe žiadosti MH SR v rozsahu a spôsobom uvedenom v žiadosti o poskytovanie údajov.

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom jeho vyhlásenia. 

Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o energetike a ďalšie zákony

Dňa 17.3.2025 začalo pripomienkové konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o energetike“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon o regulácii“), zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o  podpore OZE“), zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon o teple“), zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ARS“), zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe (ďalej len „banský zákon“) a zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky najmä z dôvodu transpozície európskej legislatívy v oblasti revízie súčasného nastavenia vnútorného trhu s elektrinou v Európskej únii (ďalej len „“), v oblasti podpory energie z obnoviteľných zdrojov, v oblasti vnútorného trhu so zemným plynom, obnoviteľnými plynmi a vodíkom a v oblasti metánových emisií (číslo LP: LP/2025/96). 

Predkladaný návrh zákona, okrem iného, transponuje a implementuje požiadavky v oblasti reformy dizajnu vnútorného trhu s elektrinou, ktoré sú upravené najmä nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1747 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2024/1747“) a smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1711 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou v Únii (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1711“). Trendy v oblasti redizajnu vnútorného trhu s elektrinou zahŕňajú o. i. efektívne dosahovanie cieľov energetickej únie a cieľa dosiahnuť klimatickú neutralitu najneskôr do roku 2050, integráciu nových prvkov sústavy a účastníkov trhu s elektrinou.

Ďalším legislatívnym aktom, ktorým sa čiastočne zaoberá predkladaná transpozícia do slovenskej legislatívy, je smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2413 z 18. októbra 2023. Predkladaný návrh zákona tiež predstavuje čiastočnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1788 z 13. júna 2024 o spoločných pravidlách pre vnútorné trhy s obnoviteľným plynom, so zemným plynom a s vodíkom, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2023/1791 a zrušuje smernica 2009/73/ES.

Návrh novely zákona o energetike prináša najmä tieto zmeny:

  • právnu úpravu účastníkov trhu s elektrinou,
  • právnu úpravu zmlúv o flexibilnom pripojení na podporu rozvoja obnoviteľných zdrojov energie v oblastiach s obmedzenou alebo žiadnou kapacitou pripojenia do sústavy,
  • právnu úpravu zmlúv o dodávke elektriny alebo združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú a ďalšie súvisiace zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa, 
  • rozšírenie povinností prevádzkovateľov distribučných sústav zverejňovať na svojich webových sídlach údaje o počte prijatých a odmietnutých žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave, voľnej distribučnej kapacite a jej výpočte, informácie o podmienkach rezervácie distribučnej kapacity, informácie o podávaní žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave a jeho podmienkach a predkladania požadovaných dokladov k žiadosti o pripojenie v elektronickej forme,
  • právnu úpravu riadenia rizík dodávateľov v elektroenergetike,
  • právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva, 
  • právnu úpravu hodnotenia potrieb flexibility elektrizačnej sústavy, 
  • právnu úpravu správnych deliktov a pokút v oblasti metánových emisií.

Návrh zákona ďalej:

  • upravuje už existujúcu činnosť zdieľania elektriny odberateľmi, ktorá bola doteraz na Slovensku upravená primárne na úrovni sekundárnej legislatívy, ale revidovaná smernica (EÚ) 2024/1711 upravuje zdieľanie detailnejšie než pôvodne smernica (EÚ) 2019/944. 
  • zavádza novú činnosť na trhu, činnosť organizátora zdieľania, ktorej nezodpovedala žiadna z doterajších podnikateľských činností v energetike. Činnosť organizátora zdieľania bude podliehať režimu oznamovania a cieľom jej zavedenia je podporiť rozvoj zdieľania elektriny medzi odberateľmi a uľahčiť administratívne a ďalšie súvisiace úkony s realizáciou zdieľania elektriny.
  • priznáva koncovým odberateľom právo zúčastňovať sa na zdieľaní elektriny nediskriminačným spôsobom tak, aby žiadni koncoví odberatelia neboli z účasti na zdieľaní elektriny vylúčení. 
  • zakazuje dodávateľom podmieňovať uzavretie zmluvy o dodávke elektriny alebo zmluvy o združenej dodávke elektriny zákazom zdieľať elektrinu alebo obmedzením množstva elektriny, ktoré je možné zdieľať.
  • ustanovuje, že odberné miesto alebo odovzdávacie miesto môže byť súčasne priradené len do jednej skupiny zdieľania a tiež ochraňuje aktívneho odberateľa pred nespravodlivým a diskriminačným zaobchádzaním zo strany subjektov zúčtovania, ktorí prebrali zmluvne zodpovednosť za odchýlku dodávky alebo odberu elektriny v ich odbernom alebo odovzdávacom mieste, tým, že explicitne uvádza, že odberné miesta a odovzdávacie miesta priradené do jednej skupiny zdieľania môžu byť priradené do rôznych bilančných skupín, aby sa naplnili požiadavky smernice. 
  • upravuje, že aj iní aktívni odberatelia v rámci podnikateľského sektora než sú malé a stredné podniky, môžu zdieľať elektrinu ale len zo zariadení na výrobu elektriny s inštalovaným výkonom do 6 MW.
  • zavádza možnosť priamej podpory výroby elektriny z jadrového paliva po júli 2027 formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva.

MH SR predkladá návrh zmeny zákona o energetike aj z dôvodu čiastočnej transpozície tzv. 4. energetického balíčka v plynárenstve.

Čiastočná transpozícia je zameraná najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s vodíkom.

Návrh novely zákona o regulácii prináša, okrem iného, najmä tieto zmeny:

  • rozšírenie doterajších právomocí Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) v súvislosti s vyššie uvedenými zmenami v Zákona o energetike a požiadavkami smernice (EÚ) 2024/1711,
  • rozšírenie doterajších monitorovacích právomocí ÚRSO v oblasti uplatňovania zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú ako aj monitorovanie odstraňovania nedôvodných prekážok pre zdieľanie elektriny,
  • právnu úpravu súvisiacu so zavedením produktu obmedzenia spotreby v čase špičky,
  • doplnenie úpravy v prípade vyhlásenia krízy cien elektriny na EÚ, resp. regionálnej úrovni.

Návrh novely zákona o podpore OZE prináša najmä tieto zmeny:

  • právnu úpravu zásady tzv. kaskádovitého využívania drevnej biomasy podľa najvyššej hospodárskej a environmentálnej pridanej hodnoty,
  • právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z vybraných obnoviteľných zdrojov,
  • právnu úpravu zavedenia mechanizmu kreditov vydávaných na elektrinu z obnoviteľných zdrojov využívanú v doprave, spôsob ich vydávania, evidencie, obchodovania a uplatňovania,
  • právnu úpravu pre ciele OZE v oblasti dopravy a priemyslu,
  • právnu úpravu povinností spojených s výrobou biopalív, biokvapalín a palív z lesnej biomasy. 

Účinnosť zákona sa navrhuje 1.1.2026, okrem tridsiateho piateho, štyridsiateho štvrtého a štyridsiateho piateho bodu čl. III, kde sa navrhuje účinnosť 1.9.2026 a okrem čl. VII, kde sa navrhuje účinnosť 1.11.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.

Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti
o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike

Dňa 31.3.2025 sa začalo pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike (legislatívny proces č.: LP/2025/110).

O predmetnom návrhu sme vás informovali v Monitoringu za mesiac február 2025.

Ako sme uviedli, návrh vyhlášky má za cieľ ustanoviť vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie
v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov, a to hlavne vzor: 

  1. žiadosti fyzickej osoby podnikateľa o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie,
  2. žiadosti právnickej osoby o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie.

V súčasnosti je vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike ustanovený vo vyhláške ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia.

Navrhované úpravy vyplynuli z dôvodu prijatia zákona č. 363/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o podpore OZE a zákona č. 128/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o regulácii.
Návrh vyhlášky taktiež zohľadňuje skúsenosti, ktoré vyplynuli z konaní o vecnej regulácii vo veci vydávania povolení na podnikanie v tepelnej energetike.  

Účinnosť vyhlášky sa navrhuje od 1.7.2025, aby bola zabezpečená primeraná lehota
na oboznámenie sa s navrhovanou úpravou.

MPK trvá 15 pracovných dní do 22.4.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.

ÚRSO upozorňuje držiteľov povolení v energetike a teplárenstve na povinnosť požiadať o aktualizáciu údajov

ÚRSO oznamom zo dňa 26.5.2025 pripomína držiteľom povolení na podnikanie v energetike ich povinnosť písomne požiadať ÚRSO do 30.6.2025uvedenie údajov o vlastníkovi  elektroenergetického zariadenia na výrobu, prepravu, distribúciu a uskladňovanie plynu, zariadenia na prepravu pohonných látok alebo ropy, zariadenia na plnenie tlakových nádob alebo zariadenia na rozvod skvapalneného plynného uhľovodíka v povolení.

Povinnosť písomne požiadať ÚRSO v lehote do 30.6.2025 o uvedenie údajov o vlastníkovi sústavy tepelných zariadení alebo jej časti v povolení platí aj pre držiteľov povolení na podnikanie v tepelnej energetike.

ÚRSO upozorňuje, že za nesplnenie povinností podľa zákona o energetike (§ 96n ods. 3) a zákona o teple (§ 38af ods. 3) je povinný uložiť držiteľovi povolenia pokutu.

Viac k danému oznamu sa dočítate na tomto odkaze

ÚRSO informuje o znižovaní ceny taríf TSS až o takmer 20 %

ÚRSO dňa 1.4.2025 na svojom webovom sídle informoval, že z vlastného podnetu vyzval spoločnosti Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) a Organizátora krátkodobého trhu s elektrinou (ďalej len „OKTE“) na preskúmanie tarify za systémové služby (TSS)

ÚRSO uvádza, že pri tomto prieskume identifikoval priestor na zníženie cien. V rámci cenového konania ÚRSO následne znížil výšku TSS pre odberateľov v skupine 2 (s odberom nad 1 GWh/ročne) o – 19,24 %  a pre odberateľov v skupine 3 (odber nad 100 GWh/ročne) o – 18,80 %

Podľa slov ÚRSO takéto zníženie taríf TSS prispeje k nižším nákladom pre slovenských podnikateľov, čo predstavuje významný krok k posilneniu ich konkurencie schopnosti na európskom aj svetovom trhu, čo v konečnom dôsledku prinesie prospech pre domácich spotrebiteľov.

Viac k správe ÚRSO sa dozviete TU

SEPS zverejnil maximálne ceny za poskytovanie podporných služieb

SEPS na svojom webovom sídle informovala, že bolo zverejnené rozhodnutie ÚRSO č. 0312/2025/E zo dňa 31.03.2025 vo veci určenia maximálnych cien za poskytovanie podporných služieb od 1.4.2025 do 31.12.2027

Predmetné rozhodnutie je k dispozícii TU.

Viac sa dočítate na tomto odkaze.  

SEPS zverejnil výšku tarify za systémové služby

SEPS na svojom webovom sídle informovala tiež o zverejnení rozhodnutia ÚRSO č. 0313/2025/E zo dňa 31.3.2025, ktorým ÚRSO určil tarify za systémové služby od 1.4.2025 do 31.12.2027

Predmetné rozhodnutie je k dispozícii TU.

Viac sa dočítate na tomto odkaze.  

Envirofond zverejnil novú výzvu  pre podniky vystavené riziku úniku uhlíka

Envirofond dňa 10.4.2025 na svojom webovom sídle zverejnil novú Výzvu K-1/2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie dotácie prevádzkam, pri ktorých sa predpokladá vystavenie skutočnému riziku úniku uhlíka v dôsledku výrazných nepriamych nákladov, ktoré v skutočnosti vznikajú z premietania nákladov súvisiacich z emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej energie.

Pomoc podľa schémy má byť poskytovaná na ročnej báze formou kompenzácie v nasledujúcom roku po roku, v ktorom boli vynaložené náklady.

Termín na podanie žiadostí je do 10.6.2025.

Znenie výzvy je dostupné na tomto odkaze.

Bližšie informácie sa dozviete TU.

SIEA vyhlási výzvu z Programu Slovensko zameranú na podporu energetickej efektívnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov v podnikoch

Dňa 4.4.2025 Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) na svojom webovom sídle informovala, že vyhlási v 15. kalendárnom týždni tohto roka výzvu z Programu Slovensko zameranú na podporu energetickej efektívnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov v podnikoch. 

Podpora má byť primárne zameraná na zlepšovanie energetickej efektívnosti v podnikoch a na využívania obnoviteľných zdrojov energie (OZE) v podnikoch na báze aktívnych odberateľov elektriny, samospotrebiteľov energie z OZE a komunít vyrábajúcich energie z OZE. 

Oprávneným žiadateľom môžu byť mikropodniky, malé, stredné a veľké podniky a tiež subjekty, ktoré sa stávajú účastníkmi hospodárskej súťaže, a to bez ohľadu na ich právnu formu a spôsob financovania. Projekty bude možné realizovať na celom území Slovenska.

Minimálna výška podpory na projekt je 50-tisíc eur a maximálna výška na projekt nesmie presiahnuť 3 milióny eur. Maximálna miera príspevku môže byť až 65 %, v závislosti od veľkosti podniku a realizovanej aktivity.

Prostredníctvom jednej žiadosti bude možné získať podporu na dva druhy opatrení. Na zvyšovanie energetickej efektívnosti podnikov je vyčlenených takmer 43 miliónov eur a na využívanie obnoviteľných zdrojov viac ako 24 miliónov eur.

Podporované budú opatrenia energetickej efektívnosti, ktoré sa týkajú budov, ale aj iných oblastí v podnikoch.

Pomoc na zlepšovanie hospodárnosti budov je možné získať, ak budova dosiahne plánovanú úsporu primárnej energie minimálne 30 %. Intenzita podpory bude odzrkadľovať dosahovanú úsporu.

Súčasťou žiadosti o nenávratný finančný príspevok bude predloženie energetického auditu.

Žiadateľ bude povinný ukončiť realizáciu všetkých hlavných aktivít projektu do 36 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o NFP.

Podpora využívania obnoviteľných zdrojov energie v systémoch zásobovania energiou je zameraná na inštaláciu zariadení, uskladňovanie energie a zavádzanie systémov monitorovania, optimalizácie a riadenia spotreby energie.

Bližšie informácie sa dočítate na tomto odkaze

SIEA v spolupráci s MH SR spúšťa projekt Zelená podnikom

Dňa 31.3.2025 SIEA na svojom webovom sídle informovala, že v spolupráci s MH SR spúšťa projekt Zelená podnikom.

Formou poukážky môžu podniky získať finančnú podporu na vypracovanie energetického auditu a inštaláciu zariadení, ktoré využívajú obnoviteľné zdroje energie: fotovoltické panely, tepelné čerpadlá, slnečné kolektory, veterné turbíny a systém na akumuláciu energie.

Finančnú podporu môžu získať mikro, malé a stredné podniky a aj živnostníci z celého Slovenska. „Žiadať môžu aj malé firmy a prevádzky so sídlom v rodinných domoch, napríklad autodielne či menšie pekárne. Naším cieľom je pomôcť podnikateľom znížiť náklady na energie a posilniť ich energetickú nezávislosť,“ uviedla generálna riaditeľka SIEA.

Maximálna výška podpory na podnik je 50 000 eur. Podnik môže získať podporu vo výške 40 % oprávnených výdavkov, resp. až 45 %, ak preukáže viac ako 80 % vyrobenej energie, pričom minimálne polovica musí byť využitá v podniku. Na energetický audit poukážka preplatí 45 % z oprávnených výdavkov. Limity inštalácií sú stanovené na 250 kW pre elektrinu, pri teple nie sú žiadne obmedzenia.

Harmonogram spustenia:

  • apríl 2025 – zverejnenie podmienok
  • koniec apríla 2025 – registrácia žiadateľov
  • máj 2025 – podávanie žiadostí a spustenie jednotlivých alokácií
  • máj – júl 2025 – postupné otváranie alokácií podľa typu technológie a regiónu

Celkový rozpočet Zelenej podnikom je 66 560 948,90 eur (44,4 mil. eur pre menej rozvinuté regióny a 22,1 mil. eur pre viac rozvinuté regióny).

Bližšie informácie sa dočítate na tomto odkaze

Usmernenie MH SR na poskytovanie kompenzácie vybraným účastníkom trhu s plynom 

MH SR v mesiaci marec 2025 zverejnilo na svojom webovom sídle usmernenie na poskytovanie kompenzácie vybraným účastníkom trhu s plynom v súvislosti so stanovením maximálnej výšky taríf pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu v roku 2025, s cieľom naplniť Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 386/2024 Z. z., ktorým sa ustanovujú výšky taríf pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a ostatných vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu. 

Usmernenie je záväzné pre účastníkov trhu s plynom, ktorí účtujú tarify pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu na základe rozhodnutia ÚRSO a na ktorých sa vzťahujú povinnosti podľa nariadenia vlády.

Predmetné usmernenie MH SR je dostupné na tomto odkaze

Usmernenie MH SR – Podrobnosti mechanizmu pre priebežné vyplácanie kompenzácie dodávateľom plynu

MH SR v mesiaci marec 2025 zverejnilo na svojom webovom sídle aj ďalšie usmernenie, a to Podrobnosti mechanizmu pre priebežné vyplácanie kompenzácie dodávateľom plynu za odberateľov plynu v domácnosti v súvislosti s uplatňovaním nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 384/2024 Z. z.

Usmernením sa majú riadiť všetci dodávatelia plynu, ktorí dodávajú plyn pre domácnosti na základe cenového rozhodnutia ÚRSO a príslušných právnych predpisov, a na ktorých sa vzťahujú povinnosti podľa predmetného nariadenia vlády.

Predmetné usmernenie MH SR je dostupné na tomto odkaze

Usmernenie ÚRSO pre prevádzkovateľov RDS k fakturovaniu platby za prístup

Dňa 18.3.2.2025 ÚRSO na svojom webovom sídle informoval o tom, že vydáva usmernenie k fakturovaniu platby za prístup do distribučnej sústavy užívateľovi distribučnej sústavy.

ÚRSO usmerňuje prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav (ďalej len „RDS“), že podľa § 23 ods. 12 vyhlášky ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike v znení neskorších predpisov, prevádzkovatelia RDS nesmú fakturovať platbu za prístup do distribučnej sústavy za príslušný mesiac podľa ods. 11 tejto vyhlášky, ak užívateľ RDS na odbernom mieste a odovzdávacom mieste súčasne v jednom mieste pripojenia do RDS prevádzkuje:

  • zariadenie na výrobu elektriny z vodnej energie s celkovým inštalovaným výkonom do 1 MW alebo
  • prečerpávaciu vodnú elektráreň alebo
  • certifikované zariadenie výlučne na poskytovanie podporných služieb prevádzkovateľovi prenosovej sústavy alebo výlučne na dodávku alebo odber regulačnej elektriny a predloží prevádzkovateľovi RDS potvrdenie od prevádzkovateľa prenosovej sústavy o poskytnutí podporných služieb za predchádzajúci mesiac najneskôr do piateho dňa nasledujúceho mesiaca.

Viac k danej správe sa dočítate na tomto odkaze

ÚRSO upozorňuje na zmenu výpočtu platby za prístup do distribučnej sústavy pre vybrané sadzby SSD

Dňa 3.3.2025 ÚRSO informoval o zmene výpočtu platby za prístup do distribučnej sústavy pre vybrané sadzby Stredoslovenskej distribučnej, a.s. (ďalej len „SSD“), platnú od 1.7.2025.

Avizovaná zmena sa týka domácností s tarifami D5, D6, D7 a D8, v ktorých je v súčasnosti asi 80 tisíc odberných miest distribučnej sústavy SSD. U väčšiny odberných miest sa podľa výpočtov SSD neočakáva zmena na faktúrach. U zvyšných odberných miest sa predpokladá zmena v objeme desiatok eur ročne. 

ÚRSO uvádza, že cenník platný od 1.1.2025 poskytuje spoločnosti SSD dostatočný priestor na informovanie domácností o možnostiach úpravy veľkosti ističa či zmeny tarify. Zmena nemá vplyv na výrobcov a dodávateľov elektriny, ale predpokladá sa zlepšenie dostupnosti pripojovacej kapacity u prevádzkovateľov distribučných sietí.

ÚRSO zároveň odporúča odberateľom s dotknutými tarifami konzultovať potrebu veľkosti existujúceho ističa s odborníkmi, aby sa predišlo zbytočným nákladom v budúcnosti. Informácie o veľkosti ističa sú dostupné na samotnom ističi, v zmluve o pripojení, v distribučnom portáli a na vyúčtovacej faktúre. Postup krokov na výmenu ističa je zverejnený na stránke spoločnosti SSD, kde odberatelia nájdu aj informácie o oprávnených osobách, ktoré môžu výmenu uskutočniť.

SIEA upozorňuje na nové pravidlá rozpočítavania nákladov na teplo a teplú vodu

Dňa 17.3.2025 SIEA na svojom webovom sídle informovala o zmene pravidiel rozpočítavania nákladov na teplo v bytových domoch v roku 2025. 

SIEA vo svojej správe uvádza, že jedným z hlavných cieľov vyhlášky MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorá bola pripravená v spolupráci s Asociáciou rozpočítavateľov tepla a vody Slovensko, Slovenskou obchodnou inšpekciou a SlEA, bolo zabezpečiť, aby boli náklady na teplo a teplú vodu pre vlastníkov bytových domov rozdelené čo najspravodlivejšie a aby nová vyhláška v sebe zahŕňala aj riešenia pre aktuálne spôsoby dodávky tepla. 

V roku 2024 bola vyhláška opätovne zmenená novelou číslo 337/2024 Z. z., pričom cieľom zmeny bolo rozšíriť možnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov rozhodovať o prerozdelení nákladov na vykurovanie a prípravu teplej vody.

Nový spôsob rozpočítavania by tak mal podľa SIEA zmierniť rozdiely v merných nákladoch medzi jednotlivými bytmi, ktoré boli spôsobené najmä nevhodným pomerom základnej a spotrebnej zložky. Ak sa väčšina nákladov na teplo rozpočítavala podľa spotreby nameranej na pomerových rozdeľovačoch vykurovacích nákladov alebo určených meradlách, neboli dostatočne zohľadnené prechod tepla medzi samotnými bytmi a straty tepla pri distribúcii. V dôsledku toho časť vlastníkov bytov platila niekoľkonásobne vyššie čiastky za vykurovanie, pretože teplo sa od nich šírilo do susedných neobývaných, alebo zámerne nevykurovaných bytov deliacimi konštrukciami (stenami, stropmi) medzi nimi.

Súčasná právna úprava odporúča rozpočítavať celkové náklady na množstvo dodaného tepla v pomere 60 % základná zložka podľa podlahovej plochy bytu a 40 % podľa nameranej spotreby s tým, že vlastníci môžu rozhodnúť o jeho zmene. Novinkou je, že vyhláška určuje, že podiel základnej zložky nemôže byť nižší ako 30 %, a predovšetkým zavádza kontrolný mechanizmus, ktorý má zabezpečiť spravodlivé rozdelenie nákladov. Podľa neho by nemal rozdiel medzi bytom s minimálnou jednotkovou cenou za teplo na štvorcový meter celkovej plochy vykurovaného priestoru a bytom s maximálnou cenou na štvorcový meter prekročiť 2,85-násobok.  

Bližšie informácie k danej téme sú dostupné na tomto odkaze.

ÚRSO k energetickým certifikátom

ÚRSO dňa 19.3.2025 zverejnil na svojom webovom sídle reakciu na otázky spotrebiteľov, týkajúce sa energetických certifikátov.

ÚRSO vo svojej správe hovorí, že energetické certifikáty sú dôležitým nástrojom na hodnotenie energetickej hospodárnosti budov, avšak ich pravosť a presnosť sú kľúčové pre zachovanie dôvery v tento systém.

Certifikáciu musia vykonávať len oprávnené osoby v súlade so zákonom č. 555/2005 Z. z. a vykonávacími predpismi. Súčasťou tohto procesu je fyzická obhliadka nehnuteľnosti, na základe ktorej sa získavajú potrebné vstupné údaje.

ÚRSO, ktorý v tejto oblasti vykonáva štátny dozor, upozorňuje, že pokiaľ oprávnená osoba nepostupuje podľa zákona, hrozí jej pokuta do 5 000 eur. 

ÚRSO súčasne zdôrazňuje, že cieľom energetických certifikátov je podporiť transparentnosť a zodpovedné hospodárenie s energiami. Spotrebitelia by preto mali byť oboznámení so svojimi právami a povinnosťami v tejto oblasti.

OKTE informuje o vyhodnotení verejnej konzultácie technickej špecifikácie externých rozhraní systému v1.20

Spoločnosť OKTE oznamom zo dňa 27.3.2025 informovala verejnosť, že v dátume od 6.3.2025 do 16. 3.2025 prebiehala verejná konzultácia k pripravovaným zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní pre účastníkov trhu pre Informačný systém organizátora trhu XMtrade®/ISOT v1.20 (ďalej len „TŠVD“).

OKTE uviedla, že do verejnej konzultácie sa zapojil jeden účastník trhu, pričom pripomienky spolu s vyjadrením OKTE sú dostupné TU.

OKTE zároveň oznamuje, že návrh technickej špecifikácie externých rozhraní systému v1.20 so zapracovanými pripomienkami bol riadne zverejnený TU. Táto verzia TŠVD vstúpi do platnosti 11. 6. 2025 spolu so spustením projektu 15 MTU.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

OKTE informuje o spustení novej verzie VDT 

Dňa 27.3.2025 uverejnil OKTE oznam, že dňa 1.4.2025 o 21:00 spúšťa novú verziu vnútrodenného trhu (VDT) na platforme ISOT v produkčnom prostredí.

OKTE vo svojom ozname uvádza, že nová verzia VDT na platforme ISOT prináša množstvo vylepšení a nových funkcií, a to:

  1. Nové webové rozhranie obchodnej obrazovky: Medzi hlavné benefity novej obchodnej obrazovky patria:
  • nový dizajn,
  • zvýšená rýchlosť zobrazenia,
  • väčšia odolnosť,
  • väčšia variabilita zobrazenia,
  • detailnejšie filtrovanie,
  • možnosť presunúť obchodnú obrazovku ako nové okno,
  • drag’n’drop import objednávok.
  1. Nové rozhrania API a WebSocket:

Nová Technická špecifikácia výmeny dát v1.19 je účinná od 1.4.2025.

Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze

OKTE oznamuje vyhodnotenie verejnej konzultácie zmien prevádzkového poriadku OKTE

Dňa 31.3.2025 zverejnil OKTE oznámenie o vyhodnotení verejnej konzultácie k pripravovanej úprave prevádzkového poriadku OKTE. 

Verejná konzultácia začala 14.3.2025, pričom posledným dňom na zaslanie pripomienok bol dátum 28.3.2025. 

Zmena prevádzkového poriadku podľa OKTE súvisí so zmenami legislatívy účinnými od 1.1.2025 a projektom 15‘ MTU. Okrem toho bol text prevádzkového poriadku precizovaný úpravami vyplývajúcimi z aplikačnej praxe.

Do verejnej konzultácie sa zapojili 3 dotknutí účastníci trhu a bolo vznesených 11 pripomienok, z ktorých 8 bolo akceptovaných.

Text pripomienok spolu s vyjadrením spoločnosti OKTE je dostupný TU. Pozmenené znenie prevádzkového poriadku na základe akceptovaných pripomienok je dostupné TU.

Podrobné informácie o verejnej konzultácii sú uvedené na webovom sídle OKTE na tomto odkaze

SSD oznamuje ukončenie verejnej konzultácie k návrhu prevádzkového poriadku SSD

SSD zverejnila dňa 17.3.2025 oznam, že verejná konzultácia k návrhu prevádzkového poriadku spoločnosti bola ukončená dňa 15.3.2025 o 00:00 hod. 

Záznam z verejnej konzultácie by mal byť zverejnený v najbližších dňoch.

Viac sa dočítate na tomto odkaze.  

ÚRSO podporuje využívanie biometánu

ÚRSO dňa 10.3.2025 na svojom webovom sídle informoval, že podporuje vtláčanie biometánu do plynárenských sietí predovšetkým z dôvodu, čo možno najefektívnejšieho využitia už existujúcich plynárenských sietí v SR.

ÚRSO uviedol, že Slovensko disponuje rozsiahlou sieťou plynárenskej infraštruktúry (druhá najhustejšia v EÚ), avšak tá zaznamenáva pokles spotreby plynu v dôsledku šetrenia a prechodu odberateľov k iným zdrojom ako je zemný plyn, ako aj pre výrazné zníženie tranzitu ruského plynu cez Ukrajinu do SR. ÚRSO v tejto súvislosti uvádza, že vytvoril vhodné legislatívne podmienky, ktorými  podporuje využívanie plynárenskej siete vtláčaním biometánu.

Aktuálne je podľa slov ÚRSO do distribučnej siete v SR pripojená jedna biometánová stanica, ktorá od roku 2021 vyrába biometán z biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu. V blízkej budúcnosti sa očakáva pripojenie ďalších piatich biometánových staníc. 

Podľa slov predsedu ÚRSO sa približne tretina zo stovky existujúcich bioplynových staníc v SR dnes technicky dokáže pripojiť k plynárenskej sieti. SR má tak potenciál nahradiť biometánom približne desatinu súčasnej spotreby zemného plynu, čo predstavuje dobrý krok k udržateľnosti a energetickej nezávislosti SR. 

Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle ÚRSO na tomto odkaze. 

ÚRSO ku skončeniu podpory tzv. zelenej energie  

Dňa 7.3.2025 ÚRSO informoval o blížiacom sa konci podpory garantovaných výkupných cien po uplynutí 15 rokov pre mnohé zdroje obnoviteľnej energie.

Koniec spomínanej podpory sa týka fotovoltických, veterných, biomasových i vodných elektrární. 

ÚRSO je názoru, že predĺženie podpory by znamenalo ďalšiu záťaž na verejné financie, vytváral by sa tlak na možný rast cien elektriny, či diskrimináciu časti nových hráčov na trhu. ÚRSO je presvedčený, že výrobcovia elektriny by mali byť schopní fungovať na trhu samostatne aj bez závislosti na štátnych dotáciách. 

Predseda ÚRSO vyjadril svoje presvedčenie, že hlavný princíp rozvoja obnoviteľných zdrojov do budúcna spočíva v spotrebe a využití elektriny a tepla priamo v mieste ich výroby. Takéto lokálne využitie energie znižuje potrebu budovania a údržby rozsiahlej prenosovej infraštruktúry, čo prispieva k celkovej efektívnosti energetického systému. 

Viac sa dočítate na tomto odkaze

OKTE pozýva k registrácii na medzinárodné testovanie projektu 15‘MTU

OKTE dňa 1.4.2025 zverejnil pozvánku na spoločné koordinované testovanie projektu 15’ MTU na dennom trhu na medzinárodnej úrovni SDAC.

OKTE informuje, že účastníkom trhu bude umožnené komplexné testovanie procesu – od zadávania objednávok v oboch časových granularitách až po vyhodnotenie denného trhu v 15-minútových intervaloch. Testovanie bude dostupné prostredníctvom webového rozhrania systému ISOT, ako aj externej komunikácie definovanej v Technickej špecifikácii výmeny dát v1.20. Pre účely organizovaného testovania bude využité prostredie TEST, ktoré je určené na testovanie pred produkčných verzií systému XMtrade®/ISOT.

Testovanie sa uskutoční v dňoch od 7.4.2025 do 15.5.2025

Zhrnutie konkrétnych scenárov testovania s účastníkmi trhu je dostupný v informačnom balíku pre koordinované testovanie s účastníkmi trhu, ktoré je dostupné v anglickom jazyku a publikované na stránkach Nemo Committee. Harmonogram testovania a popis scenárov v slovenčine je dostupný aj v prezentácií z webinára k projektu 15‘ MTU.

Pre registráciu je potrebné zaslať na adresu market@okte.sk email s predmetom „SDAC 15’ MTU Testovanie – Registrácia“ s požadovanými údajmi zverejnenými na stránke ÚRSO.

Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

Prebieha verejná konzultácia k dokumentu „Desaťročný plán rozvoja prenosovej sústavy na roky 2026 až 2035“

SEPS dňa 28.3.2025 informovala, že v dňoch od 28.3.2025 do 11.4.2025 (vrátane) prebieha verejná konzultácia k dokumentu „Desaťročný plán rozvoja prenosovej sústavy na roky 2026 až 2035“.

Zúčastniť sa na verejnej konzultácii k uvedenému návrhu je možné zaslaním pripomienok prostredníctvom priloženého formulára na emailovú adresu: konzultacie.dprps@sepsas.sk.

Všetky Informácie a podklady k verejnej konzultácii sú zverejnené TU.

Viac sa dočítate na tomto odkaze.  

Úspešný prechod na 15-minútový obchodný interval pre vnútrodenné obchodovanie na hranici SK-PL

SEPS na svojom webovom sídle zverejnila dňa 20.3.2025 oznam, že dňom 19.3.2025 bola úspešne spustená piata vlna prechodu na 15-minútový obchodný interval (15 min. Market Time Unit, „MTU“) pre vnútrodenné obchodovanie. 

V tejto vlne zavádza 32 cezhraničných prepojení a 6 interných hraníc prechod zo 60 min MTU na 15 min. MTU. Medzi nimi bolo aj cezhraničné prepojenie medzi Slovenskom a Poľskom.

SEPS uvádza, že uvedenou zmenou na hranici SK-PL sa zjednotila granularita obchodovania na všetkých troch hraniciach ponukovej oblasti SR, tzn. SK-CZ, SK-HU a SK-PL v rámci jednotného vnútrodenného trhu s elektrinou (SIDC) na 15 min.

SEPS pritom očakáva, že zavedenie 15-minútového obchodného intervalu v kontinuálnom vnútrodennom obchodovaní (XBID) a vnútrodenných aukciách (IDA) takmer v celej Európe výrazne zvýši efektivitu vnútrodenného trhu. 

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

Zmeny v dokumentoch technických podmienok SEPS

SEPS dňa 5.3.2025 zverejnila informáciu, že dňa 3.3.2025 boli predstavenstvom spoločnosti SEPS schválené zmeny v dokumentoch technických podmienok, vyplývajúce najmä z povinnosti zosúladenia ich znenia so zmenenou sekundárnou energetickou legislatívou. 

Zmeny sa týkajú dokumentov A, E a F. Aktualizované dokumenty sú k dispozícii TU.

Viac sa dozviete na tomto odkaze.

MŽP zverejnilo pracovný návrh metodiky pre rozvoj veternej energetiky v rámci plnenia úloh vyplývajúcich z Plánu obnovy

Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP“) zverejnilo dňa 2.4.2025 informáciu o zverejnení pracovného návrhu metodiky pre rozvoj veternej energetiky v rámci plnenia úloh vyplývajúcich z Plánu obnovy. 

MŽP informuje, že dokument je výsledkom spoločnej práce relevantných subjektov a odborníkov združených v rámci medzirezortnej pracovnej skupiny. 

Dokument by mal byť počas roka 2025 dopracovaný na základe ďalších podnetov.

Bližšie informácie sú dostupné TU.  

Monitoring stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac marec 2025.

Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS upozorňuje na vyhlásenie dvoch nových vyhlášok k novému Stavebnému zákonu v Zbierke zákonov SR. 

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac marec 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.

Prajeme vám príjemné čítanie!

  1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO
Zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon)nie
Zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonomnie
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon)nie
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 – § 565 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)nie
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciáchnie
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlánie
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávanínie
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)nie
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývanianie
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývanianie
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovanínie
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbenie
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácienie
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentáciinie
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilostinie
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenianie
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadostinie
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domovnie
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytunie
Vyhláška č. 401/2007 Zb. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrolnie
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátunie
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na staveniskonie
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredínie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajinynie 
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)nie
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušianie
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonovnie
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredienie
Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadochnie
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadovnie
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z.nie
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzdušínie
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolínie
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesovnie
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákonanie
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôdnie
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôdnie
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadovnie

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac. V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac marec 2025 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov. Zaujať by vás však mohli aj naše ďalšie novinky.

2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.

Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu. 

Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:

Názov vyhláškyČíslo a aktuálny stav legislatívneho procesuOdkaz na vyhlášku/legislatívny proces
1. Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územiaSchválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze
2. Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbePI/2023/263Ukončenie predprípravnej fázyAktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
3.Návrh o stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie staviebPI/2024/330Ukončenie predprípravnej fázy
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
4.Návrh vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie staviebPI/2024/328Ukončenie predprípravnej fázyAktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
5.Návrh vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavbyPI/2024/329Ukončenie predprípravnej fázyAktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
6.Vyhláška č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladovSchválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024Znenie vyhlášky, účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze.
7.Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilostiSchválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
8.Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbuSchválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
9.Vyhláška č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavbySchválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze.
10.Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavbySchválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
11.Vyhláška č. 59/2025 Z. z. o členení staviebSchválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze.
12.Návrh vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbeLP/2025/83Prebieha vyhodnotenie pripomienkového konaniaAktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
13.Návrh vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úradeLP/2025/95Ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhláškyAktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov vyhlášok.

Dňa 1.4.2025 bola v zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb. Vyhláška o členení stavieb ustanovuje členenie stavieb číselným identifikačným kódom stavby pre potrebu jej identifikácie v informačnom systéme na účely Stavebného zákona. Číselný identifikačný kód stavby umožňuje v informačnom systéme rozlíšiť stavby podľa ich stavebnotechnického vyhotovenia a podľa účelu ich využitia, a to použitím štvorciferného číselného identifikačného kódu stavby, ktorý označuje zatriedenie stavby podľa účelu jej využitia do typu, oddielu, skupiny a triedy.

Dňa 1.4.2025 bola v zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby. Vyhláška upravuje najmä štruktúru a prevádzku časti informačného systému na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu a podrobností o náležitostiach jednotlivých podaní a o rozsahu a obsahu projektovej dokumentácie stavieb, náležitosti rozhodnutia, doložky, osvedčenia, záväzného stanoviska a záväzného vyjadrenia.

Dňa 5.4.2025 začalo vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úrade. Navrhovanou vyhláškou sa upravujú osobitné kvalifikačné predpoklady vzdelania a praxe a súhrn teoretických vedomostí a praktických zručností pri aplikácii Stavebného zákona a súvisiacich právnych predpisov. Návrh vyhlášky upravuje spôsob overovania vedomostí a zručností odborného zamestnanca stavebného úradu a odborného zamestnanca regionálneho úradu.

Dňa 15.3.2025 začalo vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe. Vyhláška upravuje podrobnosti o úlohách geodeta v jednotlivých fázach prípravy, zhotovovania a užívania staviebobsah a náležitosti dokumentácie pripravovanej geodetom, obsah a náležitosti dokumentácie vyhotovovanej pri výkone vybraných geodetických a kartografických činností, vrátane kvalitatívnych požiadaviek na ich vyhotovenie a autorizácie výsledkov vybraných geodetických a kartografických činností pri príprave, zhotovovaní a užívaní stavby.

Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.

Nový Stavebný zákon a jeho vzťah k verejnému obstarávaniu

Od 1. apríla 2025 je účinný nový stavebný zákon č. 25/2025 Z. z., ktorý upravuje aj oblasti, ktoré sa môžu týkať a mať vplyv na účastníkov procesu verejného obstarávania, preto ÚVO pripravil ich krátke zhrnutie.

ÚVO upozorňuje, že verejní obstarávatelia, ktorí sa nachádzajú v procese plánovania a prípravy verejného obstarávania, ktorého predmetom zákazky má byť vyhradená stavba a ktorí k 01. 04. 2025 nespĺňajú niektorú z podmienok upravených v ust. § 84 ods. 4 až 7 a ods. 12 až 14 nového stavebného zákona, by mali požadovať v súťažnej dokumentácii predloženie certifikátu manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb ako podmienku účasti technickej a odbornej spôsobilosti podľa § 34 ods. 1 písm. d) v spojitosti s ust. § 35 zákona o verejnom obstarávaní alebo alternatívne ako osobitnú zmluvnú podmienku.

V prípade, ak je proces verejného obstarávania v štádiu po uplynutí lehoty predkladania ponúk a pred uzatvorením zmluvy s úspešným uchádzačom, úrad odporúča, aby si verejný obstarávateľ overil u úspešného uchádzača, či je držiteľom príslušného certifikátu. Držiteľom príslušného certifikátu musí byť zhotoviteľ stavby v čase realizácie vyhradenej stavby

Ak úspešný uchádzač nedisponuje požadovaným certifikátom a odmieta požiadať o certifikáciu, verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže pristúpiť v súlade s ust. § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní k zrušeniu verejného obstarávania z dôvodov hodných osobitného zreteľa, pre ktoré nemožno od verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračovali.

ÚVO upozorňuje, že nesplnenie povinnosti byť držiteľom certifikátu manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby v prípade, ak verejný obstarávateľ certifikát v súťažnej dokumentácii nepožadoval (či už ako podmienku účasti alebo zmluvnú požiadavku) nemá vplyv na samotný proces verejného obstarávania, tzn. nemá za následok uplatnenie niektorého z inštitútov podľa zákona o verejnom obstarávaní (napr. vylúčenie uchádzača, uzavretie zmluvy s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí sa umiestnili na nasledujúcom mieste v poradí v prípade neposkytnutia súčinnosti), avšak za nesplnenie si povinnosti realizovať stavbu zhotoviteľom, ktorý je držiteľom príslušného certifikátu sa môže stavebník (verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ) dopustiť  porušenia stavebného zákona, čo môže byť kvalifikované ako priestupok s možnosťou uloženia sankcie vo forme pokuty podľa ustanovení stavebného zákona.

Viac o vzťahu nového stavebného zákona k verejnému obstarávaniu sa dočítate na tomto odkaze.

Úrad pre územné plánovanie pripravuje nový strategický dokument s celoštátnym dosahom

Dňa 1.4.2025 Úrad zverejnil Oznámenie o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom „Architektonická politika Slovenska“ (APS).

APS je nelegislatívny strategický dokument s celoštátnou pôsobnosťou pre rozvoj a reguláciu výstavby s dôrazom na kvalitu životného prostredia, udržateľnosť a kultúrnu identitu. Východiskovým bodom je (podľa spracovateľa) identifikácia potreby riešiť otázky súvisiace s kvalitou architektonického a urbanistického rozvoja, ktoré významne vplývajú na verejné prostredie, udržateľnosť a kultúrne dedičstvo krajiny. APS stanoví víziu a základné ciele v strednodobom až dlhodobom horizonte, ktoré povedú k zvýšeniu kvality zastavaného územia. APS stanoví konkrétne opatrenia, ich garantov a termíny plnenia.

Cieľom APS je zvýšenie kvality života na Slovensku prostredníctvom zlepšenia kvality zastavaného územia. Pri predbežnej analýze súčasného stavu zastavaného územia sa má ukazovať, že jeho podoba nie je ideálna a je potrebné sa ním zaoberať, ako témou celospoločenského významu s veľkým priestorom na zlepšenia. 

Účelom strategického dokumentu je najmä:

  • sformulovanie konkrétnych požiadaviek na kvalitu rozvoja sídel a realizáciu stavieb a určenie spôsobu, akým ju možno dosiahnuť;
  • prepojenie územného plánovania na strategický regionálny rozvoj a harmonizácia ich vzájomných vplyvov;
  • zlepšenie postavenia profesie architekta, urbanistu a odborníka na infraštruktúru navrhovanie, projektovanie a zhotovenie stavieb;
  • zvýšenie povedomia o význame architektúry, urbanizmu a stavebnej kultúry pre kvalitu života a budovanie vzťahu k urbanizovanému prostrediu.

O pripravovanej APS sa viac dočítate TU a TU.

Plánuje sa zákaz skládkovať komunálny odpad z textílií a šatstva 

Dňa 16.11.2025 bol do NR SR doručený poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (parlamentná tlač. 750). 

Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť, aby oddelene vyzbieraný odpad z textílií a šatstva, ktorý je možné recyklovať alebo opätovne použiť, nebolo možné uložiť na skládky odpadov. Od 1. januára 2025 platí povinnosť zaviesť triedený zber textilu v samosprávach, no podľa predkladateľa vyzbieraný textil častokrát aj tak napokon skončí na skládke, nakoľko súčasná platná a účinná legislatíva nezakazuje skládkovanie týchto druhov vytriedených odpadov. 

Zároveň sa navrhuje zaviesť do zákona podmienku, podľa ktorej dotriedený odpad musí byť poskytnutý na materiálové́ zhodnotenie najmenej dvom zariadeniam oprávneným na recykláciu daného druhu dotriedeného odpadu a až po odmietnutí recyklátora môže byť energeticky zhodnotený.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

Rozšírená pomoc v programe Obnov dom pre nízkopríjmové domácnosti 

Slovenská agentúra životného prostredia spustila dňa 17.3.2025 prijímanie žiadostí k tretiemu kolu výzvy Obnov dom MINI 2. Na tretie kolo je alokovaných 10 miliónov eur a príležitosť získať 10-tisíc eur budú mať nízkopríjmové domácnosti na celom Slovensku, ktoré sú ohrozené energetickou chudobou.

Podmienky výzvy sú od zverejnené na webovom portáli obnovdom.sk. Vyplnený elektronický formulár a vytlačenú žiadosť s povinnými prílohami je potrebné predložiť do 22. apríla 2025. K žiadosti nie je potrebný energetický certifikát a po splnení podmienok a podpísaní zmluvy dostanú majitelia rodinných domov zálohu až do výšky 5000 eur.

Z výzvy Obnov dom mini 2 môžu majitelia starších rodinných domov realizovať okrem zateplenia domu, výmeny okien a dverí aj výmenu zdroja tepla – starého kotla za kotol na biomasu. Rodiny sa tiež môžu rozhodnúť pre solárne panely a tepelné čerpadlo typu vzduch-vzduch.

Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze

Výzva na preventívne opatrenia na ochranu pred povodňami  

Ministerstvo životného prostredia SR vyhlásilo dňa 4.3.2025 ďalšiu výzvu na čerpanie finančných prostriedkov z Programu Slovensko 2021 – 2027. 

Výzva je smerovaná na preventívne opatrenia na ochranu pred povodňami viazané na vodný tok a na zvýšenie bezpečnosti vodných stavieb. Celková výška finančných prostriedkov určených na vyčerpanie vo výzve z prostriedkov Kohézneho fondu je 24 348 640 eur.

Podporené budú projekty, ktorých výsledkom bude zabezpečenie ochrany pred povodňami v geografických oblastiach, v ktorých existuje potenciálne významné povodňové riziko alebo kde možno predpokladať jeho pravdepodobný výskyt. Podpora zahŕňa aj projekty adaptácie na zmenené klimatické podmienky za účelom prevencie pred povodňami.

V rámci opatrení na ochranu pred povodňami viazané na vodný tok sú oprávnenými žiadateľmi: štátne organizácie vykonávajúce správu vodných tokov, nájomcovia a vypožičiavatelia drobných vodných tokov alebo ich úsekov.  

V rámci zvýšenia bezpečnosti vodných stavieb sú oprávnenými žiadateľmi: vlastníci, správcovia a užívatelia vodných staviebštátne organizácie vykonávajúce správu vodných tokov.

Úplné znenie výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku je dostupné na tomto odkaze

Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze

Slovensku hrozí žaloba pre chýbajúci energetický a klimatický plán     

Voči Slovensku začala v marci Európska komisia vedie dve nové právne konania. Z oblasti životného prostredia je podstatné konanie z dôvodu nepredloženia aktualizovaného národného energetického a klimatického plánu (NECP). Toto konanie vedie Európska komisia taktiež proti Belgicku, Estónsku, Chorvátsku a Poľsku. 

NECP sú kľúčovými nástrojmi na zabezpečenie toho, aby členské štáty stanovili konkrétny plán na dosiahnutie dohodnutých cieľov EÚ v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov, obnoviteľnej energie a energetickej účinnosti. Sú tiež kľúčové pre EK, aby posúdila, ako sú na tom členské štáty spoločne, pokiaľ ide o ambície dosiahnuť do roku 2030 ciele v oblasti klímy a energetiky. 

Všetky členské štáty mali predložiť svoje konečné aktualizované NECP do 30. júna 2024, avšak EK doteraz dostala len plány 22 krajín. Pretože päť oslovených členských štátov stále nepredložilo svoje konečné aktualizované NECP, EK sa rozhodla zaslať im odôvodnené stanoviská. Tieto štáty majú teraz dva mesiace na predloženie svojich konečných aktualizovaných NECP. V opačnom prípade EK môže postúpiť prípady Súdnemu dvoru EÚ.

Viac o právnych konaniach sa dočítate na tomto odkaze

NKÚ odporúča prehodnotiť kompetencie SIŽP 

Národný kontrolný úrad (NKÚ) sa v rámci výkonu svojej kontrolnej činnosti zameral na Slovenskú inšpekciu životného prostredia (SIŽP). 

V rámci kontroly vytýka absenciu dlhodobého strategického smerovania rezortu, ktorú podčiarkuje fakt, že vedenie SIŽP sa od roku 2023 po súčasnosť zmenilo trikrát. NKÚ upozornil taktiež na riziko konfliktu záujmov, keď v aktuálne nastavenom modeli rozhoduje ten istý inšpektor o povolení a následne robí aj kontroly prevádzky, ktorú povolil. 

NKÚ poukázal aj na širokú agendu SIŽP, ktorá podľa neho deformuje výkon jej hlavných činností. Upozornil, že SIŽP vykonáva dozor nad 29 zákonmi, viac ako 50 vyhláškami a desiatimi vládnymi nariadeniami. Zároveň dohliada na uplatňovanie bezmála 40 nariadení EÚ. Tomuto značnému rozsahu povinností podľa NKÚ nezodpovedá personálne či technické zázemie inšpekcie. 

K veľkému vyťaženiu SIŽP prispelo aj to, že v porovnaní s rokom 2020 sa počet podnetov na SIŽP do roku 2023 zvýšil trojnásobne.  Inšpektori pritom podľa NKÚ kontrolovali aj množstvo podnetov, ktoré mali minimálny alebo žiadny vplyv na životné prostredie. Viaceré všeobecné podnety boli zo strany SIŽP odstúpené okresným úradom, ktoré ich zase naspäť vracali na SIŽP. 

NKÚ navrhol preniesť kompetencie SIŽP aj na iné organizácie envirorezortu, napríklad na Štátnu ochranu prírody SR a správy národných parkov. Taktiež je podľa neho potrebné upraviť pôsobnosť, kompetencie a organizačnú štruktúru SIŽP. MŽP má predložiť zmeny v druhom štvrťroku tohto roka.

Viac o kontrole a záveroch NKÚ sa dočítate na tomto odkaze

Automobilky majú ďalšie dva roky na zmenu 

Sektor dopravy mal štyri roky na to, aby začal predávať menej znečisťujúcich áut. Európska komisia teraz kývla na zmenu, ktorá mu na to dá ďalšie dva roky. Záväzok pôvodne ustanovoval, že automobilky do roku 2025 svoje emisie z predaja nových áut znížia aspoň o 15 percent v porovnaní s rokom 2021. Motivovať ich k tomu mala hrozba vysokých pokút. 

S príchodom tohto termínu, však tieto automobilky začali volať po zmene. Nastavený cieľ sa im zdal neprimeraný, najmä s ohľadom na konkurenciu z Číny. Na základe toho žiadali ciele na roky 2025 a 2026 znížiť zhruba na polovicu a konečný termín presunúť až na rok 2029.

Európska komisia tak prišla s kompromisným návrhom, vďaka ktorému sa tento rok pokute automobilky vyhnú, aj keď ciele nesplnia. Po novom im bude stačiť vykázať potrebné zníženie emisií za trojročné obdobie, teda roky 2025 až 2027. V praxi to moment udelenia pokuty odsúva aspoň o dva roky.

Návrh európskej komisie bol kritizovaný zo strany environmentálnych organizácií. Európska komisia naopak hovorí o pragmatizme popri rešpektovaní nastolených environmentálnych cieľov. Oddialenie cieľa na tento rok je súčasťou širšieho plánu, ktorým chce Komisia podporiť automobilový priemysel. Návrh ešte musia odsúhlasiť členské štáty a Európsky parlament. 

Viac o návrhu Európskej komisie sa dočítate na tomto odkaze

Európska komisia odložila klimatický cieľ pre rok 2040 

Podpredsedníčka Európskej komisie pre zelenú transformáciu Teresa Ribera uviedla, že klimatický cieľ EÚ na rok 2040, ktorý sa pôvodne očakával v prvom štvrťroku 2025, bude zverejnený v druhom štvrťroku. Ide o strednodobý cieľ v rámci záväzku do roku 2050 dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. 

Meškanie ukazuje menší politická záujem na nových klimatických politikách. Pôvodne sa ešte pred európskymi voľbami počítal so znížením emisií o 90 %. Podľa podpredsedníčky ale toto zakotvenie nie je samozrejmosťou. 

Viac o klimatických cieľoch pre rok 2040 sa dočítate na tomto odkaze.

OLO postaví v Bratislave moderné centrum na spracovanie bioodpadu 

Spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) v spolupráci s Hlavným mestom plánujú vybudovať moderné a ekologické centrum na výrobu obnoviteľnej energie a kompostu z bioodpadu, ako aj závod najnovšej generácie na dotrieďovanie odpadu.

V Technologickom parku OLO sa bude nachádzať zariadenie na spracovanie bioodpadu svetovej úrovne, ako aj závod dotrieďovania odpadu najnovšej generácie.

Zariadenie na zhodnotenie bioodpadu bude mať potenciál spracovať takmer 50 000 ton organického odpadu ročne. Toto množstvo bioodpadu umožní produkciu približne 2,6 miliónov m3 bioplynu, ktoré bude možné upraviť na biometán v množstve 1,5 miliónov m3 za jeden rok. Biometán je svojím zložením identický so zemným plynom a takéto množstvo obnoviteľného paliva je ekvivalentom ročnej spotreby približne 1 500 domácností. Zároveň dokáže vyrobiť približne 14 000 ton certifikovaného kompostu ročne.

O plánovanom modernom centre na spracovanie bioodpadu sa viac dočítate na tomto odkaze.

Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.