Bratislava 22. októbra 2024 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ), advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy. Pokiaľ ide o najdôležitejšie právne novinky v oblasti energetiky za september 2024, ÚRSO začal legislatívne procesy k návrhu novej Cenovej vyhlášky v tepelnej energetike a k  novelám vyhlášok o štandardoch kvality.

Vašej pozornosti by nemal uniknúť ani nový prevádzkový poriadok SEPS, aktualizovaný zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov alebo vyhlásenie druhej výzvy na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac september 2024.

  1. ČO SA ZMENILO?
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie
Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou nie
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom nie
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie
Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z.  ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti
o vydanie povolenia
nie
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie
TEPELNÁ ENERGETIKA
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie

Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.

  • MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

     Vyhláška ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa Cenová vyhláška v tepelnej energetike

Dňa 4.9.2024 začalo pripomienkové konanie k predbežnej informácií o návrhu vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“), ktorou sa mení dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike (ďalej len „Cenová vyhláška v tepelnej energetike“), pod číslom legislatívneho procesu: PI/2024/199.

Cieľom návrhu má byť úprava a doplnenie niektorých ustanovení Cenovej vyhlášky v tepelnej energetike, a to najmä rozsahu, štruktúry a výšky ekonomicky oprávnených nákladov.

Predprípravná fáza legislatívneho procesu bola ukončená dňa 4.9.2024.

Predpokladaný termín začatia medzirezortného pripomienkového konania je október 2024.

Aktuálny stav legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, možno sledovať na tomto odkaze.

■     Vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny

Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny, pod číslom legislatívneho procesu:  LP/2024/477.

Navrhovaná zmena má priniesť:

  • spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality,
  • doplnenie nových štandardov kvality, pričom sa za účelom zvýšenia ochrany odberateľov elektriny navrhuje sprísnenie doterajších štandardov kvality a požadovaných úrovní ich dodržiavania,
  • úpravu spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb, ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia,
  • úpravu sledovania, evidovania, vyhodnocovania štandardov kvality,
  • úpravu evidencie kompenzačných platieb,
  • zverejňovanie vyhodnotenia štandardov kvality a kompenzačných platieb.

Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj  skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania štandardov kvality v praxi.

Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.

■     Vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu

Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu v znení vyhlášky č. 233/2016 Z. z., pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/480.

Navrhovaná zmena a doplnenie má priniesť:

  • spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality,
  • doplnenie nových štandardov kvality, pričom sa za účelom zvýšenia ochrany odberateľov plynu navrhuje sprísnenie doterajších štandardov kvality a požadovaných úrovní ich dodržiavania,
  • úpravu spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia,
  • úpravu sledovania, evidovania, vyhodnocovania štandardov kvality a evidencie kompenzačných platieb,
  • zverejňovanie vyhodnotenia štandardov kvality a kompenzačných platieb.

Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania štandardov kvality v praxi.

Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.

■     Vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla

Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla v znení vyhlášky č. 234/2016 Z. z., pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/481.

Navrhovaná zmena a doplnenie má priniesť:

  • spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality, pričom sa za účelom zvýšenia ochrany odberateľov tepla a zvýšenia kvality služieb poskytovaných regulovanými subjektmi navrhuje sprísnenie doterajších štandardov kvality,
  • úprava spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia.

Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj  skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania štandardov kvality v praxi.

Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.

■     Vyhláška, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo vyrobeného a dodaného tepla

Dňa 30.9.2024 začalo medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla, pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/217.

Cieľom návrhu má byť posilnenie možnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov rozhodovať pri zohľadňovaní rozsahu ekonomicky oprávnených nákladov pre decentralizované zdroje tepla v súvislosti s výkonom správy.

Návrhom sa navrhuje spresniť ustanovenia o prerozdelení nákladov na vykurovanie pre byty a nebytové priestory s individuálnou prípravou tepla v bytových domoch so zvýhodnenou, ale aj s nevýhodnou polohou. Návrh vyhlášky zároveň reaguje na úpravy § 17e ods. 4 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov zvyšujúce minimálnu teplotu teplej vody na odbernom mieste.

Okrem toho sa návrhom majú riešiť aj niektoré ďalšie problémy identifikované v rámci aplikačnej praxe. 

Dátum účinnosti vyhlášky sa navrhuje od 15.12.2024.

Aktuálny stav legislatívneho procesu, ktorý sa nachádza v štádiu medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.

■     Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa Zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu

Dňa 25.9.2024 začalo medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu (ďalej len „Zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“), pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/496.

Primárnym cieľom návrhu zákona má byť podpora výroby elektriny z OZE, motivovanie potencionálnych výrobcov, zníženie záťaže na životné prostredie a posilnenie energetickej bezpečnosti Slovenskej republiky.

Účelom návrhu zákona má byť poskytnutie úľavy občanom a právnickým osobám, ktoré disponujú malými zdrojmi elektrickej energie, a to tak, že ich oslobodí od (i) povinnosti platenia dane a (ii) preukazovania záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie (OZE).

Podľa návrhu zákona sa hranica malého zdroja energie posúva zo súčasných 10 kW na 50 kW.

V zmysle súčasného znenia Zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu sa oslobodenie od dane aplikuje iba, ak je vyrobená energia z OZE a ak sa jej výroba preukáže zárukou pôvodu elektriny z OZE. Návrhom zákona sa navrhuje oslobodiť malé zdroje od povinnosti preukazovať záruku pôvodu elektriny, čo má zjednodušiť a urýchliť proces ich využívania.

Oslobodenie od dane z elektrickej energie pre malé zdroje má znížiť finančné zaťaženie domácností a právnických osôb, ktoré investovali do alternatívnych zdrojov energie, ako sú solárne panely, malé veterné turbíny a podobne. Táto úľava má okrem iného prispieť k energetickej sebestačnosti osôb.

Návrh zákona má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.

■      ÚRSO zverejnil zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov

ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil aktualizovaný zoznam výrobcov elektriny podľa § 3b ods. 5 a 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o podpore OZE a KVET“), ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne.

Zoznam ÚRSO pritom zohľadňuje evidenciu nedoplatkov výrobcov elektriny z OZE k 30.9.2024 a je dostupný TU.

Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 Zákona o podpore OZE a KVET, v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu nemôže pre zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom alebo príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne podľa osobitných predpisov“.

Táto sankcia však nemá charakter úplného zániku práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo ako celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky uhradí, podpora doplatkom mu začne byť opäť poskytovaná.

Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle ÚRSOna tomto odkaze.

■      Bola vyhlásená druhá výzva na podpora vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie

Ministerstvo hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“) dňa 20.9.2024 na svojom webovom sídle informovalo, že Úrad vlády SR v rámci komponentu 9 Plánu obnovy a odolnosti SR zverejnil výzvu zameranú na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie č. 2 (kód: 09I04-03-V04).

MH SR je sprostredkovateľom v rámci výzvy a bude zabezpečovať jej implementáciu. Daná výzva má za cieľ podporiť zelenú transformáciu, dekarbonizáciu, ako aj odolnosť a adaptáciu na zmenu klímy v témach, ktoré sú zosúladené s prioritnými témami, očakávanými v programe Horizont Európa.

Oprávnenými žiadateľmi sú:

  • fyzické alebo právnické osoby oprávnené na podnikanie,
  • osoby zapísané v Obchodnom registri,
  • osoby, ktoré podnikajú na základe živnostenského oprávnenia,
  • osoby, ktoré podnikajú na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov.

Výzva bola otvorená dňa 19.9.2024 a termín jej uzavretia je určený na 31.12.2024.

Alokácia výzvy je 14 889 000 EUR.

Celé znenie výzvy je dostupné TU.

Bližšie informácie sa dozviete TU.

■      Nová úverová špecifikácia pre obce a vyššie územné celky

Environmentálny fond (ďalej len „Envirofond“) dňa 16.9.2024 na svojom webovom sídle zverejnil informáciu, že vydal novú úverovú špecifikáciu činností podpory formou úveru pre obce a vyššie územné celky.

Envirofond zároveň z dôvodu zverejnenia novej špecifikácie vydal usmernenie k uzatvoreniu špecifikácie Podmienky špecifikácie podpory formou úveru pre obce a vyššie územné celky ku dňu 16.9.2024.

Bližšie informácie sa dozviete TU.

■      Odpovede na často kladené otázky k Výzve MoF – 2/2024

Envirofond dňa 11.9.2024 zverejnil zoznam odpovedí na často kladené otázky ohľadom Výzvy MoF – 2/2024 na predloženie žiadostí na poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu na podporu investícií na modernizáciu energetických systémov vrátane uskladňovania energie a zlepšenia energetickej efektívnosti.

Vypracovaný dokument Envirofondu s odpoveďami na často kladené otázky žiadateľov je dostupný TU.

Znenie samotnej výzvy MoF – 2/2024 je dostupné TU.

■      OKTE informuje o projekte „Fakturačné údaje v OKTE“

Dňa 24.9.2024 organizátor krátkodobého trhu s elektrinou, spoločnosť OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) zverejnila úvodné informácie a kontakt k projektu, ktorý OKTE spúšťa pod pracovným názvom „Fakturačné údaje v OKTE“.

Projekt má naplniť požiadavky vyplývajúce z vyhlášky ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy. 

OKTE informuje, že aktuálne prebieha tzv. fáza 1 (špecifikácia), ktorej cieľom je vypracovanie koncepčného návrhu riešenia Fakturačných údajov v OKTE a jeho postupné prerokovanie s účastníkmi trhu.

Bližšie informácie o danom projekte sú dostupné TU.

■      MH SR informuje o upustení od osobitného odvodu pre energetické firmy

Dňa 30.9.2024 MH SR na svojom webovom sídle informovalo o plánovanom osobitnom odvode pre energetické firmy. MH SR uvádza, že tento odvod z konsolidačných opatrení navrhlo vypustiť. Avšak, toto rozhodnutie bude podľa slov MH SR musieť byť na základe požiadavky Ministerstva financií SR (ďalej len „MF SR“) kompenzované iným opatrením, ktorým je dodatočná úprava sadzby dane z príjmu právnických osôbzmeny pri vyplácaní dividend zo sektora energetiky

Takéto zavedenie sektorovej dane by podľa MH SR mohlo spôsobiť komplikácie, predovšetkým vo vzťahu konkurencieschopnosti slovenských energetických podnikov a ich investičných aktivít. Dohoda  medzi MH SR a MF SR má zabezpečiť, že memorandum so Slovenskými elektrárňami nebude nutné dodatočne otvárať a elektrárne tak budú naďalej schopné garantovať ceny elektriny pre domácnosti.

MH SR dúfa, že nový mechanizmus solidarity prispeje k stabilizácii verejných financií a posilní hospodársku súdržnosť krajiny, pričom vytvorí priestor pre ďalší rozvoj a investície slovenskej ekonomiky.

Bližšie informácie sú dostupné TU.

■      OKTE zverejnil vyhodnotenie verejnej konzultácie zmeny svojho prevádzkového poriadku

Dňa 1.10.2024 OKTE na svojom webovom sídle oznámil, že od 10.9.2024 do 24.9.2024 prebehla verejná konzultácia k pripravovanému prevádzkovému poriadku OKTE.

Podľa OKTE sa do verejnej konzultácie zapojili 4 účastníci trhu a vznesených bolo 5 pripomienok,  z ktorých čiastočne alebo úplne boli akceptované 3.

Text pripomienok s vyjadrením OKTE je dostupný TU.

Pozmenené znenie prevádzkového poriadku OKTE na základe akceptovaných pripomienok je dostupné TU.

Bližšie informácie sú dostupné TU.

■      OKTE zverejnil vyhodnotenie verejnej konzultácie zmeny technickej špecifikácie externých rozhraní ISOT a ISZO

Dňa 19.9.2024 OKTE na svojom webovom sídle oznámil, že v dátume od 4.9.2024 do 18.9.2024 prebehla verejná konzultácia technickej špecifikácie externých rozhraní ISOT a ISZO.

Do verejnej konzultácie sa zapojil 1 účastník trhu, ktorý vzniesol 2 pripomienky. Pripomienky spolu s vyjadrením OKTE nájdete TU.

Spoločnosť OKTE súčasne oznámila, že technické  špecifikácie externých rozhraní systému ISOT a ISZO boli zverejnené TU a TU.

Účinnosť týchto verzií technických špecifikácií sa predpokladá  odo dňa 18.11.2024.

Bližšie informácie nájdete dostupné TU.

■      ÚRSO zavádza dvojzložkovú cenu vody

Dňa 1.10.2024 ÚRSO na svojom webovom sídle informoval o zavedení dvojzložkovej ceny vodného a stočného, ktorá bude pozostávať z fixnej zložky ceny a variabilnej zložky ceny v záujme nastavenia úhrady za vodohospodárske služby adresne a na základe skutočných ekonomicky oprávnených nákladov za využitie vodohospodárskych služieb.

ÚRSO uvedenú zmenu odôvodňuje tým, že náklady na prevádzku vodovodov a kanalizácií boli doteraz zahrnuté do celkovej ceny vodného a stočného, pričom odberatelia s minimálnym odberom v podstate nijako neprispievali na udržiavanie potrubí, aj keď ich mali neustále k dispozícii, ale platili to za nich odberatelia s normálnym odberom.

Zavedením dvojzložkovej ceny by malo podľa ÚRSO dôjsť k spravodlivejšiemu rozdeleniu nákladov medzi všetkých odberateľov, pričom priemerná cena vodného a stočného sa výrazne nezmení.

Viac k danej správe sa dočítate TU.

■      ÚRSO informuje o nákladoch na opravu OZE pre účely predĺženej podpory

ÚRSO dňa 24.9.2024 na svojom webovom sídle zverejnil správu o nákladoch na opravu OZE pre účely predĺženej podpory.

ÚRSO uvádza, že náklady na opravu sú náklady vynaložené na odstránenie čiastočného fyzického opotrebovania alebo poškodenia na účely uvedenia do predchádzajúceho stavu alebo prevádzkyschopného stavu. Uvedením do prevádzkyschopného stavu sa rozumie vykonanie opravy aj s použitím iných než pôvodných materiálov, náhradných dielov, súčastí alebo technológií, ak nedôjde k zmene technických parametrov alebo zvýšeniu výkonnosti majetku a ani k zmene účelu použitia.

Dokument ÚRSO k nákladom na opravu OZE pre účely predĺženej podpory je dostupný TU.

Viac k danej správe sa dočítate TU.

■      Bola zverejnená metodika pre stanovenie hodnoty zariadení využívaných pre výkon regulovaných činností

Dňa 20.9.2024 ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil metodiku pre stanovenie hodnoty zariadení využívaných pre výkon regulovaných činností v sieťových odvetviach (ďalej len „Metodika“).

Metodika stanovuje presné postupy, ktorými sa stanovuje všeobecná hodnota majetku, ktorá je základom pre stanovenie ceny v cenových konaniach vedených ÚRSO, a to najmä v elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej energetike a vo vodnom hospodárstve.

Metodika pre stanovenie hodnoty zariadení využívaných pre výkon regulovaných činností je dostupná TU

Viac k správe ÚRSO sa dočítate TU.

■      ZSD informuje o otvorení novej elektrickej stanice Mierovo

Dňa 10.9.2024 Západoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „ZSD“) zverejnila na svojom webovom sídle informáciu o slávnostnom otvorení novej elektrickej stanice Mierovo pri Bratislave.

ZSD uvádza, že do výstavby novej elektrickej stanice Mierovo a súvisiacich elektrických vedení putovala investícia viac ako 20 mil. eur, s mierou spolufinancovania EÚ vo výške 35 %, z Nástroja na prepájanie Európy (CEF = Connecting Europe Energy).

Elektrická stanica Mierovo bola vybudovaná v rámci projektu spoločného záujmu Európskej únie s názvom Danube Ingrid, je výsledkom spolupráce dvoch slovenských spoločností – SEPS a ZSD – a maďarského prevádzkovateľa distribučnej sústavy E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. Ide o projekt s prioritným štatútom a postavením najvyššieho vnútroštátneho významu. 

Vďaka výstavbe stanice Mierovo sa rozšíri kapacita pre integráciu výrobcov energie z obnoviteľných zdrojov do distribučnej sústavy, zlepší sa pripájanie nových odberateľov a súčasne sa zvýši bezpečnosť a spoľahlivosť distribúcie v regióne.

Viac k danej správe ZSD sa dočítate TU.

■      SIEA informuje o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve zameranej na podporu energetickej efektívnosti a využívanie OZE vo verejných budovách

Na webovom sídle Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (ďalej len „SIEA“) bola dňa 3.9.2024 zverejnená informácia o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve Programu Slovensko zameranej na zníženie energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách s kódom PSK-SIEA-002-2023-DV-EFRR – 32. hodnotiace kolo.

SIEA vo svojej správe uvádza, že ku dňu 27.9.2024 bolo v rámci danej výzvy predložených 707 žiadostí. Výzva zostáva aj naďalej otvorená.

Bližšie informácie sa dozviete TU.

■      SIEA informuje o výzve na predloženie národného projektu Zelená podnikom

Na webovom sídle SIEA bola dňa 13.9.2024 zverejnená aj informácia o vyhlásení výzvy na predloženie pilotného národného projektu Zelená podnikom (kód: PSK-SIEA-005-2024-NP-EFRR).

Národný projekt Zelená podnikom má zabezpečiť (i) podporu inštalácie zariadení na využívanie OZE v mikropodnikoch, malých a stredných podnikoch na celom území Slovenskej republiky prostredníctvom vydaných poukážok, ako aj (ii) zvýšenie podielu využívania obnoviteľných zdrojov so zohľadnením princípov udržateľnosti a podporou decentralizácie výroby energie.

Znenie výzvy je dostupné TU.

Bližšie informácie sa dozviete TU.

■      Nový prevádzkový poriadok SEPS

Spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom sídle dňa 1.10.2024 informovala, že dňa 1.10.2024 nadobudol účinnosť jej zmenený prevádzkový poriadok, schválený rozhodnutím ÚRSO č. 0011/2024/E-PP zo dňa 27. 09. 2024.

Prevádzkový poriadok SEPS, účinný od 1.10.2024, je dostupný TU

Bližšie informácie sú dostupné TU.

■      SEPS informuje o zverejnení účinného Dokumentu B Technických podmienok

Na webovom sídle SEPS bola dňa 30.9.2024 zverejnená informácia o tom, že ÚRSO dňa 12.9.2024 vydal rozhodnutie č. 0009/2024/E-TP, ktorým mení svoje rozhodnutie o schválení technických požiadaviek na regulačné služby obstarávané prevádzkovateľom prenosovej sústavy a technických požiadaviek na obstarávané nefrekvenčné podporné služby (Dokument B) a podmienky obstarania nefrekvenčných podporných služieb na základe trhových postupov prevádzkovateľom prenosovej sústav.

Dokument B, účinný od 1.10.2024, je k dispozícii TU.

■      SEPS zverejnila objemy podporných služieb a pravidlá výberových konaní na obstaranie podporných služieb pre rok 2025

Na webovom sídle SEPS bola dňa 27.9.2024 zverejnená informácia o schválení objemov podporných služieb na rok 2025, a to rozhodnutím predstavenstva spoločnosti SEPS zo dňa 10. 9. 2024.

Požiadavky na podporné služby pre rok 2025 sú dostupné TU.

Viac podrobností sa dozviete TU.

Dňa 19.9.2029 SEPS zverejnila tiež informáciu o uverejnení pravidiel výberových konaní na obstaranie podporných služieb pre obdobie od 1.1.2025 do 31.12.2025, ktoré sú zverejnené TU.

Stavebníctvo a envirolegislatíva

V oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac september 2024 dáva
advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS do pozornosti prebiehajúce vyhodnotenie MPK k návrhu novely katastrálneho zákona. Aj tento mesiac vám zároveň prinášame aktuálny prehľad vyhlášok k stavebným predpisom.

  1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie
Zákon č. 40/1964 Zb.Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 – § 565 (Zmluva o dielo) nie
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie
Vyhláška č. 401/2007 Zb. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie
Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac. V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac august 2024 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov. Zaujať by vás však mohli aj naše ďalšie novinky.

2.    MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

      Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.

Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.

Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:

  Názov vyhlášky Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces
1. Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023   Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze
2. Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe PI/2023/263 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
3. Návrh vyhlášky o požiadavkách na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb PI/2023/264 Ukončenie predprípravnej fázy   Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
4. Návrh vyhlášky o dokumentácii stavieb PI/2023/265 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
5. Návrh vyhlášky o všeobecných technických požiadavkách na stavby PI/2023/266 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
6. Vyhláška č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024   Znenie vyhlášky, účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze.
7. Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024   Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
8. Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024   Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
9. Návrh vyhlášky o informačnom systéme (URBION) PI/2023/291 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
10. Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024   Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
11. Návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o členení stavieb PI/2023/318 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
12. Návrh vyhlášky o geodetických a kartografických činnostiach vo výstavbe PI/2023/227 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

Za posledný mesiac nedošlo k zmene v prípade žiadnej zo sledovaných vyhlášok.

Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.

      Poslanci schválili novelu EIA 

Poslanci parlamentu schválili novelu zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon EIA, číslo parlamentnej tlače 230).

Podľa predkladateľa účelom novely zákona EIA bolo zefektívniť procesy súvisiace s hodnotením vplyvov – zisťovacie konanie, určenie rozsahu hodnotenia i samotné posudzovanie vplyvov na životné prostredie – pri súčasnom posilnení odbornej stránky posudzovania a zabezpečenia úplnej účasti verejnosti v rozsahu definovanom v európskej legislatíve a Aarhuskom dohovore.

O pripravovaných najzásadnejších zmenách v zákone EIA sme vás informovali v našom článku, ktorý nájdete na tomto odkaze.

Novelou zákona EIA sa najmä:

  • vylučuje verejnosť zo zisťovacieho konania, pri posudzovaní vplyvov bude prítomná až v neskoršom štádiu;
  • mení okruh zámerov, ktoré sú predmetom posudzovania;
  • mení proces a priebeh zisťovacieho konania;
  • mení proces a priebeh posudzovania vplyvov (veľká EIA);
  • zavádza úplne nové znenie prílohy č. 8 zákona EIA, upravujúcu rozsah činností a prahové hodnoty, ktoré určujú ako sa projekt a zámer bude posudzovať.

Novela zákona EIA zatiaľ nebola vyhlásená v zbierke zákonov Slovenskej republiky. Jej znenie však môžete nájsť TU.

      Pokračuje vyhodnotenie MPK k návrhu stavebného zákona

Dňa 16.8.2024 začalo vyhodnotenie MPK k návrhu nového Stavebného zákona (číslo legislatívneho procesu LP/2024/397). Za posledný mesiac proces prípravy nového stavebného zákona nepokročil. Naďalej pokračuje vyhodnotenie MPK k navrhovanému stavebnému zákonu.

O príprave nového stavebného zákona sme Vás informovali už v monitoringoch za mesiace máj, júnjúl.

Účelom navrhovaného stavebného zákona a sústavy jeho vykonávacích predpisov podľa predkladateľa je vytvoriť právny rámec na zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej záťaže povoľovacích konaní s dôrazom na zabezpečenie transparentnosti v tejto oblasti.

Návrh nového stavebného zákona má (okrem iného):

  • posilniť postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe;
  • obnoviť pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí, a podobne);
  • ponechať agendu stavebného úradu na obci (pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady);
  • sledovať sprísnenie odbornej prípravy zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
  • upraviť ochranu umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou;
  • precizovať správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
  • ustanoviť dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti navrhovaného stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili;
  • precizovať priestupky a iné správne delikty a rozšíriť okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe;
  • zvýrazniť dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizovať oprávnenia a  zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nového stavebného zákona nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

      Pokračuje vyhodnotenie MPK k novele katastrálneho zákona

Dňa 11.9.2024 začalo vyhodnotenie MPK k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (číslo legislatívneho procesu LP/2024/435).

Návrh novely podľa predkladateľa precizuje a dopĺňa právnu úpravu katastrálnych konaní. Návrhom zákona sa zjednodušuje návrh na začatie katastrálneho konania v listinnej podobe. Podrobnejšie sa upravuje konanie o zázname, pričom sa zavádza možnosť vykonania záznamu v časti. Skracuje sa lehota na vykonanie záznamu na základe rozhodnutia súdu o zriadení zabezpečovacieho opatrenia. Rovnako sa precizuje právna úprava konania o poznámke. Bližšie sa upravuje prešetrovanie údajov katastra a zároveň sa ustanovuje lehota na toto prešetrenie.

V súvislosti s prístupom k údajom katastra prostredníctvom katastrálnych portálov sa zavádza povinná bezplatná autentifikácia za účelom plnenia povinností vyplývajúcich z právnych predpisov upravujúcich nakladanie s osobnými údajmi a za účelom zabezpečenia ochrany osobných údajov osôb evidovaných v katastri, ako aj za účelom zabránenia zneužívania údajov katastra. Údaje z tejto registrácie budú môcť byť použité aj pre potreby orgánov činných v trestnom konaní.

Návrh zákona taktiež ustanovuje novú skutkovú podstatu priestupku ako aj porušenia poriadku na úseku katastra nehnuteľností a to neoprávnené spracúvanie údajov katastra nehnuteľností. Zároveň sa zavádzajú niektoré nové správne poplatky na úseku katastra nehnuteľností.

Sprievodnú dokumentáciu k novele katastrálneho zákona nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

      Novelizácia systému predaja emisných kvót

Dňa 27.9.2024 bol v Zbierke zákonov zverejnený zákon č. 236/2024 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (Zákon o obchodovaní) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Návrh zákona upravuje nové základné pojmy, zmeny bezodplatnej alokácie, postupné zrušenie bezodplatnej alokácie v letectve, využitie výnosu  z aukcií, platnosť emisných kvót, implementuje nízkouhlíkové mechanizmy a ustanovuje pôsobnosť orgánov štátnej správy. Návrhom zákona sa zavádza nový systém obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov.

Novelou sa rozširuje systém obchodovania o námornú dopravu a zavádza sa nový systém obchodovania v odvetviach budov, či cestnej dopravy. Taktiež dochádza k prechodu kompetencie z okresných úradov na ministerstvo vo vzťahu k vydávaniu povolení na vypúšťanie emisií skleníkových plynov. Ministerstvo bude zasielať kópiu povolenia na vypúšťanie emisií skleníkových plynov vnútroštátnemu správcovi.

Novelou sa novelizuje aj zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde (Envirofonde) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V ňom sa najmä precizujú viaceré oblasti, na ktoré možno poskytnúť a použiť prostriedky Envirofondu a zároveň sa ich znenie zosúlaďuje s účelmi uvedenými v Zákone o obchodovaní.         

O tomto návrhu zákona sme vás informovali v procese MPK v monitoringu za mesiac apríl.

Časť zákona nadobudla účinnosť 27.9.2024.

Schválené znenie zákona č. 236/2024 Z. z. nájdete TU.

Aktuálne znenie zákona o obchodovaní s emisnými kvótami nájdete TU.

      Bola zverejnená predbežná informácia k novele zákona o odpadoch

Dňa 24.9.2024 začalo pripomienkovanie predbežnej informácie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (číslo legislatívneho procesu LP/2024/229).

Cieľom návrhu zákona (okrem iného) je:

  • upresnenie pojmov skládka odpadov, odťažba skládky odpadov a stacionárne zariadenie;
  • doplnenie mechanizmu udeľovania súhlasu na odťažbu skládky odpadov;
  • ustanovenie mechanizmu pre uzatváranie a rekultiváciu vybraných skládok odpadov;
  • určenie nových podmienok pre zmenu prevádzkovateľa skládky odpadov;
  • zmena výšky jednorazovej úhrady časti účelovej finančnej rezervy pri začatí prevádzkovania časti skládky odpadov (nová kazeta);
  • vyňatie účelovej finančnej rezervy, tvorenej prevádzkovateľom skládky odpadov, z majetku podliehajúceho exekúcii;
  • určenie nového mechanizmu odstraňovania nezákonne umiestneného odpadu v prípade, keď osoba zodpovedná za nezákonné umiestnenie odpadu bola riadne identifikovaná prostredníctvom odsudzujúceho rozsudku;
  • precizovanie právnej úpravy zodpovednosti za environmentálnu škodu v prípadoch, ak bezprostredná hrozba environmentálnej škody alebo environmentálna škoda nastala následkom neuzavretej a nezrekultivovanej skládky odpadov. 

Sprievodnú dokumentáciu k predbežnej informácii nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

      Začalo vyhodnotenie MPK k návrhu zadania Koncepcie územného rozvoja Slovenska

Dňa 15.10.2024 začalo vyhodnotenie MPK k návrhu zadania Koncepcie územného rozvoja Slovenska (KURS, číslo legislatívneho procesu LP/2024/504).

KURS predstavuje územnoplánovaciu dokumentáciu celého územia Slovenskej republiky, ktorá určuje hlavné smery komplexného rozvoja Slovenskej republiky. Stanovuje základné podmienky a vytvára predpoklady pre udržateľný územný rozvoj Slovenskej republiky a jej regiónov s určením rámcových požiadaviek štátu z hľadiska ochrany, obnovy a tvorby krajiny, ochrany prírody, zachovania a rozvíjania historického a kultúrneho dedičstva, hospodárskeho a sociálneho rozvoja, obrany a bezpečnosti štátu a z hľadiska dodržania medzinárodných záväzkov v oblasti životného prostredia a územného rozvoja.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu zadania nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

      Prezident vetoval novelu vodného zákona

Dňa 20.9.2024 prezident Slovenskej republiky vrátil do Národnej rady SR zákon zo 17. septembra 2024, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 37211990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač 488, číslo pôvodnej parlamentnej tlače: 325).

O tomto návrhu zákona sme vás informovali v procese MPK v monitoringu za mesiac marec 2024 a o jeho doručení do NR SR v monitoringu za mesiac máj.

Zákon z dielne Ministerstva životného prostredia pôvodne zavádzal výnimku od platenia platieb a poplatkov pre odbery podzemných vôd na účely využitia ich tepelného potenciálu, možnosť štátu byť účastníkom konania vo vodoprávnom konaní, či úpravy pri udeľovaní povolení od orgánu štátnej vodnej správy.

Pozmeňovacími návrhmi sa do zákona dostali viaceré ustanovenia o vyvlastnení, ktoré mali zabezpečiť najmä prechod cesty III triedy cez Vodné dielo Gabčíkovo z vlastníctva Trnavského samosprávneho kraja do vlastníctva štátu.

Prezidentove výhrady sa týkajú zavádzaného prechodného ustanovenia označeného ako § 80i. Predmetné ustanovenie upravuje prechod ciest II a III triedy z vlastníctva samosprávneho kraja do vlastníctva štátu do 30. septembra 2024. Prezident tento paragraf navrhuje vypustiť.

Podľa prezidenta dané ustanovenie nie je prechodné, lebo zavádza trvalý prechod majetku  z neštátneho subjektu na štátny a navyše za tento prechod neustanovuje primeranú náhradu. Poznamenal, že vyvlastňovanie by sa malo diať na základe zákona, nie samotným zákonom. Taktiež tvrdí, že ide o nepriamu novelizáciu zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) a teda na realizáciu tohto zámeru mal zákonodarný zbor zvoliť iné riešenie.

Poslanci zákon následne opätovne prijali, rešpektujúc pripomienky prezidenta.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■      Akcionármi vodárenských spoločností budú môcť byť len obce, mestá a štát 

Akcionármi vo vodárenských spoločnostiach budú môcť byť už len mestá, obce a štát. Avizoval to minister životného prostredia Tomáš Taraba. Zmenu má priniesť novela zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a zákona o regulácii sieťových odvetví, k príprave ktorej bol zaviazaný vládou.

Rezort životného prostredia si chce tiež postrážiť to, či vodárenské spoločnosti používajú príjmy z regulovaných činností, teda príjmy za dodávky vody, na rozvoj infraštruktúry.

Návrh zákona by mal reagovať na nedostatky, ktoré zistil Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR pri kontrole vo vodárenských spoločnostiach. Zmenu zákona má minister životného prostredia predložiť na vládu do dvoch mesiacoch.

Viac o pripravovanej novele sa dočítate na tomto odkaze

      MŽP eviduje rozsudok SD EU proti Slovensku ohľadom skládok odpadov

Ministerstvo životného prostredia eviduje rozsudok Súdneho dvora EÚ, podľa ktorého Slovenská republika nemala 7. marcu 2019 zrekultivovaných a uzatvorených 21 skládok odpadov. Uvedené znamená, že Slovenská republika si nesplnila svoje zákonné povinnosti.

Podľa Envirorezortu Slovenská republika v tejto oblasti napreduje a k septembru 2024 ostalo nevyriešených len niekoľko skládok, ktoré si vyžadujú špecifické riešenie. Podľa Ministra sa pripravujú legislatívne zmeny a opatrenia, aby si Slovensko čo v najkratšej dobe splnilo svoje povinnosti.

Viac o rozsudku a reakcii Envirorezortu na tomto odkaze.

■      Zadanie zákazky druhému v poradí v rozsudku Súdneho dvora EÚ

Súdny dvor EÚ vo veci C-737/22 posudzoval návrh na začatie prejudiciálneho konania vo vzťahu k výkladu článku 18 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ o verejnom obstarávaní.

Podľa Súdneho dvora EÚ sa článok 18 ods. 1 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ o verejnom obstarávaní sa má vykladať v tom zmysle, že:

zásady rovnosti zaobchádzania a transparentnosti uvedené v tomto ustanovení nebránia tomu, aby sa v rámci postupu verejného obstarávania rozdeleného na časti uchádzačovi, ktorý predložil druhú ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku, zadala v súlade s podmienkami stanovenými v súťažných podkladoch časť zákazky pod podmienkou, že súhlasí s dodaním tovaru a poskytnutím služieb týkajúcich sa tejto časti zákazky za rovnakú cenu, ako je cena ponúknutá uchádzačom, ktorý predložil ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku a ktorému bola v dôsledku toho zadaná iná, významnejšia časť tejto zákazky.

O rozsudku Súdneho dvora vo veci C-737/22 sa viac dočítate na tomto odkaze.

      Výzva na zlepšenie monitorovania ovzdušia 

Ministerstvo životného prostredia vyhlásilo dňa 23.9.2024 výzvu na projekty, ktoré zmodernizujú monitorovanie kvality ovzdušia, a to prostredníctvom aktualizácie a rozšírenia monitorovacieho systému kvality ovzdušia. Celková alokácia výzvy je 19,3 mil. eur z Kohézneho fondu.

Podporované aktivity sú: obnova prístrojového vybavenia, zabezpečenie monitorovania na lokálnej resp. regionálnej úrovni, ale aj rozšírenie monitorovania o ďalšie znečisťujúce látkydoplnenie monitorovania vplyvu znečistenia na ekosystémy.

Ďalšou oprávnenou aktivitou je vytvorenie nového Národného emisného informačného systému za účelom skvalitnenia údajov o emisiách zo zdrojov znečisťovania ovzdušia. Podporené bude tiež zriadenie elektronickej databázy o malých zdrojoch znečisťovania ovzdušia a vykurovacích zariadeniach v domácnostiach.

Oprávnenými žiadateľmi sú iba Ministerstvo životného prostredia SR a Slovenský hydrometeorologický ústav.

Úplné znenie výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku bude dostupné na tomto odkazena tomto odkaze.

O výzve sa viac dozviete na tomto odkaze.

■      Výzva na úpravu pitnej vody 

Ministerstvo životného prostredia vyhlásilo dňa 27.9.2024 výzvu z Programu Slovensko na podporu výstavby, intenzifikácie alebo modernizácie úpravní vôd. Celková alokácia výzvy je presne 44 028 493 eur z Kohézneho fondu

Medzi podporované aktivity projektu patrí najmä výstavba, ale aj intenzifikácia resp. modernizácia úpravní vôd. Pri výstavbe nových úpravní vôd sa počíta napríklad s vybudovaním prívodných potrubí od vodného zdroja, prívodných potrubí napojenia na vodovodný systém, ale tiež technickým a technologickým vybavením za účelom úpravy vody.

Oprávnenými žiadateľmi sú predovšetkým obce, právnické osoby zriadené podľa osobitného predpisu, na ktorých podnikaní sa majetkovou účasťou podieľajú len obce alebo združenia obcí a združenia právnických osôb.

Úplné znenie výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku bude dostupné na tomto odkazena tomto odkaze.

O výzve sa viac dozviete na tomto odkaze.

■      Výzva na odkanalizovanie Oravy

Minister životného prostredia vyhlásil 5.9.2024 výzvu na odkanalizovanie Oravy, a to konkrétne v okresoch Námestovo, Tvrdošín a Dolný Kubín.

Žiadosti o dotácie na vybudovanie vodárenskej infraštruktúry môžu od pondelka 9. septembra 2024 podávať obce alebo záujmové združenia obcí. Jedna obec môže získať dotáciu 3 mil. eur, združenie obcí až 6 mil. eur.

Podporené budú projekty budovania, rozšírenia alebo rekonštrukcie vodovodnej či kanalizačnej siete, čistiarne odpadových vôd, vodárenského zdroja, ale tiež realizácia vodovodu a kanalizácie v jednej ryhe. Prefinancovať bude možné aj vypracovanie projektovej dokumentácie, a to až do výšky 10 % oprávnených nákladov.

Viac o výzve sa dozviete na tomto odkaze.

■      Výzva na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie

Úrad vlády SR otvoril 1.10.2024 novú výzvu zameranú na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie č. 2. Na výzvu sú vyčlenené prostriedky vo výške 14 889 000 eur. Žiadosti je možné predkladať do konca roka 2024.

Cieľom výzvy je podpora zelenej transformácie, dekarbonizácie, ako aj odolnosti a adaptácie na zmenu klímy. Dekarbonizácia môže prebiehať v rámci nasledovných tematických oblastí:

  • klimatické vedy a riešenie klimatickej zmeny
  • bezuhlíková energetika (energia – skladovanie, zásobovanie, energetické siete a systémy)
  • elektrifikácia
  • vodík, technológie batérií a alternatívne palivá
  • čistá, bezpečná, dostupná a inteligentná doprava a mobilita
  • nízkoemisné priemyselné procesy a materiály
  • biohospodárstvo, udržateľné poľnohospodárstvo a lesné hospodárstvo. 

Viac o výzve nájdete na tomto odkaze.

■      Výzva zameraná na biodiverzitu

Európsky fond regionálneho rozvoja vyhlásil v rámci Programu Interreg Poľsko – Slovensko 2021 – 2027 novú výzvu, ktorej témou je biodiverzita.  Výzva je zameraná na posilnenie ochrany prírody, biodiverzity a zelenej infraštruktúry, a to aj v mestských oblastiach, a na zníženie všetkých foriem znečistenia.

Podporené budú napríklad rôzne analýzy, stratégie, akčné plány, či predchádzanie šíreniu a výskytu invazívnych druhov. Suma prostriedkov určená na spolufinancovanie projektov v rámci tejto výzvy predstavuje 6 641 409 eur. 

Programovou oblasťou je na Slovensku Žilinský samosprávny kraj, Prešovský samosprávny kraj a okres Spišská Nová Ves v Košickom samosprávnom kraji. Maximálne obdobie realizácie projektu je 24 mesiacov. Žiadosť je možné predložiť do 15.11.2024.

Viac o výzve sa dozviete na tomto odkaze

■      Meškáme s implementovaním časti emisnej smernice  

Na úrovni Európskej únie bola prijatá smernica, ktorá zavádza druhý, paralelný systém obchodovania s emisiami EU ETS 2 pre dopravu a vykurovacie palivá. Ten by mal priniesť zníženie emisie v týchto sektoroch o 42 percent do konca desaťročia v porovnaní s rokom 2005. Nová cena uhlíka bude predbežne zastropovaná na 45 eur a mala by začať platiť v roku 2027.

Termín na presadenie EU ETS 2 do vnútroštátneho práva už Slovensko dvakrát zmeškalo. Minister životného prostredia Tomáš Taraba po výzve Európskej komisie nakoniec s novelou zákona prišiel, a tá bola ešte v septembri schválená v NR SR (zaoberali sme sa ňou v tomto monitoringu). V zákone však nebola zahrnutá tá časť európskej smernice, ktorá hovorí o zvýšení cien pre kúrenie, benzín či naftu. Taraba žiada, aby Brusel smernicu ešte prehodnotil.

Minister životného prostredia do nového zákona o emisiách taktiež nezahrnul Sociálny klimatický fond, ktorý by mal paralelne fungovať s ETS 2 . Ide o fond, ktorý má tlmiť negatívne sociálne vplyvy zelených politík na zraniteľných obyvateľov. Má fungovať od roku 2026 do 2032 a jeho efektívne použitie je predovšetkým v rukách vlád.

Nariadenie o fonde hovorí, že ak Slovensko zavedie Sociálny klimatický fond načas, teda v roku 2026, mohlo by z neho v priebehu šiestich rokov čerpať viac ako jeden a pol miliardy eur na riešenie energetickej a dopravnej chudoby. Ak ho však zavedieme spolu so systémom ETS 2 až v roku 2028, tak  Slovensko dostane z fondu len 1,2 miliardy, čo znamená stratu 245 miliónov eur.

Viac o ETS 2 a Sociálnom klimatickom fonde a dočítate na tomto odkaze.

Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.