Brusel 15. júla 2021 – Zahrnutie hodnotenia celkových emisií vozidla ich meraním iba na výfuku do balíka „Fit for 55“ možno považovať za vynútený prechod na elektromobilitu v celej EÚ. V reakcii na zverejnenie klimatického balíka to uviedlo Združenie vozidiel na zemný plyn a bioplyn (NGVA Europe), podľa ktorej EÚ odporuje vlastnému princípu technologickej neutrality.

„V rámci balíka „Fit for 55“ Európska komisia nevyužila príležitosť zohľadniť pozitívny prínos obnoviteľných udržateľných palív, ako je biometán, pri hodnotení celkových emisií vozidla iba meraním z koncovky výfuku. Tento krok možno považovať za vynútený prechod na elektromobilitu v celej EÚ,“ vyhlásilo združenie.

Odstránenie technologickej konkurencie medzi ekologicky rovnocennými riešeniami podľa neho povedie k novým závislostiam, či už od zdrojov, spoločností, trhov a daňových dotácií, čo bude platiť aj pre finančne slabšie krajiny EÚ, pokiaľ následný schvaľovací proces nebude obsahovať žiadne zmeny, poznamenal generálny tajomník NGVA Europe Jens Andersen.

Stanovenie cieľa 100-percentného zníženia CO2 do roku 2035 bez uznania potenciálu obnoviteľných palív pri znižovaní emisií skleníkových plynov z cestnej dopravy sa fakticky rovná zákazu a bude viesť k transféru technológií z Európy.

„Zníženie CO2 v doprave spočíva skôr v dekarbonizácii použitej energie ako v základnej technológii hnacej sústavy: spaľovací motor poháňaný obnoviteľnými udržateľnými palivami, ako je biometán, má uhlíkovú stopu porovnateľnú so stopou elektrického vozidla alebo dokonca nižšiu,“ zdôrazňuje združenie.

V čase, keď je nevyhnutné drasticky znížiť emisie z dopravy, Komisia nedokázala umožniť EÚ dosiahnutie klimatickej neutrality v doprave rýchlym a sociálne-ekonomicky efektívnym spôsobom. Je to preto, lebo tento prístup bráni EÚ v získaní veľkých výhod plynúcich z ďalších úspor CO2 pochádzajúcich z obnoviteľných udržateľných palív, ako je biometán, pričom nezabezpečuje, aby prechod na uhlíkovo neutrálnu mobilitu nenechal nikoho pozadu, tvrdí NGVA. „EÚ tým zároveň odporuje vlastnému princípu technologickej neutrality,“ dodalo združenie.

Zanedbanie šance na okamžité ďalšie úspory CO2 prostredníctvom obnoviteľných udržateľných palív a hlavná úloha, ktorú v tomto ohľade môže zohrávať mobilita, výrazne obmedzia dynamické zavádzanie obnoviteľných palív presne tam, kde to vyžaduje trh, konštatuje ďalej NGVA.

Združenie je presvedčené, že mechanizmus, ako napríklad dobrovoľný systém kreditov za udržateľné palivá z obnoviteľných zdrojov, môže byť nevyhnutným riešením a teší sa na diskusiu o tomto návrhu s tvorcami politík EÚ, priemyslom a jeho členmi, regionálnymi a sociálnymi partnermi, uzavrel ďalej Andersen.

Foto: Getty Images/iStockphoto