Helsinki/Tallin 23. apríla 2024 – Plynovod Balticconnector medzi Fínskom a Estónskom sa po vyše polroku odstávky spôsobenej pretrhnutím potrubia, ku ktorému došlo 8. októbra 2023, v pondelok (22. 4.) vrátil do komerčnej prevádzky. Po oprave má väčšiu prepravnú kapacitu smerom do Fínska vďaka úprave lotyšsko-litovského plynového prepojenia, čo umožňuje prepravu vyšších objemov plynu v regióne. Vyšetrovanie incidentu, ktoré sa sústreďuje na plavidlo NewNew Polar Bear registrované v Hongkongu, naďalej pokračuje. Informoval i o tom agentúra Reuters a portály argusmedia.com a offshore-energy.biz.

„Môžem potvrdiť, že Balticconnector funguje normálne,“ povedal pre agentúru Reuters Janne Gronlund, výkonný riaditeľ fínskeho prevádzkovateľa prepravnej sústavy, spoločnosti Gasgrid Finland. Uvedenie do prevádzky je v súlade s prognózami časového harmonogramu, ktoré odborníci predložili po poškodení potrubia.

Podľa Argusu boli komerčné toky obnovené na začiatku plynárenského dňa 22. apríla. Na popoludnie dosiahli renominácie úroveň 12,5 GWh do Fínska, resp. 78,2 GWh v opačnom smere, čo naznačuje čisté toky do Estónska okolo 66 GWh. Fínsky dopyt zostáva relatívne nízky, pričom zásoby vo fínskom plávajúcom LNG termináli Inkoo sa musia z veľkej časti vyčerpať pred nadchádzajúcim príchodom nového nákladu v piatok (26. 4.).

Opätovné uvedenie Balticconnectora do prevádzky umožní, aby sa fínske ceny prispôsobili cenám na pobaltských trhoch, keďže sú tieto dve oblasti opäť prepojené. Počas odstávky plynovodu bolo Fínsko úplne závislé od dodávok LNG do terminálu Inkoo, čo znamená, že ceny boli veľmi nestále a často sa držali výrazne nad pobaltskými cenami.

Cenové rozdiely dosiahli vrchol takmer 58 €/MWh v polovici januára, keď extrémne chladné počasie spôsobilo prudký nárast dopytu po plyne vo fínskom energetickom sektore, pričom zásoby v Inkoo boli relatívne nízke. Napriek tomu sa báza medzi týmito dvoma trhmi od polovice marca výrazne zúžila a fínska cena sa niekoľko dní držala nižšie ako v Pobaltí, konštatoval argusmedia.com.

Zvýšenie kapacity

Berúc do úvahy dôležitosť energetickej bezpečnosti, prevádzkovatelia prepravnej sústavy fínsko-baltského regiónu podnikli infraštruktúrne projekty na zvýšenie kapacít plynovodov a zlepšenie regionálnej plynárenskej sústavy tak, aby vyhovovala prepravným potrebám trhu.

Technická kapacita plynovodu Balticconnector sa po jeho opätovnom spustení a dokončení kontrolných a údržbárskych prác v estónsko-lotyšskom systéme zvýšila, informoval Gasgrid.

Historicky sa kapacita Balticconnectora smerom do Fínska pohybovala medzi 55-60 GWh/deň v zime a 65 GWh/deň v lete. V smere z Fínska do Estónska je ponúkaná kapacita 78 GWh/deň, čo sa približuje maximálnej prepravnej kapacite vzhľadom na priemer potrubia a projektovaný tlak, konštatoval Gasgrid.

Posilnenie prepojenia medzi Lotyšskom a Litvou (ELLI) však podľa neho umožňuje prepravu vyšších objemov plynu cez región. Výsledky výpočtov kapacity a modelovania prevádzky prenosovej sústavy, ktoré vykonali prevádzkovatelia prepravných sústav naznačujú, že technickú kapacitu Balticconectora možno zvýšiť, dodal fínsky prepravca.

„Po obnovení prietokov cez plynovod Balticconnector a po vykonaní kontrolných a údržbárskych prác v estónsko-lotyšskom systéme sa základná kapacita zvýši v smere do Fínska na 70,5 GWh/deň. Vzhľadom na plánované regionálne údržbárske práce plánované v roku 2024 môže byť zvýšená kapacita ponúkaná na trhu od októbra 2024,“ konkretizoval Gasgrid. Zvýšená kapacita môže byť ponúkaná na trhu od októbra 2024 v dôsledku plánovaných regionálnych údržbárskych prác plánovaných v roku 2024. Technická maximálna kapacita Balticconnectora z Fínska do Estónska je približne 78 GWh/deň.

Vyšetrovanie incidentu

Elering a Gasgrid, spoluprevádzkovatelia Balticconnectora (50/50) ho uzavreli v noci 8. októbra 2023, pretože tlak v plynovode začal prudko klesať, čo naznačovalo únik plynu. Krátko po tomto zistení bolo potrubie izolované uzavretím ventilov. O niekoľko dní už fínske aj estónske autority vyhlásili, že plynovod praskol v dôsledku vonkajších škôd vo fínskej ekonomickej zóne, pričom poškodenie bolo spôsobené „vonkajšou silou“.

Zhruba dva týždne po poškodení plynovodu fínska polícia vyzdvihla z morského dna blízko miesta poškodenia rozmernú kotvu. Následne zistila, že kotva patrí kontajnerovej lodi NewNew Polar Bear registrovanej v Hongkongu, ktorá sa v čase poškodenia nachádzala vo Fínskom zálive. Označila ju za  hlavného podozrivého, pričom plynovod, ako aj tri telekomunikačné káble v oblasti, mala poškodiť ťahaním kotvy po morskom dne. Polícia minulý rok uviedla, že je príliš skoro určiť, či išlo o nehodu alebo úmyselný čin.

Fínsko uviedlo, že o incidente viedlo konštruktívne rokovania s Čínou a že čínske úrady prisľúbili plnú spoluprácu pri vyšetrovaní pretrhnutia plynovodu. „Vo vyšetrovaní došlo k pokroku a pri riešení prípadu sme spolupracovali s čínskymi úradmi,“ uviedol pre agentúru Reuters fínsky Národný úrad pre vyšetrovanie.

Podľa polície čínske plavidlá naďalej zostávajú stredobodom vyšetrovania. „Predpokladá sa, že kontajnerová loď NewNew Polar Bear a jej kotva súvisia s poškodením potrubia,“ uviedla NBI a dodala, že konečné závery vyšetrovania budú pravdepodobne oznámené až po mesiacoch. Čínske veľvyslanectvo v Helsinkách okamžite neodpovedalo na žiadosť agentúry Reuters o komentár.

Reuters pripomína, že k poškodeniu Balticconnectora došlo rok po výbuchoch, ktoré 26. septembra 2022 významne poškodili tri zo štyroch línií plynovodov Nord Stream 1 a 2, pričom dodnes, napriek viacerým mediálnym verziám, neboli zistení páchatelia.

Základné údaje

Balticconnector je prvý plynovod medzi Fínskom a Estónskom. Má dĺžku 152 km, z toho 77 km pod morom medzi Ingå vo Fínsku a Paldiski v Estónsku, 21 km na fínskej pevnine medzi Ingå a Siuntio a 55 km na estónskej medzi Paldiski a Kiili. Meracie a kompresorové stanice sú aj v Ingå a estónskom Kersalu.

Morská a fínska pevninská časť používajú 500 mm (20-palcové) potrubia s prevádzkovým tlakom 80 barov (8000 kPa). Estónska časť používa 700 mmm (28-palcové) potrubie s prevádzkovým tlakom 55 barov (5500 kPa). V Estónsku je plynovod napojený na existujúci plynovod z Lotyšska.

Maximálna kapacita plynovodu je 2,6 miliardy kubických metrov plynu ročne.

Jeho výstavba stála 300 mil. €, z čoho 206 miliónov poskytla Európska komisia.

Balticconnector vstúpil do komerčnej prevádzky 1. januára 2020. Znamenal ukončenie izolácie Fínska od trhu s plynom v EÚ a prispel k zaisteniu energetickej bezpečnosti dodávok v regióne.

Ilustračné foto: Gasgrid Finland, gasgrid.fi