Oslo 18. marca 2022 – Úradujúca nemecká „semaforová“ koalícia, v ktorej má strana Zelených silný vplyv aj na hospodárske a energetické otázky, sa od začiatku stavala rezervovane k možnosti využívania modrého vodíka vyrobeného zo zemného plynu. Podľa portálu euractiv.com sa zdá, že teraz, v súvislosti s ruskou inváziou na Ukrajinu, nemecká vláda svoj postoj prehodnocuje, o čom svedčia aj tohtotýždňové rokovania vicekancelára a ministra hospodárstva Roberta Habecka v Nórsku.

Ich primárnym predmetom bolo zvýšenie dovozu nórskeho plynu do Nemecka, ktoré súvisí s nemeckou snahou o zníženie závislosti na ruských dodávkach. „Robíme všetko pre zvýšenie produkcie zemného plynu,“ povedal nórsky premiér Jonas Gahr Störe. Štátom kontrolovaný Equinor dodá v lete Európe ďalších 1,4 miliardy kubických metrov. Okrem toho chce Nórsko pomôcť Nemecku so špeciálnymi LNG tankermi.

Podľa nemeckých vládnych zdrojov je k dispozícii niekoľko plavidiel, ktoré má financovať spolková vláda. Môžu splyňovať kvapalné palivo na mori, čím čiastočne eliminujú potrebu úplne nového terminálu, uviedol portál newsfounded.com. Nórsko je po Rusku druhým najväčším dodávateľom plynu pre Nemecko, ktoré potrebuje približne 100 mld. m3 plynu ročne.

Vodíková spolupráca

Významná časť rozhovor bola venovaná možnostiam spolupráce oboch krajín pri dovoze vodíka z Nórska do Nemecka.  

Vodík pri spaľovaní neuvoľňuje emisie CO2 a očakáva sa, že bude hrať kľúčovú úlohu pri dekarbonizácii rôznych priemyselných sektorov, ktoré nemôžu byť úplne elektrifikované, napríklad oceliarstva či chemického priemyslu.

Habeck, podobne ako jeho strana Zelených, ktorej je spolupredsedom, presadzuje najmä dovoz „zeleného“ vodíka vyrobeného z OZE. „Potrebujeme zelený, bezuhlíkový vodík a Nórsko má pre jeho výrobu veľké kapacity,“ povedal vicekancelár. Podľa programu neverejného zasadnutia oboch delegácií oboch krajín adresovalo Habeckovo ministerstvo nórskemu energetickému priemyslu otázku, „kedy a koľko zeleného vodíka môže Nórsko dodať“.

Nárast výroby zeleného vodíka z obnoviteľných zdrojov si však vyžaduje obrovské množstvo veternej a solárnej elektriny, ktoré v súčasnosti chýbajú. Plynárenské spoločnosti preto v prechodnej fáze presadzujú nízkouhlíkový „modrý“ vodík vyrobený zo zemného plynu so zachytávaním a skladovaním uhlíka (CCS).

Takíto postoj podľa euractiv.com zaujali aj nórske energetické spoločnosti, ktoré zdôrazňujú, že dodávať modrý vodík bude rýchlejšie, ako budovať novú infraštruktúru obnoviteľnej energie a vyrábať zelený vodík. Nórska strana deklarovala, že „chce aktívne prispieť k rýchlemu rozvoju trhu s vodíkom v Nemecku“ a na kontinente.

Zdá sa, že tieto okolnosti spolu s aktuálnym dianím, pokiaľ ide o ruskú inváziu na Ukrajinu a s ňou súvisiacu snahu hľadať alternatívne zdroje dodávok, prispeli k zmene nemeckého postoja. „Aby sme zrealizovali čo najrýchlejšie veľkoobjemové dovozy vodíka a zabezpečili jeho rýchlu dostupnosť, spoločne plánujeme aj používanie modrého vodíka počas prechodného obdobia,“ píše sa v spoločnom vyhlásení oboch strán.

Samotný Habeck naznačil otvorenosť voči používaniu modrého vodíka a technológií zachytávania a skladovania CO2. „Ak sa CO2 skladuje, ide o klimaticky neutrálny plyn,“ povedal. Hoci z dlhodobého hľadiska sa chce Nemecko orientovať na zelený vodík z OZE, na ceste k tomuto cieľu je podľa Habecka lepšie CO2 skladovať, ako ho vypúšťať do atmosféry.

Pokiaľ ide o samotnú prepravu vodíka z Nórska do Nemecka, krajiny sa dohodli na vytvorení pracovnej skupiny, ktorá má okrem iného spracovať štúdiu uskutočniteľnosti výstavby samostatného plynovodu. „V nasledujúcich mesiacoch a rokoch bude mimoriadne dôležité urýchliť vývoj alternatívnych zdrojov energie pre Európu ako náhrady za ruský plyn a ropu a vybudovať na to potrebnú infraštruktúru,“ uviedli Nemecko a Nórsko v spoločnom vyhlásení. „Pre tento účel bolo dohodnuté, že sa uskutoční spoločné preskúmanie s cieľom umožniť rozsiahlu prepravu vodíka z Nórska do Nemecka, a to aj potrubím,“ píše sa vo vyhlásení.

Tento zámer privítali aj analytici, ktorí pripomenuli spoľahlivosť nórskej plynárenskej infraštruktúry a výhody prepravy vodíka plynovodom, ktorá je považovaná za nákladovo efektívnejšiu a ekologickejšiu ako používanie lodí. „Nórsky plyn má jednu z najnižších mier úniku. Priamou prepravou vodíka eliminujete únik v downstreame, naštartujete dodávky vodíka, podnietite dopyt a rozbehnete skladovanie uhlíka,“ komentoval nemecko-nórske rokovania vodíkový analytik vodíka Gniewomir Flis.

Výsledky práce pracovnej skupiny by podľa Habecka mali byť známe do šiestich mesiacov.