Londýn 2. januára 2025 – Po začatí rusko-ukrajinskej vojny sa v Európe prudko zvýšila kapacita spätného splyňovania, s cieľom umožniť väčší dovoz skvapalneného zemného plynu na kontinent. V roku 2024 však silný dovoz potrubného plynu z Ruska, Nórska a Alžírska spôsobil, že kapacita budovaných prijímacích terminálov prekročila dovoz LNG. Konkurenčnú výhodu LNG znižuje aj zmenšujúci sa cenový spread medzi plynom a zemným plynom. Koniec ukrajinského tranzitu môže situáciu zmeniť a prispieť k zvýšeniu dovozu LNG, ktorého podiel na celkových dodávkach plynu v Európe by mohol prvýkrát v histórii prekročiť 40 %. Téme sa venoval portál spglobal.com.

Rýchle rozšírenie regasifikačnej kapacity umožnilo Európe spoliehať sa na LNG pri odchode od ruského potrubného plynu. Na rozdiel od iných geografických uzlov však rozsiahla plynovodná infraštruktúra a veľké zásobovacie centrá, ako sú Nórsko či Alžírsko, umožnili Európe popri príleve LNG nasýtiť domáci dopyt aj potrubným plynom.

Rozšírenie regasifikačnej infraštruktúry otvorilo Európe brány na globálny trh, pokračujúce silné toky potrubného plynu z Ruska, Nórska a Alžírska však v roku 2024 obmedzili nárast dovozu LNG.

Európa v minulom roku (k 27. 12.) doviezla 100,01 miliónov metrických ton LNG, resp, 1650 nákladov, čo predstavuje 25-percentný pokles oproti roku 2023, vyplýva z údajov spoločnosti S&P Global Commodity Insights. V rovnakom období v roku 2023 kontinent doviezol 124,15 mil. mt, resp. 2077 nákladov, a v roku 2022 126,02 mil. mt, resp. 2158 nákladov. Práve objem v roku 2022 bol najvyšší, aký kedy Európa za rok doviezla.

Rast výstavby regasifikačných zariadení sa spomaľuje

Mesačný nárast objemu splyňovania predbehol mesačný nárast importovaných objemov do Európy. Podľa údajov Commodity Insights by do konca decembra 2024 mala celková mesačná regasifikačná kapacita v Európe dosiahnuť 21,15 mil. mt, čo predstavuje nárast z 20,08 mil. mt do konca roka 2023.

Najväčšiu mesačnú kapacitu – 360 000 mt – pridalo Grécko, ktoré v septembri otvorilo novú plávajúcu skladovaciu a splyňovaciu jednotku južne od tráckeho prístavu Alexandroupolis. Belgicko zvýšilo svoju kapacitu na 940 000 mt zo 730 000 mt a kapacita Nemecka sa v roku 2024 zvýšila na 1,28 mil. mt z 1,14 mil. Mt v roku 2023.

Španielsko zostalo krajinou s najväčším počtom dovozných LNG terminálov s kapacitou 4,08 mil. mt mesačne. Nasledovalo Turecko s 3,19 mil. mt a Spojené kráľovstvo s 2,99 mil. mt.

Vzhľadom na pokles dovozu LNG sa však tempo rastu výstavby terminálov v roku 2024 spomalilo. Kým v roku 2023 sa mesačná splyňovacia kapacita zvýšila o 3 mil. mt, v roku 2024 tento nárast predstavoval len 1 mil. mt .

Zdroj z obchodu uviedol, že toto spomalenie bolo spôsobené nedostatkom stimulov, keďže cena LNG sa stala menej konkurencieschopnou ako cena potrubného plynu. „Je tu veľa regasifikačnej kapacity, ktorá udržuje rozpätie medzi LNG a zemným plynom úzke, ale vzhľadom na tieto úzke spready nie je ekonomika dovozu LNG taká výhodná ako nákup potrubného plynu,“ dodal jeden z obchodníkov s LNG.

Miera využitia projektov spätného splyňovania sa počas roka pohybovala v rozmedzí 31 – 55 %. Najvyššiu mieru využitia, takmer 100 %, v roku 2024 mali holandský Gate (Rotterdam), francúzsky Fos Tonkin (stredomorské pobrežie) a taliansky Adriatic (neďaleko Roviga).

Rozpätie LNG-plyn sa zužuje

Spoločnosť Platts, súčasť Commodity Insights, ocenila 24. decembra februárovú DES cenu LNG pre severozápadnú Európu (NWE) na 13,76 USD/MMBtu, čo vtedy predstavovalo zľavu 20 centov/MMBtu oproti cene plynu v holandskom plynovom uzle TTF.

Podľa údajov Commodity Insights sa od začiatku zimnej vykurovacej sezóny 1. októbra rozpätie NWE-TTF pohybovalo v priemere okolo 21 centov/MMBtu. Na porovnanie, priemerný diskont NWE-TTF v roku 2023 v rovnakom období predstavoval približne 75 centov/MMBtu.

„Do juhovýchodnej Európy prúdi veľa lacného plynu, ale ak sa tranzit skončí, možno to naštartuje trh, aby nakúpil viac LNG,“ povedal druhý obchodník. „Cena LNG je oveľa vyššia ako distribučné trhové ceny, preto nemá zmysel kupovať LNG. Ak si uvedomíte všetky vstupné, tarifné náklady, napríklad pre Alexandropolis stojí dovoz LNG a jeho reexport o 10 eur viac, teda približne 3,50 USD[/MMBtu], než nákup potrubného plynu,“ vyčíslil.

Miera využitia by sa mohla zlepšiť v roku 2025, keďže vypršala rusko-ukrajinská tranzitná dohoda a Európa sa snaží nahradiť stratených 42 mil. m3 potrubného plynu denne skvapalneným zemným plynom, uviedli obchodníci.

Objem zhurba 15 mld. m3/rok, ktorý prúdil cez Ukrajinu na základe tranzitnej dohody sa rovná približne 12 – 13 nákladom LNG každý mesiac, vyčíslili zdroje z trhu.

Keďže sa neočakáva, že kombinovaná produkcia z iných zdrojov – konkrétne z domácej produkcie, Nórska, Alžírska, Líbye a Azerbajdžanu – v roku 2025 porastie, LNG bude jedinou alternatívou, ktorá dokáže nahradiť stratený ruský dovoz plynovodmi a uspokojiť zvýšený dopyt,“ uviedol Alija Bajramovič, hlavný analytik pre európsky a ruský LNG v spoločnosti Commodity Insights. „Predpokladáme, že závislosť Európy od LNG dosiahne rekordnú úroveň a jeho podiel na celkových dodávkach plynu prvýkrát v histórii prekročí 40 %,“ dodal.

Očakáva sa, že zastavenie dovozu plynu potrubím z Ruska zvýši dodávky LNG do kontinentálnej severozápadnej Európy, keďže ide o nákladovo najefektívnejšiu možnosť dovozu LNG pre región stredovýchodnej Európy, poznamenal Bajramovič.

Commodity Insights očakáva, že dodávky LNG do terminálov vo Francúzsku, Belgicku, Holandsku, Spojenom kráľovstve a Nemecku sa zvýšia na 285 mil. m3 /d, čo predstavuje nárast o 22 %.