La Coruňa 6. októbra 2022 – Španielsko a Nemecko chcú posilňovať svoje spojenectvo a zamerať sa pri tom na oblasti energetiky a bezpečnosti. Vyplýva to zo záverov rokovaní delegácií oboch krajín na čele s kancelárom Olafom Scholzom a premiérom Pedrom Sánchezom v stredu (5. 10.) v La Coruni. Šéfovia vlád v prijatom akčnom pláne okrem iného zopakovali podporu projektu transpyrenejského plynovodu MidCat (Midi-Catalonia), ktorý by mal prepojiť španielsku a francúzsku sieť. Informoval o tom portál euractiv.com.

Obe krajiny v spoločnom dokumente zdôraznili, že budú „naďalej lobovať za vyššiu kapacitu prepojenia Pyrenejského polostrova s ​​cieľom zvýšiť jeho príspevok k bezpečnosti dodávok do celej EÚ“.

Je to relevantné pre elektrické aj plynové prepojenia, dodáva dokument s odkazom na rozvoj „vodíkového koridoru cez Pyreneje, identifikovaného v pláne RepowerEU, na zásobovanie plynom do strednej Európy, ktorý bude musieť v budúcnosti prepravovať obnoviteľný vodík“.

Vybudovanie dostatočne veľkého plynovodu pripraveného na prepravu vodíka cez Pyreneje, prevádzkyschopného do roku 2025, má podľa oboch krajín „prvoradý význam pre dosiahnutie skutočne silného vnútorného trhu s energiou v rámci EÚ, urýchlenie zeleného prechodu a posilnenie strategickej autonómie EÚ“.

Potrebné súvisiace rokovania by mali zahŕňať všetky zainteresované strany, ako aj Európsku komisiu, dodáva akčný plán.

Postoj Francúzska

Dôležitým faktorom je v tejto súvislosti postoj Francúzska, ktoré v poslednom období opakovane projekt plynovodu MidCat odmietlo, a to v osobe samotného francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona, ako aj ďalších vládnych predstaviteľov.

Vysoký predstaviteľ francúzskeho ministerstva energetiky minulý týždeň zdôraznil, že postoj francúzskej vlády k plynovodu sa nezmenil. Jeho výstavba plynovodu by si vyžadovala príliš komplikované stavebné práce, čo by znamenalo, že by nebol riešením súčasného nedostatku plynu v Európe, uviedol predstaviteľ a dodal, že plynovod by neprispel ani k realizácii prechodu na zelenú energiu na kontinente.

Francúzska strana okrem spochybňovania ekonomickej realizovateľnosti projektu, ktorá bola hlavným dôvodom jeho zastavenia v roku 2019, tiež tvrdí, že z plynovodu by profitovalo najmä Španielsko. Ďalším argumentom Francúzsko je, že dva existujúce plynovody medzi oboma krajinami sú nedostatočne využívané a toky smerujú najmä do Španielska.

Kancelár Scholz po stretnutí so španielskym náprotivkom povedal, že nemá dojem, že Francúzsko plynovod vylúčilo. „Niektoré spojenia možno nie sú ekonomické každý deň, ale môžu sa nimi stať,“ povedal podľa euractiv.com s odkazom na francúzsky skepticizmus.

P. Sánchez: Francúzsko má splniť záväzky

Španielsky premiér Pedro Sánchez už pred stretnutím v La Coruni vyzval Emmanuela Macrona, aby splnil svoje záväzky týkajúce sa prepojenia energetickej siete medzi Pyrenejským polostrovom a zvyškom EÚ, vrátane budúceho plynovodu Midcat.

„Vyzývame francúzsku vládu, aby splnila svoje záväzky. Francúzsko ich nespravilo voči Španielsku, ale voči Európskej komisii,“ povedal Sánchez v rozhovore, ktorý v stredu zverejnil nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

„Španielsko by mohlo vybudovať vodíkový koridor za sedem až osem mesiacov. Pretože plynovod Midcat bude vhodný pre zelený vodík aj zemný plyn,“ uviedol ďalej v rozhovore Sánchez.

Španielsky premiér zároveň pripomenul, že v júli 2018 sa Emmanuel Macron písomne ​​zaviazal podporiť rozšírenie elektrickej a energetickej siete.

„My sami už prejavujeme solidaritu s Francúzskom, Portugalskom a ďalšími európskymi krajinami. Vo Francúzsku nie je v prevádzke veľká časť jadrových elektrární, v Portugalsku sú pre sucho odstavené vodné elektrárne. Do oboch krajín dodávame elektrinu a plyn,“ zdôraznil líder španielskej vlády. „Už dnes 10 % všetkého plynu prichádzajúceho do EÚ smeruje do Španielska. Väčšina z nich tankermi na skvapalnený zemný plyn (LNG), zvyšok potrubím,“ pokračoval.

Sánchez dodal, že v strednodobom horizonte sa Španielsko usiluje stať sa popredným zeleným vodíkovým centrom a exportnou veľmocou zelenej energie. EÚ by podľa neho mala zaviesť „štrukturálnu reformu energetického trhu, ktorý nefunguje. Hovorí sa aj o zastropovaní cien plynu. Toto sú naliehavé opatrenia,“ uzavrel španielsky premiér podľa euractiv.com.

Midcat

Plynovod MidCat bol pôvodne navrhnutý ako súčasť širšieho úsilia EÚ znížiť závislosť bloku od dovozu ruskej energie prepravou väčšieho množstva plynu z Pyrenejského polostrova do zvyšku Európy.

Projekt bol rozdelený na dve časti. Prvá časť ,South Transit East Pyrenees (STEP), s dĺžkou 120 km mala prepojiť španielsky Hostalric s francúzskou Barbairou. Francúzsko malo podľa pôvodných plánov pokryť dve tretiny zo 440 miliónov €, určených na financovanie tohto úseku, ktorý mal byť dokončený v roku 2022.

Nasledovať mala druhá, a drahšia, časť MidCat, vrátane posilnenia asi 800 km plynárenskej siete vo Francúzsku.

Cieľom projektu malo byť zvýšenie prepravnej cezhraničnej kapacity o približne 7,5 miliardy kubických metrov, čím by sa približne zdvojnásobilo množstvo plynu, ktoré môže prúdiť medzi Španielskom a Francúzskom.

V roku 2015 bol projektu udelený grant vo výške 4,15 milióna € z nástroja EÚ na prepájanie Európy na predstavebné štúdie, ako aj verejné pripomienkovanie na implementáciu prvej fázy projektu na francúzskej strane.

Plynovod bol zastavený v januári 2019 po tom, ako ho zablokovali francúzske regulačné orgány s konštatovaním, že projekt v celkovej hodnote 3 mld. € nie je finančne životaschopný. MidCat bol pritom zaradený aj na zoznam Projektov spoločného záujmu.

Projekt navrhli francúzsky prevádzkovateľ distribučnej siete, spoločnosť Terega a jej španielsky náprotivok Enagas.

Plynovod by okrem splyňovaného LNG zo španielskych a portugalských dovozných terminálov mohol prepravovať aj alžírsky plyn prúdiaci do Španielska cez plynovod Medgaz.