Martin 18. októbra 2022 – V Martine, na ulici Československej armády, pri areáli ZŤS, pribudla motoristom ďalšia možnosť natankovať stlačený zemný plyn CNG. Vysokokapacitnú plniacu stanicu bude využívať aj flotila 35 CNG autobusov Dopravného podniku mesta Martin. Dodávateľom stlačeného zemného plynu – CNG na tejto čerpacej stanici je SPP CNG s.r.o., 100-percentná dcérska spoločnosť najväčšieho dodávateľa energií na Slovensku SPP. Informuje o tom web spoločnosti SPP.

CNG autobus DPMM Foto: SPP

„Alternatívne palivo CNG je opäť bližšie k zákazníkom v oblasti, ktorá je významným slovenským dopravným uzlom. Okrem toho je však nová plniaca stanica dôležitým prínosom pre všetkých obyvateľov mesta Martin,“ uviedol generálny riaditeľ a predseda predstavenstva SPP Miroslav Kulla. Pripomenul, že v porovnaní s naftovými autobusmi produkujú autobusy na alternatívne palivo CNG menej škodlivých emisií a menej hluku. „V tomto roku otvárame už tretiu plniacu stanicu a na príprave ďalších troch aktuálne pracujeme,“ doplnil Miroslav Kulla.

Otvorením novej, vysokokapacitnej plniacej stanice v Martine sa sieť verejných plniacich staníc CNG na Slovensku rozšírila na 19, poznamenal pri tejto príležitosti konateľ spoločnosti SPP CNG Peter Mozolák. „Stanica je samoobslužná, prístupná nepretržite a je na nej možné platiť kartou od SPP CNG alebo bežnou platobnou kartou,“ dodal Peter Mozolák.

Dopravný podnik mesta Martin využíva od 1. januára 2022 v mestskej hromadnej doprave v Martine a Vrútkach výlučne flotilu 35 ekologických autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn, ktoré obstaral prostredníctvom verejnej súťaže. Rovnakým spôsobom získal aj CNG, ktorý mu bude v rokoch 2022 až 2025 dodávať spoločnosť SPP CNG. Vybudovanie plniacej stanice v aglomerácii mesta Martin bolo podmienkou zákazky týkajúcej sa zabezpečenia dodávky paliva CNG na pohon autobusov martinskej MHD.

Natankovať ich na novej stanici bude trvať o päť hodín kratšie než na dočasnej, ktorú využívali doteraz. Uviedol to konateľ martinského DP Ján Slamka. „Doteraz sme fungovali na dočasnej čerpacej stanici, tá nebola plnohodnotná, technológia je tam menej výkonná. Tankovanie vozidiel nám cez noc trvalo asi osem hodín, na trvalej čerpacej stanici s touto technológiou sa momentálne bavíme o troch hodinách,“ skonštatoval Slamka.

Vozidlá CNG dokážu znížiť náklady na palivo o 20 až 40 % v porovnaní s benzínovým pohonom a o 10 až 20 % v porovnaní s naftovým pohonom. Zároveň vykazujú nižšiu hladinu hluku o 10 až 15 dB. Rovnako sú šetrné k motoru a bezproblémovo sa s nimi štartuje aj pri nízkych teplotách. Autá na CNG pohon sú dnes už dostupné v rámci všetkých segmentov. Vizuálne sa neodlišujú od bežných vozidiel a ich tankovanie je rovnako jednoduché a rýchle, ako tankovanie tradičných palív, pričom motoristi prejdú s CNG relatívne porovnateľnú vzdialenosť.

Používaním CNG nevznikajú takmer žiadne tuhé častice, ktoré by sa uvoľňovali do ovzdušia. Nie sú preto potrebné filtre ani aditíva. Autá na tento pohon preukázateľne produkujú menej škodlivých skleníkových plynov, najmä oxidov síry (-99 %), oxidov dusíka (-75 %) a oxidov uhlíka (-50 %). CNG bude možné v budúcnosti postupne nahradiť obnoviteľným biometánom, uviedla spoločnosť SPP.