Londýn 2. marca 2023 – Vývojári amerických exportných LNG zariadení by mohli v priebehu nasledujúcich piatich rokov spustiť nové závody v hodnote 100 miliárd USD, pretože vysoké ceny a potreba energetickej bezpečnosti vytvárajú silný impulz pre dlhodobý dopyt po LNG a súvisiacich zmluvách. Téme sa venoval portál oilprice.com.

USA sú tento rok na ceste predbehnúť Katar a Austráliu a stať sa najväčším svetovým vývozcom LNG po tom, ako Freeport LNG na jar obnoví prevádzku vo svojom texaskom závode na Qunitana, uviedla v nedávnej správe energetická konzultačná spoločnosť Wood Mackenzie s tým, že vývoz LNG z USA by mohol v roku 2023 dosiahnuť 89 miliónov ton ročne (mtpa).

„Tým sa to však neskončí,“ dodala spoločnosť a poznamenala, že kapacita USA by sa mohla do konca tohto desaťročia výrazne zvýšiť a potenciálne zdvojnásobiť americký vývoz LNG. Energetická kríza a potreba energetickej bezpečnosti – najmä medzi európskymi nákupcami po ruskej invázii na Ukrajinu – poskytujú americkým vývojárom LNG skvelú príležitosť podpísať dlhodobé zmluvy na plánované zariadenia, ktoré by podporili konečné investičné rozhodnutia (FID) projektov.

Európsky dopyt po LNG stúpa

Európa, ktorá sa predtým zdráhala zaviazať sa k dlhodobým odberom plynu pre klimatické ciele a emisné dôvody, teraz inštaluje plávajúce skladovacie a splyňovacie jednotky (FSRU), aby mohla dostávať náklady LNG, ktorými nahrádza ruské dodávky plynu, pripomenul oilprice.com.

Dobrým príkladom sú nemecké energetické spoločnosti, ktoré podpisujú dlhodobé zmluvy s exportérmi LNG vrátane veľkých amerických spoločností zo sektora. Rok po tom, ako Rusko napadlo Ukrajinu a ukázalo Európe, že je nespoľahlivým dodávateľom, Nemecko už má v prevádzke dva plávajúce importné terminály vo Wilhelmshavene a Lubmine, zatiaľ čo tretí terminál LNG v Brunsbütteli je vo fáze uvádzania do prevádzky.

Pokým OZE nebudú schopné nahradiť veľkú časť výroby elektriny z plynu, v Európe a na iných kontinentoch bude potrebný zemný plyn na zabezpečenie „rozsvietených svetiel“, vykurovania a chodu rôznych priemyselných odvetví. Diverzifikované dodávky zemného plynu budú životne dôležité pre krajiny, ktoré sa chcú zbaviť závislosti od jedného veľkého dodávateľa.

„Dodávka energie už nebude samozrejmosťou,“ napísal Simon Flowers, predseda predstavenstva a hlavný analytik spoločnosti WoodMac. „Žiadna krajina si už nikdy nemôže dovoliť, aby sa stala závislou na dovážanej energii od jedného dodávateľa. V budúcnosti bude energetická bezpečnosť spočívať v rozmanitosti palív a zdrojov a o nadradenosti domácich zdrojov,“ dodal.

Odvetviu LNG v USA sa darí dobre, krajiny sa pretekajú v zaistení diverzifikovaných dodávok plynu, poznamenáva WoodMac. „Rastie presvedčenie, že Európa sa prepracuje cez nasledujúce tri roky, aj keď s relatívne vysokými a nestálymi cenami. Nové objemy dodávok, najmä LNG z USA a Kataru, prídu od roku 2025, čo pomôže cenám vrátiť sa späť k ‚normálu,“ povedal Flowers.

Prudký nárast dopytu po LNG v Európe bude v krátkodobom horizonte znamenať zintenzívnenie konkurencie s Áziou a z dlhodobého hľadiska dominovať obchodu s LNG, uviedol Shell, najväčší svetový obchodník s LNG, začiatkom februára vo svojom ročnom výhľade pre LNG, uviedol oilprice.com.

Skvapalnený zemný plyn by sa mohol stať kľúčovou dodávkou energie pre Európu pri zabezpečovaní energetickej bezpečnosti, zatiaľ čo Čína by mohla čoraz viac poskytovať väčšiu flexibilitu globálnemu trhu s LNG, tvrdí Shell. Súčasne varoval, že bez nových investícií do dodatočnej ponuky by sa koncom dekády mohla objaviť ďalšia medzera medzi ponukou a dopytom.

Obavy o energetickú bezpečnosť podporujú nové projekty

Obavy o energetickú bezpečnosť kladú základy pre ďalšie projekty LNG, ktoré budú naplánované, oznámené a potenciálne aj budované v priebehu nasledujúcich piatich rokov, uviedol WoodMac.

Na základe kombinácie projektov, ktoré sú už vo výstavbe, a dynamiky možných projektov by sa kapacita LNG v USA mohla do konca dekády zvýšiť o 70 až 190 miliónov ton ročne, čo je potenciálne viac ako zdvojnásobenie súčasného exportu. Zvýšenie kapacity si vyžiada množstvo nových projektov, ktoré by v nasledujúcich piatich rokoch mohli viesť k novým projektom v hodnote až 100 miliárd USD.

„Rekordne vysoké ceny a potreba energetickej bezpečnosti prinútili kupujúcich, medzi ktoré patrili portfólioví hráči a americkí výrobcovia a spoločnosti v oblasti infraštruktúry, aby v roku 2022 zaujímali o dlhodobé obchody s LNG z USA a vytvorili obrovský kontraktačný impulz pre projekty,“ povedal Giles Farrer, vedúci oddelenia. prieskum aktív v oblasti plynu a LNG pre Wood Mackenzie.

Len v roku 2022 bolo v USA podpísaných 65 miliónov ton ročne, v porovnaní s iba 18,5 milióna ton ročne v roku 2021. „Táto aktivita posunula množstvo amerických projektov pred konečným investičným rozhodnutím (FID) vpred a v tomto a budúcom roku sme mohli vidieť vlnu FID,“ poznamenal Farrer.

Napríklad spoločnosť Sempra Infrastructure v januári uviedla, že požadovaná odberná kapacita pre prvú fázu projektu Port Arthur bola plne upísaná, pričom nákupcami budú poľský PKN Orlen, americký ConocoPhillips, INEOS so sídlom v Spojenom kráľovstve, francúzska ENGIE a nemecká RWE. Cieľom Sempry je dokončiť zostávajúce kroky potrebné na prijatie FID pre projekt v prvom štvrťroku 2023, pričom prvé dodávky nákladov LNG sa očakávajú v roku 2027.

Americká kapacita skvapalňovania LNG by mohla do roku 2030 výrazne prekročiť kapacitu jej konkurentov v Katare a Austrálii, ale nie všetky možné projekty v Amerike budú pokračovať a niektoré sa pravdepodobne oneskoria alebo zrušia, hovorí WoodMac.

Kľúčovým obmedzením by mohla byť nákladová inflácia, ktorá je podľa poradenskej spoločnosti na americkom pobreží Mexického zálivu už na úrovni viac ako 20 %. Napriek nárastu nákladov v porovnaní s projektmi realizovanými za posledných päť rokov, súťaž o prilákanie zákazníkov udržiava poplatky za skvapalňovanie nízke, potenciálne na úrovni 2 až 2,5 USD za milión britských tepelných jednotiek pre dlhodobé dohody s pevnou cenou, povedal Sean Harrison, analytik výskumu, plyn a LNG pre Wood Mackenzie. Tieto nízke poplatky by však mohli podkopať budúcu ziskovosť projektu, dodal podľa oilprice.com Harrison.