Bratislava 29.apríla 2024- Plynová mobilita má obrovský potenciál pre znižovanie emisii v doprave, no EÚ ho nateraz opomína a snaží sa presadiť iné riešenia. Pritom plynné palivo s obsahom takmer polovice biometánu má nulovú uhlíkovú stopu. V podcaste Otvorene o plyne to povedal konateľ spoločnosti SPP CNG Peter Mozolák. „Presadzujú sa bezemisné riešenia, ale len na výfuku, nepozerá sa na celý životný cyklus. Plynový autobus samozrejme výfuk má. Ale pokiaľ ide o to, čo z toho výfuku ide z hľadiska znečistenia ovzdušia, je to veľmi blízko bezvýfukových riešení. Pretože spálením metánu vzniká minimum znečisťujúcich látok v porovnaní s tým, čo vzniká pri spaľovaní nafty. Už keby sme jazdili autobusom, ktorý má zhruba 43-percentný podiel biometánu v palive, výsledná bilancia je 0 g na km prevádzky. Ak by sme to nahradili 100 % biometánu, tak lepšie riešenie nie je. Potvrdzuje to množstvo štúdií,“ vysvetlil Mozolák.
Na Slovensku má CNG a LNG potenciál napríklad vo verejnej doprave. Najmä z dôvodu, že končia dotácia na nákup autobusov s dieselovým pohonom. „Dopravné podniky sú samozrejme zvyknuté využívať dieselové autobusy, majú na to vybudovanú infraštruktúru zázemia v depách. Zároveň sú tieto autobusy najlacnejšie z pohľadu obstarávacej ceny. Ako európske politiky tlačia na znižovanie emisií, aj mestá si uvedomujú, že ekológia je dôležitá a prirodzene začínajú poškuľovať po alternatívnych palivách, medzi nimi aj po CNG. To je presne to, čo som povedal, takto sa rozhodli aj v Trenčíne. Vymenili dieselovú flotilu za plynovú. Rok predtým založili v Martine dopravný podnik, ktorý dnes využíva už len plynové vozidlá a postupne flotilu rozširuje. Sú tu aj ďalšie príklady, povedzme MHD v Pezinku. Hovoríme síce len o troch autobusoch, ale od tohto roku jazdia na plyn,“ konštatoval Mozolák. Spoločnosť SPP CNG má za sebou vydarený rok 2023, ktorý znamenal výrazný posun v rozvoji infraštruktúry plynovej mobility. CNG a LNG plniace stanice má už na Slovensku každé krajské mesto a aj mnohé okresné mestá. „Počet CNG staníc sa nám na Slovensku v podstate zdvojnásobil, aktuálne je verejných staníc 29. Samozrejme, nie je to toľko ako v Česku, Rakúsku či Nemecku, ale v každom prípade sa zdvojnásobil. Používateľom to ukazuje, že môžu počítať s plynovou mobilitou aj do budúcna. Podarilo sa nám dokončiť sieť LNG plniacich staníc, ktoré boli podporené aj z eurofondov. Tak ako sa nám zdvojnásobila sieť, tak sa nám zhruba zdvojnásobil aj objem predaja. Do budúcnosti uvažujeme aj o ďalších produktoch, najmä čo sa týka obnoviteľných zdrojov,“ dodal Mozolák.
Celý podcast Otvorene o plyne s P.Mozolákom si môžete vypočuť na týchto platformách:
Soundcloud:
Spotify: