Peking 1. júla 2024 – Čínska rozhlasová stanica Tchien-ťin v pondelok spustila vysielanie o podmienkach plavby cez zamrznuté vody pri ruskom arktickom pobreží pre plavidlá plaviace sa Severnou morskou cestou (NSR), keďže Čína sa snaží využívať najsevernejšie trasy sveta ako alternatívy k Suezskému prieplavu. Informovala o tom agentúra Reuters.
Rádio, ktoré prevádzkuje severočínske prístavné mesto Tchien-ťin, začala vysielať analýzy morského ľadu a predpovede a informácie o počasí pre Beringov prieliv, prieliv Dmitrija Lapteva, Velikický prieliv a prieliv Kara, informoval v pondelok Tianjin Daily.
Od 1. júla do 31. októbra bude rozhlasová stanica vysielať arktické bulletiny každý deň o 14.00. a 22.00 h pekingského času.
NSR skracuje najmä vzdialenosti medzi Európou a východnou Áziou v porovnaní s tradičnou cestou cez Suezský prieplav. Vedie od Murmanska pri ruských hraniciach s Nórskom po Beringovu úžinu pri Aljaške v dĺžke 13 000 km. Lodné trasy medzi Európou a Áziou cez Suezský prieplav majú približne 21 000 kilometrov.
Čína v súčasnosti dováža časť svojho LNG z Ruska cez Arktídu, najmä z projektu Jamal, ktorý prevádzkuje ruská energetická spoločnosť Novatek. China National Petroleum Corp. a čínsky štátny fond Silk Road Fund majú v projekte podiely.
Jamal LNG dodáva na trh severovýchodnej Ázie cez NSR počas leta, zatiaľ čo v zime dodáva prostredníctvom trás smerujúcich na západ.
Ruská plynárenská spoločnosť Gazprom dodala svoj prvý náklad LNG cez NSR do Číny v septembri minulého roka.
India, najväčší nákupca námornej ruskej ropy, tiež prejavila záujem o spoluprácu s Moskvou v oblasti námornej dopravy v Arktíde a súvisiacej hospodárskej spolupráce.
Arktické námorné trasy sa čoraz viac využívajú ako alternatívna globálna obchodná cesta spájajúca Tichý oceán a Atlantický oceán s najväčšími ekonomikami, keďže globálne otepľovanie zmenšuje ľadovú pokrývku a umožňuje plavidlám dlhšie obdobia plavby bez ľadu.