Kodaň 28. apríla 2025 – Priemyselná skupina Hydrogen Denmark a niektoré jej členské spoločnosti kritizovali návrh krajiny na transpozíciu cieľov EÚ v oblasti vodíkovej prepravy do dánskeho práva a vyzvali Kodaň na úpravu pravidiel. Informuje o tom portál argusmedia.com.

Spoločnosti s vodíkovými projektmi podpísali otvorený list, v ktorom žiadajú zmeny. Pripojil sa aj výrobca palív Crossbridge Energy, ktorý prevádzkuje ropnú rafinériu Fredericia s kapacitou 67 000 b/d a má zmluvu o odbere vodíka od spoločnosti Everfuel.

Signatári tvrdia, že dánske ciele sú neambiciózne a príliš nízke na to, aby podnietili výrazný dopyt a pomohli krajine realizovať jej cieľ vyvážať „zelenú“ energiu. Návrh pravidiel by v skutočnosti znamenal, že dánske palivové spoločnosti budú do roku 2030 dodávať 1 % obnoviteľného vodíka a derivátov do odvetvia dopravy, čo bol minimálny cieľ stanovený Bruselom.

Skupina vyzvala Dánsko, aby sa zameralo na vyšší cieľ, ako je cieľ EÚ, a nasledovalo členské štáty, ako je Fínsko, ktoré si stanovilo cieľ 4 %. Žiada tiež, aby Dánsko postupne zavádzalo kvóty s postupným zvyšovaním každý rok až do roku 2030, a to už od roku 2026, s cieľom pomôcť projektom, ktoré sú na začiatku, a aby sa získali skúsenosti zabezpečujúce, že Dánsko bude môcť úspešne splniť záväzný cieľ EÚ, uviedol argusmedia.com.

Signatári ďalej píšu, že Dánsko nesmie vylúčiť používanie dotovaného vodíka zo započítavania do cieľov v oblasti dopravy, pretože by to zničilo podnikateľské dôvody pre mnohé projekty výroby vodíka a mohlo by to dánskych výrobcov nasmerovať na vývoz. To by znamenalo, že Dánsko by v skutočnosti dotovalo susedné krajiny, ako napríklad Nemecko, aby splnilo svoje vlastné mandáty.

Obavy skupiny vyplývajú z formulácie „podporovaných“ projektov v návrhu textu, ktorá sa podľa nej vzťahuje na štátnu pomoc. Ak by sa toto pravidlo nezmenilo, ovplyvnilo by projekty, ktoré Dánsko dotovalo prostredníctvom svojej verejnej súťaže na dodávku energie do siete X, a dánske projekty, ktoré môžu dúfať, že budú mať prospech z fondov na úrovni EÚ, ako je Európska vodíková banka alebo Inovačný fond.

Signatári naopak ocenili plán Kodane umožniť, aby sa do cieľov započítaval vodík z OZE v rafinériách. Tento mechanizmus označili za „elegantný“, pretože by mal v blízkej budúcnosti zvýšiť dopyt po vodíku a je logisticky jednoduchším spôsobom znižovania emisií CO2 ako prestavba čerpacích staníc a vozových parkov na používanie vodíka, uzavrel argusmedia.com.